2020 Formula One World Championship

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana ISPF3.4, 08.02.2020.

  1. RedAlert

    RedAlert Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.05.2004
    Viestejä:
    1 294
    Saadut tykkäykset:
    90
    Ei herrajumala, eikai siinä lähdön hetkellä rattiin pidä tuijotella, Bottas on mies jolla suuret puheet ja pienet teot...onneton tunari koko ukko. Kyllä Häkä ja Räkä on sentään ihan eritason kuskeja, Kovakin Bottasta kovempi, olemuskin ympäripyöreän mitäänsanomaton, ei särmän särmää.
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2020
  2. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 977
    Saadut tykkäykset:
    257
    Bottaksen kierrokset tippuvat liikaa ennen starttia (osittain johtuu kakkosvaihteesta, jolla lähdetään märällä liikkeelle) ja tuo valo, joka osoittaa kuljettajalle vaihteenvaihdosta/kierroksista himmenee ja häviää, eli kuskin oma virhe.
     
  3. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Bottasin mukaan halo esti näkyvyyttä. Jos ei ekastakaan rivistä näe valoja, kuulostaa huolestuttavalta, jopa vaaralliselta. Vaarallinen halo poistettava välittömästi!
     
  4. jmo

    jmo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 556
    Saadut tykkäykset:
    293
    Joo. Bottaksen ongelmanahan on koko uran ajan ollut tuo pään kestävyys.
    Viikonlopun aika-ajoissa vetäisi kuitenkin kunnon kierroksen, mutta Hamilton repi eron viimeisellä sektorilla.
    Hetken jo ajattelin että joko nyt, mutta startti näytti taas 30-vuotiaan konkarikuskin häröilyn.
    On se vaan kumma kun ei mitenkään opi pitämään päätään kasassa.
    Tosin lienee ehkä synnynnäinen ominaisuus. Heikki tullut välillä mieleen, mutta onhan se kuitenkin eri planeetalta.
    Nopea kuski ilman paineensietokykyä. Valitettavasti edelleen.
    Keskitason tallien kuskina olisi varmasti parhaimmillaan.
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Bottas on hyvä siipimies. Sen vuoksi Mersun ei missään nimessä kannata korvata häntä Vettelillä (vaikka itse kyllä markkina-arvon vuoksi korvaisin :D ) tai muulla huippukuskilla. Bottas pystyy hetkittäin haastamaan Hamiltonin, mutta valitettavasti Bottas yleensä voittaa sen vuoksi, että muilla on ongelmia. Mutta Bottas tuo ne tarvittavat kakkoskuskin pisteet, jotta talli voittaa tallimestaruuden ja vie hyvin pisteitä muilta kuskeilta kuskimestaruustaistossa. Eli lopulta paras valinta Mersulle.

    Hamilton on ollut jokaisessa kisassa ylivoimaisesti paras kuski. Itse kämmäili aika-ajoon ja rangaistuksiin ensimmäisen kisan voiton. Ilman sitä hänellä olisi kolme voittoa kolmesta kisasta.

    Max ehkä se toiseksi paras.

    Enkä vielä ihan allekirjoittaisi sitä selostajan väitettä, että mestaruus on mersujen kauppa. Kyllä Red Bull voi pienellä parannuksella nostaa Maxin Bottaksen ohi. Ei kyllä taistelemaan mestaruudesta, mutta kakkossijasta kyllä.
     
  6. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    No ei tuo Bottaksen lähtövalomoka ole sen kummepi kuin vaikka satasen juoksussa jos vieruskaveri nytkähtää telineessä niin joku saattaa lähteä juoksemaan. Keho on niin virittynyt reagoimaan välittömästi ja odottaa valojen sammumista tai pistoolin laukausta, että jos mitä tahansa yllättävää tapahtuu niin ainoa reaktio on se lähtö liikkeelle. Triggerinä voi toimia mikä vaan yllättävä tapahtuma. Näitä sattuu paremmissakin piireissä.

    Ja ajoihan se Kimikin väärään lähtöruutuun kun ei osannut laskea kahteen. Kaksi suoraan edessä ollutta autoa meni lämmityskierrokselta varikolle, niin olisi pitänyt jättää kaksi tyhjää ruutua eteen eikä yksi.

    Niin ja salaliittoteoreetikoille tiedoksi että Bottaksen mukaan aika-ajossa hänen autoon oli tankattu syystä tai toisesta liikaa polttoainetta, joka tietenkin hidasti menoa. Onpa kumma että liika polttoaine oli nimenomaan Bottaksen autossa, ei koskaan Hamiltonin autossa.
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2020
  7. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 976
    Saadut tykkäykset:
    339
    En usko tuohon hetkeäkään, autojen suorituskykyero on liian suuri. Edellyttäisi Bottaksen loputonta mokailua kisoissa.
     
  8. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Mika Häkkisen ensimmäisenä mestaruusvuotena 1998 McLaren voitti muut kierroksella ekassa kisassa. Toki Schumi keskeytti, mutta kuitenkin.
    Vielä seuraavassa kisassa Mika voitti Schumia yli minuutilla.
    Mutta viimeiseen kisaan asti meni sitten mestaruuden ratkaisu.

    Olen toki samaa mieltä siinä, että Red Bull on vielä toistaiseksi hyvin kaukana takana. Mutta monia asioita on tullut nähtyä. Red Bull ja Honda voi ottaa askeleita ja jotkin radat ehkä sopivat Red Bullille paremmin. Tosin nyt olisi pitänyt olla sellainen rata, mutta mites kävikään.
    Ja toisaalta olisi hyvä nähdä Red Bull kärkitaistossa.

    Max voitti Bottaksen tänään eikä ollut viikko sittenkään kaukana. Bottaksen pitäisi kuitenkin taistella Hamiltonin kanssa eikä Maxin, kuten nyt kahdessa kisassa on käynyt. Toisesta tuli voitto ja toisesta tappio. Tilastojen mukaan Bottas on oikeastaan tällä kaudella kisoissa kamppaillut juurikin Red Bullin kanssa eikä toisen mersun. Eli siinä mielessä tuo Bottaksen loputon mokailu on nyt jatkunut. Toivottavasti loppuu.

    Ferrari puolestaan rämpii niin kaukana, että siitä ei tule olemaan oikein mihinkään. Moottori on nyt aika susi ja tulee varmaan olemaan vielä kauan.

    Sen vuoksi voisin hyvin kuvitella Kiminkin lopettavan tämän kauden jälkeen. Mitä järkeä on ajaa tehottomalla autolla joukon hännillä?
     
  9. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Kalenteriin vahvistumassa Mugellon lisäksi uusia kisoja: Nürburgring, Imola ja Algarve.

    https://www.is.fi/formula1/art-2000006579983.html

    Kuskiuutisissa Pereziä ja Magnussenia kammetaan Kimin tilalle Alfalle. Sinänsä ihan odotettavaakin, jos Kimin otteet jatkuu kauden loppuun (käytännössä muutaman kisan vielä, kun päätöksiä aletaan tehdä) asti samoina. Ehkä se F1-ura oli nyt sitten siinä. Mitä järkeä ajaa viimeisistä sijoista enää muutenkaan. Tai maksaa kenellekään niistä ajamisesta. Eli Perez kun saanee Vettelin tilalta lähtöpassit tulevalta Aston Martinilta, niin (Perez) vienee sponsorinsa Alfa Romeolle.

    Eli ennustan (ei tämä kummoistakaan päättelyä vaadi) ensi kaudeksi Bottaksen jatkavan yksivuotisella pahvilla Mersulla. Vettelin siirtyvän Aston Martinille tasaveroiseksi Strollin kanssa. (Isä-Stroll varmaan toivoo Vettelin valmentavan pojastaan mestarin konkarimaisena kakkoskuskina, mutta Vettel ei alistu kakkoskuskin rooliin vaan vaatii ykköskuskimaista huomiota pärjätäkseen). Ja siis Perezin siirtyvän Alfalle lopettavan Kimin tilalle. Jokerina heitän, että Alfalta saa lähtöpassit myös Giovinazzi, jonka tilalle nostetaan Mick Schumacher. (Tämä kyllä todennäköisesti toteutuu vasta vuoden päästä, jotta tallissa säilyy jonkinlainen jatkuvuus kuskien osalta. En toisaalta ymmärrä, miksi Giovinazzia roikotetaan Alfalla Ferrarin miehenä. Ehkä hätätuuraustilannetta varten, vaikka Kimi olisi siihenkin parempi jopa ensimmäiseltä eläkevuodeltaan nostettuna.)
     
  10. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 737
    Saadut tykkäykset:
    321
    Ketkä Haasille? Grosjean saanee lähteä, Magnusseniakin huonompi.
     
  11. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Ennustan, että Haas-talli lopettaa.

    En ole missään vaiheessa ymmärtänyt mitä järkeä Gene Haasin on ollut polttaa rahaa tähän trippiin keskikastissa. Aluksi ajattelin (kun huhuttiin erittäin vahvasta yhteistyöstä ennen tiimin ensimmäistä kautta), että kyseessä on löyhästi verhoiltu Ferrarin satelliittitiimi, jonkinlainen junioritiimi, jopa käytännössä samaa autoa ajattava bulvaanitiimi, mutta tämä ei enää näytä todellisuudelle.

    Kuskeina kovasuinen kaksikko, joista ei oikein koskaan tullut F1-tasolla mitään. Ennustan heille koppiautotulevaisuutta eli F1-paikkoja eivät enää saa.

    Pelkään vain, että tiimi jatkaa edelleen, ehkä sitten uuden tahon rahoittamana.

    Nimittäin F1-sarjahan on ollut todella epäterve jo pitkään siinä mielessä, että monia tiimejä on ollut pakko roikotuttaa mukana keinolla millä hyvänsä, jotta lähtöruudukko näyttää edes jonkinlaiselle. Alkaa olemaan jo todella kaukana ajat, kun ruudukossa oli 26 autoa ja vielä kauempana aika, kun osa karsiutui kisastakin.
     
    Recce tykkää tästä.
  12. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Haluatko todistaa jollakin tavalla väitteesi, että tiimejä on roikotettu mukana keinolla millä hyvänsä? En ole moista nähnyt.
    Haluatko leokinnusaikoihin, jolloin oli esikarsinnat ennen kuin pääsi aika-ajoihin? Minä en halua.
     
    Viimeksi muokattu: 24.07.2020
  13. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    Ennustan että ei lopeta... ;)
    Samaa voisi kysyä useimpien tallien kohdalla, että mitä järkeä koko touhussa on, mutta siellä ne vaan on mukana kisaamassa vuodesta toiseen. Mersun ja Red Bullin kohdalla on helppo ymmärtää että menestys kisoissa auttaa markkinoimaan tuotteita joita yleisö voi sitten kaupasta ostaa. Renaultin räpiköintikin keskikastissa luultavasti tuo firman tuotteille jotain markkinointiapua, mutta entäs Alfa Romeo? Varmastikin tallin tarkoitus oli palauttaa suuren yleisön kiinnostus perinteiseen automerkkiin mutta kun suoritukset on viimeaikoina olleet todella surkeita niin luultavasti vaikutus on lähinnä negatiivinen... ja Ferrarilla sama juttu, mutta heillä on sentään pitkät perinteet räpiköinnistä keskikastissa ja rajallinen tuotantokapasiteetti tuotteille joita ne myy. McLaren? Vähän sama tilanne kuin Ferrarillakin kai mutta ilman Ferrarin sädekehää... Mutta mitä Williams, Racing Point tai Haas siellä tekee kisaamassa, mitä ne yrittää myydä? Sponsoreiden tuotteita ehkä, mutta mitään omaa agendaa pelkän kisaamisen lisäksi niillä ei kai ole joten mitä järkeä on pyöriä siellä polttamassa rahaa kisasta toiseen? Jokkisluokassa olisi halvempaa. Oikeastaan kaikki tiimit säästäisi ihan sikana rahaa ajamalla formuloiden sijaan jokkista.
     
  14. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 977
    Saadut tykkäykset:
    257
  15. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Suhtaudun aina varauksella, kun lehdet tai nettisivut kirjoittavat F1-tallien ja kuljettajien raha-asioista.
    Sellainen yleinen käsitys on syntynyt, että F1 on ainakin Daimlerille halpaa mainontaa.
    Tuossa scentedin linkkaamassa jutussa sanotaan:
    ja Iltasanomien artikkelisssa kerrotaan vastaavaa:
     
  16. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Jep, näin on.
    En tiedä miten F1-menestys tai sen puute näkyy niiden tuotteiden hinnoissa tai menekissä, joita sarjassa mainostetaan. Olisikohan tästä jossakin joku hyvä artikkeli?
    Ferrarin vuosikausien taaperrus sarjassa on ollut masentavaa katsottavaa. Taaperrus siis odotuksiin ja rahoihin suhteutettuna. En ole kuitenkaan nähnyt kenenkään esittävän, että Ferrarin maine autonvalmistajana tai ylipäätään brändinä olisi jotenkin vahingoittunut.
    "Any publicity is good publicity" on hyvä sanonta, jos nyt ei tehdä jotakin täysin moraalitonta. Ihan mutuna tuntuu, että jopa Briatoren sikailukin on jo unohdettu ja ei vaikuttanut Renaultin maineeseen.
     
    Viimeksi muokattu: 25.07.2020
  17. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 977
    Saadut tykkäykset:
    257
    https://drivetribe.com/p/who-benefi...ASLyTl6D-sfxRsiSkw?iid=XGSCPddXRq-oExpm94242w
    Tuossa oli hyvää pohdintaa sponsoreista, ei jaksanut joka sanaa lukea :)..
     
    ISPF3.4 tykkää tästä.
  18. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Pitää mennä niinkin kauas kuin 1995 Monacon kisaan, kun on viimeisen kerran ollut täydet 26 autoa mukana kisassa. En suorilta olisi muistanut, että siitä on jo 25 vuotta. Ihan järkyttävän pitkä aika.

    Sen jälkeen F1 on ollut liian kallis tai muuten liian vaikea päästä mukaan, jotta se olisi uusille yksityistiimeille realistista. Ehkä isoin tekijä lopulta on ollut tupakkarahan hiipuminen, sillähän sirkusta pitkään pyöritettiin. Kyllähän Bernie yritti pitää sarjassa mahdollisimman monta tiimiä (siis kun se 26 autoa alkoi olemaan vajaa), en tätä ala sen kummemmin kenellekään todistelemaan, mutta aika monta tiimiä on löytänyt uudet omistajansa tällä välin. Viimeinen toivonkipinähän oli vuoden 2010 iso laajentuminen, mutta silloinkin jäätiin vajaaksi 13 tiimistä. Nyt sitten saldona onkin enää jäljellä olevat 10 tiimiä. Näistä Toro Rosso, mikä lie nykyinen Alpha Taurikin ollut kaikki nämä vuodet todennäköisesti ihan säälistä ajatettu tiimi, jotta ruudukko olisi täydempi. Red Bullilla kun on rahaa mällätä vähän näin hyväntekeväisyysmäisestikin.

    Minulle sarjan kulta-aika loppuu sinne vuoden 1991 tienoille jolloin vielä karsittiin kisoihin. Ei tarvitse siis mennä Kinnusen aikoihin asti, vaikka 70-luvun F1 onkin ollut myös omalla tavallaan lajin yksi hienoimpia ajanjaksoja, jota on nykyperspektiivistä helppo romantisoida. Se on joka tapauksessa varma, että silloin kuskeilla oli "cojones".
     
  19. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    F1 on todella kallista hupia tiimeille, kisoja voittamallakaan kun ei hirveästi tienaa. Yksityistiimejähän ne on kaikki siellä jos tarkkoja ollaan. Mutta suuryritysten ulkopuolella tuskin kenelläkään on varaa tuohon touhuun ilman suurta määrää sponsoreita jotka nekin haluavat jotain rahojensa vastineeksi. Kustannustasoa pitäisi ihan oikeasti saada alas, silloin useampi automerkkikin voisi kiinnostua oman tallin perustamisesta ja sitten homma vaikuttaisi katsojillekin mielekkäämmältä kun pääsisi jännäämään miten oma merkki pärjää. Harva täällä foorumillakaan Ferraria tai McLarenia omistaa, Mersun tai Rellun ehkä joku.

    Niin tai sitten ne haluaa mainostaa tuotemerkkiään:
    https://alphatauri.com/en-fi/about/
     
  20. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Nyt esität erikoisen väittteen: Red Bull on mukana hyväntekeväisyydestä (FIA/F1-organisaatiota kohtaan?), koska niillä on siihen varaa. En usko tätä väitettä ollenkaan. Red Bull tarvitsee näkyvyyttä ja sitä ei saa pelkästään alamäkiluistelulla. Miksi olisi edelleen olemassa vuonna 2001 perustettu Red Bull Junior Team kuskien kehitykseen, jos kyse olisi hyväntekeväisyydestä?
     
    Viimeksi muokattu: 26.07.2020