2020 Formula One World Championship

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana ISPF3.4, 08.02.2020.

  1. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    Alkaa jo huolestuttaa koko kauden kohtalo. Kauden aloitus siirtyy ja siirtyy (nyt jo kesäkuun puolivälissä) mutta koronatilanne tuskin on ohi juhannukseen mennessä...
     
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    No kyllä se joskus ajetaan. Toistaiseksi pitää katsella noita virtuaalisia kisoja, joista ainakin jotain hupia on.
     
  3. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 446
    Saadut tykkäykset:
    1 214
    Mutta, ehkä hysteria on jo laantunut.
     
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Eilen oli taas virtuaalinen kisa.
    Nyt meno oli parempaa ja kolareita vähemmän. Edelleenkin uusintoja olisi hauska nähdä.
    Sen lisäksi kisa alkoi melko nopeasti aika-ajojen jälkeen ja ilmeisesti selostajatkin olivat yllättyneitä, kun kesken lauseen siirryttiin lähtöön.
    Ja kaiken lisäksi joku vissiin vielä sähelsi asetusten kanssa, kun autot jo kiihdyttivät lähtösuoralla, niin ilmeisesti jotain spectator (tjsp) -tilaa laitettiin pelistä päälle samalla.

    Muuten itse kisa oli ihan hyvää menoa. Leclercille vakuuttava voitto. Harmi, että Lando Norris tipahti taas linjoilta. Toivottavasti jaksaa vielä yrittää. Oli ilmeisesti suutuspäissään poistanut pelin koneelta. :)
     
  6. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    En itse usko enää kauden ajamiseen. Tekisivät nyt vaan tallienkin kannalta parhaan päätöksen ja peruisivat myös loppukauden. Tähän mennessähän taidettiin jo tehdäkin päätös, että sääntömuutokset siirtyy vuodella eteenpäin (vai näinkö unta ;)) ja tiiimejä kielletty kehittämästä autoja.

    Enemmän tässä nyt jo jännää, ajetaanko ensimmäistä Suomen MotoGP:tä heinäkuussa vai ei. En itse enää usko senkään ajamiseen. Ehkä onneksi ei tullut vielä lippuakaan hankittua.

    Tämä vuosi on nyt hyvä testi miltä tuntuu elää ilman formuloita. Ei ihan hirveästi kirpaise täällä, miten muilla? :)
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    No, jos olisi vain ilman formuloita, mutta kun ei ole snookeriakaan. Ja kyllä se pelkkä formuloidenkin puuttuminen kirpaisee. :)

    Kauden peruminen ei ole ihan niin yksioikoista, kun monet maat ovat käyttäneet paljon rahaa ratoihin ja kisojen markkinointiin ja varmasti haluaisivat järjestää kisat. Nekin, jotka ovat jo joutuneet perumaan.

    En tiedä riittäisikö formuloiden omistajalla rahaa maksaa jokaiselle 20 maalle rahat takaisin plus muut kulut. Ja olisiko halua, vaikka rahaa olisikin.
    Ja vaikka säännöt mitä sanoisivatkin force majeuresta, niin jos joku on käyttänyt jopa satoja miljoona radan rakentamiseen ja markkinointiin, niin jotain varmasti haluavat takaisin: joko rahat tai sitten kisan muodossa tai toisessa.
    Jos kausi perutaan, niin veikkaan, että useampi oikeusjuttu nähdään korvauksista.
     
  8. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Toivottavasti kausi jatkuu vielä tänä vuonna, jotta Kimi nähdään vielä auton ratissa.
    Kimillä taitaa soppari loppua tähän kauteen, joten on melko todennäköistä, että Kimi ei enää jatka, koska vanhoja sääntöjä käytetään vielä vuodenkin päästä. Kimille ehkä olisi saattanut olla tärkeää päästä kokeilemaan vielä seuraavan sukupolven autoja. Nyt se näyttää aika epävarmalta. Kimin pitäisi ajaa vielä pari kautta ennen sitä.

    Ja jos kausi keskeytetään, niin Kimiltä jää ennätyksetkin saavuttamatta. Mielelläni hänelle antaisin tuon eniten kisoja ajaneen ennätyksen. Ei pelkästään sen vuoksi, että hän olisi vain roikkunut formuloissa, vaan hänellä on valtava suosio ollut aina ja vaikka menestys ja nopeus ei enää ole mestaruusvuosien tasolla, niin kyllä hän vain edelleen on tärkeä f1-sarjalle.

    Katselin tässä ihan mielenkiinnosta vanhoja kisoja. Brittiselostuksella, jotta saa vähän heidän näkökulmaansa.

    Canada 2011 - ehkä (jos jätetään suomalaisnäkökulma pois) paras kisa, mitä on tullut koskaan katsottua.
    Abu Dhabi 2012 - Kimin kuuluisa "leave me alone - I know what to do" -kisa. Hieno kisa. Olen monesti miettinyt tuota, että miksi tuo on kääntynyt muotoon "leave me alone - I know what I'm doing". Ja syy ehkä on siinä, että Kimin lause tulee kisassa hieman epäselvästi ja brittiselostaja toistaa sen tuohon jälkimmäiseen muotoon.
    Australia 2013 - Kimin toinen Lotus-voitto. Hieno kisa ja todella hyvä vauhti Kimillä.
    China 2007 - Kimin mestaruusvuoden toiseksi viimeinen kisa.
    Brazil 2007 - Kimin mestaruusvuoden viimeinen kisa.

    Brittiselostajat kyllä surutta kehuvat Kimiä noissa kisoissa yhdeksi parhaimmista kuskeista ikinä ja oikeutetusti tuovat esille sen, että Kimin olisi pitänyt voittaa 1-2 mestaruutta lisää, mutta Mäkki oli liian epäluotettava. Jännästi, kun Kimi vaihtoi Ferrarille, niin tuo luotettavuus vaihtuikin siten, että Ferrarin auto alkoi pätkimään ja McLaren oli todella luotettava viimeiseen kisaan asti. Jossa sitten edelleen epäselvästi Lewisin autoon tuli vika tai sitten - kuten me salaliittoteoreetikot haluamme uskoa - Lewis itse kämmäili auton resetoimaan itsensä. En tiedä löytyykö Juutuubista vielä sitä videota, missä näkyy, kun Lewis oletettavasti painaa auton tietokoneen resetpainiketta, jolloin auto tekee 20-30 sek kestävän resetoinnin tietokoneelle. Totuutta ei liene koskaan saada selville eikä sillä ole väliä. Kuten Ron Dennis kisan jälkeen haastattelussa sanoo, niin Ferrarilla oli omat ongelmansa kauden aikana ja vaikka heille vika sattuikin vasta viimeiseen kisaan, niin jokainen kisa lasketaan. Tuntuu, että moni Lewisin fani on tuon unohtanut ja syyttää viimeistä kisaa ja tallia siitä, että Lewis hävisi mestaruuden. Moni unohtaa myös sen, että Lewis ajaa jo ennen sitä ulos radalta ja tippuu melko kauas, ja senkin, että edellisessä kisassa Lewis ajaa ulos ja menettää mestaruuteen tarvittavat pisteet. Noh, mennyttähän tuo on.

    Sitä vain mietin, että mihin se Kimin vauhti sitten lopulta Lotus-vuosien jälkeen katosi. Tietyllä tavalla ymmärrän vuoden 2008 heikon menestyksen. Kimi ei ehkä koskaan ole ollut kuljettaja, jonka pitäisi saada miljoonia mestaruuksia, vaan ainakin oma fiilis on se, että kun Kimi sai mestaruuden - ja vielä Ferrarilla - niin kaikki oli jo saavutettu. Toinen Ferrari-jakso taas alkoi Alonsolle tehdyllä autolla ja ymmärtääkseni heidän ajotyylinsä ovat melko erilaiset. Ja Kimin nopeus vaatii hänelle sopivan auton. Ehkä se selittää jotain.

    Kimi ja Mika Häkkinen ovat siinä mielessä samanlaisia kuskeja, että heille pitää olla omaan ajotyyliinsä sopiva auto. Kun sellainen löytyy, niin nopeus on käytännössä kovempaa kuin kenelläkään toisella. Mutta, jos sitä ei löydy, niin lopputulos ei välttämättä ole mairitteleva.

    Mark Blundell ja Martin Brundle ovat molemmat todenneet, että puhtaassa nopeudessa Mika oli Schumia nopeampi ja Blundell meni vielä sen verran rohkeammaksi, että sanoi Mikan olevan puhtaassa nopeudessa jopa Sennaa parempi. Mutta sitten taas kokonaisvaltaisina kuskeina erilaisilla autoilla ja erilaisissa olosuhteissa Schumi ja Senna olivat parempia. Samaa voisi sanoa Kimistä verrattuna Alonsoon, Hamiltoniin ja Vetteliin. (Jätetään tässä vaiheessa vielä Max ja kumppanit pois kun eivät ole mestaruutta saaneet) Kimi puhdas lahjakkuus ja nopeus on parempaa kuin edellä mainituilla - varsinkin kisassa omaan ajotyyliin sopivalla autolla - mutta kokonaisvaltaisina kuskeina muut ovat parempia. Kimillä esimerkiksi aika-ajot ovat koko uran ajan olleet ihmeellinen kysymysmerkki. Nopeutta harvoin on löytynyt heti. Kisassa tilanne taas on eri, kun kierroksia on enemmän. Ehkä Kimillä "flow"-tilan löytyminen vaatii enemmän aikaa...

    Toki tuohon kokonaisvaltaisuuteen pitäisi välillä muistaa laskea myös muutkin kuin radalla tekemiset. Kimi on loistava autonkehittäjä. Insinöörien suusta kuultuna paras tuosta nelikosta. Sen lisäksi Kimi on yleensä ollut tallin sisällä todella pidetty henkilö. Ei välttämättä rakenna tiimiä ympärilleen, kuten muut nelikosta, mutta ei kyllä tee sitäkään, että voiton hetkellä kehuu itseä ja tappion hetkellä haukkuu tallia, kuten Alonso, joka tuntuu polttaneen sillat jokaisen tallin kanssa.

    Olisi vielä hienoa nähdä Kimi kokeilemassa seuraavan sukupolven f1-autoja, mutta pahoin pelkään, että Kimin ajot on jo ajettu, jos tämä vuosi perutaan. Onneksi meillä on aina historia ja sieltä löytyy suomalaisvoittoja jo 54. :)

    p.s. On mielenkiintoista katsoa noita menneitä kausia, koska mukana on paljon kuskeja, joista povattiin aikanaan seuraavia mestareita, mutta jotka sitten kuitenkin katosivat jonnekin. Sen lisäksi autot ovat silmin nähden pienempiä. Melkein mikroautomaisia verrattuna nykyautoihin. Tuntuu, että mutkissa menee vaikka kolme autoa rinnakkain. Sitä harvoin näkee nykyään.
    Sen lisäksi ei tuo drs kyllä nykykisoissa tuo mitään hyvää. Kun sijoituksista ei juurikaan taistella. Kaikissa noissa yllämainituissa kisoissa (toki uusimmissa on jo drs, mutta vielä niin uutena, että ei niin paljoa vaikuta) on todella hyviä kaksintaisteluja ja autojen väliset voimasuhteet ovat paljon pienemmät kuin nykyään.
     
  9. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 222
    Saadut tykkäykset:
    74
    Mikahan aikoinaan lopettaessaan sanoi Kimille, että älä koskaan tee kompromissejä oman ajotyylisi suhteen vaan vaadi itsellesi auto, joka istuu ajotyyliisi. Tai jotain tuohon suuntaan kuitenkin.
     
    nepa tykkää tästä.
  10. Molle

    Molle Sore wa himitsu desu Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.03.2000
    Viestejä:
    1 091
    Saadut tykkäykset:
    67
    R.I.P. Sir Stirling Moss.

    Toiseksi viimeinen elossa ollut 50-luvulla GP-voittoja ottanut kuljettaja (Tony Brooks on vielä hengissä), ja paras ajaja, joka ei koskaan voittanut maailmanmestaruutta.

    https://www.bbc.com/sport/formula1/52261216
     
    nepa tykkää tästä.
  11. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Olipas hyvä virtuaaliGP viikonloppuna. Albonin ja Leclercin taistelu oli mukavaa katsottavaa.
    Tällä viikolla tulee taas seuraava.

    Se, mikä vain edelleen ärsyttää on se, että nuo on teknisesti aika huonosti toteutettuja. Ja nyt olen huomannut myös sen, että ilmeisesti ohjelman tekijöiden mielestä kommentaattorit ovat mielenkiintoisempia kuin itse ajaminen.

    Aika-ajoja ei koskaan näytetä alusta lähtien. Sen lisäksi kilpailuun mennään mukaan noin 2 sekuntia ennen sen alkamista.

    Kahtena edellisenä kertana aluksi on näytetty oikeiden virtuaalikuskien kisa. Mikä on ollut tosi hyvä, koska siitä saa vähän vertailua oikeiden kuskien nopeuteen. Ilmeisesti noin 0,5-1 sekuntia hitaampaa ajavat oikeat kuskit. Ellen väärin muista niin viime kisassa oikeiden kisakuskien aika-ajoajoilla olisi päässyt virtuaalikuskien kisassa jonnekin sijan 15 tuntumaan. Mutta tuo meni ihan mutulta nyt.

    Mutta se, mikä tuossakin ärsyttää, niin nyt kisaa alettiin näyttämään vasta kierrokselta kaksi ja kisan näyttäminen lopetettiin muistaakseni toiseksi viimeiselle kierrokselle.

    Sen lisäksi kaipaisin aika-ajoihin kunnollista ajanoton seurantaa/näyttämistä sekä kisoihin uusintoja. Mutta ilmeisesti nuo ovat pelin puutteita. Tosin uusinnat olisi helppo totetuttaa kisan aikana erillisen editoijan/ohjaajan/mikälie toimesta. Eihän se vaatisi kuin jo lähetetystä striimistä tietyn kohdan leikkaamisen ja näyttämisen. Piis of keik. Vaan ilmeisesti FIAa ei juuri nappaa tuo. Paljon virtuaalikisaa mainostetaan virallisena osana F1-brändiä, mutta yllättävän vähän ovat valmiita kuitenkaan sen eteen tekemään.

    Onneksi kuskit ovat olleet hyvin tuossa mukana ja iso käsi Leclercille, Albonille, Norrikselle, Giovinnazzille ja muille joita en nyt muista. :)

    Ja oikeaan elämään vielä sen verran, että Vettel on saamassa aikamoisen palkan alennuksen. Muutamasta kymmenestä miljoonasta reiluun 10 miljoonaan ja samaan palkkaan Leclercin kanssa. Elleivät sitten Vettel ja Hamilton vaihda paikkoja. Se olisi aika hienoa. :)
     
  12. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 726
    Saadut tykkäykset:
    479
    Jos noin kävisi, sitten Mersukin olisi oikeastaan lopettanut F1:n.

    T: Vesku
     
  13. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    "Nelinkertainen formula ykkösten maailmanmestari Sebastian Vettel jättää Ferrari-tallin kauden 2020 jälkeen, uutisoi muun muassa Auto Motor und Sport.

    Mediatietojen mukaan neuvottelut jatkosopimuksesta saksalaiskuljettajan ja Ferrarin kanssa ovat kariutuneet. Asiasta odotetaan virallista vahvistusta lähiaikoina.

    Vettel on ajanut Ferrarilla vuodesta 2015, ja hänen nykyinen kolmivuotinen sopimuksensa on katkolla kauden lopussa. Ferrari oli vakuuttanut haluavansa pitää saksalaisen, mutta osapuolten toiveet jatkon suhteen olivat lopulta liian erilaiset. Ferrari tarjosi tiettävästi Vettelille yksivuotista jatkosopimusta, kun tämä olisi halunnut monivuotisen kontrahdin."

    https://www.is.fi/formula1/art-2000006504781.html

    Itse olen tällä välin katsellut YouTubesta legendojen virtuaalikisoja, joissa meidän Mika Salokin mukana.

    Olen alkanut kallistumaan niin radikaaliin ajatukseen, ettei ns. oikeita formuloita enää tarvitakaan. Kiinnostavampaa viihdettä on seurata näitä erityisesti legendojen kisoja, missä kaikilla on sama auto, tietenkin tyypillisesti vanhempaa kalustoa. Kiinnostavana yksityiskohtana Villeneuve muuten pärjäsi yllättävän hyvin ajaessaan vain läppärillä ja Xboxin ohjaimella (kuitenkin rFactor 2 pelinä). Mutta Villeneuve olikin jo F1-uraltaan tunnettu siitä, että otti tuntumaan tuntemattomiin ratoihin silloisilla simuilla ja sittemminkin ollut pelien ystävä.

    Salo lähettää ajoistaan myös omaa striimiään Twitchissä, mikä on samalla mielenkiintoinen kurkistus kilpa-autoilijan mieleen. Aika paljon ärräpäitä lentää ja (Salon) oma (Max-)poika on ikään kuin mekaanikkona eli säätää tietotekniikan kanssa.

    Olen jo monta vuotta valitellut F1-sarjan ja nykyautojen tylsyyttä. Ehkä voikin todeta, että aika aikaansa kutakin ja tämä koronakausi nyt sitten oli luonteva piste lopettaa varsinaisen sarjan seuraaminen.

    En muuten usko, että kautta tullaan ajamaan missään laajuudessa, on tämä korona niin vaikea asia maailmanlaajuisesti. Ja jos yksi kausi jää välistä kokonaan, on todennäköisesti koko sarjakin valtavissa vaikeuksissa taloudellisesti.
     
    nepa tykkää tästä.
  14. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 738
    Saadut tykkäykset:
    321
    Itse kaipaisin sellaisia kisoja kuin esim. kaudella 1999 olivat Ranskan ja Euroopan GP:t. Ranskan GP:ssä Barrichello johti Stewartilla kisaa pitkän aikaa. Ja Alesikin pysytteli jonkin aikaa toisella sijalla Sauberillaan. Lopulta Frentzen voitti Jordanilla. Hän oli myös voittamassa Euroopan GP:tä ennen harmittavaa varikkokäynnin jälkeistä virhettä. Jotain pitäisi siis tehdä, että muullakin kuin isolla rahalla olisi mahdollisuus edes kerran kaksi kaudessa voittaa kisa.

    Kun turbokoneet tulivat 2014, oli Williams kärkikahinoissa. Formulat olivat tuolloin jo niin rahalla saa -mentaliteetin mukaisia, että voittoja tallille kilahti pyöreä nolla. Mutta jos konteksti olisi ollut kuin kaudella 99, olisi Williams lähes varmasti voittanut ainakin kerran tai kaksi. Noista ajoistahan budjettikattoja on säädetty ja on muutenkin pyritty osien käytön ja täten kulujen karsimiseen. Tästä on tosin vain seurannut se, että valmistajat ovat suunnanneet panokset luotettavuuteen ja se, jolla on eniten rahaa, on myös eniten käyttää sitä auton nopeuden parantamiseksi.
     
  15. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Virtuaalisia kisoja on toki ollut mukava seurata ja varmasti niitä tulee vielä seurattua tämän koronan jälkeenkin.
    Mutta onhan siinä omat ongelmansa. Codemastersin F1-peli pitäisi korvata jollain laadukkaammalla simulla. Kyllähän tuo peli edelleen näyttää peliltä. Ja on simulaattorista hyvin kaukana.

    Toisaalta F1-sirkuksessa ja kilpa-ajoissa yleensäkin on isot rahat kyseessä. En tiedä, miten tosissasi oikeasti kommentissasi olit, mutta kun nuo talousvaikeudet mainitsit, niin juuri niiden vuoksi kisat pyritäänkin saamaan käyntiin mahdollisimman nopeasti.
    Mitään muuta kautta tallit, niiden työntekijät, kuskit, ratojen omistajat, yms. eivät saa rahaa kuin kisaamisen kautta.
    Vaikka niin kävisi, että F1 itsessään menisi konkkaan, niin eihän se kilvanajamista lopettaisi. Ratojen omistajien olisi pakko saada jotain autoja kiertämään ratoja. Ehkä siinä tilanteessa sähköformulat täyttäisivät F1:n jättämän tyhjiön. mielestäni sähköformulat ovat jo nyt hyvä sarja, mutta en kauheasti välitä pienistä katuradoista ja pienestä huippunopeudesta. F1:n poistuminen varmasti veisi sähköformulat myös oikeille kilparadoille ja nopeuttaisi niiden kehitystä.

    Ja vaikka toki tässä ketjussa ollaan keskitytty formuloihin, niin maailmalla on myös paljon muita sarjoja ihan samoissa ongelmissa. Rahallisesti kuitenkin formuloilla on ehkä se etulyöntiasema, että se on se kuninkuusluokka ja oikeastaan muut sarjat ovat sitten vain kakkosvaihtoehtoja sille, jos formuloita ei saada ajettua. Toki se isoin raha on juuri f1:sissä ja siten myös isoimmat riskit.

    Itse näen hyvin todennäköisenä puolestaan sen, että joitakin kisoja voidaan ajaa vielä tällä kaudella. Muitakin urheilusarjoja käynnistellään maailmalla ja vaikka tuosta tyhjille katsomoille ajamisesta nyt jonkin verran kinaa onkin ollut, niin se on varmasti se tie mille alussa mennään.

    F1 on aina ollut täynnä draamaa. Nyt jo isotkin tallit ovat itkemässä kulujen yms kanssa. Jos pienet tallit eivät vielä ole menneet konkkaan koronan vuoksi, niin isoilla talleilla ei ole mitään hätään.

    Kyllä itse tulen seuraamaan formuloita tästäkin eteenpäin enkä usko niiden menevän konkkaan.

    Kyllä vain virtuaaliformulan ero on ihan yhtä iso kuin tämän ero oikeaan elämään

    Ja pelaamisessa yhtä iso ero kuin tuon ajan tikun vemputtamisessa oikeaan juoksemiseen.

    edit: Se piti vielä lisätä, että tuo uutinen Vettelistä on erittäin mielenkiintoinen. Vuosi sitten Vettel oli vielä Hamiltonin ykköshaastaja, mutta nyt näyttäisi siltä, että miehelle ei löydy paikkaa edes kärkitallista. Elämme mielenkiintoisia aikoja. :)
     
  16. Moderaattori

    Moderaattori Ylläpito Ylläpidon jäsen Ylläpito

    Liittynyt:
    27.08.2019
    Viestejä:
    678
    Saadut tykkäykset:
    255
    OFFTOPICiksi menee, mutta omat formula vajarit olen saanut purettua Motorsport Managerilla, ihan vaan siksikin mainitsen jos joltain on mennyt tämä peli ohi.
    Kyseessä siis tiimin/tallin (mikro-)manageroinnin simulaatio, eikä siis ajopeli (käytännössä glorifioitua taulukkolaskentaa/excelin muokkausta, mutta nättiä sellaista). Olen itse päätynyt pelaamaan fiilispohjalta ja olen jättänyt matemaattisen min/max-optimoinnin minimiin, vaikkei tulokset tällä tavalla olekaan parhaat mahdolliset.

    Olen itse seurannut F1:siä viimeksi vuosia sitten, vaikka laji periaatteessa kiinnostaakin edelleen, se on mielestäni mennyt aivan liian rahapainotteiseksi ja kuskin rooli aivan liian sivuun.
     
    nepa tykkää tästä.
  17. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
  18. Plisukainen

    Plisukainen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    26.01.2005
    Viestejä:
    1 971
    Saadut tykkäykset:
    169
    "Tiistaina Sebastian Vettelin lähdöstä tiedottanut Ferrari julkistaa uuden kuljettajavalintansa todennäköisesti jo tällä viikolla, uutisoi Motorsport.com. Sivuston mukaan valinta on kohdistunut McLaren-kuski Carlos Sainziin"
     
  19. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Olisiko se sitten Vettel McLarenille (joka aloittamassa uuden "unelmaliiton" Mersun kanssa, muistatte varmaan kun Hondastakin puhuttiin näin ;) ) vai Mersulle? Jälkimmäinen olisi tietenkin se mielenkiintoisin skenaario (samalla Valtteri McLarenille!?), mutta Hamiltonin sopimus estänee Vettelin tulon talliin.
     
  20. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Sainz meni Ferrarille ja Ricciardo Sainzin paikalle Mäkille.
    Kuka Rellulle? Alonso vai Hulkenberg. Mielestäni Rellun kannattaisi ottaa riski ja palkata Alonso. Hieman samanlainen ympyrä kuin Kimillä, vaikka Alonso toki Minardilla aloittikin, mutta Benetton/Renault oli mestaruustalli.

    Bottaksen tilanne näyttää tällä hetkellä aika ikävältä. Jos mersulla on mahdollisuus ottaa talliin Vettel, niin en näe syytä, miksi eivät ottaisi. Jo miehen markkina-arvo on niin iso, että Mersun kannattaisi se hyödyntää. Se toki voisi tietää tallin sisällä hieman tappelua kuskien välillä, koska Vettel tuskin on samanlainen alistuja kuin Bottas.
    Ellei sitten Hamiltonilla ole tuossa päätösvaltaa, mutta jos Hamilton haluaa olla paras kuski ever, niin nyt olisi hyvä paikka näyttää, että on Vetteliä nopeampi. Joten en tiedä laittaisiko Hamilton välttämättä pahasti vastaan.
    Toki Hamiltonin ja Bottaksen Master-Slave -suhde on toiminut niin hyvin, että talli voi ottaa hyvin konservatiivisen lähtökohdan ja tyytyä siihen. Mutta Vettel saksalaisena kuskina saksalaisessa tallissa vain on markkina-arvoltaan niin hyvä kombo että se ajaa nyt Bottaksen yli.

    Jos Vettel vain Mersulle haluaa mennä ja rahasta ei tule ongelmaa, niin se on byebyebottas.

    Bottakselle jäisi silloin vaihtoehtona Rellu. Mutta vedän villin veikkauksen, että Alonso menee sinne.

    Joten Vettelin Ferrarikuviot saavat lopulta aikaan sen, että Bottas joutuu sähköformuloihin. Ellei sitten Vettel lopeta kokonaan.
    Ja jos Kimi päättääkin lopettaa, niin yllättäen ei ole suomalaisia mukana.

    Mutta katsellaan nyt rauhassa. Tuo on se pahin skenaario ja onneksi niitä on muitakin.