Jaahas. Noh, voisihan sen kirjoitellakin, ei se poikkea niin paljon TrueRTA:sta. Kytkennät ovat myös samat.
Avaan nyt pääni tässä threadissa, kun pieneen päähäni ei mahdu seuraava kummajainen: TrueRTA:lla ja ESM8000:lla tehty "hiljaisuuden" mittaus antaa varsin suuria arvoja alataajuuksilla, ja Quick Sweep käyrä on kuin kopio joka kuitenkin on asteikolla huomattavasti korkeammalla. Lisäksi QS antaa saman tuloksen riippumatta siitä, että onko subi edes päällä. Esim. Pink Noisella vaste lienee normaali (eli surkea) ja subin sammuttamisen huomaa vasteessa niin kuin pitääkin. Pistin liitteeksi yhden kuvan, jossa Mem1 on "hiljaisuutta", Mem2 on QS subin kanssa ja Mem4 on QS ilman subia. Toisessa kuvassa on vertailun vuoksi Pink Noise vuoristorataa subilla ja ilman. (dB asteikkoa ei ole kalibroitu, ja mittausten aikana Ampl. oli kyllä -10 vaikka kuvat väittävätkin -4.) Teorioita? Eikös noiden QS:n ja PN:n pitäisi näyttää suunnilleen samoilta ja subin läsnäolo molemmissa havaittavissa? Kahdella eri koneella testattu kalibroiduin äänikortein ja lopputulos on sama...
Pitääkö lukemat pienillä äänenvoimakkuuksilla paikkaansa RS+TrueRTA-yhdistelmällä, mittari itse kun ei kerro alle 50dB lukemia? Olettaen tietenkin, että mittarin näyttämä lukema jollain kovemmalla voimakkuudella on kerrottu ohjelmalle. Meinaan, että soveltuisiko tuo tykin hurinan mittaamiseen? Spektrinhän se antaa oikein, mutta miten siis absoluuttinen voimakkuus?
Nyt täytyy ottaa vähän sanomisiaan takaisin. Mittailin tuossa tasoja, mihin mittari minimissään pystyy ja näyttäisi, että se raja on noin 50dB. Sitä alemmat voimakkuudet hukkuvat kohinaan, mittarin herkkyys ja häiriöetäisyys ei siis riitä. Graafissa kaksi käyrää, toinen mittari mahdollisimman hiljaisessa tilassa, toinen noin 50cm päässä tietokoneesta. Hiljaisemman käyrän kokonaisäänenpaine noin 49dB, kovempi näkyy kuvassa. Eli jos tykin hurina jää alle 50dB:n, niin sen mittaus RS:llä on melko mahdotonta, ainakaan tarkasti/luotettavasti.
Hämärältä näyttää todellakin. QS ja PN antaa lähes identtisiä tuloksia. Tuo sinun QS tuloksesi ei pidä millään paikkaansa. Jossain on vikaa, joko kytkennöissä tai säädöissä. Varmista että Windowsista on valittu nauhoittavaksi äänilähteeksi varmasti line-in. Kokeile myös säätää sekä esivahvistimen että windowsin line-inin tasoja pienemmäksi. Kuuluuhan kaiuttimista nopea sweeppi (matalista korkeampiin päin) QS:n aikana? PN:llä mitattu subbarin vaste näyttää myös melko mielenkiintoiselta. Pientä piikitystä.
Juu... Juu... Troubleshoottasin tuota aikani... käyrä reagoi taputteluun ja muuhun metelöintiin ja sweeppi sekä kohinat kuuluvat kajareista. Tasojen säätö ei aiheuttanut muodonmuutoksia käyriin, ainoastaan tason nousun tai laskun. Koneet joilla kokeilin olivat viereisessä huoneessa häiriöäänien minimoimiseksi ja siksi piuhat oli suht. pitkät. Kokeilin äänikorttien kalibrointia sekä lyhyellä lenkillä että näillä pitkillä piuhoilla havaitsematta kalibrointikäyrissä muutoksia. Siirryin lopulta läppärin kanssa olkkarin saadakseni mahdollisimman lyhyet piuhat ja sehän tuntui tuottavan tulosta. Jotain hämärää on noissa meikäläisen jatkojohdoissa. Pari QS:ää uskalsin vielä vetäistä (ohessa subilla ja ilman + hiljaisuutta) mutta PN:t täytyy jättää huomiseen. Edelleen tuo alapää hämmästyttää kun jakotaajuus on 90Hz ja käyrä on nätimpi ilman subia teki subin säädöillä mitä tahansa... pientä piikitystä...
No nyt näyttää jo paremmalta. Kyllä tuo hiljaisuus varmaan pitää ihan paikkaansa. Behringer on sen verran parempi mikki, että nuo korkeat taajuudet ovat selvästi matalammalla tasolla kuin RS:llä. Matalilla taas on luonnostaan enemmän häiriöääniä, siis taustamelua. Mikä subbari on kyseessä? Näyttää että huone korostaa melkoisesti tuota 28Hz:n taajuutta. Sille ei vaan voi mitään. Erilaista sijoituspaikkaa subille voi toki harkita, tai sitten BFD:tä.
Jep, nyt tuota uskaltaa jo lähteä parantelemaan (ellei PN-mittaukset heitä häränpyllyä). AP B1.35 Akustoimaton betonibunkkeri... (470*357*254). Laskeskelin että noin 37Hz:n paikkeille asettuu seisova aalto, ja siltä se myös näyttää. Tarkoitus olisi ryhtyä pieniin akustointitoimenpiteisiin, mutta 37Hz:n vaimentaminen lienee pienellä budjetilla mahdotonta. Subin paikkoja on tullut testailtua lähes kyllästymiseen saakka, mutta käytännössä se on pakko jättää aika lähelle seinää (ellei pulttaa sitä kattoon). BFD:tä ei enää voi harkita... tilaus on jo sisällä
Äh, mistähän minä sen 28Hz repäisin, 38Hz piti tietysti sanomani. BFD:llä tuollainen piikki napsaistaan pois erittäin helposti. Ja edelleen, jos säädöt ovat vaan kohdallaan, niin QS ja PN antaa lähes identtiset tulokset. Yleensä erot johtuvat signaalin leikkaamisesta QS:llä yms.
Jeps, vielä kun keksin mikä aiheuttaa tuon vaimentuman heti jakotaajuuden alapuolella... noh, ehkä sekin selviää kunhan pääsen ensin tuosta piikistä eroon.
Tuo on itseasiassa melko yleinen. Kaverin Yamaha + SVS yhdistelmällä samanlainen. Johtuu osittain vaiheesta, huoneesta, pääkaiuttimien sijainnista jne jne.
Johtuisiko tuo vaimentuma kaiuttimiesi (ja subbarin) takana olevasta seinästä tulevasta heijastumasta?Subbari kannattaa siirtää niin lähelle takaseinää kuin mahdollista (käyrän perusteella se on nyt irti seinästä melko reilusti tai sitten vaihensäätö on pielessä,veikkaisin?).Näin tuosta vaimentumasta pitäisi subbarin avulla päästä eroon(eli vaimentuma siirtyy subbarin toistoalueen yläpuolelle).
Saattaapi olla, täytyy vielä testata subia toista seinää vasten ja kenties kääntää elementti seinää päin. Nyt kaiuttimet ja subbari ovat ikkunaseinää vasten, ja subbarin takaseinä on niin lähellä ikkunan alapuolella olevaa lämpöpatteria kuin mahdollista ja etukajarit ovat noin 75 senttiä takaseinästä ja 60cm sivuseinästä. Miten 90" aluraamille pingotettu valkokangas (=tiivis muovi) joka roikkuu noin 40cm:n etäisyydellä ikkunaseinästä subin yläpuolella vaikuttaa vasteisiin on selvittämättä. Subbarin vaiheenkääntö aiheutti uuden vaimentuman 110Hz:n paikkeille muttei ihmeemmin vaikuttanut tuohon alkuperäiseen vaimentumaan. (Kuvassa subbarin vaste alkuperäisenä (kelt.), 180 astetta käännettynä (vihr.), sekä poiskytkettynä (lila).)
Eikös tuon voisi periaatteessa tehdä vetämällä vielä piuhan vahvarin lähdöstä äänikortille jolloin vahvari on osa kalibrointisilmukkaa (ja TrueRTA korjaa siinä samassa vahvistimenkin mahdolliset linjatason toistovirheet)? Yritin tuollaista temppua Yamahan RX-V640:llä ja epäonnistuin. Äänikortilta kierrätin digisignaalin coaxilla vahvarille jonka linjalähdöstä vedin RCA:n takaisin PC:lle. PC:n ja vahvarin välinen linkki on ok molempiin suuntiin, mutta tuo Jammu ei ilmeisestikään osaa kytkeä mitään digi-lähdettä mihinkään analogilähtöön pääteastetta lukuunottamatta... :OI
Onnistuhaan se. Eihän se ohjelma tiedä mistä kaukaa sinä sen lenkin vedät. Pre-outithan tuosta löytyy, eli niistä ainakin saat signaalin ulos.
Kas kun en tuota tullut ajatelleeksi :hitme: No tulipahan kokeiltua, enkä tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa. Preouttia käytettettäessähän kaikki sävynsäätimet ja tasonsäädin on leikissä mukana, ei sinänsä ongelma kunhan jättää sävynsäätimet rauhaan ja vääntää volumea riittävästi että saa signaalitason nostettua kalibrointia varten riittävän korkeaksi. Tuon kalibroinnin alkutilanne näyttää kuitenkin julmetun suuren vaimentuman vasteen alapäässä jonka TrueRTA tietenkin korjaa sillä seurauksella että mikillä tehty sweeppi näyttää julmetun suuren korostuman vasteen alapäässä. Tämän testin suorittamisen ja tulosten toteamisen jälkeen olo on vähän niin kuin Denzil Dexterillä (se Fast Shown proffa).
Sepä outoa. Kyllähän nyt pre-outista pitäisi ihan suora vaste tulla. En ainakaan heti keksi, missä voisi mättää...