Vasta nyt huomaan, että se on "Trumppi on ilmeisesti ottanut oppia Suomesta tai palkannut suomalaisia rakennusalan ihmisiä...". Jotenkin lause tuli luettua muodossa "Trumppi on ilmeisesti ottanut oppia Suomesta ja palkannut suomalaisia rakennusalan ihmisiä...". Tämä pieni ero muuttaa merkitystä paljon ja nyt ymmärrän, että tässä viitataan kustannusten nousuun (ikäänkuin Suomi olisi ainoa maa, missä moista tapahtuu).
Voi perkele, mutta nyt on Haapala asian ytimessä! Kommentti: Onko Suomessa rahan käytön järki kadonnut? Vantaan ratikasta tuli surkuhupaisuuden huippuesimerkki Kunnallisten hankkeiden budjetit karkaavat säännöllisesti käsistä. Tuorein, suorastaan komedian mitat täyttävä esimerkki löytyy Vantaalta, mutta Helsinkiä ei kannata unohtaa, kirjoittaa politiikan erikoistoimittaja Timo Haapala.
Puhumattakaan siitä että ratikka nyt vaan edustaa 1800-lukua eikä nykyaikaa. Miksi ihmeessä sellainen piti Vantaalle saada? Sähköbussit edustavat nykyaikaa, ja olisivat edulisempia, muutama sellainen korvaisi tuon ratikan ja mikä parasta ne voidaan aina reitittää uudelleen tarpeen mukaan - eli siirtää kulkemaan jostain muualta sitten kun matkustajat tottuvat reittiin, kuten julkisen liikenteen ohjauksessa tapana on.
Yleensä jos minne tahansa rakennetaan raideyhteys, sitä käyttää noin 25% enemmän ihmisiä kuin jos on vain bussi. Raidematkustaminen on vain niin paljon mukavampaa kuin keikkuvassa bussissa matkustaminen, ja linjat ovat myös aikatauluiltaan luotettavampia. Ihmiset myös arvostavat arvostavat raiteita asuinpaikan valinnassa, mikä näkyy asuntojen hinnoissa, kun vertaa kerrostaloasuntoja raideyhteyksien varrella ja kauempana niistä. Talot eivät yleensä kävele ympäriinsä, joten linjoja ei ole tarpeen siirrellä. Toimiva raideliikenne kuitenkin edellyttää, että kaupunkirakenne tukee sitä, eli asuntorakentaminen kannattaa keskittää raideliikenteen varrelle, jotta linjoilla on riittävästi käyttäjiä. Sitten niitä kauempana olevia asuinalueita palvellaan bussilinjoilla. Raiderakentamisen vaihtoehtona ei myöskään yleensä ole, ettei tehdä mitään. Jos ei tule raiteita, suurempi osa tulevista asukkaista käyttää liikkumiseen omaa autoa, mikä taas aiheuttaa tarpeita leventää teitä.
Täysin päinvastaista mieltä. Junilla ja raitiovaunuilla on tullut kuljettua viimeisten ~16 vuoden aikana enää lähinnä olosuhteiden sanelemana. Julkisen liikenteen vaihtoehdoista busseilla matkustaminen on ehdottomasti mieluisin, ja mainiosti ovat aikataluissa pysyneet, mitä meidän linjoihin tulee.
Aina löytyy jokin tilastopoikkeama. Itse välttelen bussien käyttöä, jos vain suinkin mahdollista. Helsingin kantakaupungissa tosin on ratikoilla niin lyhyet pysäkkivälit, että joissakin tapauksissa bussin käyttö on mielekkäämpää.