Auton remppaamisen ihanuus...

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana janolle, 16.06.2006.

  1. Nietze

    Nietze Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.10.2003
    Viestejä:
    1 060
    Saadut tykkäykset:
    0
    Autojen kanssa elämäntapana ja työkseen hääräävillä serkuilla on sanonta: Jokainen auto on kerran elämässään Opel. Eli ei tipu kunnioitusta, ja kaveripiirissäkin auto on osoittautunut murheenkryyniksi. Toisaalta veljen sportti Peugeot, 306 M16 se vasta ikävä vehje on. Jakohihnan vaihto maksoi 550 euroa, puhki kulunut johtonippu kustansi lopulta tonnin ja kymmeniä tunteja omaa turhaa työtä (sekä turkasi osoittautuneet kalliit vaihtosensorit). Muutakin kallista remppaa ollut.

    Viisi vuotta ja yli 70 000 ajossa ollut vanha Renaut 19 kustansi huoltoina yhteensä jotain 1500 vaikka paljon mitään en tehnyt itse. Rellun korvanneen Carina E:n ensimmäinen huolto maksoi 450 euroa, mutta piti sisällään 15 000 km huollon, jakohihnan vaihdon ja ilmastointilaitten huollon.

    Eli ikääntyneempään sporttimalliin en kehoita sormiaan polttamaan. Tulee vain paha mieli. Veljeltä meni auton tehoja esiteltäessä (104 km/h viidenkympin alueella) vielä kortti samalla kuin oli intissä kujetuspuolen alikessuna =) .
     
  2. marko

    marko Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    1 772
    Saadut tykkäykset:
    17
    Tuohan oli edullinen huolto, jos ajattelee mitä se sisälsi. Omaan volvoon maksaa lähes samanverran pelkkä jakohihnan vaihto. Pelkkä huolto ei-merkkikorjaamolla ei maksanut kuin 205e, pikku lisätöineen. Ja kuitenkin isä paheksui sitä, että vein auton muualle huoltoon, enkä vaihtanut öljyjä parkkipaikalla. Oli kuulemma täysin turhaa tuhlausta...
     
  3. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Torstaina laturi päätti yksipuolisesti sanoa työsopimuksen irti. Perjantaina auto hoitoon, uusi laturi ja baanalle. Kumit käryää taas.
     
  4. Ameeba^

    Ameeba^ Guest Guest

    Liittynyt:
    15.08.2005
    Viestejä:
    138
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei oo ku pakkivalojen sulake varmaa paskana mut sulakeboksii ei löyty sitte millää :hitme: autona siis vw polo -03
     
  5. Arzie

    Arzie Guest Guest

    Liittynyt:
    18.10.2005
    Viestejä:
    105
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan puhdas veikkaus, mutta olisko se kojelaudan päädyssä.
     
  6. Väre

    Väre Guest Guest

    Liittynyt:
    01.11.2001
    Viestejä:
    284
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hehe, tuossa aikaisemmin kehuin ostaneeni "luotettavan ja varman perusauton" eli Toyota Avensiksen vm. 01. Moottorin vikavalo syttyi jokin aikaa sitten ja valtuutetussa huollossa tuo nollattiin pariin otteeseen. Selitys oli kuulemma että "se voi syttyä hetkellisestä viasta jota ei voida paikantaa näin jälkikäteen" :D Vikakoodi viittasi lambda-anturiin tai katalysaattoriin, lambda oli kuitenkin vaihdettu tuossa tammikuussa, joten vika tuskin oli siinä. Kolmannen kerran auton käytyä pajalla huoltomiehet totesivat että katalysaattori on rikki (hinta 755e + asennus) :OI. Onneksi ostin auton merkkiliikkeestä, joka suostui mukisematta maksumieheksi :eek:.

    Eli semmoista, samanlaisia romuja nämä on kaikki... ja auton mittarissa oli alle 130tkm kun katti sanoi sopimuksen irti.
     
  7. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Rytöläjä kuoli ihan näköetäisyydelle kotipihasta eilen. Tänään sitten korjausmanuskan ja vähän enemmän tietoa omaavan kaverin avustuksella sain vian paikallistettua puolaan (coil, not Poland). Huomenna selviää, menikö diagnoosi kohdalleen, jos varaosapuola vaan löytyy hyllytavarana.
     
  8. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Tänään vasta löytyi varaosa ja puolahan siellä oikutteli. Sitten monoa.
     
  9. Galigula

    Galigula Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2005
    Viestejä:
    321
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse asiassa, jos autoja huollettaisiin kuin lentokoneita, niin katti vaihtuisi 80.000 km kohdalla, joka on sen elinikä odotus. Laturi ja startti tuossa 100.000 km kohdalla, kytkin samoin.

    Sulakebokseja autossa on vähän vaikka missä, alkaen kojelaudan pääty, konehuoneen nurkka jonkun muovin alla, hanskalokeron alla, tai sisällä, kuskin puolella kojelaudan alla.

    Opel:n legedoja on vanhemmissa se, ettei Opel tule pikapesusta omin avuin ennen kun kuivaa virranjakajan kannen, tai VW Golf:n öljypohja ruostuu puhki, puhumattakaan laturin "peltisestä" kiilahihna pyörästä joka on kaput 50.000 km, ja uusi maksaa jotain 50-60 €.
     
  10. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Ja seuraavaksi vaihdamme letkunpätkän, kun päästi syylärinnesteitä pihalle ja pääsi hieman lämmöt koholle. Toivottavasti ei menny alukannet vituralleen. Se tulisi kalliiksi. :OI
     
  11. Dr. G.

    Dr. G. Guest Guest

    Liittynyt:
    04.08.2003
    Viestejä:
    1 025
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuommoista se on jenkkien kanssa ;) Se on nimittain silleen, etta japanilainen kun mokaa, niin se on itsarin paikka ja jenkki taas saa kenkaa, mutta toisaalta menee hiukan paremmalle palkalle kilpailijan leipiin. Tasta paattelen, etta japsit ovat hiukan tarkempia tekemisistaan.

    Noo, katellaan mista toi Honda rupeaa ekana laukeemaan, toivottavasti viela pari vuotta menis ennenko mistaan...

    EDIT: Oletkos muuten Yorcci nahnyt sen MythBustersien jakson missa veten sisustus saa uuden ilmeen (jotain sianruhoja siella sailyttivat kai viikkotolkulla, en nahnyt kuin lopun)? Jos olet, niin tekiko pahaa? :)
     
  12. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Olen nähnyt, silloin vielä vaan haaveilin omasta pulkasta. Ja teki pahaa. Parikymmentä vuotta kun on haaveillut Corvetesta.
     
  13. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Ja takaisin topicin aiheeseen. Auto toimi letkun korjauksen jälkeen muutaman tunnin, sai monoa oikein huolella ja sitten kilahti syyläri... Onneksi toisesta laatikolle lähtevän/palaavan putken kiinnitysholkista oli kierteet vähän lytyssä, niin ei sentään tarvinnut päästä tästäkään remontista liian helpolla. :OI Jospa ensi viikolla saisi auton taas ajoon ja pääsisi vaihtamaan gummit.
     
  14. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Nonni, syyläri vaihdettu ja olipahan yhden stanan holkin kanssa juuttaan urakka...meni muutama ilta, ennenkuin lähti takaisin kierteelle. Pääsipähän vihdoinkin vaihtamaan gummit. Entiset olivatkin jo melkolailla vaihdon tarpeessa.
     

    Liitetyt tiedostot:

  15. rzzth

    rzzth Guest Guest

    Liittynyt:
    16.08.2003
    Viestejä:
    229
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tiedän että ei liity varsinaisesti threadin aiheeseen mutta olen täysin tollo aiheeseen liittyen, mutta mistä voisi pk-seudulla saada autoon vaihdettua uusi kytkin? Ja mieluiten se halvin mahdollinen vaihtoehto. Auto on 97 mazda 626
     
  16. marko

    marko Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    1 772
    Saadut tykkäykset:
    17
    Tämän vuoden saldoa rahallisesti.

    Vuosihuolto 205e. Tuulilasin sain toheloitua vaihtokuntoon pyyhkijän sulkia puhdistaessa, lasi vaihtoineen 250e (Sikäli mielenkiintoinen juttu, että vaikka tilattiin vihreä sävylasi niin uusi lasi on huomattavasti vaaleampi kuin entinen lasi.). Jakopään remppa 470e. Vielä olisi edessä ainakin nelipyörä suuntaus ja uusi talvirengaskerta. Luoja tietää mitä noista joutuu vielä maksamaan.
     
  17. jurriaivo

    jurriaivo Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    424
    Saadut tykkäykset:
    0
    Multa kans saldoa, rahaa ei tosin ole mennyt paljoa.

    20000 km huolto 180 e. Moni varmaan arvaa mikä D-kirjaimella alkava firma tässä on takana. Voin toki maksaa jonkin kympin ylimääräistä huollosta jos takuu pomppaa 2v -> 5v. Mutta ei siitä sen enempää.

    Jo edellisessä kämpässä asuessani mietin, että vuoden vanha autoni kenties vuotaa jotakin kone-elämän elixiiriä ulospäin. Uudelle (ja puhtaalle) parkkipaikalle päästyäni varmistuin asiasta ja rohkaistuin ilmoittamaan asiasta iso-D:lle. Nyt kolme käyntiä myöhemmin ja yksi vetoakselin stefa vaihdettuna olen ihmeissäni. Ei nimittäin vielä ole vuoto loppunut. Toivottavasti kuitenkin ensi kerralla jo tärppää ja pääsen viettämään kauniita syyspäiviä pikkuhiivattini kanssa aaringon laskuun ratastaen.

    P.S. Voisiko joku autoista ymmärtävä kertoa onko termeillä stefa ja tiiviste jotakin eroa? Kun ei oikeen mene jakeluun täällä päässä :hitme:
     
  18. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Stefa on yleensä jonkin liikkuvan/pyörivän akselin ymärillä oleva tiivisterengas joka estää nesteiden (öljyn) karkaamisen ulos ja toisaalta estää epäpuhtauksien pääsyn sisään. Stefa on yleensä metallirungolla päällystetty kuminen rengas jossa joustava "huuli" joka puristuu akselin ympärille.

    Tiiviste on sitten yleensä puristettu kahden kiinteän pinnan väliin. Materiaalina käytetään kumia, metallia (alu, kupari, teräs), korkkia jne.
     
  19. Makis

    Makis Guest Guest

    Liittynyt:
    20.10.2005
    Viestejä:
    536
    Saadut tykkäykset:
    0
    Perjantaina pientä remppaa paikallisella korjaamolla, eli välikannen tiivisteen vaihto + parin releen vaihto. Osineen aika tarkkaan 400e :hitme:
     
  20. jurriaivo

    jurriaivo Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    424
    Saadut tykkäykset:
    0
    No johan selvisi. Kiitos! :thumbsup: