Missä ovat uudet tykit?

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana nepa, 02.09.2016.

  1. Moderaattori

    Moderaattori Ylläpito Ylläpidon jäsen Ylläpito

    Liittynyt:
    27.08.2019
    Viestejä:
    678
    Saadut tykkäykset:
    255
    Palataan aiheeseen, joka oli uudet videotykit ja käsittääkseni niiden ominaisuudet, ja jätetään sekoilut sikseen.
     
  2. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Onko tuo Benq W5700 tällä hetkellä halvin natiivi 4K UHD reson projektori? En löytänyt mistään tietoa, onko se kuitenkin pixel shifting tekniikkaa käyttävä tykki. Youtubessa oli arvostelu, jossa väitettiin, että tykki olisi aito 4K.
     
  3. makemich

    makemich Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2002
    Viestejä:
    1 666
    Saadut tykkäykset:
    228
    Kyllä se interwepin mukaan on XPR teknologiaa hyödyntävä joten se ei ole natiivi 4K. Markkinointimiestenhän mukaan tuollainen on tietysti ihan oikea 4K...
     
  4. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Niinpä näyttäis olevan. XPR oli itselle uusi termi pixel shifting tekniikalle, joten en löytänyt oikea tietoa netistä. Käytännössä normaalilta katseluetäisyydeltä ei varmaan huomaisi tarkkuudessa eroa natiiviin 4K tykkiin, mutta ärsyttää kuitenkin tuollainen markkinointi. Tässäkin Youtube arvostelussa kehutaan, miten paljon parempi Benq:n "aito" 4K kuva on verrattuna Epsonin pixel shifting-tykkiin verrattuna :rolleyes:
     
  5. hansolo

    hansolo Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.11.2002
    Viestejä:
    4 737
    Saadut tykkäykset:
    536
    Nykyisissä "aidoissa" 4K DLP -tykeissä taitaa olla kaikissa käytössä Texasin natiivi 2716 x 1528 pikselin DMD-kenno, jota sitten vatkataan efektiivisen 3840x2160 resoluution aikaan saamiseksi. Onhan se tietenkin taas askel parempaan suuntaa (pikselin koko on pienempi) kuin viime vuosien vastaavat natiivi 1920x1080 kennolla. Natiivi 4K DLP tykkejä taitaa löytyä vasta pro hintaluokasta ja silloinkin käytössä on 3 kpl DMD-kennoja, jotta pärjätään ilman väripyörää.
     
  6. lehis

    lehis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    111
    Saadut tykkäykset:
    3
    Benqin W5700:ssa 4k:hon tai 8 miljoonaan pikseliin päästään 4x 1920x1080 resoluution shiftauksella kun taas Epsonin TW7400 ja 9400 malleissa päästään 4 miljoonaan pikseliin 2x 1920x1080 shiftauksella. Ainakin omaan silmään Epson oli selvästi epätarkempi puolen vuoden W5700 tuijottelun jälkeen.
    Tuossa Benqissä oli vain pientä convergenssiä linssissä joka sitten nelinkertaistui tietysti XPR:n shiftauksen myötä. Tuo oli selvästi nähtävissä esim Apple TV:n valikoissa, tai jopa kun katseli tykin omaa testikuvaristikkoa jossa näkyi tykistä riippuen joko sinistä, punaista tai vihreää valkoisen ylä- ja alapuolella.Ihan hyvää kuvaahan tuo W5700 muuten heitti ja etenkin HDR:llä tykin tone mappays oli hyvin toteutettu. Dynaamisen iirikisen rutinaan saa toki varautua mikäli moisen hommaa.
     
  7. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Miksi sitten vaihdoit Epsoniin, jos sen kuva on selvästi epätarkempi? Tarkoitat varmaan optiikasta johtuvaa kromaattista aberraatiota? Konvergenssivirhe tarkoittaa paneelien kohdistuksesta johtuvaa virhettä. 1-piirisessä DLP:ssä konvergenssivirhe ei luonnollisestikaan ole mahdollinen. Kankaalta katsottuna nämä virheet tietenkin näyttävät samanlaisilta. Tykeissä, joissa on lens shift ja zoomi, esiintyy yleensä enemmän kromaattista aberraatiota, kun säädöt ovat ääriasennossa. Näin ainakin on ollut kaikissa aiemmissa tykeissä. Nykysessä JVC DLA-X35 tykissäkin esiintyy jonkin verran kromaattista aberraatiota kuvan reuna-alueilla. Yhden värin konvergenssi oli pielessä, mutta sen sai korjattua tykin asetuksista.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2019
  8. lehis

    lehis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    111
    Saadut tykkäykset:
    3
    Joo, kromaattinen aberraatiohan se tuossa DLP:ssä oli kyseessä, kun nimenomaan linssinsiirto melkein pystysuunnassa tapissa kuva-alan valkoisesta testikuvaristikosta lähimpänä linssiä olevat 2 vaakaviivaa oli kutakuinkin vielä valkoiset ja siitä asteittain linssistä kauemmas eli alemmas mennessä värivirheet valkoisissa viivoissa vain pahenivat. Eli 14 vaakaviivaa ristikosta ei sitten näyttänyt enää täysin valkoiselta W5700:ssa

    En todellakaan vaihtanut Epsoniin vaan JVC:n N5:seen. Tuossa N5:ssa näyttäisi olevan kromaattista aberraatiota myös ihan kuva-alan reuna-alueilla zoomi täysillä ja onneksi paneelien konvergenssivirheet saa korjattua tai siis piilotettua tykin asetuksista. Lopputuloksena N5:sen heijastettu kuva oli sitten omaan silmään jotain ihan muuta kuin mihin Benq, Epson tai edes Sonyn 270 pystyi. Kävin siis vertaamassa Epsonia, Sonya ja JVC:tä liikeessä, joissa joka tykki heijasti valkoiselle kankaalle. JVC oli noista ainut jonka kuva oli tarkka ja musta mustaa.
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  9. hansolo

    hansolo Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.11.2002
    Viestejä:
    4 737
    Saadut tykkäykset:
    536
    Onko näin? Vai onko natiivi DMD-resoluutio sittenkin mainitsemani 2716 x 1528? Tämä kuva jäi itsellä pikaisella googletuksella.
     
  10. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
  11. hansolo

    hansolo Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.11.2002
    Viestejä:
    4 737
    Saadut tykkäykset:
    536
    No niinpä näyttää. Mikähän review se oli mistä copy-pastetin tuon pikselilukeman, kun en sitä ulkoa muistanut.

    Edit: Taisi käydä niin, että googletin ihan eri projua, vaikka Benqusta oli puhe. Varmaankin tätä kattelin
    https://www.projectorreviews.com/optoma/optoma-uhd65-4k-home-theater-projector-review/

    Oletteko päässet vertailemaan, että onko tästä väliresoluutiosta selvää eroa 1080p paneelin vatkaukseen. Ainakin pikselin koko on pienempi suhteessa kuva-alaan. Olen nähnyt livenä Audiokaupassa UHD65:n, mutta silloin taisin enimmäkseen kiinnittää huomiota laimeaan kontrastiin pimeässä demohuoneessa.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2019
  12. ProPatria

    ProPatria Aktiivinen käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    02.12.2009
    Viestejä:
    734
    Saadut tykkäykset:
    139
    Nonniin nyt kun tuli black fridayna tilattua kasa 4k leffoja niin sai vähän matskua mitä vertailla. Kyseessä oli siis panan soitin ja epsonin 9300 tykki. Leffoja katsomalla, asetuksia vaihtamalla ja samoja kohtauksia pausettamalla tulin siihen tulokseen, että sanoipahan kuka tahansa guru mitä tahansa, niin annan panan ulostaa edelleen hdr:ää oprimizer päällä mieluummin, kuin että teen hdr--->sdr-konversion soittimessa.

    Kuvan dynaamisuus, ainakin oletusasetuksilla, on ihan toista maata kuin hdr--->sdr-konversiossa. Asetuksia rukkaamalla saisi varmaan sdr:n lähemmäksi hdr kuvaa mutta en ala sitä tekemään koska en kerta kaikkiaan löydä tuosta kuvasta mitään vikaa, en tumman enkä kirkkaan pään osalta.

    En kirjoita tätä jumalallisena totuutena mutta omalla setupilla ja omilla silmillä tuo on selvästi paras vaihtoehto.

    Periaatteessa offtopic mutta laitoin nyt tänne kun täällä tästä asiasta keskusteltiin aikaisemmin.
     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2019
    nepa tykkää tästä.
  13. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Hieno juttu! Ehdottomasti oikea valinta on se, mikä lopulta miellyttää omaa silmää.
    SDR-muunnoksessa kannattaa aina muistaa myös laittaa oikea gamma sekä bt2020 päälle tykistä. Muuten kuva ei toistu oikein ja oikeilla väreillä.

    Miten muuten olet kokenut 9300 eShift 4K-kuvan vs. full HD -kuva?
     
  14. ProPatria

    ProPatria Aktiivinen käyttäjä Blokattu

    Liittynyt:
    02.12.2009
    Viestejä:
    734
    Saadut tykkäykset:
    139
    Kyllähän sen eron huomaa. Alita, battle angel oli kyllä melkoista karkkia katsottavaksi. Voin vaan kuvitella miltä natiivit tykit näyttäisi kun lähdemateriaali on kunnossa.

    Hieman kokeilin asetuksia rukata tuossa hdr-->sdr muunnoksessa mutta en ainakaan pienellä säätelyllä päässyt samaan lopputulokseen kuin hdr:ää ulostamalla. Arvelin ettei maksa vaivaa alkaa enempää säätämään, jos lopputulos on parhaimmillaankin sama kuin hdr ja optimizer päällä.
     
    nepa tykkää tästä.
  15. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    HTPC :llä kannattaa myös testata noita eroavaisuuksia jos on mahdollisuus ja mielenkiintoa.
     
  16. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Törmäsimpäs tälläiseen..

    Dolby Vision, including HDR10 conversion w/ DTM on Projectors? Yes!

    The wait is over!!! I know everyone has wondered and asked and there have also been many questions as to whether we could get Dolby Vision on our home theater projectors. Which amazingly also gives an awesome side benefit......... DTM (Dynamic Tone Mapping) by auto converting your HDR10 UHD HDR BR collection!!! All this, without having to pay thousands of dollars/pounds on the likes of a Lumagen Radiance Pro or MadVR PC or Envy, nor the setup and tweaking hassles. This also means that you DO NOT have to have a newer JVC 4K LCoS with it's latest FW with DTM, nor wait for your specific brand to offer it as an "upgrade". You can enjoy this no matter the brand of projector you have right now, be it Sony, Epson, Optoma, BenQ, Vivitek or even an older JVC eShift or even the vaunted RS4500/Z1!!!

    Lisää aiheesta tuolla -> https://www.avforums.com/threads/do...0-conversion-w-dtm-on-projectors-yes.2254350/
    (vaatii siis toimiakseen Sonyn UHD -soittimen JA HDfury -vertex2:n tai vastaavan.. Lähteenä toiminee myös ATV4K)
     
    Viimeksi muokattu: 18.12.2019
    nepa tykkää tästä.
  17. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Mielenkiintoista. Pitääpä tutustua tarkemmin. Ilmeisesti tuo soittimen valinta johtuu siitä, että ko. soittimessa voi pakottaa DV outputin.
    HdFury Vertex kustantaa sen 400e. Yhdessä voi siis olla aika kallis tikki.

    Vähän mietityttää heti tuo HDR10 -> DV -muunnos, että miten se oikein saa aikaan dynaamisen tone mäppäyksen? Samaa moni muukin kyselee, mutta pitää lukea ketjua. Eihän monostakaan saa stereota, joten miten tuo toimisi? :)

    Mutta mielenkiintoinen ja tutustumisen arvoinen juttu kuitenkin. Itse olen pyrkinyt pääsemään eroon kaikista ylimääräisistä laitteista toistoketjussa ihan vain säätämisen ja rahan tuhlaamisen vähentämiseksi. Mutta pitää toivoa, että joku valmistaja saisi vaikka soittimeen ympättyä vastaavaa toiminnallisuutta. :)
     
  18. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 190
    Saadut tykkäykset:
    592
    Joo ja tuo ketjuhan päivittynee testailujen myötä vähän väliä. Itsekin pitää tutkia syvemmin kun ehättää, mutta ainahan kaikki uusi silmäkarkki ois kivaa :D .

    Joskus ostin Amazonista HDFuryn tuotteen ja testailin sitä parisen vkoa ja palautin kun ei oikein sopinut sillähetkellä käyttööni. Eli periaatteessa tuossa ei kuitenkaan tulisi pahasti takkiin, jos homma ei futaiskaan mielekkäästi ja palauttelis tuotteet.

    Hmm.. Zidoo Z10 android mediaboxissakin olisi DV HDR10 etc. -tuki..
     
    Viimeksi muokattu: 18.12.2019
  19. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    HDFury Integral 2 on sama laite kuin Vertex mutta ilman näyttöä. Ja halvempi.
     
    nepa tykkää tästä.
  20. finmovies

    finmovies Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.01.2019
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    2
    sääko 500e elokuva full hd tykkiä? vieläkään nykypäivänä