Laitteet jotka tarvisi kesyttää toimimaan halutusti: TV Sony KD-85XH9505 https://helpguide.sony.net/tv/haep1/v1/fi/07.html Vahvistin Denon AVC-X6700 https://manuals.denon.com/avcx6700h/eu/en/ Ohjelmalähde Intel NUC 11 Enthusiast Mini PC https://terastore.fi/tuote/intel-nuc-11-enthusiast-mini-pc/#konfiguraatio Aiemmin mulla oli NUC liitettynä Denonin HDMI liitäntään ja Denon telkun HDMI3 eARC liitäntään. Tällöin signaali tuli Denonin läpi Sonyyn ja Denon sai aina signaalin sekä tv:stä että Nucista. Ongelma oli että mulla oli aiemmin käytössä Ruipro 4K optiset hdmi-kaapelit ja pätkintää tapahtui ajoittain jos esim. katsoin Sonyn Netflix apin kautta leffaa. Hermojen mentyä tilasin Ruipro 8K optiset hdmi-kaapelit tilalle ja nyt pätkintä loppui, nyt liitin ne niin että Nucista suoraan Sonyn HDMI1 liitäntään. Sonyn HDMI liitännästä edelleen Denoniin äänet niin helpotti siltäkin osin että Denon voisi aina olla samassa sisäänmenossa ja ohjelmalähde vaihtuisi Sonysta. Uusi ongelma tuli kun huomasin että Denon ei aina saakaan signaalia Sonyn telkusta varsinkin jos olen aiemmin käyttänyt Nucia päällä telkussa. Ainut varma tapa että Denon saa signaalin on se että otan Sonysta töpsölin pois seinästä ja kun TV reboottaa niin signaali tulee Denonille. Onko kenelläkään mitään vinkkejä asiaan että signaali tulisi aina ilman tuota ärsyttävää tv:n töpsölin irroitusta sekunniksi? Voisiko olla esim. jokin tietty HDMI asetus Denonista tai Sonysta joka kannattaisi varmistaa että on oikein?
Täyttä arvailua, mutta sekoittaako nyt eArc niin ettei audio kulje televisiosta vahvistimeen? Oletko kokeillut vaihtaa Denonin vaikka HDMI2-liitäntään? Audio/videovirtaa televisioon päin ei nyt tarvittane?
eARC toimii Sonysta Denoniin kyllä mutta vasta Sonyn töpsölin irroituksen jälkeen. Aiemmin kun oli vain tuo eARC kiinni ja PC suoraan Denonissa ei ollut ongelmia signaalin tunnistuksen kanssa. Ilmeisesti jokin "HDMI-handshake" ongelma mutta en osaa itse ratkaista.
Mitä nyt Denonin kanssa tässä on jonkun aikaa pelaillut, niin kai nämä HDMI-ongelmat ovat arkipäivää. Eikä tässä ole vain oma kokemus taustalla vaan voi googlettaa näistä ongelmista. Itsellä on X4700.
Ja voin sanoa, että striimipalveluista se oli juuri Netflix jonka kanssa näitä ongelmia oli. Jonkun verran on ongelmia tuon Shield+Plex combon kanssa, mutta ne yleensä korjaantuu kun bootttaa Shieldin. Itsellä ei ole ollut Netflixiä vuoteen, kun hinta/laatusuhde ei tyydytä. Saattaahan sen taas ottaa kun taas kun tulee oikeasti kiinnostavaa katsottavaa.
Mitkään Sonyn äänet siis ei tule läpi, kaikki Yle Areena apit ja normi tv-lähetykset myös mykkinä Netflixin lisäksi. Kuvissä myös Sonyn äänen ulostulon asetukset kun ongelma päällä.
Asia ratkesi (ehkä) mutta ei nyt yhtään loogisella asetuksen vaihdolla: Sonyn eARC asetuksien vaihtoehtoina automaattinen tai pois, testasin laittaa sen pois päältä niin Denon alkoi heti saamaan signaalia. Kun koitin laittaa takaisin automaatille äänet katkesivat taas... voisiko tuo nyt sit tarkoittaa sitä että eARC pitäisi olla pois päältä toimiakseen? (Luulisi että tuo asetus kuuluisi toimia juuri päinvastoin)
ARC toimii nyt heittämällä kun eARC valittu asetuksista pois, kaikki hd-äänet tulee läpi Atmos jne. mitä ihmettelen. Luulisi että tuo eARC mahdollistaisi juuri ne mutta menikin toisinpäin, ihme että tuli edes kokeiltua moista...!!!! Mutta jos nyt kaikki toimii hd-ääniä muuten niin ei kait tuossa mitään äänenlaadullista ongelmaa voi olla jos eARC pois?
Ei olisi eka päinvastainen bugi joka on tullut vastaan, eli jotta jokin voi olla päällä, on sen oltava pois päältä. T: Vesku
Luulisi että joku vaikka Sonyn firman työntekijä joka tottakai käyttää kyseisen merkin töllöjä ois raportoinnu duunissa eteenpäin että yksi bugi ois kiva korjata kun vituttaa aina konttailla repimässä töpsöliä irti. Samoin luulisi että Sonyn töllöt ja Denonit ois sen verran yleisiä että joku muukin olisi vahingossa kokeillut samaa mut en oo kuullu.