Tärkeä tiedote foorumin käyttäjille

Ginza.se

Keskustelu osiossa 'Kauppapaikoista' , aloittajana BR_Zenith, 10.04.2010.

  1. swedgin

    swedgin Jäsen

    Liittynyt:
    25.09.2016
    Viestejä:
    95
    Saadut tykkäykset:
    22
    Kuulostaa järkevältä. En tosiaan ole seurannut, onko kruunuhinnoissa tapahtunut muutoksia, mutta varmaankaan siis ei ole. Ilmeisesti olivat tämän kurssinousun lisänneet hintoihin yhdellä kertaa, koska muistan elävästi, että viime viikolla hinnat olivat vielä hieman alhaisemmat.
     
  2. swedgin

    swedgin Jäsen

    Liittynyt:
    25.09.2016
    Viestejä:
    95
    Saadut tykkäykset:
    22
    Viitaten omaan aiempaan viestiini tiedustelen, onko muilla ollut viime aikoina ongelmia tilata Qliron laskulla Ginzasta?

    Edellisen kerran oli ongelma alkuvuodesta ja tilauksen vahvistamisen yhteydessä tuli ilmoitus, että maksutapa ei ole mahdollinen tms. Tuolloin taisi olla aiempaan Ginzan tilaukseen liittyvä lasku avoimena, mutta ei kuitenkaan myöhässä. Tiedustelin Qliron aspasta asiaa ja sain jonkun geneerisen vastauksen, jossa vihjailtiin, että tämä voisi johtua esim maksuhäiriömerkinnästä tai siitä, että henkilökohtainen luottoraja ei riitä. Piti ihan tarkistaa asiakastiedosta omat tiedot siltä varalta, että joku muu olisi käyttänyt tietojani väärin ja ei kyllä mitään merkintöjä maksuhäiriöistä löytynyt. Aspasta en siis saanut mitään hyödyllistä vastausta. Maksoin silloin odottamassa olleen laskun etuajassa, koska arvelin tämän mahdollisesti vaikuttaneen asiaan ja kokeilin tilausta uudelleen maksun kirjauduttua Qlirolle, mutta tilauksen tekeminen ei edelleenkään onnistunut. Tein sitten tilauksen luottokortilla.

    Harmillisesti luottokorttimaksu näyttää Ginzan kanssa lähtevän veloitukseen heti eikä vasta tilauksen toimittamisen jälkeen, vaikka tilaus sisältäisi ennakkotilaustuotteita. Ginzan tilausehdoista sain vähän erilaisen käsityksen asiasta.

    Nyt sitten useamman kuukauden jälkeen aiemmin tapahtuneesta yritin Ginzasta tilausta uudelleen Qlirolla ja edelleen sama ongelma. Tuon edellisen etuajassa maksetun laskun jälkeen ei ole ollut mitään asiointia Qliron kanssa. Tiedustelin taas asiaa aspasta ja taas sain vastaukseksi vihjailuja mahdollisesta maksuhäiriömerkinnästä tai henkilökohtaisen luottorajan ylittymisestä. Aspa itse siis vain arvailee, koska he eivät kertomansa mukaan pysty edes näkemään asiakkaan henkilökohtaista luottorajaa, joka mahdollisesti voisi selittää ongelmaa.

    Tuli mieleen, että voisiko tämä olla myyjäliikekohtainen juttu ja tympääntyikö Ginza siihen, että pidin parin kuukauden ajan varattuna tuotteita, joista he saisivat rahat vasta kaikkien tuotteiden julkaisun jälkeen? :D En siis tiedä, onko myyjäliikkeen edes teknisesti mahdollista estää yksittäisen asiakkaan laskulle tilaamista, mutta tuli vain mieleen. Qliroa kuitenkin olen vuosien varella käyttänyt useasti ja aina maksanut laskut ajallaan. Olen käyttänyt aina vain 14 päivän laskua enkä ikinä mitään korollisia tai kulullisia vaihtoehtoja. Vähän ihmettelisin, miksi hyvän maksuhistorian omaavan asiakkaan luottorajaa yhtäkkiä tiputettaisiin niin, että ei saa vajaan parin sadan tilausta tehtyä.

    Onko muilla samanlaisia kokemuksia Ginzasta tai Qlirosta?
     
  3. Phinor

    Phinor Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2003
    Viestejä:
    172
    Saadut tykkäykset:
    35
    Ensimmäisenä tuli mieleen sama mikä Klarnallakin on käytäntönä, eli mahtaakohan Qlirolla nykyään vaikuttaa luottokorttien koko luottoraja siihen että antavatko ostaa laskulla. Otin viime vuonna pari kuukausimaksutonta luottokorttia ihan vaan varalle ja samalla Klarna lopetti laskulla myymisen minulle vaikka olin käyttänyt palvelua satoja kertoja ja maksanut aina ajallaan eikä muutenkaan ole koskaan ollut mitään maksuhäiriöitä. Ei siellä anneta arvoa tuommoiselle tai käsitellä yksittäisen kuluttajan tilannetta mitenkään, algoritmi tulkitsee tylysti että nyt on kaverilla teoreettista luottokorttivelkaa x tuhatta euroa lisää joten ei parane antaa laskulle yhtään saldoa riippumatta muista tekijöistä.

    Tämä siis tietämättä yhtään luottokorttitilanteestasi, mutta kuulosti niin tutulta oman Klarna kokemuksen kanssa.
     
    kikkeliskokkelis tykkää tästä.
  4. El Grande

    El Grande Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    4 037
    Saadut tykkäykset:
    417
    Kokeiltko poistaa ginza.se evästeet tai tehdä tilauksen incognito-tilassa? Vanhat evästeet ovat aiheuttaneet välillä erilaisia ongelmia.
     
  5. swedgin

    swedgin Jäsen

    Liittynyt:
    25.09.2016
    Viestejä:
    95
    Saadut tykkäykset:
    22
    Tuli kokeiltua evästeiden poistamista ja incognito-tilaa, mutta sama lopputulos.

    Ihan hyvä teoria. Itse en kyllä ole uutta luottokorttia hankkinut pariin vuoteen ja edellisen kortin hankkimisen yhteydessä myös lopetin vanhan pankin kortin. Tuon jälkeen en ole uusia luottokortteja hankkinut. Kaksi luottokorttia on käytössä, yhteensä limittiä alle 10 000e, josta siis käytössä on milloin mikäkin summa väliltä 0-2000e ja maksan aina kerralla pois sen, mitä kuukauden aikana olen käyttänyt. Asuntolainaa sitten toki on vielä perkaleesti tuon päälle :D

    Luottojen ja lainojen määrässä ei noin muutenkaan ole tapahtunut oleellisia muutoksia sen jälkeen, kun edellisen kerran olen onnistuneesti Qlirolla ostanut.

    Klarnan kanssa puolestaan meni muutama viikko sitten iMusicille yksi ennakkotilaus läpi, joten ilmeisesti ainakaan kaikki maksunvälittäjät eivät ole minua blokanneet :D

    En sitten tiedä, miten tarkkaan näistäkin asioista liikkuu anonyymia dataa, mutta elokuvaharrastuksen aktivoitumisen myötä on kyllä kieltämättä viimeisen noin vuoden aikana tullut Visaa vingutettua aiempaa enemmän :D En tiedä voisiko tuosta joku botti huolestua, mutta ei siis ole tarvinnut mitenkään velaksi ostella vaan periaatteena on aina ollut vaan koota kuun ostokset samalle laskulle, jonka sitten maksan kerralla pois. Rahaa on harrastukseen palanut, mutta kait kuitenkin ihan terveellä tavalla tuloihin ja pakollisiin menoihin suhteutettuna.

    Unohtui muuten aiemmin mainita yksi juttu, jolla mahdollisesti oli vaikutusta asiaan. Vaihdoin nimittäin vuodenvaihteessa Qliron yhteyssähköpostini, sillä olen poistamassa edellistä sähköpostiosoitetta käytöstä. Olisiko voinut olla, että ongelma alkoi juuri tuon jälkeen. Koitin tämänkin asian mahdollista vaikutusta kyllä kysellä Qliron asiakaspalvelusta, mutta heillä todettiin vain, että sähköpostini on oikein.
     
  6. Chainsaw Charlie

    Chainsaw Charlie Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.01.2025
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    2
    Minulla on ihan sama ongelma kuin sinulla.Laskulle tilaaminen ei onnistu ennakkotilauksia olen tehnyt myös laskulle ja lisäillyt ennakkotilaus tuotteita aina välillä asiakaspalvelun avustuksella jotta noin 18 euron toimituskululle saa vastinetta.Liekö tosiaan yritys kyllästynyt tai gliro leffojen varaamiseen 2-3kk ajanjaksolle.Jouduin käyttämään nyt pankkikorttia ja kun halusin että yksi tuote olisi poistettu ennakkotilauksistani he mitätöivät koko tilaukseni ja palauttivat näemmä noin 250e tilaukseni rahat tililleni.Nyt sitten hatuttaa kun ennakkotilaus steelbookkini on myyty loppuun ja yksi tarjous steelbookkikin.Alka kärsiä luotto tuohonkin firmaan peruivat myös heidän aloitteesta yhden ennakkotilaus steelbookin kun eivät saaneet sitä riittävästi myytäväksi halukkaille tron 1982 kyseessa 4k uhd versiona.
     
  7. swedgin

    swedgin Jäsen

    Liittynyt:
    25.09.2016
    Viestejä:
    95
    Saadut tykkäykset:
    22
    Sama ongelma jatkuu itselläni edelleen. Tosin tulin siihen tulokseen, että vika taitaa kuitenkin olla Qliron päässä, sillä CDON ei suostunut sekään kyseisen lafkan kautta myöntämämään luottoa 30 euron summalle :D

    Tuli itselleni yksi juttu tosin hiljattain mieleen, joka voisi selittää tätä ongelmaa. Minulla oli CDON:ssa vetämässä tilaus, josta sain yhtä tuotetta lukuun ottamatta kaikki tuotteet luvatussa ajassa, mutta yksi ennakkotilaustuote jäi odottaman toimitusta. Minulle ei missään vaiheessa lähetetty laskua toimitettujen tuotteiden osalta. Puuttumaan jääneen tuotteen julkaisu lykkääntyi pitkään ja lopulta kävi niin, että koko tuotetta ei julkaistu lainkaan. Tässä vaiheessa oli tilaushetkestä kulunut noin vuosi. Vasta tässä vaiheessa minulle toimitettiin lasku niistä tuotteista, jotka oli toimitettu jo lähempänä tilauksen tekoaikaa. Maksoin kyseisen laskun ajallaan.

    Maksoin siis tämänkin laskun ajallaan sen saatuani, mutta tiedä sitten, onko Qliron automatiikka rekisteröinyt tämän tapauksen jotenkin maksuviiveenä tms. Olen tarkistanut oman luottotietorekisterini varmuuden vuoksi eikä minulle ole tullut mitään postiakaan maksuhäiriömerkinnöistä tms.

    En ole vaivautunut tätä mahdollisuutta edes esittämään Qliron asiakaspalveluun, koska aiempiin yhteydenottoihini olen saanut lähinnä välinpitämättömiä geneerisiä vastauksia eikä heillä ole ollut minkäänlaista intoa tutkia, voisiko kyseessä olla jokin järjestelmävirhe tms. Helpommalta tuntuu, kun ei käytä kyseisen firman palveluita ollenkaan.

    Klarna sen sijaan uskaltaa meikeläiselle edelleen myöntää luottoa :D Muutenkin parempi firma esimerkiksi toimivamman mobiilisovelluksen vuoksi. Klarnan kanssa on aina ollut tosi mutkatonta. Kilpailu toki on hyvästä, mutta itse en kyllä pitänyt Qliroa millään tavalla ainakaan Klarnaa parempana silloinkaan, kun Qliro kelpuutti minut asiakkaakseen.

    Ginzalle myös itseltäni pyyhkeitä siltä osin, että minunkin Tron steelbookin toimituksen menivät ryökäleet perumaan :D Tron Legacyn steelbookin sentään sain. Alkujaankin ajattelin, että kolmen elokuvan toimituksesta 9 euron postikulut olivat vähän reippaanlaiset, mutta nyt maksoin sitten saman summan kahden elokuvan toimituksesta.
     
  8. hansolo

    hansolo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.11.2002
    Viestejä:
    4 944
    Saadut tykkäykset:
    613
    Tämä on varmaankin yksi tärkeä syy miksi CDon:n aikaisempi laskutuskäytäntö on täysin kääntynyt päälaelleen. Itsellä ei ole ollut noin äärimmäistä esimerkkiä, mutta muistaakseni n. 3 kk meni tilauksen tekemisestä, suurin osa saapui pikaisesti ja sitten odoteltiin yhtä ennakkotilausta ja laskua loppuaika. Nyt lasku lähtee heti, kun joku edes ajattelee pakkaamon puolella, että pitäiskö laittaa pakettiin.
     
  9. swedgin

    swedgin Jäsen

    Liittynyt:
    25.09.2016
    Viestejä:
    95
    Saadut tykkäykset:
    22
    Sama kävi mielessä itsellänikin. Ihan kohtuullista minusta myyjän ja laskuttajan kannalta, että jo toimitetut tuotteet laskutetaan samantien.

    Tosin täällä on ollut tapauksia, jossa lasku on lähetetty silloinkin, kun tuotteen saatavuus on ollut epäselvä. Noissa tilanteissa häviää taas laskulla maksamisen merkitys, koska olennaista on, että tuotteen voisi saada ja tarkastaa ennen sen maksua.