Television kalibrointia

Keskustelu osiossa 'Televisiot' , aloittajana Make73, 24.01.2010.

  1. tmtm

    tmtm Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    340
    Saadut tykkäykset:
    45
    Nyt tuli hommattua Panasonic DP-UB820 E6 OLEDin tueksi ja todella hyvä hankinta.

    HDR Optimiser luonnollisestikin kannattaa pitää päällä, mutta onko teillä kokemusta, jos lisäksi säätää valkoisen Tone Curvea niin, että loputkin yksityiskohdat tulevat esiin?

    Tippuuko maksimikirkkaus? Tippuuko "suht" kirkkaiden kohtien kirkkaus liikaa?

    Jos siis E6 pystyy johonkin n. 600 nitiin ja HDR Optimiser on kohdistettu 1000 nitiin (OLED), niin eikös Tone Curvella pystyisi nuo loput 400 nitiä kuromaan umpeen?

    Spears & Munsilin UHD-levyllä olen silmämääräisesti nyt testaillut ja periaatteessa hyvältä näyttää. Pitää ottaa i1 Display Pro vielä joku päivä mukaan touhuihin.
     
  2. tmtm

    tmtm Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    340
    Saadut tykkäykset:
    45
    Näköjään melkein kaikki kirkkaus paitsi 100 % tippuu, kun säätää Tone Curvella kirkkaan pään yksityiskohtia näkyviin. Pitää kokeilla eri leffoja ja vertailla, tippuuko liikaa.
     
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Jos telkkusi pystyy 600 nitsiin, niin välttämättä tuo 1000 ei ole paras valinta. En nyt muista noita eri vaihtoehtoja, mutta astetta pienempi valinta olisi varmastikin parempi vaihtoehto. Sen jälkeen säätäminen ei ensisijaisesti tapahdu tuolla White Tone Curvella, vaan Dynamic Range Adjustmentilla. Voitaisiin ajatella, että TV Type valitsee kirkkauden ja sitten tuo Adjustment tekee valitun kirkkauden ympärillä säätöä ylös- tai alaspäin tarpeen mukaan. Jos valitsee liian kirkkaan tv:n, niin tuolla säädöllä ei pääse tarpeeksi alas kirkkaudessa tai sitten se aiheuttaa muuta häiriötä, jos säätö on liian tapissa. Eli kannattaa ainakin kokeilla astetta pienemmällä tv typellä.

    Noita Tone Curveja ei yleensä tarvitse kuin ihan pieneen tumman tai valkoisen pään hienosäätöön. Eli sillä ei kannata alkaa isoja säätöjä tekemään.

    Ja muista, että telkusta pitää olla valittuna myös oikeat asetukset. Jos telkussa on omia tone mäppäyksiä, joita voi valita, niin ne pois päältä. Ainakin yleensä. Toki tuurilla voi sitenkin tulla ihan hyvä lopputulos, mutta tarkoitus ei ole ajaa kuvaa kahden tone mäppäyksen läpi.
    Telkun oma tone mäppäys saattaa saada kuvasta "paremman näköisen" yhdessä Panasonicin kanssa, mutta silloin ei vain ole saanut Panan HDR optimizeria toimimaan oikein.
    edit: tokihan telkku varmaan aina tekee omaa tone mäppäystä, mutta kaikki ylimääräiset asetukset tuon kohdalta pois päältä. Eli ei ainakaan mitään erikoisia viritelmiä telkku yritä tehdä kuvalle, vaan se menisi mahdollisimman pelkistetysti tv:n kuvankäsittelystä läpi.
     
  4. tmtm

    tmtm Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    340
    Saadut tykkäykset:
    45
    E6:ssa ei ole varsinaisia asetuksia tone mappingille. Se on mitä on. Optimiserin saa asetettua myös 500 nitiin. Sitä voisi kokeilla. Olikohan jopa niin että E6:n maksimi on muutenkin vain 540.
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Tuo 500 nitsiä voisi olla huomattavasti parempi lähtökohta. Voi jopa olla, että Dynamic Range Adjustmentia ei tarvitse säätää juuri ollenkaan. Netistähän saattaisi löytyä valmiita asetuksia, jos jollakin muulla on sama kombo.
     
  6. tmtm

    tmtm Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    340
    Saadut tykkäykset:
    45
    Oon kyllä yrittänyt etsiä, mutta toistaiseksi tuloksetta.

    Harmi että se TV-tyypin valinta on piilotettu sinne kauas eikä sitä pysty toiston aikana vaihtamaan.
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    [QUOTE="tmtm, post: 1698554, member: 40837"Harmi että se TV-tyypin valinta on piilotettu sinne kauas eikä sitä pysty toiston aikana vaihtamaan.[/QUOTE]

    Se on kyllä hieman kaukana asetuksissa, mutta kun valitsee sen, mikä on lähinnä omaa toistolaitetta, niin se on kyllä paras valinta eikä sitä toisaalta tarvitse eikä kannatakaan sen jälkeen vaihtaa.
     
  8. tmtm

    tmtm Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    340
    Saadut tykkäykset:
    45
    Kokeilin basic lcd/projector asetusta. Se onkin näköjään vähän erilainen kuin muut. Se ei ainoastaan paranna kirkkaiden kohtien yksityiskohtia, vaan myös nostaa tumman pään kirkkautta ja aika paljon.

    Oled-asetuksella E6:lla erottuu yksityiskohtia n. 800 nitiin asti.
    Basic lcd/projector-asetuksella n. 1600 asti. Toki maksimikirkkaus rajoittuu 500 nitiin. Samalla tumman pään kirkkaus kasvaa. Ehkä pystyn tiputtamaan sitä tv:n asetuksista, mutta HDR-kalibrointi tällä ruudulla on kyllä melkoista nuoralla tanssia.
     
  9. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Ei kannata tuota basiccia kokeilla. Se mäppää johonkin 100/150 nitsiin ja on käytännössä tarkoitettu projektoreille ja vanhoille telkuille.
    Noista vaihtoehdoista (OLED, Super High Luminance LCD, Middle or High Luminance LCD, and Basic Luminance LCD and Projector) kannattanee kokeilla kahta keskimmäistä ja yrittää sitten Dynamic Range Adjustmentillä tehdä isompaa säätöä ja mahdollisesti Tone Curveilla pienempää säätöä.

    E6:n pitäisi olla ihan ok kuitenkin HDR-katselussa tuon Panan kanssa.
    Kannattaa kokeilla vaikka näitä asetuksia telkun HDR-säädöille https://www.soundandvision.com/content/lg-oled65e6p-oled-ultra-hdtv-review-settings

    Hieman vaikuttaa siltä, että jokin tuossa kuvantoistoketjussa ei toimi niin kuin pitäisi.
    Millä lähdemateriaalilla katsot? Sekin kannattaa huomioida, että kaikki levytkään eivät ole täydellisiä ja huonolla levyllä ei voi saada hyvää kuvaa.
     
  10. tmtm

    tmtm Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    340
    Saadut tykkäykset:
    45
    Basic 500 nits
    Oled 1000
    Middle or High 1000
    Super High 1500
    https://www.avsforum.com/forum/149-...820-824-owner-s-thread-no-price-talk-130.html

    Ja olen siis todella tyytyväinen kuvaan optimiserilla ja uskon kaiken olevan OK. Mitään todellista ongelmaa ei varsinaisesti ole. Haluan vaan kokeilla hienosäätää lisää yksityiskohtia esiin ja tutustua uuden soittimen asetuksiin.

    Eri leffojen lisäksi Spears and Munsilin UHD-testilevyllä olen vertaillut eri asetuksia. Sen demopätkät on tietysti todella säälimätöntä tavaraa tone mappingille.
     
    nepa tykkää tästä.
  11. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Kiitoksia korjauksesta noiden arvojen suhteen. Muistelin sitten jotain omiani.

    Basic on siis tosiaan se, millä sitten kannattaa lähteä hakemaan hienosäätöä.
     
  12. Sniiki

    Sniiki Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.05.2003
    Viestejä:
    262
    Saadut tykkäykset:
    7
    Onko perus mustan ja valkosen säädössä nyt jotain (minulle) uutta huomioitavaa uusissa töllöissä kun Q90R:lle on kaikissa revieweissä suositeltu kontrastiasetusta 45, joka ainakin omassa 75Q90R:ssä AVS HD 709 valkokalibroinnissa näyttää pylväät 244:ään asti? Jotain marginaaliahan varmaan voi jättää mutta miksi noin paljon? Ei noi klippaa 234:ssä ku vasta maksimi kontrastilla. Eikai tämä nyt kuitenkaan normi videoo venytä 0-255 skaalalle?
     
  13. Sniiki

    Sniiki Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.05.2003
    Viestejä:
    262
    Saadut tykkäykset:
    7
    Annan kyselyikäni nyt kukoistaa vaikka vanhemmat ovat selvästi jo väsyneet vastaamaan. Edelliseen osin liittyen olin aikomuksissa mittailla värivääristymiä rtingsin asetuksia korkeammalla kontrastilla tallitelsulla, LG UK6300. HCFR + i1Disp Pro yhdistelmä tuotti vaan harmaita hiuksia gamman mittauksen suhteen, sillä käyrä haluaa sukeltaa vahvasti kirkkaaseen päähän mennessä, oli telsusta valittuna sitten 2.2, 2.4 tai BT1886. Töllöstä kaikki taustavalon & kontrastin säädöt yms. kotkotukset pois päältä. Koitin myös säädellä kontrastia ja kirkkautta villisti laidasta laitaan, muttei ne tuota käyrän perusmuotoa miksikään muuttaneet.

    Tein mittaukset sekä AVS HD709 matskulla (töllön omalla soittimella USB tikulta), HCFR:n generaattorilla (full screen) ja MadVR:llä. Kaikilla sama juttu. PC generaattorissa Intel HD näyttis ja sen ongelmat tiedetään mutta omassa tapauksessa RGB tasosäädöt pelaavat. Oletusyhdistelmänä RGB tasoille:
    HCFR / MadVR 16-235 -> GPU (sekä työpöytä, että video -asetukset) 0-255 -> Töllö 16-235
    Lisäksi koitin kaikki fullina ja erinäisillä yhdistelmillä mutta hommat sai lähinnä vaan enemmän kuralle. Ei voi olla noin perseellään töllön gamma eli täytyy olla kiinni jostain asetuksista, mutta enpä nyt kyllä keksi että mistä.

    Koitin toki tästä huolimatta korjata gamman (Absolute Y w/gamma päällä säädin valkotasapainot 100% 20p säädöllä) mutta käteenhän se meni. Jos jääräpäisesti laski tasoja niin lopputuloksena oli aina vaan enemmän dippaava käyrä, eli senkin puolesta melko selkeä mittaus/käyttäjävirhe.

    Tässä tehdasvakio Expert (Dark room) Warm 2 gamma. Miksi valkotasapainoruutu noudattaa niin epäilyttävästi BT1886 käyrää, kun sen pitäisi olla suora koska gammakorjattu valinta on päällä?
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 15.05.2020
  14. northrob

    northrob Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.03.2006
    Viestejä:
    371
    Saadut tykkäykset:
    26
    Tumman pään valoisuutta pitäisi nostaa 5-35 IRE välillä ja kirkkaammassa päässä laskea 55-100 IRE 20p luminanssisäätimillä. Vertaile mitattuja Y arvoja Target Y arvoihin.

    [​IMG]
     
  15. Sniiki

    Sniiki Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.05.2003
    Viestejä:
    262
    Saadut tykkäykset:
    7
    Kiitti vastauksesta. Tiän kyllä miten tuo pitäisi korjaantua normaalissa tilanteessa. Ei oo muilla näytöillä vastaavaa ongelmaa ja korjaukset onnistuu ok. Tässä LG:n tapauksessa nyt vaan ei 2 pistekalibroinnillakaan saa tuota mitenkään kuriin ja siksi epäilen mittausteknistä- tai asetusvirhettä mutten nyt tiedä mikä LG:n tapauksessa niin erikoista olisi, ellei se sitten asetuksista huolimatta jostain syystä säädä tota taustavaloaan tms. Ei tuon gammakäyrän nyt lähtötilanteessa pitäisi kait ihan peilikuva referenssin kuitenkaan olla.

    Räpläsin Sampan töllöllä vertailuksi ja ihmettelin miksi BT.1886 gamma referenssikäyrä muuttui siinä vakioksi (~2.4), kunne tajusin että se liittyy referenssimustaan. Koska LG:n pieru-tv:n musta on jotain melko karseaa, annetaan sille referenssikäyräksi tommonen ~1.9:stä nouseva, kun taas Sampan mitattu musta on 0.0 jolloin referenssi-gamma onkin vakio. Saman voi todentaa muuttamalla käsin referenssiasetuksista mustan tason 'Override black' -partsulla 0 vs 0.1 arvoksi.
     
  16. Sniiki

    Sniiki Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.05.2003
    Viestejä:
    262
    Saadut tykkäykset:
    7
    Taisi jäädä lause pois edellisestä viestistä. Tarkotin tolla BT käyrän referenssin muuttumisella sitä että meinasi hämätä itseä sekin että tumman pään referenssigamma muuttuu rajusti riippuen mustan tasosta.

    LG:n "outouden" sain uudella yrittämällä kuriin. Vika oli kaiketi se, että kuvittelin LG:n IRE:n olevan pykälällä pielessä HCFR:ään verrattuna kun ei tuntunut esim. 10 IREN säädöt muuttaa HCFR:n 10% lukemia lainkaan, kun taas 15 IREN säätöihin lukemat vastasi heti. En tiedä sitten mistä johtui mutta toisella yrittämällä kyllä pelasi. 2-pistesäädön jälkeen 2.2 gamma oli melkoinen vuoristorata sama mitä teki (käytin 30% ja 100% pisteitä, menikö metsään? Koitin aiemmin 10%:llakin muttei se sen onnellisemmaksi tehnyt. Samanlainen S-käyrä ja sinisen arpominen kohdilleen 10%:lla ampui sen jonnekin jupiteriin 40% kohdalla.):
    [​IMG]
    ...joten 20-pistesäädönkin kanssa oli paras mitata koko skaala jokaisen pisteen säädön jälkeen, sen verta rajusti vaikutti viereisiin pisteisiin. Vaikuttaako 2-pisteen yläpään säätö (gain) tohon käytökseen? Joka tapauksessa ilman mittasoftan omaa generaattoria ei tommosta gammaa kyllä jaksa kukaan korjata, etenkin kun ei LG anna vaihtaa oman soittimen kappaletta menun ollessa auki, eikä tonne säätöihin oo mitään oikotietä.

    Mutta suoristui siis (2.2): Ennen. Jälkeen.
     
    Viimeksi muokattu: 17.05.2020
  17. Sniiki

    Sniiki Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.05.2003
    Viestejä:
    262
    Saadut tykkäykset:
    7
    QE75Q90R SDR
    Sinisen kanssa vähän ongelmaa.
     

    Liitetyt tiedostot:

  18. Make73

    Make73 Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    130
    LG taitaa käyttää virheellisesti IRE merkintää, kyse lienee kuitenkin prosenteista kuten HCFR:ssä.

    [​IMG]

    Itse tehnyt nyt LG OLED77C9:lle pari 3D LUT:a ColourSpace ohjelmalla ja hyvältä vaikuttaa.
    Tuota saa alennettuun hintaan vielä sen aikaa kunnes siitä tulee ensimmäinen betan jälkeinen julkaisu eli ihan kohta.
     
  19. Miku-91

    Miku-91 Käyttäjä

    Liittynyt:
    27.01.2010
    Viestejä:
    453
    Saadut tykkäykset:
    113
    Tuli tänään kalibroitua LG:n CX:ää. Olikos se niin, että OLEDeissa pitää valita HCFR:stä non-refresh display näyttötyypiksi ja AVS HD 709 -levyltä sitten APL-kuvioilla nuo mittaukset?

    Muistan myös lukeneeni, että valkotasapaino tulisi ensin säätää 2 pisteellä ja sitten vasta 10 pisteen säädöillä. Jos näin, niin miksi? Entä mitä noilla near black/white -mittauksilla mitattiinkaan? Kirkkauden ja kontrastin (eli mustan ja valkoisen) hienosäätöä?

    Värien säädöstä olisi myös muutama kysymys. Telkkarista löytyy CMS, mutta miten tuolta värisäädöistä mikäkin kohta vaikuttaa ja mihin? Tuolla värisäädöissä on siis jokaiselle värille kolme eri asetusta (saturation/tint/luminance). Saturaatio tietysti vaikuttaa siihen itseensä, mutta entä tuo sävy?

    Esim. punaisessa värissä mittausten mukaan on x-arvo on 0.6382, y 0.3336, Y 24.351. Delta E on 2.0, delta xy 0.0040 ja delta L -7.2%. Delta L on ilmeisesti punaisen värin luminanssin heitto, eli sitä pitäisi lisätä? Mitäs nuo x ja y -arvot olivatkaan ja vaikuttaako niihin tuo värin saturaation/sävyn säätäminen?

    Viimeisenä vielä, niin kannattaako nuo värit mitata noilla 100% vai 75% testikuvilla? Käytän AVS HD 709 -levyä tosiaan ja tuolla on APL:ssä nuo kaksi vaihtoehtoa. Oliko se niin, että jos mittailee noilla 75% kuvilla, niin sitten pitää muuttaa jotain kohtaa HCFR:n asetuksista? (Ja jos oli, niin mikä kohta?)

    Ostin melkein 4 vuotta sitten i1 Display Pron ja tuli silloin muutamat LCD-telkkarit kalibroitua HCFR:llä, niin vähän päässyt unohtumaan osa asioista kalibroinnissa. OLEDeista ei kuitenkaan ole aiempaa kokemusta.
     
    Viimeksi muokattu: 28.12.2020
  20. Electron

    Electron Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.05.2003
    Viestejä:
    1 302
    Saadut tykkäykset:
    72
    Kalibrointiin tai oikeammin perusasetuksiin liittyen mietin makuasioiden vaikutusta.
    Kuvan suhteen mielestäni tilanne on sama kuin äänen puolella.
    Orjallinen alkuperäisen äänen toistaminen ei edes ole se juttu kuin ollaan HiEndin puolella vaan laitteiston pitää ilmentää sitä mitä kuuntelija sen haluaa olevan. Jos näin ei olisi niin putkivahvistimet olisivat täysin out, samoin kuin vinyylilevyt ja 100kg painoiset vinyylisoittimet. Ne kaikki muokkaa ääntä ja ihan mitattavasti.
    Kyse onkin siitä mikä kuulostaa paremmalta.

    Mielestäni kuvan asetusten suhteen asia pitäisi nähdä samalla tavalla. Ei ole tärkeää mitä filmin tekijät ovat halunneet vaan se mitä katselija haluaa. Kalibrointi on eri asia siinä kun korjaillaan paneelin virheitä mutta valoisuus, kontrasti, värilämpötila ja joka gammakäyrä on asioita jotka minä näkisin menevät sinne missä aletaan puhuaa yksilöllisyydestä ja HiEndistä.
    Samaan pakettiin kuuluu luonnollisesti terävöittämiset ym.

    Minun mielestä ei voi olla niin että kuva pitäisi olla justiinsa jonkun normin mukaan mutta ääni rakennetaan halutun laiseksi. Mikä tekee tässä mielessä kuvan erilaiseksi ääneen nähden?