F1-kausi 2019

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana vps358, 01.02.2019.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Hyvä Ferrari! (Sarkasmia)

    Oli kyllä Ferrarin taholta sellaista pelleilyä että. Toisaalta mahtavat jännitteet saadaan tallin sisälle.
    Vaikka Villeneuve nykyään onkin sekalaisten typerien kommenttien laukoja (vaikkakin kuskina hän oli loistava ja isot respektit siitä hänelle) ja vaikka en mihinkään karmaan usko, niin nyt osui Villeneuven kommentit kohdilleen: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...esta-taktiikasta-karma-rankaisi-heita/7568522

    Jos Ferrari alkaa noin selkeästi Leclerciä suosimaan (selittelivät sitten mitä tahansa) niin hienoa draamaa on luvassa. :) Onhan Leclerc ollut tosi nopea ja Verstappen kanssa yksi tulevaisuuden mestareista, mutta silti.

    Popparit vaan esille nyt. :)

    Alfalla menee heikosti. Eikä Kimilläkään kummoisesti. Miten voi olla, että vielä jokin kisa sitten Alfa kilpaili aika-ajoissa sijoista 6-8 ja nyt ei pääse edes ekasta osiosta eteen päin.

    Onko tuossa nyt sitten se, että pienet resurssit -> kehitystyö ei etene kauden aikana?

    Bottaksen pitäisi jo keksiä jotain. Kisassa ei vauhti riittänyt ollenkaan Hamiltonille.

    Eilen tuli tämä Kummelin jakso ja omassa mielessä tämä sketsin sanat menivät vähän toisin:


    "Sä oot täällä töissä, ajelet formulalla"
    "No sehän on vähän niinku mun homma"
    .
    .
    .
    "Sä luulet, että kun sä ajelet täällä formulalla ja sulla on tuommoinen haalari päällä ja tommonen kypärä päässä, niin ihmiset kunnioittaa sua"
    .
    .
    .
    "Sit kun Hamilton tulee niin sä nöyristelet...."

    Välit voi täyttää videosta.

    Tuo voi kuulostaa aika karulta ja haukkuvalta (ja toki räikeää liioittelua onkin), mutta kun f1-maailmakin tekee siitä vitsiä: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...yly-vinoilu-rajaytti-pankin/7568784#gs.71o70d

    Leclerc, Rosberg, Verstappen. Kaikki ovat ottaneet ihan erilaisen asenteet, kun ovat tulleet toisten tallikavereiksi ja missä ovat nyt. Joko tallin nopein kuski tai maailmanmestari. Bottas 3.0 pitää olla ensi kaudelle sellainen, että vitut sopimuksista, meikä voittaa nyt.
     
  2. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    Kuljettaja on vain yksi työntekijä siellä tallissa. Ei kuski ole mikään päällikkö, joka voi tehdä miten itse haluaa vaikka työnantaja haluaa toisin. Siellä on satoja, tuhansia muitakin työntekijöitä. Ei voi alkaa sooloilemaan.

    Alfasta taas niin kauden alussa muistaakseni sanoivat, että heidän resursseillaan alkukausi on se jolloin on pisteitä mahdollista saada, ja siksi kaikki paukut laitettiin siihen ja napsittiin se mitä otettavissa oli. Tiedossa oli että loppukausi on sitten vaikeampaa.
     
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Olen hieman eri mieltä. Kyllä monissa tilanteissa on nähty se, miten kuski on erittäin johtavassa asemassa omassa tallissaan. Kuskia ei voi mitenkään verrata tuhansiin muihin työntekijöihin. Kuskin asema autossa ja vaikutus nopeuteen on todella iso.

    Mika Häkkinen, Michael Schumacher, Fernando Alonso, Lewis Hamilton ja Sebastian Vettel ovat kaikki olleet selkeitä johtajatyyppejä omassa tallissaan. Tietenkin se kaikki lähtee siitä, että on nopea, mutta kyllä tallin sisällä pitää myös osata sanoa ei ja yltää samalle tasolle - tai ylemmäs - toisen kuskin kanssa.

    Sitä nopeutta pitää löytyä (jota Valtterilla ei valitettavasti ole viime aikoina ollut (Ei voida aina katsoa edellisiä vuosia ja niiden osakilpailuvoittoja. Silloin monesti unohtuu sekin, että montako voittoa Valtteri otti viime vuonna?)) sekä kuskin pitää myös olla vahva mielipiteissään tallin sisällä. Se ei välttämättä tarkoita tappelemista tyyliin Hamilton vs. Alonso (McLaren), Vettel vs. Ricciardo/Webber (Red Bull) , Hamilton vs. Rosberg (Mersu) ja kuten nyt näyttäisi Ferrarilla olevan, mutta valitettavan usein se johtaa siihen.

    Kimi ja Valtteri ovat molemmat hyviä esimerkkejä siitä, että liiallisella kilttiydellä tallikaveria kohtaan ei voita mestaruutta - eikä oikein niitä osakilpailujakaan. Kimi ei mestaruusvuotenakaan ollut selkeä johtajakuski tai sellaisessa asemassa oleva. Tuo on oikeastikin varmaan joku suomalaisten juttu, että pysytellään hieman taustalla. Eikä se aina ole huono asia. Kimihän tunnetaan erinomaisena autonkehittäjänä, jota hän itse asiassa oli jo kauan sitten, mutta hiljaisuutensa vuoksi sitä ei maailmalle kuulutettu. Mutta johtaja hän ei ole ollut kuin ehkä nyt Alfalla.

    Mielestäni hitaudessa ja kiltteydessä on se kierre, että kun ensin puoli kautta yrität pärjätä toiselle, etkä pärjää, niin sitten loppukausi ajetaan kiltisti toisen hyväksi. Silloin toinen saa yliotteen nopeudessa, auton kehityksessä ja säätämisessä sekä tallin sisällä yleisesti. Ja se taas johtaa siihen, että seuraavalla kaudella etu on toisella vielä suurempi. Ja taas ajetaan loppukausi toiselle. Silloin tuossa kierteessä jää oma ajokehitys ja vaikutus auton kehitykseen vähemmälle. Miettikääpä vaikka tätä kautta Valtterin kohdalla. Miksi Mersu lähtisi tekemään autosta enemmän Valtterille sopivan, jos Hamilton on se selkeä ykköskuski ja vaara olisi, että hänen nopeus kärsisi?

    Kyllä Valtterin pitäisi tehdä rosbergit, jos haluaa mestaruuden voittaa. Kiltteydellä sitä ei valitettavasti voita.
     
    Viimeksi muokattu: 30.09.2019
  4. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 979
    Saadut tykkäykset:
    258
    Tähän voisi etsiä jonkun taulukon siitä, kuka tienaa minkäkin verran F1-tallissa. Veikkaan, että kuskit ovat siellä kärkipäässä huipputiimeissä palkan suhteen. Palkkaus on ainakin yksi mittari osoittamaan, etteivät kuskit ole vain työntekijöitä muiden joukossa.
     
    nepa tykkää tästä.
  5. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    Kyllä sillä miljoonapalkalla pitäisi saada myös jotain lojaliteettiä tallia eli työnantajaa ja sen palkan maksajaa kohtaan. Eikä niin että maksetaan hurjia summia ja tyyppi tekee mitä huvittaa. F1 ei ole mikään nopein mies voittaa ajelu, vaan se on suureksi osaksi renkaiden, moottorin, polttoainen, yms. säästämistä ja sitä kautta taktikointia. Ja jos ajatellaan että on vaikka sovittu että ajetaan moodilla X, niin taaimmainen kaveri ajaakin ohi moodilla Y jossa on enemmän tehoa ja lällättelee hiljaa mielessään. Mehän ei voida tietää kaikkea, mutta jos esim. tietyllä taktiikalla saadaan tallille kaksoisvoitto, moottori, renkaat yms. huomioiden, niin kuljettaja sitten ei tottele, voittaa itse mutta pilaa tallikaverin kisan niin että hän onkin viides. Nyt saattoi ihan hyvin olla sellainen tilanne. Leclerc noudatti sovittua eikä estellyt ohitusta tai puolustanut riskillä sijoitusta, ja kaveri vastaa että minähän en mitään noudata, lällällää, pilaa vaan renkaasi siinä takana ja samalla oma kisa. Ei ne huvikseen pyydä päästämään toista edelle, ellei sillä katsota olevan hyötyä, ja sitä ei pitäisi olla tarvetta kertoa juurta jaksain radiossa miksi nyt on simuloitu näin ja halutaan näin koska muutkin kuulee ne keskustelut ja saa mahdollista vihiä taktiikasta. Oletetaan että kun näin johdossa päätetään niin kuski ajaa niin että tallille tulee paras mahdollinen lopputulos. Pitäisikö Leclercin nyt samalla tavalla olla tottelematta tallimääräyksiä? Ei todellakaan. Ensisijaisesti ajetaan tallille, ja vasta toissijaisesti itselle. Autossa ei ole paras tieto taktiikasta, on uskottava tallin ohjeistusta koska siellä on aina enemmän tietoa käytettävissä.
     
  6. Tilt-type

    Tilt-type Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
    Leclerc on ollut positiivinen yllätys. Onnistui heti ekalla kaudellaan siinä missä Kimi ei onnistunut.

    Oli kai hän johtaja Lotuksella? Vasta vuosia myöhemmin tajusin, että Kimin taival Lotuksella oli itse asiassa lopulta hyvinkin vaikuttava. En tarkemmin hornuloita seuraa, mutta tuskinpa kovinkaan usein mikään talli ylisuorittaa noin kovasti odotuksiin nähden? Eihän ne edes lopulta pystyneet maksamaan Jäämiehelle suoritusbonuksia, kun Kimi oli ajanut vähän liian hyvin ennakko-odotuksiin nähden.
     
    nepa tykkää tästä.
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Totta. Tuo unohtui kokonaan.
     
  8. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Jenkkilässä otetaan Halon sijaan luultavasti käyttöön Aeroscreen kuljettajan pään suojaamisessa.
    http://www.gptoday.com/full_story/view/696732/Aeroscreen_gets_two_thumbs_up_from_IndyCar_drivers/

    En tiedä onko lopulta sen nätimpi kuin Halokaan. Vaikea sanoa kumpi noista sitten lopulta on parempi. Aeroscreenin pitäisi kyllä kestää juuri sama kuormitus kuin Halonkin. "Lasin" ei pitäisi huurtua eikä heijastaa valoa. "Tear offs" ymmärtääkseni on sitten noita "visiirikalvoja"? eli saadaan jotenkin pidettyä puhtaana tuo lasi.

    Sinänsä jännä, että noin päin mennään. Jenkeissä on yleensä tapana ollut mennä karummalla menetelmällä. Ovathan nuo autotkin enemmän ajajan autoja kuin formulat. Ja Euroopassa sitten hifistellään. Nyt mennään toisinpäin eli täällä on karu Halo ja jenkeissä hifistely Aeroscreen.

    Semmoinen fiilis kyllä on, että jos Aeroscreen toimii hyvin, niin se päätyy myös formuloihin jossain vaiheessa.

    edit: tuossa lopullisessa Aeroscreenissä on protosta poiketen Halon muotoinen tukirakenne. Joskin näyttää sirommalta kuin Halo.
     
  9. KaKui

    KaKui FullHD Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    26.07.2000
    Viestejä:
    2 303
    Saadut tykkäykset:
    40
    Minua ei ole tuo Halo haitannut yhtään, värityksestä riippuen istuu jopa tosin hyvin toisiin formuloihin.
    Tuo Aeroscreen on taas ainakin noiden kuvien perusteella on todella ruma.
     
  10. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    En tiedä mistä lähtien tuulilasi autossa on ollut hifistelyä... siitähän tuossa aeroscreenissä on kyse. Mutta, katto vielä päälle niin se onkin jo umpiauto ja omalla tavallaan vieläkin turvallisempi (mutta toisaalta voi olla vaikeampi päästä ulos hätätilanteessa). Ja muuten, tuosta tuulilasista olisi jo aerodynamiikankin kanssa hyötyä jos halutaan ajaa kovempaa, ilman pyörteily olisi paremmin hallittavissa. Formuloissahan toisaalta tuntuu että nopeuksia halutaan vain rajoittaa, ettei nyt vaan sattuisi mitään onnettomuuksia...
     
  11. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Juu toki, jos kyseessä olisi tavallinen "tuulilasi". Vaan kyseessä on hyvin kehittynyt ja kestävä materiaali. Tuon "tuulilasin" pitää siis kestää samat voimat kuin Halon titaanikehys. Muistaakseni syy siihen, että formuloihin ei tuota otettu oli se, että kestävyyttä ei voitu taata.
    Sen lisäksi nuo heijastukset sekä lasin likaisuus yms. on haaste.

    Että siinä mielessä "hifistelyä" verrattuna vain titaaniputkiin.
     
  12. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 222
    Saadut tykkäykset:
    73
    "Formula 1 -sarja lähettää YouTube-kanavallaan lähetyksen kauden 2005 Japanin Formula 1 -osakilpailusta. Lähetys alkaa kello 11 Suomen aikaa."
     
  13. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 222
    Saadut tykkäykset:
    73
    Välitankkaus takaisin nykyformuloihin!
     
  14. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Viime kuussa Bottas oli huono tässäkin ketjussa usean kirjoittajan mielestä.
    Viime kisan voitto jäi vaille kommenttia. Miksi jäi? Hieno kisa. Hieno voitto.
     
    Viimeksi muokattu: 18.10.2019
  15. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    362
    Niin mutta sehän johtui vaan siitä että Bottaksella oli Hamiltonin vanha runko ja se sattui toimimaan paremmin kuin uusi joka oli Hamiltonin autossa. Ei ollut Bottaksen paremmuutta vain uuden rungon huonoutta. :p
     
    ISPF3.4 tykkää tästä.
  16. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Jäi vaille kommenttia, koska loma.

    Mutta hyvä kisa ja viikonloppu Bottakselta. Ja muutenkin sää sai aikaan sen, että nähtiin tietyllä tavalla lyhempi viikonloppu, mikä ainakin meikäläisen mielestä toimi oikein hyvin. Kerrankin saatiin perjantain harjoituksiinkin vilskettä.

    Bottas oli mukavan nopea myös kisassa. Eli nyt ei nähty sitä tilannetta, että Bottas olisi kisaan asti ollut nopea, mutta kisassa jää sitten Hamiltonin vauhdista. Oli myös hyvä huomata, että ei sitä vauhtia Hamiltonillakaan aina riitä, jos muiden takana joutuu ajamaan. Ja tuossa onkin se yksi ase, mitä Bottaksenkin pitäisi pystyä käyttämään. Aika-ajoista kisan kärkeen. Se helpottaa aina.

    Ferrarin hyvä aika-ajovauhti ei näkynyt enää kisassa vastaavasti. Molemmat kuskit myös kämmäilivät ekalla kierroksella ja antoivat taas kerran voiton Mersulle.

    Alfan tilanne alkaa näyttämään aika säälittävältä. Kimin vaatimukset tallille eivät taida auttaa, koska kyse lienee vain siitä, että pienen tallin resurssit eivät riitä pitämään vauhtia yllä muihin verrattuna. Kaiken lisäksi Alfalla ei kuulemma sisäisesti mene hyvin ja Alfa suunnittelee formuloista luopumista, kun autotkaan eivät myy niin hyvin.

    Seuraavaa kisaa odotellessa.
     
  17. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 182
    Saadut tykkäykset:
    1 325
  18. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Tätähän ei odotettu. Bottas seinään. Paha pettymys. Ossi Oikarinen sanoi, että voi olla jotakin sellaista rikki, että lähtö tulisi varikolta. Toivottavasti Oikarisen puhe ei toteudu.
    Nyt on selvää, että Hamilton voittaa kuljettajien MM:n.
     
  19. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 446
    Saadut tykkäykset:
    1 213
    Eiköhän se ollut yhtä selvää kauden alussa kuin Trumpin voitto jatkokaudelle.
     
  20. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Oli. Toivossa on silti hyvää elää.
    edit: tarkoitin Bottasta. Trumpista en sano mitään. 71 dB voi suuttua ;-)