M. Night Shyamalanin viime vuosien elokuvia on totuttu haukkumaan surutta, vaikka hän tekee omannäköisiään elokuvia, joissa on vaikutteita muun muassa Hitchcockilta ja 1950-luvun Hollywood-moraliteeteista. Yleensä hänen elokuviinsa sisältyy jokin yllättävä, nokkela loppukäänne, jonka takia tapahtumat on hahmotettava uudella tavalla. Tuottajana hän voi tehdä elokuvistaan sellaisia kuin haluaa, ja lopputulokset tasapainottelevat hiukan haastavasti syvällisyyden ja imelyyden rajamailla. Hänen uusin elokuvansa Old sijoittuu varakkaiden ihmisten lomaparatiisiin, kuvauspaikkana Dominikaaninen tasavalta. Päähenkilöinä on Capan perhe Guy (Gael García Bernal) ja Prisca (Vicky Krieps) sekä lapset Trent (Nolan River), 6, ja Maddox (Alexa Swinton), 11. Kun perhe saapuu lomahotelliin, heille tarjotaan eksklusiivista päiväretkeä ainutlaatuiselle uimarannalle, joka sijaitsee keskellä luonnonsuojelualuetta. Syrjäinen hiekkaranta on kuin unelmaranta elokuvasta The Beach, mutta vähitellen tapahtumat kääntyvät yhä pahaenteisemmiksi. Spoiler Vedestä löytyy vainaja, ja vähitellen rantavieraat tajuavat, että tällä rannalla he vanhenevat poikkeuksellisen nopeasti: puolessa tunnissa ruumis ikääntyy vuoden (jos muistan oikein). Suomessa vastaavaa virkaa toimittaa ”Ikuisen Vapun Aukio” Helsingin Malminkartanossa, joskin aikasuhde vaikuttaa hiukan loivemmalta. Spoiler Rannalta ei myöskään voi lähteä pois. Syynä on ympäröivien kallioiden aiheuttama säteily, poikkeuksellinen luonnonilmiö. Lopulta paljastuu, että lääkeyhtiö on valinnut pitkäaikaissairaita ihmisiä rannalle ja kyse on lääkekokeista. Rannalla voidaan ikään kuin pikakelauksella seurata, miten hotellivieraalle annettu lääke vaikuttaa pitkän ajan kuluessa. Old on viihdyttävä ja näyttävä jännityselokuva perhelomasta, joka muuttuu painajaiseksi. Roolitus ja maskeeraus ovat onnistuneita. Jos piditte elokuvista The Beach ja Picnic at the Hanging Rock ja TV-sarjasta Lost ja ymmärrätte, että tarina on satua, saatatte pitää myös tästä. 3/5 Ensi-ilta Yhdysvalloissa: 23.7.2021. — Ensi-ilta Suomessa 21.7.2021. Nuivista lehdistöarvioista huolimatta (HS 1/5, HBL 2/5) pääkaupunkiseudun EFC (Emnite Fan Club) oli saapunut runsaslukuisena Tennispalatsiin: salissa oli noin viisi ihmistä ja minä. Keksin myös pettämättömän vastalääkkeen: Spoiler Kannattaa katsoa mahdollisimman usein mestariteos Tenet, koska 150 minuutin elokuvan aikana vanhenee ainoastaan 90 minuuttia!
En ole leffaa nähnyt, mutta en aio teatteriin kyllä lähteä katsomaankaan. Arvostelut ovat niin huonoja, että en oikeasti edes muista, milloin olen niin huonoja arvosteluja lukenut. Toki leffaa ei saisi arvostella näkemättä, joten en arvostele, vaan totean vain, että rahojani tähän en tuhlaa. Shyamalan saisi tehdä Harlinit ja lopettaa Hollywoodissa.
Näin trailerin jokin aika sitten ja eipä sen perusteella tulisi mieleenkään mennä itse leffaa katsomaan. Varsinkaan kun on ennenkin Shyamalanin tuotoksiin pettynyt. Mitä Harliniin tulee niin eikös mies ole muuttamassa takaisin Amerikkaan?
Harmi, että Shyaamalaan ei ole tehnyt Kuudennen aistin jälkeen oikein mitään loistavaa. Unbreakable oli vielä hyvä, Signs ja Village ookoo ja sitten ei mitään. Oikeastaan alamäki alkoi jo Signsista. Tuossa OLDin julisteessakin mainitaan, että Kuudes Aisti -leffan tekijältä. Vähän on jo säälittävää, kun pitää yli 20 vuoden takaisiin leffoihin mennä. Toivoisin kyllä miehelle onnistumista. Mutta liekö vertaus Harliniin siinä mielessä onnistunut, että molemmilla oli muutama hyvä leffa ja sen jälkeen ei mitään. Harlinkin taisi jossain haastattelussa sanoa, että vaikea on tehdä parempia leffoja, kun saa ainoastaan b-luokan kässäreitä. Varmaan vähän sama Shyamalaanananaakalallanalillakin.
Itse olen Shyamalanin leffoista pitänyt. Joistain enemmän kuin toisista ja oli se Last Airbender kyllä aika hapokasta. Niissä on kuitenkin aina jotain erilaista ja ideaa. Hänhän itse tekee usein käsikirjoituksen ja tämän viimeisimmän Shyamalan myös rahoitti omasta pussista, joten ainakin on uskoa omaan tekemiseen. Taitaa jäädä voitolle. Renny on taas aina hired gun. Ei minkäänlaista omaperäisyyttä vain jonkinlainen ammattitaito. Tuottaja lyö käsikirjoituksen pöytää, kertoo budjetin ja kysyy, ohjaatko tämän? Kyllä minä Rennynkin tekeleet aina kurkaan ja ovat olleet ihan mukiin meneviä, kun ottaa rajoitukset huomioon. Viat löytyvät yleensä muualta esim. tuosta käsikirjoituksesta tai rahasta, mutta pitääkö se paska käsikirjoitus kuvata tai yrittää näyttää 150 miljoonan spektaakkelilta, jos CGI budjetti 1,5 miljoonaa? Renny on varmaan Cage linjalla, että syödäkkin pitää ja kun parempia ei tarjota, niin kuvataan tämä. Tosin jokainen ohjaa kykyjensä mukaan. Ei sinua kysytä 150 miljoonan leffan ohjaajaksi, jos rahkeet eivät siihen riitä.
Hehehe, tällainen nimien vääntely oli tosi hauskaa joskus 20 vuotta sitten. Vähän on jo säälittävää, kun pitää yli 20 vuoden takaisiin herjoihin mennä.
Olipas taas. Jotenkin odotin tajunnan räjäyttävää tuotosta, kun trailerit sellaista vähän lupasivat. En sitä saanut. No, nyt kävi niin, että kaikki jännitys oli jo trailereissa. "Mitään muuta me elokuvan tekijät ei keksitty, joten tässä tämä kikkare on." Parempi puolisko tykkäsi kuitenkin tästä paljon enemmän kuin eilisestä Kingsmanistä. (hän ei tiennyt mitään elokuvasta ennen alkamista, kun taas minä tiesin, että he koko ajan vanhenevat.) ,joten toimi paremmin ihmisillä, jotka eivät tiedä elokuvasta tai ohjaajasta mitään. 2/5 ihan vain, kun on kuitenkin Shyamalan leffa ja hyvin tehty.