No mä en näissä tulkinnoissa oo koskaan loistanu, siksipä en taide-elokuvia katselekaan. Spoiler Leffan olisi mielestäni pitänyt loppua siihen, että Niro jää verissään makaamaan, silloinhan jokainen voisi tehdä omat tulkintansa, mutta nyt tällaista ei-tulkinnallista kaveria jäi harmittamaan, että a) Niro ei kuollut, koska ei valitettavasti kuollut, niin b) Niro ei saanut kunnolla pyttyä ja c) rakastavaiset löysivät toisensa.
Huippukuva.Olisi mielenkiintoista jos tekisivät jatko-osan.De Niro mainitsee "Inside the Actors studio"ohjelmassa että hän ja Scorsese ovat leikitelleet ajatuksella Travisin nykyhetkistä.
Eiiiii! :grr: Vaikka Scorsesella joku tatsi hommaan vielä voisi ollakin niin De Niron viimeaikaiset edesottamukset kameran edessä ovat olleet vähemmän innostavia. Minulle Taksikuski on yksi kaikkien aikojen parhaista elokuvista. Mestariteos jonka kaikkia merkityksiä ja viestejä en edes osaa pukea sanoiksi vaikka kovasti haluaisin. Kyseessä on täydellinen tutkielma väkivallasta ja ihmisen murtumisesta paineen alla. Eikä minulle ole koskaan leffan lopusta tullut mieleen Hollywood kielteisessä mielessä, itseasiassa en ole koskaan edes tullut ajatelleeksi että Taksikuskissa olisi onnellinen loppu...
Kyllähän Taxi Driver oli lähes sitä tasoa kuin odottelinkin, kun muutamia vuosia sitten sain sen katsottua ensimmäisen kerran. Nyt löytyy kokoelmistani Playlta tilattu DVD-versio. Tällainen klassikko on hyvä olla hyllyssä. Tunnelma on läpi leffan onnistunut, musiikki on hieno ja tietysti näyttelijät ovat kohdallaan rooleissaan. ****/***** :thumbsup:
sain juuri katsottua lopultakin leffan ja todella loistavahan se oli. Kieltämättä tietyt asiat elokuvassa tuntuivat aika tutuiltu...De Niron suoritus on kyllä hyvä, samaten kuin muidenkin näyttelijöiden.
Kaikenlaisia arvosteluja olen nähnyt, mutta nuo Team Hollolan leffasivut vetivät totaalisen sanattomaksi. Ensin luulin kyseessä olevan parodian, mutta muutaman arvostelun luettuani alkoi pelottaa että tyypit ovat oikeasti tosissaan. Ei kai sentään...
team hollola & american boxing team tarjoaa kyllä sen tason juttuja sivuillaan että kukkahattutädit vetävät varmasti nitron jos toisenkin. ainakin vieraskirja vaikuttaa hyvin pitkälti oikeisto-painotteiselta kun viestejä katselee .
Olin aluksi ihan varma että kyseessä on parodiasivusto, mutta mitä pidemmälle luki.... Hymy hyytyi. Jos ovat tosissaan, niin huh huh, ihan itkettää kuinka tyhmyyttä uskalletaan vielä julkisesti osoittaa.
Kysyin joskus elokuvatutkija Matti Salolta mitä Taksikuskin loppu tarkoittaa. Salo esitti vastakysymyksenä miten olin itse lopun tulkinnut. Näin: Spoiler Travis Bickle kuolee sohvalle päähänampumisimitaation jälkeen ja tämän sielu irtoaa ruumiista nousten huoneen kattoon, leijuu käytävälle ja ulos kadulla olevan väkijoukon yläpuolelle. Loppu on tyypillistä infantiilin ja itsetuhoisen ihmisen katkeran kostonhimoista fantasiaa siitä miten hänestä tulee sankaritekonsa myötä kaikkien tuntema marttyyri. Miten Travisia vasta kuoleman jälkeen osataan arvostaa, ylistävät lehdet julkaisevat hänen elämänkertansa, Iris (jonka Travis on kokenut läheiseksi, koska molemmat ovat yhtälailla henkisesti keskenkasvuisia) pelastuu ja Betsy katkerasti katuu ja ennen kaikkea tuntee syyllisyyttä kun hylkäsi hänet. Tämän jälkeen Matti Salo kertoi aikoinaan haastatelleensa ohjaaja Martin Scorsesea ja tämä oli selittänyt lopun "ihan just samalla tavalla kuin sinä nyt". Yksi keskeinen avain elokuvan ymmärtämiseen on Taksikuskin käsikirjoittaja Paul Schraderin kalvinistinen tausta. Sekä käsikirjoituksen aikainen ankara juopotteluputki. Blu-raylla on näköjään vuoden 1986 Scorsese & Schrader-kommenttiraidan lisäksi Paul Schraderin ihan oma uudempi yksinpuhelu.
Sain tänään kuunneltua blu-rayn kaikki kolme kommenttiraitaa. Keskityin erityisesti tuohon edellä käsiteltyyn elokuvan arvoitukselliseen loppuun. Käsikirjoittaja Paul Schrader väittää elokuvan olevan jonkinlainen silmukka, eli alkaa lopussa uudestaan. Travis Bickle kuolee, mutta kokee uudestisyntymisen ja elokuvan alku on jatkoa sen omalle lopulle. Ei helvetti! Tuollaista se reipas alkoholin ja uskonnon sekakäyttö teettää. Elokuvaprofessori Robert Kolkerin mukaan kuvan nosto lopussa on viittaus elokuvan alkupuolen yläkulmakuviin pornoelokuvateatterin lipunmyynnissä, kahvilan poreilevasta juomasta, jne. Sekä väittää kuvakulman rikkovan koko elokuvan jatkunutta periaatetta esittää kaikki Travis Bicklen kokemana. Kolkerin mielestä ammuskelun jälkeinen osuus on yhtä suurta huonosti harkittua virhettä. Harmillisesti Scorsese keskittyy lopussa puhumaan erikoistehosteista. Toteaa kuitenkin varsinkin eurooppalaisten ihmetelleen kun päähenkilö on niin pian palannut vapaana ja terveenä työhönsä. Tämän Scorsese kuittaa vähättelevällä heitolla: "On New Yorkissa kummallisempiakin asioita tapahtunut".
Tulihan tämä katsottua jälleen vähän aikaa sitten kun tv:stä tuli. Ja aika helppo pitää Scorsesen ja DeNiron parhaimpiin kuuluvana. Varsin pätevä teos ajattomuudessaan. Tuota loppua nyt ei käynyt mielessä tulkita noin monisyisesti, tuntuu nuo tulkinnat menevän monitahoisemmiksi kuin mitä tekijät ovat koskaan kuvitelleetkaan aikovansa. Omastakin mielestä siinä oli varsin positiivisen oloinen loppu, mikä yllätti suhteessa aiemmin olleeseen. Vaikka siinä voi siksikin nähdä ironisuutta ja surullisuutta. Tulkitsiko joku muu muuten Travisin Spoiler irokeesia ja aseen kera hiippailuja tämän huumoriksi? Ok se lopun itseensä osoitus sormiaseella viittaa tähän mutta sekin että vain vieraili siellä vaalitilaisuudessa tekemättä mitään - ehkä yhteiskunta ei ollut edes sen arvoinen. Näkisin kannanottona sen että kaveri ei siis oikeastaan seonnut vaan oli kuin normiheppu loppuun asti. Lähinnä alkoi tahallisesti (eihän se sortunut edes sen tytön aukoessa housuja) sekoilla kun ei muuten pystynyt sopeutumaan ympäristöönsä ja muuttamaan sitä jne. ****½