Godardin (George Lucasin suuri esikuva) leffat ovat aina kiinnostaneet mutta niitä ei ole juuri tullut nähtyä koskaan. Näihin vanhoihin mestareihin on perin vaikea tutustua koska yleensä ainoat laadukkaat julkaisut ovat jotain sikakalliita Criterioneja. :OI Ei kertakaikkiaan lompakko veny moiseen!
Käy Orionissa katsomassa oikeissa olosuhteissa, kun kerran Helsingissä asut. Tietyt leffat pyörivät tasaiseen tahtiin vuodesta toiseen, ja kyllä Godardiakin pystyy bongaamaan kohtuu usein - edellisen kerran viime syksynä/alkuvuodesta.
Silloin tuli kaikki Godardin tärkeimmät elokuvat parin päivän aikana. Mm. Le Mepris löytyy jokaisesta isommista kirjastoista nimellä Keskipäivän aave.
Kuulin, että Avatarissa olisi jotain piilotettua viestiä? Tietääkö joku, mistä on kyse? Elokuvaa en ole vielä nähnyt. Noin yleisesti ottaen, ite en huomaa ikinä elokuvista mitään piilotettuja viestejä. Joskus ne voi olla tosin aika hakemalla haettuja piilotettuja viestejä.
Jotain subliminaalista siinä ilmeisesti oli, koska huomasin pakottavaa tarvetta löytää jonkun mukavan puun sieltä teatterin lähettyviltä halaamisen ja rakkauden merkeissä. Camerooon! Sinä senkin veijari!
Palataas sitten taas aiheeseen. Sam Raimin kulttiklassikossa Evil Deadissa on mökin kellarin seinällä revitty Hills Have Eyes leffajuliste. Tämä oli Raimin vastaus Wes Gravenille jonka aiemmassa Hills Have Eyes leffassa vilahti repaleinen Jaws juliste, koska Gravenin mielestä HHE oli paljon pelottavampi kuisn Jaws, ja Raimin mielestä ED oli taas vastaavasti paljon pelottavampi kuin Gravenin HHE. Piilovittuilua parhaimmillaan. Mutta näitähän on leffat kai puolillaan...
Kyllä, elokuva on taitavasti sinänsä rakennettu. Pikaisesti ja pinnallisesti katsottuna juoni on hyvinkin tavallinen eli henkilö A menee paikkaan B, henkilö C tappaa henkilö D:n ynnä muuta. Mutta kun ottaa etäisyyttä elokuvaan ja pyrkii katsomaan sitä kokonaisuutena, saattaa harjaantuneempi silmä havaita muitakin teemoja ja värityksiä. Ne eivät välttämättä aukea yhdellä katsomisella mutta toinen kerta jo auttanee paljon. Sieltä saattaa löytyä tiettyä symboliikkaa kuten puu sumboloi luontoa tai tappaminen symboloi tuhoa, räjäytys symboloi myös tuhoa, monta räjähdystä symboloi suurempaa tuhoa. Näiden asioiden havaitseminen sillä tasolla miten esim. ne näen, vaatiikin jo sitten suurempaa harrastaneisuutta elokuvataiteen saralla. On todella hienoa että kaiken tehostemässäilyn sijasta jaksetaan miettiä myös elokuvaa myös moniulotteisempana taidemuotona. Esim. tuo elokuvan ehkä kantavin sanoma 'takaisin luontoon' on niin syvällinen että mietiskelin tuota tunnin jos toisenkin. Ja tähän sitten pistän hymiötä joita halukkkaat voivat copy-pasteta tuonne tekstin sekaan. Smiley marks the spot to laugh.
Tästä on ollut juttua toisaalla, mutta mainitsemalla se tässä, tämä vanha ketju pääsee (ainakin melkein) uudelle vuosikymmenelle. Elokuva on tietenkin Kubrickin Hohto. Noista merkityksistä on oikein tehty dokumentti, joka esitettiin muutama vuosi sitten tv:ssä. Jos muistan aivan oikein, jotkin noista merkityksistä olivat tosin aika kaukaa haettuja...
Vuoden parhaita katsottuja komedioita oli tuo Hohdosta kyhätty teoriointihömppä. Huikeaa kamaa kaikille hyvän huumorin ystäville. Room 237