miksi harrastaa vinyylejä?

Keskustelu osiossa 'Levysoittimet sekä vinyyli' , aloittajana jodorowsky, 12.02.2020.

  1. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Ei kai vinyyli tuota estä. Jos on kompressoitu master, niin se on sitä LP:lläkin.
     
  2. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    HS kirjoittaa samasta asiasta. Tämä voi vaikuttaa etenkin tulevaisuuden julkaisuihin. Vinyylilevyjen hinnat ainakin nousevat. Nehän ovat jo nyt aika kalliita tai erittäin kalliita.
    Todella ikävää, jos esimerkiksi suomalaisen Svart Recordsin toiminta häiriintyy. Svart tekee todella kunnioitettavaa työtä uusissa ja uusintajulkaisuissa ja heidän levynsä ovat yleensä vinyylejä.
     
    Viimeksi muokattu: 21.02.2020
  3. elmac0

    elmac0 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.06.2007
    Viestejä:
    703
    Saadut tykkäykset:
    130
    Kyllä se ainakin jossain määrin ilmeisesti estää. 71 dB:n viesti ensimmäisellä sivulla avaa taustalla olevaa teknistä näkökulmaa. Vinyylipainokset ovat hyvin usein olleet CD-versioita ilmavampia ääneltään, esim tuo Roottorin mainitsema Death Magnetic on CD-versiona DR3 kun taas vinyyli yltää kelvolliselle DR8 tasolle.
     
  4. Vorkkis

    Vorkkis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.11.2005
    Viestejä:
    702
    Saadut tykkäykset:
    4
    Yllättävän alhainen DR kuitenkin tolla levyllä, tiesin kyllä tuon Metallican Death Magneticin masteroinnit ja luulin että pahimmat loudness warsit olisivat jo takanapäin. No, ehkäpä Ozzyn lp-versio voi olla DR8-11 luokkaa sitten.
     
  5. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Steve Hoffman kertoo mielenkiintoisesta kokeilusta:
    What sounds just like the analog master tape: CD, Vinyl, SACD or a 1:1 analog Reel tape copy?

    "The CD playback had more accurate tonality than the DSD/SACD playback. The DSD playback had more front to back resolution than the CD playback. The tape copy sounded slightly lackluster. The acetate record playback beat them all in terms of resolution, tonal accuracy and everything else when compared directly with the analog master in playback. This is notwonderful news in a certain sense; vinyl playback is sometimes a pain in the butt and knowing that CD's are not capturing everything in perfect resolution drives me bonkers."
     
  6. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Olen ollut siinä luulossa, että nykyään LP:t tehdään samasta digitaalimasterista kuin CD:t. Minua koko loudness war ei ole haitannut, joten en ole asiaan kovin hyvin perehtynyt.
    Mutuni on siis ollut jotakin tähän tapaan:
    "In fact, if you purchase an album produced in the last two decades on vinyl, it is likely that the master will be no different than the one used on CD."
     
    Viimeksi muokattu: 21.02.2020
  7. Vorkkis

    Vorkkis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.11.2005
    Viestejä:
    702
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ozzyn uutukaisen vinyylillä ilmeisesti DR10:

    foobar2000 1.3.6 / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2020-02-21 23:37:46

    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Ozzy Osbourne / Ordinary Man (Vinyl)
    --------------------------------------------------------------------------------

    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR9 -1.31 dB -12.98 dB 3:48 01-Straight To Hell
    DR10 -0.87 dB -13.31 dB 4:16 02-All My Life
    DR10 -0.43 dB -12.51 dB 5:33 03-Goodbye
    DR10 -1.31 dB -14.22 dB 5:01 04-Ordinary Man
    DR10 -0.20 dB -12.61 dB 4:59 05-Under The Graveyard
    DR11 -0.65 dB -13.35 dB 4:19 06-Eat Me
    DR10 -0.42 dB -12.89 dB 4:06 07-Today Is The End
    DR10 -0.62 dB -13.22 dB 4:20 08-Scary Little Green Men
    DR10 -1.61 dB -13.89 dB 4:52 09-Holy For Tonight
    DR10 -0.12 dB -11.48 dB 4:22 10-It's A Raid
    --------------------------------------------------------------------------------

    Number of tracks: 10
    Official DR value: DR10

    Samplerate: 96000 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 24
    Bitrate: 4608 kbps
    Codec: PCM
    ================================================================================
     
  8. elmac0

    elmac0 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.06.2007
    Viestejä:
    703
    Saadut tykkäykset:
    130
    Joskus varmaan tehdäänkin, mutta tuntuma kyllä on, että usein ei. En nimittäin usko, että pelkästään erilaisella EQ:lla tulee tuollaisia eroja kuten vaikkapa nyt tuo Ozzyn Ordinary Man.

    Sen joskus pistin merkille, että mitattu DR-arvo ei ihan 100% aukottomasti vastaa subjektiivista kokemusta. Etenkin runsaasti matalimpia bassotaajuuksia sisältävä raita saattaa kuulostaa luonnollisemmalta kuin mitä mitattu DR-lukema antaisi olettaa. Mikäli näin on, ja mikäli vinyylijulkaisua varten joudutaan alimpia bassoja leikkaamaan, tämä voisi tarjota pienen näennäisen edun vinyyliformaatille DR-lukeman suhteen. (DR-algoritmin ei kait pitäisi olla hujattavissa pelkästään equttamalla mutta varmaksi en tiedä.)

    Sen voi myös samaan yhteyteen sanoa, että korrelaatio matalan DR-arvon ja nopeasti iskevän kuunteluväsymyksen kanssa on omalla kohdallani ainakin selkeä. Levyt, joiden musiikista periaatteessa pidän kovasti, mutta joita ei silti jostain syystä tee mieli useinkaan kuunnella, scorettavat lähes aina matalia DR-lukemia.
     
  9. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 431
    Saadut tykkäykset:
    769
    Vinyyli antaa suuremman DR-arvon, vaikka se on tehty samasta masterista kuin CD ihan vaan siitä syystä, että analogisena systeemiä vinyyli ei pysty toistamaan masterin "brickwall"-muotoa 100 % tarkasti kuten CD ja tämä harhauttaa DR-mittaria, vaikka korvalle dynamiikkaa ihan yhtä paljon kuin CD-versiossa. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että jos vinyyli antaa muutaman desibelin verran suuremman DR-arvon kuin CD, on ne todennäköisesti tehty samasta masterista, tai ainakin samankaltaisen dynamiikan omaavista mastereista. Vain jos vinyyli antaa selvästi suuremman DR-arvon, on se merkki dynaamisemmasta masterista. Alla olevassa videossa todetaan, että jopa häviöllisesti pakattu digitaalinen ääni kuten mp3 voi antaa suuremman DR-arvon kuin häviötön version, koska aaltomuoto muuttuu häviöllisen pakkauksen takia, mutta tuskin kukaan järjissään oleva väittää häviöllisesti pakatun äänen olevan häviötöntä parempaa. Brickwall-muoto vaatii eri taajuuskomponenttien tarkkuutta amplitudin ja vaiheen osalta. Analoginen prosessi vinyylissä muuttaa helposti molempia, varsinkin vaihetta, jolloin brickwall-muoto vääristyy kuhmuraisemmaksi. DR-mittaria tämä huijaa, mutta ei korvaa. Jotkut vinyylit ovat toki oikeasti eri masterista tehtyjä, mutta eivät kaikki ja DR-lukemia kannattaa tulkita varovasti:

     
    ISPF3.4 ja elmac0 tykkäävät tästä.
  10. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 722
    Saadut tykkäykset:
    477
    Alkuperäiseen otsikkoon palatakseni, kaivelee jotkut neniäänkin vaihtelevalla menestyksellä...
    Mulle ei tarvii tulla perustelemaan omia omituisuuksiaan, niin kauan kun ne ovat laillisia.

    T: Vesku
     
  11. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    ^^Kiitoksia 71 dB. Tämä oli hyvä selvennys ja tuo video on täyttä asiaa.
    Olen aina ihmetellyt Hoffmanin foorumia lukiessa sitä, että jotkut katsovat DR-taulukkoa kuin jumalan sanaa. Ihan sama millaista musiikki on kunhan DR-lukema on tarpeeksi iso, jos nyt hieman kärjistän.
     
  12. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 431
    Saadut tykkäykset:
    769
    Eipä kestä. DR-lukema on tosiaan vaan tekninen luku ja on jo musagenrestä kiinni millainen DR-luku on sopiva. Joku nykyajan EDM-tanssipop pärjää mainiosti huomattavasti pienemmällä DR-lukemalla kuin vaikka 70-luvun rock.

    Sekin on hyvä pitää mielessä, että se CD-levyn brickwall -ääni "analogisoituu" viimeistään kaiuttimissa ja muuttuu muistuttamaan taajuus- ja vaihevastevirheineen vinyylin ääntä tässä suhteessa ja huoneakustiikallakin on oma vaikutuksensa. Oikeastaan pitäisi siis verrata kuuntelupaikalla tehtyjä keinopää-äänityksiä, jotta koko äänentoistoketjun vaikutus tulee huomioitua.
     
  13. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Pidän Metallican vanhemmista levyistä. Mielestäni Death Magnetic, joka on "the loudness war-levy", ei olisi kovin hyvä levy, vaikka se olisi DR14+.
    Itselleni on tärkeintä löytää se vuosikymmeniä sitten äänitetty musiikki, josta on julkaisu jossa on paras mahdollinen äänenlaatu. Siis äänenlaatu, joka on saavutettu menemällä niin lähelle alkuperäistä äänitettä kun vain on mahdollista. DR-lukema ei ole tärkeä näissä.

    Menee ehkä vähän ohi otsikon, mutta olen kuunnellut digitaalisia versioita Woodstock 1969-äänityksistä nyt kun koko festivaalin musiikki on julkaistu virallisesti. Kiinnitin ensimmmäisenä huomiota CD-versioon CCR:n keikasta. Siinä on sellainen lämmin ja autenttinen soundi. Sitten kun tarkemmin ajattelin, on tuo äänitys ehkä heikohko ja säröinen. Tuota, jos kuuntelisi hyvässä mielentilassa vinyyliltä voisi ajatella, että tässä sitä vasta on hienoa musiikkia parhaimmalla mahdollisilla soundeilla. CCR oli kymppi+ Woodstockissa musiikin suhteen.
     
    Viimeksi muokattu: 22.02.2020
  14. Moderaattori

    Moderaattori Ylläpito Ylläpidon jäsen Ylläpito

    Liittynyt:
    27.08.2019
    Viestejä:
    677
    Saadut tykkäykset:
    255
    Tähän jo tavallaan vastattiinkin, mutta se mihin viittasin oli mikrourallisten pitkäsoittojen tekninen puoli, jonka vuoksi mm. tarvitaan esivahvistin ym. ratkaisut jotta uriin tallennettu ääni toistuu kunnolla.
    Ei siis sinänsä koske kompressointia, vaan että sitä ääntä on pakko käsitellä vinyyliä varten erilailla, vaikka kyseessä olisi sama studiomaster (ihan jo koska teknologian ja mekaanisen uran rajoitteet, RIAA equalization ym.).
     
  15. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    HS kirjoittaa Apollo Mastersista lisää.
    "HELMIKUUN alussa Yhdysvalloissa palaneen Apollo Masters -tehtaan tulipalolla ei ole ainakaan vielä vaikutuksia suomalaiseen äänilevytuotantoon, arvioidaan vinyylilevyjen tuotantoon erikoistuneista suomalaisista levy-yhtiöistä."
    Muutama kommentti: