Jos tarkemmin miettii, niin ehkä nuo ohjeen mitat ovat silloin perusteltuja, kun joku rakentaa sivuilta ja takaa suljetun sohvapöydän eli vain edestä auki olevan kotelon tykillensä. Silloin ilman lämpimän ulostuloilman varsinaista ulosohjausta voi olla perusteltua pitää riittävän paljon tyhjää tilaa tykin ympärillä.
Asun Tampereella joten kävin viemässä projektorin itse paikan päälle, näin ollen ei ole tietoa olisiko pitänyt maksaa jotain jos olisin postissa lähettänyt. - Late
Helakammon kanssa ollaan samoilla linjoilla. Ite olen asentanut monta ja kavereilla alkaa kans oleen projuja melkeen jokaisella, ei kellään varmaan tiukasti ohjeen mukaan. Ei niitä asennusohjeita voi normaalihuoneessa tosissaan ottaa. Se laitetaan siihen mihin sopii ja tätsit. Laitteen tuuletin kertoo käykö asennuspaikka vai ei. Jos ääni on leffan ajan tasanen, todennäköisesti sijainti ok. Jos alkaa tuuletin ulista hätätuuletukselle sillon tällön ja tietenkin sillonhan fiksu omistaja jannu käy avaamassa oven tuulettaen orgian huurut naapuriin, sammuttaa koneen ja vaihtaa sijaintia.
Hain tietoja kiinteästi asennettavista valkokankaista täältä ja muualta. Ensin piti tehdä itse mutta nyt olen tilaamassa Noretronilta Screen Lite Amleto 76" (169*100) kehyskangasta. Tarjolla on näköjään 2 vaihtoehtoa, Flatvision kangas gain 1.2 tai GreyNoir High contrast harmaakangas gain 0.4. Kumpi soveltuu paremmin Z4:selle ?
Keskustan Expertillä, itselleni sieltä eilen hain tilaamani Z4:sen. Nyt vaan opiskelen säätöjä ja testailen kun on ensimmäinen oma tykkini niin kiinnostaa jo räpläillä säätöjäkin. ensivaikutelma on hyvä, olen erittäin tyytyväinen kuvan laatuun.
Kannattaa varmasti testata ennenkuin ottaa kumpaakaan. Flatvisionin 1,2 kuullostaa liian isolta gainilta ollakseen varmuudella hyvä olohuoneolosuhteissa. GreyNoir High contrast kuullostaa sikäli mielenkiintoiselta, että sen gaini taas on hyvin alhainen, eli leikkaa näkyvästä valosta enemmän kuin puolet. Vaikkei Z4:n valoteho kotitykiksi ole hullumpi, mahtaako riittää noin himmeälle kankaalle, varsinkin kun melutason vuoksi tietysti haluat käyttää projektoriasi ecomoodissa. Tietysti mainitsemasi kankaan koko on suhteellisen pieni ja on sikäli mahdollista, että vaihtoehto 2 toimisi sittenkin. Nyt pitäisi olla mittaustietoa linssin iriksen maksimilukemista kontra minimistä osatakseen verrata omaan kankaaseen.
HS50 joka perustuu samaan iris tekniikkaan kuin Z4 vaatii käytännössä vähintään 1.2 gain arvon, mieluummin jopa 1.3 - harmaa kangas eli <1.0 gainilla ei tule kysymykseenkään. Pitää olla melkoinen ero projektoreiden välillä, jos 0.4 gainilla aikoo katsella... Itse en voisi edes kuvitella sen olevan mahdollista. HS50 jopa ihanne olosuhteissa tuntui liian himmeältä 1.0 gainin kankaalla, n. 100" kangas. Silmät joutuivat ponnistelemaan hämärissä kohdissa, jotta varjoista erotti jotain. Brightness arvoon 80-85 (0-100) auttoi tilanteeseen. Mutta mikä projektori suunnitellaan siten, että tarvii olla kirkkauden kaakossa?? En usko, että muutenkaan harmaalla kankaalla saavutetaan mitään etua automaagisella iriksellä varustetuilla projektoreilla (paitsi AE700), koska esim. Z4 valovoimaa voidaan säätää toisella sulkimella. Jos jollakulla on kokemusta Z4 valovoimasta, niin pikapikaa kirjoittelemaan. Kuten jo sata kertaa olen maininnut, HS50 on toivottoman hiemmeä, jos gainia ei ole tarpeeksi.
Itse huomasin PAL-leffoilla tuota nykimistä, niin vaihdoin pienen virittelyn jälkeen GeForce 6800 virkistystaajuudeksi 50Hz, mutta huomasin, että tykki ilmoittaa paneelien virkistystaajuudeksi 60Hz... Miten itse sait 50Hz toimimaan?
Ihan ilman mitään temppuilua nVidian optioiden kautta. Hiiren oikea nappula Windowsin työpöydän päällä avaa tunnetusti valikon. En kuitenkaan mennyt sinne 'Properties->Settings->Advanced->Monitor' -osastolle säätämään virkistystaajuutta (en tiedä olisiko tällä ollut mitään vaikutusta asiaan) vaan valitsin ylempänä listalla olevan nVidia (en muista tarkkaa nimeä) kohdan, joka avasi pienemmän listan, jossa luki ihan oikein 'SANYO PLV-Z4', valitsin sen ja sain uuden ikkunan, jossa koko joukko näyttöoptioita ja -asetuksia. Joku kohta siellä koski virkistystaajuutta. Valittavina oli tasan kaksi vaihtoehtoa, 50 ja 60Hz. Noita olen sitten vaihdellut ja projektori on kyllä tuntunut uskovan valintaa, ainakin menun info-osion mukaan taajuus on vaihtunut 50 Hz:stä 60 Hz:iin (tarkat luvut taisivat olla 50 ja 59.98Hz tms) ja päinvastoin. Myöskään mikronykimistä en ole havainnut vaikka se on ollut tarkkailulistallani. Resoluutiona minulla tietty 1280*720. EDIT: lisättäköön vielä, että yhtenä päivänä ihmettelin, että miksi projektori näytti taajuudeksi 60Hz vaikka olin edellisenä päivänä käyttänyt nimenomaan 50Hz:n taajuutta. Silloin, kun yritin säätää taajuutta yo. tavalla, huomasin, että valikossa ei ollutkaan tuota "Sanyo PLV-Z4"-tekstiä eli tietokone ei ollut tunnistanut tykkiä. Oletin tämän johtuneen siitä, että olin käynnistänyt koneen ensin ja tykin vasta sen jälkeen. En tutkinut asiaa tarkemmin, mutta nyt olen käynnistänyt tykin ensin ja 50Hz on tuntunut pysyvän päällä ja tykki on myös tunnistunut oikein.
No tossa edellä on, (tosin myönnetään isojen tekstiosuuksien kätköissä,) että Z4:n on kylläkin varsin kirkas kotitykiksi. Sen vain pystyy säätämään toisin kuin monet muut portaattomasti, eli samoin kuin kuvan siirto myös kirkkauden voi optimoida optiikan avulla. Tätä seikkaa ei voi korostaa liikaa, koska ominaisuus on hämmästyttävän hyvä myös eri asennustarkoituksiin ja helppo säätää kenen tahansa. Optiikan ansiosta säätö on todellinen, voisi verrata ominaisuutta lensshift kontra digitaalinen keystone on kuin linssin iiris vastaan digitaalinen "brighness". Eli linssin iriksellä säätyy myös "pohjamusta". PC:n arvostelun mukaan Z4: kirkkauden voikin asettaa mihin tahansa välille 100-600. Tästä voikin vetää johtopäätökset, että ollaan näkyvästi kirkkaammassa kuvassa kuin Sonyn HS50:llä. Silti pitäisin itsekin ennalta niin tummaa kangasta kuin gain 0,4 varsin demppaavana (ja lähtökohtaisesti epätoimivana) mutta kun puhut 100" kuvakoosta Sonyn HS50:lle ja edellä JB63 puhuu kuvakoosta 169*100, eli JB63:n kankaalla Sanyon Z4:n saattaakin jo niukin naukin tarpeeksi kirkas. Huomatkaa, tää on teoriaa, kokeilu sen vasta sanoo. Heitän kumminkin edeltävän pohjalta vertailevan laskelman, lähteenä PC:n arviot valotehoista, joissa 300 oli Z4:n optimaalisin heidän 120" tuuman kankaalla löytämänsä mutta säätöväli 100-600 maininnalla: "And not to worry—even with the iris wide open the projector delivers remarkably vibrant high contrast. ". Tykki ansilumenia kuvakoko gain => valoteho per neliö HS50 240, 100", 1,0 => 87 HS50 240, 76", 0,4 => 59 PLV-Z4 300, 100", 1,0 => 108 PLV-Z4 350, 76", 0,4 => 87 PLV-Z4 600, 76", 0,4 => 149! Ensinnä vaikka tykit olisi samoja, kankaalle jää valoa neliölle JB63:n vaihtoehdossa 71% enemmän pienemmän kuvakoon ansiosta, mikä ei toki riitä mutta toisaalta lasku ei ole niin iso kuin gainiarvosta äkkiä päättelisi. Jos tykki taas olisi vain neljäsosan kirkkaampi, se riittäisi samaan per neliö tehoon. Onko Z4:n iriksessä oikeasti rakennettuna moinen säätövara, noh toivottavasti asia selviää ilmaiseksi.
Tykkiä käytän kellarissa jossa pimennys on melko hyvä. Eli jos pelaa varman päälle niin minun kannattaa ottaa kankas jossa gain on 1.2 ?
Erittäin vaikea sanoa, yrittäisin saada testiin ensin jonkun palan. Kirkkaus riittää siihen varmuudella mutta onko sitä jo liikaakin? Siihen kysymys pitkälle kulminoituu. Jos huoneheijastukset on hyvin hallinnassa, periaatteessa olettaisi 1.2 gainin kankaan toimivan. Vrt. PLV-Z4 120, 76", 1,2 => 89 PLV-Z4 300, 76", 1,2 => 224 PLV-Z4 600, 76", 1,2 => 448 Kuten yllä totesin, on valmistajien ilmoittamia arvoja sitten on käytäntö ja päälle lampun säästötila.
Tätä juuri tarkoitin, että toimiiko 50Hz oikeasti? Voisiko joku testata, että toimiiko oikeasti? Sama ongelma tuli alussa esiin AE500:n kanssa, eli vaikka Powerstripillä asetti virkistystaajuudeksi 50Hz, niin se palautui hetken päästä 60Hz:ksi. 50Hz tilan sai kuitenkin toimimaan tykin viimeisimmällä firmiksellä ja tietyillä ATI Catalystin versoillla, kun projektorin asetuksista oli EDID1-tila käytössä. Ero virkistystaajuuksien välillä oli selvä katsottaessa PAL-materiaalia, kun 50Hz:llä "mikronykiminen" jäi pois.
No minulla ainakin toimii (HDMI), ainakin siinä mielessä, että projektori itse sanoo virkistystaajuuden olevan 50 Hz. Muita todisteita on ainakin minun vaikea keksiä. Kyllähän Z4:n manuaalissakin sanotaan HDMI:n kautta tuetuille signaaleille sekä 1280*720 59.94/60 Hz että 1280*720 50 Hz.
lens shiftin ei pitäs merkittävästi vaikuttaa kuvanlaatuun ohjekirjan mukaan ainakaan. enemmän se digitaalinen aka keystone ja muut siihen vaikuttaa. mulloli aluks alaviistoon suunnattu sitten korjasin tykittää suoraa ja lens shiftillä alaspäin hyvin on noobiystävällinen tykki, 9h tykkiä takana ja melkeenpä kaikki oon ronklannut. tykittelen maalarinvalkoselle seinälle viel toistaseks kun saan tohonkin mustat yhtä mustiks ku sähkärin teippi niin en oikeen enää oo yhtään varma mihin tarviin pienen gainin kangasta, oon alkanu miettiin oisko sellanen joku high contrast matta white kangas parempi vaihtoehto. halvemmaks tulis sellanen ite tehty mdf levy kyllä. onko sen harmaan kankaan ainut tarkoitus parantaa mustan tasoja? vai saako siitä jotain muitakin hyötyjä irti? eikös ne tule valkoisen kustannuksella? oisko kenelläkään daliten hcmw rullakangasta z4:sen kanssa. vois heittää kommenttia.
#33 ROne Member Join Date: Dec 2000 Posts: 532 Trader Rating: (1) First Run D65 Creative Cinema Settings Wow, it was easier to tweak the Z4 close to D65! Took about 30mins. Contrast Ratio 1200:1 Preset: Creative Cinema B: -14 C: +5 Sat: -3 to -5 (set with AVIA etc) Tint: 0 Color temp: Low1 R: +9 G: 0 B: -1 Sharpness: -6 (compromise) Lamp: Low (A1,A2 adds 100-200 CRs) Gamma: 0 Lens Iris: -35 (set to for light output) Lamp Iris: AUTO Auto Black Stretch: off Contrast Enhancement: off Transient: Off Gain R: +13 Gain G: +11 Gain B: -2 Offset: R -5 Offset: G -5 Offset: B 0 Gamma R,G,B 0,0,0 HDMI: L2 for pc levels using VMR, re-calibrate brightness for L1 (video levels and overlay output) Desktop might look a bit yellow, but seems good on actual greyscale. __________________ Trying to unlock the Z4! Z4 - HTPC HDMI Rd9600se. WMCE. GSers rule! MY BEST Z3 D65 HDMI CC30R white screen HTPC VMR settings koittakaas joku huvikseen noita, ainakin näytti seinälle mustat selvemmiltä...
Ei, joo ja joo. Harmaa ei ole täysin pakollinen mutta siitä voi olla etua normaaleissa olohuoneolosuhteissa. Pieni valmis harmaus kankaalla auttaa näyttämään mustemmalta vaikka huoneeseen pääsisi satunnaisesti vähän ulkopuolistakin valoa. Kun sitten Z4:lla vaihtoehdoista molempiin voisi optimoida kuvakoon ja periaatteessa vaikka tarkalleen saman mustan tason linssin iriksen avulla, on minusta lähtökohtaisesti järkevämpää käyttää siinäkin harmaata kangasta, koska mitään ei menetäkään. Toisaalta jos valmismateriaaleista puhutaan, pitäisi melkein testata vaihtoehdot rinnakkain vetämättä ennenaikaisia johtopäätöksiä.