Nolanin seuraavassa projektissa, toimintatrillerissä vakoillaan, kelaillaan aikaa edestakaisin, pohditaan evoluutiota; sanoisinko jälleen. Mutta ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa. Ensi-iltaan vielä pitkästi.
Christopher Nolanista on tulossa elokuvataiteen uusi Stanley Kubrick. Kuten Kubrick, Nolan luo visioitaan täydellä taiteellisella vapaudella.
Näyttöjensä perusteella Nolan on kyllä planeetan hienoimmat leikkikalut ansainnut. Ensimmäisestä ohjauksestaan (Following) alkaen hän on tehnyt elokuvia, joissa on tyyliä ja ajatusta, länsinaapuria lainatakseni snille och smak.
Hohoijaa... Traileri ei onnistunut herättämään muotähäpeää suurempaa. Vastaavanlaisella tyylillä tuotettuja härnäreitä, kun mahtuu 15 tusinaan. Nolanin "saavutuksistakin" sinänsä voi toki olla montaa mieltä, vaikka tiettyä potentiaalia on filmografiasta havaittavissa, mutta vertaaminen Kubrickin kaltaiseen on jotain, joka lienee parasta jättää omaan arvoonsa. Tuoreessa muistissa kummittelee mediahype, jota ohjaajan Inception sai osakseen julkaisun etkoilla, johon allekirjoittanutkin lopulta lankesi Blu-ray julkaisun muodossa vain pettyäkseen perustavanlaatuisesti pohjamutia myöden. Aika näyttää, mitä tälläkin on lopulta tarjottavanaan, jos mitään...
Juu samoilla linjoilla. Nolannilla on joku hyväkin leffa kuten memento ja interstellan mutta siinä ne oikeastaan onkin.
Aina olen pitänyt Insomniasta (2002) Ei tuo Kubrick vertaus niin kaukana ole, jos oletetaan, että tulevat leffat jatkavat tällä samalla tiellä.
Jos nyt jotain Nolanin leffoista jotain sanoo niin on ne ainakin ohjaajan näköisiä eikä kehnoja studion mielen mukaan muokattuja ratkaisuja jolla koitetaan kalastella mahdollisimman montaa katsojaa jolloin lopputulos on floppi tai muuten vaan valju kokonaisuus. Omaperäisyys ja oikeasti hyvä elokuva on nykyaikana melkoinen harvinaisuus. Nolanin lukisin nykyään Villeneuven kanssa niihin ohjaajiin joiden leffoja oikeasti odottaa ja tietää että sieltä tulee hyvä leffa. Tyylikkäältä ja jännältä tämäkin leffa vaikuttaa. Toivottavasti ei sorru loppumetreillä siihen ohjaajalle tyypilliseen liialliseen alleviivaamiseen.
onkohan kukaan nähnyt Following nolanin ensimmäinen leffa 10 sitten luulin että memento oli ensimmäinen. Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta.
Vähän aikaa sitten katsoin taas hieman kohtauksia batman beging ja kyllä minun mielestäni nuo lopun toiminta kohtauksetkin näyttivät jotenkin halvoilta ja tylsiltä että ei niitä jaksanut seurata jos vaikka vertaa terminator 1 tai 2 niin niiden kummatkin toiminta kohtauksetkin ovat paljon mielenkiintoisempaa katsottavaa.
Onhan tuo nähty ja menee ehkä kuriositeettina, mutta eipä se kyllä mikään kummoinen tekele ole. Harjoitusleffa jos mikä.
Suomen-ensi-ilta on huomenna ja lippu jo hankittuna. Tämä pitää nähdä. HBL:n arvostelu (josta näen vain alun) vaikuttaa tosin varaukselliselta: luftslott fyllt av temporala labyrinter där det viktigaste är att det ser invecklat ut.
Hesarin Jussi Ahlroth kehuu estoitta: ”Suorastaan häkellyttävä taidonnäyte” – Vuoden odotetuin ensi-iltaelokuva Tenet saa HS:n kriitikolta täydet viisi tähteä. "Christopher Nolanin uusi elokuva Tenet tarjoilee tasapuolisesti viihdetykitystä ja aivopähkinää. Mutta onko älykkö-action-elokuva se elokuvateatterien pelastaja, jota siitä on odotettu?"
Aamulehdessä Janne Kaakko taas arvioi että kyseessä on "komeasti jytisevään toimintaan ja koomisuutta hipoviin aikakiemuroihin kätketty perusagenttijännäri" ja antaa kolme tähteä. Itse en oikein innostu 2,5 tunnin elokuvateatterisessioista. Voi olla että jään odottelemaan BD/UHD -julkaisua..
”Etelän metia” näkyy olevan hiukan epäyksimielinen Chr. Nolanin uutuudesta: HS: 5/5 HBL: 2/5 Mie: 4½/5 HBL:n arvostelu on alusta loppuun varsin armotonta tylytystä: ”Tuulentupia ja aikasokkeloita.” J. D. Washington on puiseva ja persoonaton, Kenneth Branagh ylinäyttelee rajusti, R. Pattinsonilla on ollut kuvauksissa hauskaa, elokuvassa on aivoja muttei sydäntä, se on teknisesti häikäisevä mutta aneeminen ja mekaaninen jne. En ole aiemmin nähnyt 2½ tunnin elokuvaa, joka tuntuisi 1½ tunnin teokselta. Tenet jyrää ensimmäisestä kohtauksesta alkaen kuin Maglev-juna Tokiosta Kiotoon noin 900 km/h. Juonesta ei voi sanoa oikein muuta kuin että tämän haluaa nähdä muutaman kerran, jotta edes pääsisi kärryille. Nolan on tehnyt — tapansa mukaan — huolellisesti sommitellun ja vauhdikkaan toimintaelokuvan, jossa ei ole liiemmin tarpeistoa säästelty. Autoja ym. liikennevälineitä on vahingoitettu oikeasti ja kaikki kuvattu 65 mm:n filmille. Dialogissa on hienovaraista nokkeluutta (tosin hetkittäin myös tapahtumien selittämistä), ja roolitus on osunut kohdalleen. Esimerkiksi Kenneth Branagh’n roolityö on niin kaukana Gilderoy Lockhartista kuin voi olla, ja hänen esittämänsä venäläinen oligarkki Sator on aidosti kaamea hahmo. Washington Junior onnistuu Päähenkilönä, anonyymina tiedustelutyön sankarina. Valitettavasti Tennispalatsi 1:n äänenvoimakkuus oli ensi-illassa rahtusen verran liian voimakas. Toiminta- ja sotaelokuvassa pitää olla kunnon äänet, mutta tänäisessä esityksessä huiput vaikuttivat säröytyvän ja melskeisimmissä kohtauksissa ääni puuroutui sekavaksi jylymeteliksi, josta ei enää voinut nauttia. Matalat äänet tuntuivat koko ruumiissa alusta loppuun. Joka tapauksessa odotan, että tämän saa nähdä kotiteatterissa järkevillä äänitasoilla. UHD on väistämätön hankinta.
On tässä hieman pointtiakin, päähenkilö on persoonaton jopa niin pitkälle, ettei hänelle anneta elokuvassa edes nimeä, heh. Branagh tosiaan vetää yli ja muutama aggressiivinen ja uhkaavaksi tarkoitettu kohtaus menee vain koomiseksi. Myös tyypin suuhun kirjoitettu dialogi on välillä mitä on, Nolanin tyyliin naurettavan teatraalista. Pattinsonin hahmo lienee ainoa, joka tuo tähän elokuvaan jonkinlaista rentoutta, muuten elokuva on todella puisevan vakava. Siis oikeasti, elokuvan aikana ei ollut yhtään kohtausta jossa teatteriyleisö olisi nauranut tai edes hymähtänyt. Edes trailerissa kuultu tsoukki "dramaattisesta lentokonetempusta" meni ilman suurempia reaktioita, kai ihmiset sitten hymähtelivät sille aikanaan, kun katsoivat trailerin, niin enää ei jaksanut. Nolanin insinöörimäisyys näkyy siis edelleen, mutta tällaisia korttitaloja ja konstruktioita mies rakentelee, ei kai siinä. Moderniksi ohjaajaksi tyyppi on kuitenkin ilahduttavan vanhanaikainen sikäli, ettei hulluimpiakaan tempauksia kuorruteta cgi-mössöön, vaan tehdään vaikka sitten oikeasti tai ainakin tosi hyvin cgi-häivytettynä. Sikäli eräänlainen sisarteos Inceptionille, että se oli pohjimmiltaan heist-elokuva verhottuna uni unen sisässä-scifi-ideaan - tämä on agentti/terroristifilmi verhottuna aikamatkustus/venkoilu-scifiin. Tosin mielestäni Nolanin idea tuosta "inversiosta" oli sopivan omaperäinen, ottaen huomioon millaisia muunnelmia aikamatkailusta on vuosikymmenien saatossa filmattu. Aluksi se tuntui todella epäselvältä, mutta tietyssä vaiheessa elokuva konkretisoi koko idean katsojalle ja miten henkilöt sen kokevat ja sitten alkaakin tulla ahaa-elämyksiä oikealta ja vasemmalta. Ja siis todellakin toinen katselukerta kutkuttelee, joskin hyvin monen aiemman Nolanin filmin kohdalla toinen kerta on hieman latistanut kokemusta. Tiedä sitten tästä. Tuttuun tapaani annan tälle 5/5, koska Christopher Nolanista on tulossa elokuvataiteen uusi Stanley Kubrick. Kuten Kubrick, Nolan luo visioitaan täydellä taiteellisella vapaudella.
Omasta mielestäni ei ole nolanilla täydellistä taiteellista vapautta jos antoi periksi sensuurille https://www.episodi.fi/uutiset/tene...-joutui-tekemaan-yhden-muutoksen-elokuvaansa/ Jos miehellä olisi todella munaa omiin visioihinsa niin hän ottaisi myös enemmän riskejä taloudellisesti eikä olisi poistanut leffasta kohtausta ikärajan laskemisen takia