juu oli pakko kattoa taas figh club... omiani olen nähnyt.. eli taitaa nuppi heittää välillä pari framea ylimäärästä...
Kikkelin lisäksi Brad Pitt vilahtaa kerran tai pari eri "piilo"frameissa ennen kuin häntä taidetaan esitellä itse elokuvan juonessa. Renny Harlin jo mainittiinkin, mutta se ei aina ole Finlandia Vodka, parissa filmissä (esim. Kurkunleikkaajien Saari ja Mindhunters) se on kokonainen Suomen lippu jossain taustalla.
Mä oon viimeaikoina pohtinut Steven Spielbergin leffoissa olleita kattotuulettimia. Ainakin kaikissa Indyissa ja Munich näitä näkyy, pitäis katsoo loputkin herran leffat ja etsiä kattotuulettimia. Pyörivät tuulettimet liittyy näissä aina kuolemaan, eli tarkoitetaanko tällä sitä, että vaikka elämä loppuu niin maailma jatkaa pyörimistään? Näin minä asian olen tulkinnut.
Odotin jotain hienompaa tältä threadilta, kuin suomi-viittauksia. No, toisille piilomerkitys on jotain ja toiselle toista. Suomi viittauksista voi sitä paitsi jo runoilla tuolla --> https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=15049&highlight=suomi+viittaukset Aiheeseen: Kummisedässä Appelsiinit tietävät kuolemaa.
Pekka Töpöhäntä (1981): Maija Maitoparta ikkunasta Pekalle serenadin jälkeen: "Sinulla on kaunis ääni... Tahtoisitko tulla tänne ylös käymään maistamaan silakkaa?" Monni Arkadian Ullalle tangon jälkeen lavan takana: "...sitäpaitsi kyllä minulla on Uppsalan mittavin..." Ulla: "Ee.. Ihanko totta!?" Monni: "Eh, eh, eh, eh..... On. On, Ullaseni. Eh eheheheh..." Pekka Autiovuori Monnina on kyllä loistava! Tämäkin ottaa aina korvaan, vaikkei leffasta olekaan vaan lastenlaulusta... M.A. Nummisen esittämänä 'Minä soitan harmonikkaa' (suom. sanoitus M.A.Numminen): "...Helikopteri lentää sillä taikuri saapuu näyttää ilmai_seksi filmejä..." Ei kai leffojen ilmaiseksi näyttämisessä mitään ihmeellistä ole, vaikkakin helikopterilla saapuvan taikurin voisi olettaa tekevän synttärijuhlissa jotain muuta ja tuskinpa sentään ilmaiseksi. Joka tapauksessa Mauri Anteron laulannan rytmitys tuon nimenomaisen sanan kohdalla ei kuulosta täysin tahattomalta...
Oikeilla jäljillä olet. Visuaalisessa mielessä pyörivä tuuletin myös korostaa kuolleen henkilön elottomuutta. Spielbergiä tuntuu muutenkin kiinnostavan koneiden "elollisuus", Duelissa rekka voidaan tulkita "hirviöksi", kolmannen asteen yhteydessä laitteet villiintyvät ulkoavaruuden vieraiden aktivoimana, A.I.:ssä päähenkilö on ihmisen kaltainen robotti jne. Jos Spielbergistä ei olisi tullut maailman menestynein elokuvaohjaaja olisi hänestä varmaankin tullut kyberneetikko!
Menestyminen on helppo perustella, koska miekkosen elokuvat ovat vuolleet yhteenlaskettuina eniten rahaa. Mutta palaillaanpas enemmän aiheeseen, rahanteko tuskin nyt mikään piilomerkitys on.
Tätä lainataan Unelmien sielunmessussa, appelsiinit ennen viimeistä syöksyä synkkyyteen. Tämä on mukava aihe, jota olisi hieno lukea, jos ei vain listattaisi triviatietoja. Mitkä ovat kyllä hienoja. Itse pidän itsestäänselvänä, että Starship Troopers on nerokas ja oivallinen satiiri, mutta tämä pointti menee monelta ohi. Ei todellakaan mikään yksiulotteinen ö-luokan toimintaleffa, vaan juuri osittaisen yksiulotteisuutensa takia aivan mahtava leffa. Fight Clubista, kun Jack selostaa Tylerin elokuvametkuista, koko kohtaus alkaa feidauksella freimiin peniksestä. Tuossa siis se penis, joka näkyy myös leffan lopussa. Ja toimii myös paremmin lopussa, koska olemme nähneet sen aiemmin elokuvassa.
Täältä löytyy kaikki Fight Clubin piilokuvat ja pari muutakin asiaa -> http://drokk.net/fight.asp?item=club&page_id=7 Penis vilahtaa vain kerran pari sekuntia ennen lopputekstejä.
Eiköhän tästä jauhettu ihan kyllästymiseen asti ensi-illan aikoihin jokaisessa mahdollisessa arvostelussa, joten ei mikään ihme, että se sinullekin muuttui "itsestäänselväksi". Verhoeven on tosin itsekin jauhanut samaa, joten ei elokuvan teeman ja piilomerkitysten päättelyyn kovin erikoisia kykyjä tarvita.
Itse asiassa johtuu siitä että kyseessä on venäläinen laulu, en nyt muista nimeä, joten lause_rytmitys_heittää suomalaisessa tekstissä. Sitten leffoissa on Sergio Leonen viljelemä "Man no Name" kostaja eli John Doe, liekkö sitten tämän kautta miehen nimi todellakin John Doe ?
Voisin väittää, että Luis Buñuelilta löytyy elokuvia, joissa piilomerkityksiä viljellään. Eräs suosikeistani, Belle de Jour (1967) on ehkä puhtain esimerkki. Piilomerkitykset tässä elokuvassa liittyvät seksiin ja seksuaalisuuteen. Elokuva on niin monitahoinen, että en ole vielä uskaltanut kirjoittaa siitä arvostelua.
Buñuelin koko tuotanto on yhtä suurta vertauskuvaa. Ehdoton suosikkini herran tuotannosta, Le Charme discret de la bourgeoisie, saa välillä aikaan melkoisen ähkyn kaikessa moniulotteisuudessaan. Ja jos todella älyllisesti haastavia tuotoksia halajaa, niin luonnollinen valinta on tietysti Godardin tuotanto 60-luvun lopulta alkaen. Miehen politisoituminen ja "kuvien kautta välitettävä moraali", mediafilosofia, sekä kollaasikokeilut tarjoavat pureskeltavaa vähän fiksummallekin kaverille. Jos hommaan haluaa oikein tosissaan perehtyä, niin suosittelen lukemaan Professori Mauri Ylä-Kotolan teoksen Jean-Luc Godard mediafilosofina: Rekonstruktio simulaatiokulttuurin lähtökohdista (Tieteellinen monografia 1998. Lapin yliopisto, taiteiden tiedekunta. Mediatieteen julkaisuja). Ei ehkä niitä helpoimpia tekstejä, mutta äärimmäisen mielenkiintoinen ainakin Godard-diggareille.
Niin, hämmästyttävää kyllä tein päättelyni jo mukulana, kun en ollut valveutunut netin- tai arvosteluidenselaaja. Iha ite. Sinänsä kyllä turhankin tunnettu esimerkki.