Tämän nyt kai voisi laittaa tuonne Tykkitermejä-osioon (huom. yhdys_sana ). Kyllähän nämä nyt jo aika monen luulisi sisäistävän, mutta ei sitä koskaan tiedä. Ansi lumen: Projektoreiden valoteho ilmoitetaan ansi lumeneina. Kuva-ala jaetaan yhdeksään yhtä suureen suorakulmioon, jonka jälkeen valoisuus mitataan kunkin alueen keskeltä. Arvo tulee, kun kerrotaan eri keskipisteiden valoisuusarvot alueen koolla. Kontrasti: Kontrasti kertoo kuinka suuri ero on projektorin mustan ja valkoisen välillä.
Ja vastaus on, että ohjekirjastahan tuon näkee. Esim. X1 tapauksessa: https://www.infocus.com/service/x1/userguides/ENG_X1_03 .pdf
Tämähän ei pidä paikkaansa. X1 (kuten kai monet muutkin tykit?) heijastaa kuvan siten, että linssin keskipiste ei saa olla edes kuvan kanssa kohtisuorassa vaan kuvan ulkopuolella. Eli kattoasennuksessa jos kangas roikkuu katosta ja tykki on katossa vaakatasossa niin suorakulmainen kuva muodostuu kankaalle muutaman sentin katosta. Katso tuolta ohjekirjasta.
Sana kontrasti on jossakin suomennettu sanalla värierojyrkkyys. Tarkoittaa kait sitä että kuinka jyrkästi kaksi eri väriä eroavat toisistaan ja miten. Tälle värierojyrkkyydelle löytyy varmasti "kaavakin", jolla se voidaan jopa laskea ja mitata sekä saada sille täten numeerinen arvo, jolloin vertailu helpottuu.
K: Mikä tarkalleen ottaen on gaini? K: Mikä gain on millekin tykille paras? K: Entä mitä eri gainilukemat tarkoittavat?
Heräsi yksi kysymys kun selailin noita DIY screen threadeja. K: Mitä kaikkia osia tarvitsen DIY screenin tekoon? K: Paljon tykissä pitää olla ansilumeneita, että se soveltuu käytettäväksi x073 maalatun DIY screenin kanssa?
Tämän voi siistiä tuohon ekaan postaukseen (tätä on minulta kysytty pariin otteeseen): K: Mitä eroa on 4:3 ja 16:9 kuvasuhteen tykeillä? V: 16:9 kuvasuhteen omaava tykki tuottaa laajakuvamateriaalille sopivampaa kuvaa. Kuva on leveämpi kuin perinteisissä videotykeissä. 4:3 tykillä katsottaessa laajakuvamateriaalia kuvan ylä- ja alareunaan jää mustat palkit. 16:9 tykillä taas katsottaessa 4:3 materiaalia jää sivuille mustat palkit. Ero on siis sama kuin perinteisillä 4:3 ja laajakuvaisilla 16:9 televisioilla.
K: Mikä tarkalleen ottaen on gain? Mikä gain on millekin tykille paras? Entä mitä eri gainilukemat tarkoittavat? V: Valkokankaiden heijastuskyky ilmoitetaan hyötykertoimella eli gainillä. Mattakangas on hyvä yleiskangas laajan katselukulmansa ansiosta, noin 160°. Mattakangas ei myöskään aseta rajoituksia projektorin tyypille tai sijoitukselle. Mattakankaan gaini on tyypillisesti 1 tai (1,1). Markkinoilla on myös vain hieman mattaa kirkkaampia kankaita, gain esim 1.3. Eroa mattakankaasta on ehkä vaikea havaita ja luulempa että näiden eroista keskusteleminen menee jo sinne todellisen harrastelun piiriin. Helmiäis kankaat heijastavat valoa tulosuuntaan, eli kohti projektoria. Näin saadaan kirkkaampi kuva projektorin suuntaan, eli projektorin on oltava riittävästi katselusuunnassa. (esim vieressä tai hieman pään yläpuolella). Jos projektorin sijoittaa esim 2,6m korkeuteen katonrajaan, on kuva mattaa kirkkaampi vain seisaaltaan katsellessa. Helmiäsikankaiden gainit voivat olla esim luokkaa 2.5 - 2.9. LCD-projektoreilla helmiäiskankaan kuva saattaa kuultaa ikävästi. Lähde: Cinema Trading Lisää gainistä esim : http://www.display-optics.com/pdf/screen_gain.PDF http://www.lpmorgan.com.au/projection_concepts/screen_gain.htm http://www.nextftp.com/juro-kikuchi/links/link_screengain.html
Jos tuolta häviäisi nuo merkki- ja mallikohtaiset asiat (X1, AE300), niin jotakin järkeä voisi olla. Muutenhan saakin laittaa kaikki merkit/mallit ja tuleekin hyvän kokoinen listaus. EDIT: On näemmä selkeästi mielipiteestä riippuvia asioita FAQ:ssa. Ne pois ehdottomasti.
Sanotaan näin, että liimalapuksi tarvittaisiin pientä kypsyttelyä ja lisäyksiä. Enemmän faktoja peliin ja tarkistellaan kohtia neutraaliin suuntaan, sitten liimaa. PAL-resoluutiokohtaan ehdottaisin pikku selvennöstä, esim: 720*576 on PAL resoluutio. Pikselitykeissä anamorfiselle aineistolle toistoon riittävä resoluutio on 1020x576, käytännössä 960x540 riittää. Sitten jatkokysymyksinä tulee mieleen esim. jotain tämän suuntaista: Mihin käytetään anamorfista linssiä, mitä vaikutuksia on? Anamorfista linssiä käytetään yleensä 4:3 kuvasuhteen projektoreissa venyttämään tai litistämään kuva 16:9 muotoon optisesti. Optiikan avulla toteutettuna anamorfinen venytys on hyvin korkeatasoinen. Käytännössä optiikan avulla voidaan käyttää 4:3 projektorissa pelkästään 16:9 muotoista screeniä. 800x600 resoluutioinen projektori toistaa linssin avulla koko PAL-resoluution typistämättä, eli yksityiskohtia näkyy enemmän. Jos projektorin resoluutio on 1024x768 tai suurempi, ei anamorfinen linssi laajenna kuvaan enää lisää yksityiskohtia mutta screenin muodoksi tulee 16:9. Anamorfinen linssi käytännössä yleensä samalla tasoittaa pikselirajoja, eli ns. kanaverkkoilmiön näkymistä. Muuta: Linssi voi vaikuttaa hieman kuvan kirkkauteen ja se pienentää ns. mustia palkkeja kuvan ylä ja alalaidassa. Mitä haittapuolia anamorfisella linssillä on? Sijoittaminen monimutkaistuu ja lisäksi hankaloituu projektorin säätö sekä geometrian säätäminen. Linssi voi tuottaa pientä lisäaberraatiota kuvaan laadun mukaan. Lisäksi linssin hinta on lisäkustannus suoraan 16:9 suhteisen projektorin hankintaan verrattuna. Tekeekö anamorfisella linssillä mitään 16:9 suhteen projektorissa? Ei yleensä. Jotkut ovat käyttäneet 2,35:1 suhteisten elokuvien kanssa 16:9 projektorilla poistamaan mustat palkit kuvan ylä- ja alalaidasta ja lisäämään resoluutiota sekä eliminoimaan kanaverkon. Tämä vaatii PC:n kuvantoistajana. Käytännössä tekstitetyillä elokuvilla menetelmä ei toimi täysin.
Jeps. Pistää ihan kivasti silmään tuo, kuten myös se, että mainitaan oikein hinnan kanssa se oma tykkivalinta ja sen saksan hinta. Ja listaan mahtuu kyllä aika liuta kelvollisia muitakin koneita, eli joku yleispätevä vastaus olisi ihan hyvä. Varsinkin kun tämä lista kuitenkin muuttuu aika nopsaan. EDIT: Laitetaas ehdotus, eli jos saisi aikaan voisi pistää eri tykeistä kattavahkon taulukon, että mitä ominaisuuksia ja liitäntöjä niissä on, eli jos tykkejä pitää tuupata näkyviin, niin sitten ihan spekseinä. Isohko homma, mutta voisi olla avuksi.
Toisaalta noista AExxx, Zx ja X1 tykeistä on kuitenkin kokoajan kysymyksiä foorumit pullollaan, niin voihan niitä olla tässäkin threadissa. Toisaalta sitten tuo FAQ paisuu ja paisuu... Ehkä voisi olla omat osiot yleisille ja tykkikohtaisille kysymyksille? Toisaalta sitten alkaisi jo melkein olla kätevämpää heittää koko roska HTML-pohjaiseksi... Hmm... Kyllähän minä tuon voin tehdä, mutta lopputulos on taas mun tekemän näköinen. Toi speksitaulukko oli kanssa hyvä idea.
Tämä on hyvä topiikki meille aloittelijalle, kiitos sinulle Kurdt. Minun mielestäni tämän voisi laittaa stickyksi sen jälkeen kun tätä on hiukan siivottu & ehdottomasti poistettu maininnat tietyistä projektoreista. Mitä mieltä muut ovat?
Jees, ei tässä mitään. Pitää varmaan viikonloppuna koittaa vähän siivota ja muutenkin keksiä jotain hyvää uutta juttua.
Toisaalta toimiva hintaseuranta vaatisi sitä että kaupat postaisivat aina hintatietonsa tänne Plazaan, ja se ei taida olla näköpiirissä, vai mitä? Tai hetkinen. Sen voisi toki hoitaa ketjulla, joka alkaisi vaikka sillä että siellä olisi muutaman suosituimman tykin halvimmat hinnat Suomessa ja maailmalla. Siis halvimmat mitä ketjun (aktiivinen) aloittaja tietäisi. Tämän jälkeen aina jos joku löytäisi jostain vielä halvemman tarjouksen, hän postaisi sen ketjuun ja uusi tarjous siistittäisiin ketjun ekaan viestiin. Aah, foorumi jossa olisi aktiivinen käyttäjäkunta. Tuossa sitten kusee tietysti se, että eri kaupoista varmaankin on erilaiset kustannukset tuoda Suomeen satsia, ja sitten jotkin kaupat tuskin edes Suomeen tuovat, kun paketti voi jäädä jääkarhun suuhun tjsp. Noh, ehkä tällainen systeemi joskus toteutuu. Mitä mieltä olette, pojat?