Moottoriurheilu kaudella 2021

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana ISPF3.4, 19.12.2020.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Ymmärtääkseni pohjalevy on nykyään sekä puuta että titaania. Titaanista tulee ne mukavat kipinät. Puulevy ei mielestäni ole yhtään vähempää high techiä kuin titaanikaan. Puu on sopiva ja nykyään myös ympäristöystävällinen materiaali. Pohjalevyn kulumista, kun mitataan, niin pehmeä puu on siihen vain yksinkertaisesti paras materiaali. Ja kun se kuitenkin joka kisassa kuluu, niin ympäristöön ei tule siitä kuin puupölyä. Toki jokin metalli olisi myös ympäristöystävällistä, mutta puu kuluu selkeämmin. Joten mielestäni puu on ihan hyvä materiaali.

    Isoin juttu siipien lisäksi on kuitenkin maaefekti, joka tekee nyt selkeän paluun. Sitä ei oikein ulkoisesti näe (ainakaan meikäläisen amatöörisilmä), mutta sen pitäisi auttaa likaisessa ilmassa ajamiseen. Ylimääräiset siivekkeet eivät automaattisesti tarkoita likaisempaa ilmaa. Paljon on kiinni siitä, miten ilmavirta ohjataan. Ja siihen kuitenkin pääasiassa vaikuttaa auton takaosa.

    Kannattanee odottaa tallien julkistuksia. Veikkaan, että etusiipikin tulee olemaan osalla talleista hyvin erilainen. Insinörtit, kun lukevat sääntöjä kuin piru raamattua, niin varmasti osalla talleista nähdään sääntöjen rajamailla olevia ratkaisuja, joita sitten muut kopioivat tai haluavat muuttaa sääntöjä yms. Tappelua on varmasti siltä osin tulossa.

    Kyllä MotoGP:n sääntöjä on myös viilattu välillä aikalailla. Se ei välttämättä näy ulospäin yhtä vahvasti, koska moottoripyörissä ei yleensä ole siivekkeitä yms. ja pyörien ulkomuoto on aika vakio.

    Esimerkkinä käykööt tällaiset muutokset 10 vuoden takaa (muitakin siis on ennen ja jälkeen ollut): In 2007, the MotoGP class had its maximum engine displacement capacity reduced to 800 cc for a minimum of five years. As a result of the 2008–2009 financial crisis, MotoGP underwent changes in an effort to cut costs. Among them are reducing Friday practice sessions and testing sessions, extending the lifespan of engines, switching to a single tyre manufacturer, and banning qualifying tyres, active suspension, launch control and ceramic composite brakes.[5] For the 2010 season, carbon brake discs were banned.

    Kyllä MotoGP:ssäkin insinöörit käyvät jatkuvasti tallien välistä taistoa siitä, kenen pyörä on paras ajaa ja tehokkain ja pitää mutkissa parhaiten. Formuloista toki saataisiin samanlaisia, jos siivet otettaisiin pois ja aerodynamiikka laitettaisiin minimiin. Periaattessa mentäisiin siis kauas 1900-luvulle sääntöjen kanssa. Olisihan se mahdollista, mutta en tiedä kuka haluaisi sitä. Itse olen aina tykännyt siitä, että f1:set ovat tietynlainen teknologian suunnannäyttäjä ja autoista yritetään saada mahdollisimman nopeita, vaikka sitten kisojen viihdearvon vähenemisen myötä. Jos haluaa enemmän ratataisteluja ja kelpaa hitaammat autot, niin sitten kannattaa katsoa F kakkosia ja F kolmosia. Todella mahtavaa taistelua oli viime kisassa kolmosissa. Johtuu yksinkertaisimmista autoista. En tiedä, miksi f ykkösistä pitäisi tehdä yhtä hitaita kuin kakkosista ja lisätä taistelua radalla, kun meillä on jo nyt siihen olemassa formulaluokka. Ja tuota vähän pelkäänkin, että jos ensikauden formula ykköset menevät 5-10 sekuntia hitaampaa kierroksella kuin nyt niin aletaan olla jo f kakkosten kierrosajoissa. Mikä tuskin on kenenkään toive.

    Tai sitten vaihtoehtoisesti voi katsella vaikka näitä: :)
     
  2. nugent

    nugent Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.10.2008
    Viestejä:
    932
    Saadut tykkäykset:
    190
    Joskusko se ei ollut ?
    Sori. Oli pakko. :p
     
    nepa tykkää tästä.
  3. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    En ole jaksanut (enkä jaksa näin helteellä) asiaa tutkia mutta oikeastiko maaefekti taas sallitaan? Koska sehän aikanaan kielletiin turvallisuuteen vedoten. Maaefektihän mahdollisti ihan älyttömät kaarrenopeudet auton imeytyessä tien pintaan, mutta samalla jos kyseinen efekti kesken kaiken menetettiin niin autosta tuli hallitsematon liitokone.
     
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Juu, maaefekti tulee takaisin, mutta tällä kertaa rajoitetummin ja myös selkeästi säännöillä määritellysti. https://www.caranddriver.com/news/a37038474/2022-f1-car-revealed/

    Nuo vanhat maaefektiautot olivat tosiaan kuin liimalla kiinni tiessä ja kadottivat pidon täysin, jos efekti kadotettiin. Nyt ei varmaankaan puhuta samoista lukemista maaefektin tehokkuudessa ja sen lisäksi autoissa on paremmat siivet kuin aikanaan, mikä tuo downforcea myös. Varmaan edelleen on se vaara, että jos maaefekti katoaakin yhtäkkiä, niin myös pitoa menetetään, mutta veikkaisin, että tuo on otettu huomioon siten, että maaefektin menettäminen auton pohjasta ihan yhtäkkiä on aika vaikeaa ellei jopa mahdotonta. Käytännössä vaatisi auton nousemisen radan pinnasta esimerkiksi törmäyksen voimasta, mikä nyt muutenkin heittäisi auton pihalle. Maafektiä tuskin samassa mittakaavassa halutaan mukaan, vaan vain sen verran, että takana tuleva voi ajaa lähempänä edellä menevää ilman, että menettää niin paljon downforcea kuin nykyään. Tuo varmasti saadaan ihan turvallisesti tehtyä. Veikkaan, että maaefektin menetys on vähän sama kuin perän irtilähteminen nykyään. Mutta enpä minäkään aiheesta tietenkään juurikaan tiedä näiden nykyautojen kohdalla, mutta jotenkin jo järki sanoo, että samanlaista maaefektiä ei olla hakemassa kuin aikoinaan. Lähinnä vain samasta aerodynamiikan osa-alueesta puhutaan.
     
  5. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Kaikissa MotoGP-sarjan luokissa siirryttiin kaksitahtisista nelitahtisiin ja luokkien nimetkin muutettiin. Tämä oli erittäin iso muutos.
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2021
  6. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    20 vuotta sitten (2002)!! :D Montako sääntöräpellystä F1-sarjassa on tällä välin tehty?

    Nepa kiteyttikin, että on moottoripyöräpuolellakin viilailtu sääntöjä, mutta ehkä siellä on perustasolla helpompaa se, että väline tarjoaa aina helpomman mahdollisuuden keskinäiseen kilvanajoon ja monta pyörää mahtuu radalle rinnakkain. Kuskin rooli on myös verrattain iso.

    Nelitahtisiin siirtyminen oli tuolloin 2002 maalaisjärkistä ja tietyllä tapaa viime hetkellä tapahtunutta, koska 2-tahtiset (erit. 500-kuutioiset) olivat tuolloin jo vanhentunutta tekniikkaa (eli tuotantopyörät järjestään nelitahtisia). Ne alkuvuodet MotoGP-luokassa oli muuten fantastista aikaa, kun tehoa oli enemmän kuin tarpeeksi ja pyörät ei vielä ajettavuudeltaan niin sofistikoituneita eli kuskin rooli oli hyvin iso.
     
  7. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    Äläpä nyt. Kohta joku EU:ssa keksii että kaikki puu on pois hiilinielusta ja sen käyttö on suurinta kamaluutta heti muovin jälkeen.

    Mutta tuo sprintti tosiaan haiskahtaa fiaskolta. Kun ei ole varikkopysähdyksiä, ei rengasstrategioita, kisa on niin lyhyt ettei kerkee isoja eroja tulla renkaisiin, niin miten niitä ohituksia nähtäisiin runsain mitoin? Toivottavasti olen väärässä, mutta vaikuttaa tylsältä ja riskittömältä jonoajelulta.
     
  8. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Vuonna 2010 siirryttiin Moto2-luokkaan ja nelitahtisiin. Vuonna 2012 sama tapahtui Moto3:ssa. Ei ole siis kyse vuosikymmenien takaisista asioista.

    Sääntöjen muuttaminen ei ole mielestäni räpellystä edes F1-sarjassa.
    Jos nyt jotakin voisi kopioida MotoGP-luokista formuloihin, olisi se MotoGP:n tiukka suhtautuminen tarpeettomaan hidasteluun aika-ajoissa. MotoGP:ssä saa kunnon rangaistuksen jopa FP4:ssa, koska sijoitus vaikuttaa suoraan aika-ajoihin.
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2021
  9. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Esimerkiksi Jarno Saarisen ja Giacomo Agostinin aikana kuskin rooli oli iso. Marc Márquezin uran alku on esimerkillinen. Kuskin rooli oli iso. Aina on aikoja jolloin kuski on kingi, mutta ei vaan onnistu. Valentino Rossi ei pärjännyt Ducatilla, vaikka oli aikansa paras kuljettaja.

    Minusta on hienoa seurata näitä nykyisiä moottoriurheiluluokkia. En kaipaa takaisin historiaan.
    Historian harrastajat varmaan tykkäävät huomisesta F1-sprintistä. Kolme parasta kuulemma saa Keke-aikakauden laakeriseppeleen, koska normaalia palkintoa ei voi antaa.
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2021
  10. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 221
    Saadut tykkäykset:
    73
    Sprinttiaika-ajo näyttää olevan kuin luotu Kimille, mitä tulee tallikaverin lyömiseen. :)
     
    Recce tykkää tästä.
  11. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Oli ihan mukavaa lauantaiviihdettä. Vähän liian lyhyt tapahtuma. Jotenkin pöljää, että tämä ei ole kilpailu (race) vaan joku sprint F1-kielenkäytössä. Uuskieli ottaa paikkansa jopa autourheilussa.

    Alonsolta hieno ensimmäinen kierros ja sen jälkeen hänelle tyypillistä perseilyä. Toivottavasti saa rangaistuksen "kisan" jälkeen. Bottas uhrattiin jo etukäteen, mutta hyvä suoritus silti. Hamiltonilta heikohko esitys. Pérez saa aika paljon parantaa, jos aikoo ajaa ensi vuonna.

    Tämän päivän FP2 oli aika turha sessio.
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2021
  12. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 497
    Saadut tykkäykset:
    41
    Kyllä Bottakselle oli suunniteltu ihan eri taktiikka kuin ajella 3:na maaliin pehmeillä renkailla, mutta kun ei osaa käyttää niiden etua mihinkään, niin kaikkea muuta kuin hyvä suoritus koko sprintissä.
     
  13. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 221
    Saadut tykkäykset:
    73
    Mielestäni Bottaksen ainoa "taktiikka" oli yrittää Verstappenin ohi startissa, mutta se ei onnistunut Hamiltonin heikon lähdön takia. Sen jälkeen Bottas ei voinut muuta kuin säästellä renkaitaan ja varmistaa kolmas sija.
     
    ISPF3.4 tykkää tästä.
  14. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    ^ Niinpä. Alussa Valtterilla olisi ollut vauhtia Hamiltonin ohittamisen, mutta se vaihtoehto oli todennäköisesti poissuljettu. Eli sitten vaan köröteltiin kolmosena maaliin.
     
  15. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 497
    Saadut tykkäykset:
    41
    Eli epäonnistui toteuttamaan luotua taktiikkaa. Bottaksen lähtö oli vain hieman Hamiltonin lähtöä parempi, mutta ensimmäisen mutkan nostelu teki sitten sen että joutuin alkaa peittelemään takanatulevia. Oishan siinä voinut käydä niin että jos ois ollut alla mediumit, niin ois tippunut pois pisteiltä, sen verta hyvin esim Leclerc starttasi eli ois tullut jo lähtösuoralla ohi.
     
  16. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    Jos Hamilton olisi pystynyt pitämään positionsta startissa, niin Valtterilla olisi ollut hyvät mahdollisuudet haastaa Verstappen ja pyrkiä kakkoseksi. Nopeuseroa oli alussa ihan selkeästi. Ekan mutkan nostelu oli pikku pakko koska Hamiltonia tuskin oli lupa haastaa. Itseasiassa Toto Wolff olikin sanonut ennen starttia ihan suoraan, että Valtteri on tässä vaan tukemassa Hamiltonia. Että sitä ei tarvitse edes spekuloida. Mutta koska Hamilton ei pystynyt vastaamaan Maxille startissa, niin Valtterille ei jäänyt enää mitään tehtävää, kuin pysyä kolmantena Hamiltonin takana. Hamilton siis mokasi tuon kuvion, Maxia ei olisi pitänyt päästää edelle.
     
    Viimeksi muokattu: 18.07.2021
    ISPF3.4 tykkää tästä.
  17. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Nyt tehtiin hienoa rallihistoriaa. Kalle Rovanperä voitti Viron MM-rallin kaikkien aikojen nuorimpana WRC-voittajana. Oli kyllä hienoa ja tasaisen tappavaa ajoa ja hermojen hallintaa koko viikonlopun.

    Miikka Anttila totesi eilen, että Rovanperälle on ollut paljon apuna se, että hän on ajanut useana kautena Latviassa. Latvian tiet ovat samanlaisia kuin tässä Viron rallissa.
     
    KaKui tykkää tästä.
  18. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 497
    Saadut tykkäykset:
    41
    Hieno voitto Kallelta :)

    Odotellaan sitten Suomen rallia ja katsotaan miten siellä menee. Tänäk on kyllä todella nopea, mutta rengasrikot ym tiputtanut hänet pois mestaruustaistosta, ehkä.
     
    Viimeksi muokattu: 18.07.2021
  19. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    Jahas, melkein nähtiin uutta verta ykköspaikalla mutta Ferrari ei vaan ollut tarpeeksi nopea. Paljosta ei jäänyt kiinni. Hamilton-Leclerc-Bottas on silti aika yllättävä kärkikolmikko. Toki kiitos siitä menee pitkälti Hamiltonille joka kilkkasi Verstappenin pihalle ekalla kierroksella. 10s rangaistus vaikuttaa aika vähäiseltä näin jälkeenpäin tarkasteltuna.
     
  20. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Hamilton-Verstappen oli kisaamista. Rangaistus oli väärä, turha ja ylimitoitettu.
     
    vps358 ja JaySee tykkäävät tästä.