Iltasanomissa kommentoitiin hyvin, että Bottas on uusi Barrichello. Niinhän se taitaa olla. Voitot tällä kaudella Hamiltonille jo 6-2 ja onkos niitä jo kolme putkeen? Hamilton on jo selvä mestari. Jännitettävää riittää nyt lähinnä yksittäisissä kilpailuissa. Jospa Bottas vaikka Spassa voittaisi. Ja Kimikin voisi siellä pärjätä hyvin. Kimiltä oli hyvä ja tasainen ajo. Mutta onhan nuo kisat aika tylsiä. Magny Cours pitäisi saada Paul Ricardin tilalle takas ja pakko myöntää, että ikisuosikkini Kanada on ollut viime vuosina yksi tylsimmistä kisoista.
Neljä putkeen. Mutta joo tylsää on. 90-luvun alusta seurannut kisoja ja nykyään jo ennen kisaa mietti pitävänsä päiväunet kisan aikana. No aina se yhden tallin dominointi jossain vaiheessa loppuu, vaikkakin Mersu rikkoo tällä hetkellä kaikkia aiempia ennätyksiä...
Hieno kisa Verstappenilta Ikävää, että noita tuloksia pitää vatvoa tuntikausia vielä kisan jälkeen. Jos parissa edellisessä kisassa ei olisi tuomarit vielä jälkikäteen muuttaneet tuloksia, niin Verstappenin ohitus olisi ollut laiton. Nyt eivät enää kehdanneet muuttaa mitään. Verstappen ei sääntöjen mukaan jättänyt tilaa. Eri asia sitten ketä kiinnostaa. Mukava oli nähdä tasaisempi kisa, mutta johtuu vain siitä, että Mersu ei toimi kuumassa. Bottas ei taaskaan nopeudellaan loistanut ja vain tuuria oli mukana, kun Hamiltonin päihitti. Toki kaikki lasketaan, mutta silti ajaminen ei ollut vieläkään tarpeeksi hyvällä tasolla. Kimiltä ja Alfalta oli oikein mainio kisa. Varsinkin Kimin eka kierros oli mahtava. Olihan se toki selvää, että nopeammat menevät pian ohi, mutta olipas silti mahtavaa nähdä Kimi noin kärjessä. Pieni kauneusvirhe oli molempien Mäkkien ohitus Alfoista. Norris oli toki koko ajan nopeampi ja Sainzin taktiikka toimi myös hienosti. Vaikka putosi melko taakse, niin uusilla renkailla oli todella nopea. Kisan toiseksi viimeisellä kierroksella tapahtui jotain mielenkiintoista jota ei näytetty telkkarissa, koska Kimi oli yhtäkkiä vain 0,5 sek päässä Sainzista, kun ero oli aiemmin ollut useamman sekunnin. Sitten puolestaan Kimi oli yhtäkkiä taas yli 3 sekkaa Sainzia perässä ja Giovinazzi puolestaan vain 0,5 sekä päässä Kimistä. Oliko kyse sitten kierroksella ohittavista autoista, jotka aiheuttivat ohitettaville pumppausliikettä vai saiko Kimi tosiaan Sainzin kiinni, mutta ohitusyrityksessä kävi pihalla...? Laitetaan vielä mediassa kiertänyt video muutaman vuoden takaa (jos upotus ei toimi, niin pitäisi toimia suoraan juutuubista): Nykysäännöillä molemmat olisivat saaneet +20 sekkaa tuloksiin rataviivojen ylittämisestä ja virhepisteitä toisen kiilaamisesta radalta. Tosin joku hyvin kommentoi, että eihän nykyään tuommoista nähtäisi, koska kisa olisi keskeytetty vesisateen alkaessa. Ja kuunnelkaa noita ääniä! Perkule, kun jäi livenä kokematta nuo formulat...
Sääntö "toiselle autolle tilanjättämisestä ohitustilanteesta" melkein pakottaa ohitettavan auton yrittämistä tukalaan tilaan. Sitten kun tilaa ei ole niin ajellaan ulos radalta ja vaaditaan tuomariston rangaistusta. Aiemmin (lue: ennen vanhaan) kun toinen auto tuli rinnalle, niin ohitettava auto haki hyvää ulostuloa, eikä väkisellä tunkenut vierellä mutkaan.
Olen kyllä vähän eri mieltä tuosta. Aikanaan kyllä ajatettiin toisia ulos. Jos mitään ei käynyt, niin hyvä. Jos jotain kävi, niin sitten huudettiin toisille ja mahdollisesti mietittiin jotain protestia. Aikanaan ei näitä tuomareiden tekemiä lopputulosmuutoksia juurikaan ollut. Ennen sen sijaan kävi useammin siten, että kaveri ei ajanut ulos, vaan antoi toisen tulla kylkeen. Sehän on vähän fifty-sixty että miten siinä käy. Mentiin rengas rengasta vasten ja kylki kyljessä. Ja seuraavassa kisassa sitten toisin päin. Nyt ei oikein uskalleta mennä rengas rengasta vasten, koska jos toinen menee ulos, niin tuomarit antavat sitten toiselle penalttia. Olihan tuossa selkeästi Verstappenilta ulos ajattaminen. Ajat ovat muuttuneet. Ennen tuo olisi ollut hienoa toisen ulos pelaamista. Nyt rangaistuksen arvoinen ajaminen. Ja tässä esimerkiksi yksi video Schumista, jossa 300 km/h vauhdissa vedetään toinen melkein ulos. Noita muistaakseni tapahtui tuossa useammallakin kierroksella peräkkäin, mutta sitten Häkä sai vähän zontaa väliin ja pääsi ohi. (Taas video, joka ei toimi upotuksena, mutta Youtubissa suoraan kyllä) Mika oli tuosta muistaakseni melko vihainen kisan jälkeen, mutta siinäpä se. Ei sitä kukaan tuomari tuominnut. Nykyään ohittava kuski olisi itkenyt takana niin kauan, että tuomaristo antaisi toiselle 5-10 sekunnin rangaistuksen. Nykyään ohittaminen on liian helppoa drs:n avulla, joten sitten pitää ohittajaa rangaista. DRS on tuonut enemmän ohituksia, mutta ei niitä oikeiksi ohituksiksi voi sanoa. Ja kun sitten vielä kuskit itkevät ja tuomarit miettivät kisojen tuloksia monta tuntia, niin mitä järkeä tuossa on... Pitäisi Indycaria alkaa seuraamaan, vaan ei taida olla helposti katsottavissa. edit: ja vanha bussipysäkin mutka takaisin Spahan, kiitos! edit 2: Lisätäänpäs pressitilaisuudesta video 30 sek -> Mika vain naureskelee, että eihän sitä ohi päässyt, kun Schumi ei jättänyt yhtään tilaa. (Muistelen silti, että Mika oli jossain vaiheessa vihainen Schumin vaarallisesta ajosta ). Tuollaisen peippailun jälkeen olisi nykyään isot tappelut siitä, mitä tekee tuomaristo.
Olisi hienoa jos Valtsu päihittäisi Lewiksen hänen kotiradallaan! Heikosti menee Vettelillä ja saapi nähdä kauanko Maranellon johtajat katsovat suorituksia....
Vettelillä ei tosiaan näytä sujuvan tällä hetkellä ihan kypällä, 0,6 sekuntia jäi tallikaverista. No mielenkiintoinen lähtöasetelma, kun Bottas on Hämiksen edessä lähdössä ja viime kisan kohuohituksen sankarit Verstappen ja Leclerc myös peräkkäin.
Hamiltonilla on kyllä Hannu Hanhen tuuri..... Kyllä Bottaksen itseluottamus on tämän kisan jälkeen täysin menny. Hamiltonia ei voita kukaan.
En usko, että Bottas olisi kisaa voittanut, vaikkei tuota Giovanazzin kieltämättä täydellisesti ajoitettua keskeytystä olisi tapahtunutkaan.
Joo en minäkään. Bottaksella kävi kyllä kisassa loppujen lopuksi tuuri, kun Vettel kolautti Verstappenin ulos radalta. Muuten ei olisi ollut noin helppoa varmistaa kakkossijaa.
Itse uskon että Hamilton ajaa niin kauan kuin hänellä on mahdollisuus nousta Schumin ohi maailmanmestaruuksissa, hän haluaa näyttää että hän on paras. Jos tulevien parin kauden autot eivät sitä hänelle suo, niin sitten veikkaan ettei ala tuhlaamaan aikaa enempi sarjassa vaan siirtyy bisnesmaailmaan.
Miksi ei olisi? Hamilton olisi voinut voittaa ainoastaan ohittamalla Bottaksen. Mikä tietenkin olisi ollut ihan mahdollista, mutta hankalaa kuitenkin. Tokihan Hamiton oli taas kerran nopeampi, jos katsotaan absoluuttista nopeutta. Siitä hyvä esimerkki oli kilpailun nopein kierrosaika, jonka Hamilton ilmeisesti ajoi kisan viimeisellä kierroksella kuluneilla kovilla renkailla. Eli nopeampaa kuin ButtAss suht uusilla pehmeilllä. Tuo nopein kierros meni kyllä meikältä kisan lopussa ohi ja luin siitä vasta myöhemmin netistä. Kimi oli taas hyvä. Ajaa Alfalla _melkein_ samoille sijoille kuin Ferrarilla aikanaan. Leclerc ja Verstappen jatkoivat hienoa kisaamista. Toivottavasti sitä nähdään tulevaisuudessa enemmänkin.
Nykyformulat ovat pitkälti kisoissa auton säästelyä, varsinkin jos verrataan aiempiin kausiin. Kolme moottoria kaudessa aika paha rasti, jos haluaa ottaa kaiken irti autosta. Hamiltonin tekemän kierrosaika oli jotain pari sekkaa hitaampi kuin aika-ajon nopein kierros ja kisan lopussa auto kuitenkin on aika kevyt. Toki renkaat olivat jo kuluneet, mikä viittaa kohtuu hyvään suoritukseen. Mielestäni omituisinta kisassa on se, ettei Bottas saanut pehmeillä renkailla kisan lopussa parempaa aika. Liekö sitten pehmeät kuluneet nopeasti loppuun vs kovien renkaiden jo noin 30. kierros . Tosin Bottaksen pehmeät taisivat olla jo käytetyt ennen käyttöönottoa...
Hamilton olisi ohittanut Bottaksen viimeistään Valtterin toisen stopin aikana. Ilman Vettelin innokasta ajoa, Bottas olisi saattanut missata palkintopallin kokonaan.
Kuvasta näkee etteivät Redbullit ja Ferrarit pystyneet vastaamaan Mersun vauhtiin, mutta turva-auton jälkeen Verstappen ja Vettel olivat jo suorittanut rengassäännön, mutta Valtteri ei. Valtterin kisan lopussa tekemä varikkostoppi olisi tod.näk. tiputtanut hänet Verstappenin ja ehkä jopa Vettelin taakse - siis ilman Vettelin ja Verstappenin kolarointia. Tosin täytyy muistaa, että Vettel olisi tod.näk hränännyt hetken vielä Verstappenia ilman kolarointia, mikä olisi vienyt hieman aikaa. EDIT: lisätty Vettelin käppyrä ja analyysiä muutettu
Bottaksen leirissä todennäköisesti ajateltiin että tehty aika riittää nopeimpaan kierrokseen eikä kannata rääkätä moottoria sen enempää. Ehkä juuri siksi Lewis jätti sen yrityksen viimeiselle kierrokselle kun sen jälkeen ei voi enää Valtteri yrittää pistää paremmaksi. Siitä jo huomasi että jotain oli tekeillä kun ei ajanutkaat varikkomuurin läheltä voittoon vaan nopeinta linjaa. Vähän näytti siltä että varikkotaktiikka oli laadittu siten että Hamiltonille saadaan kotikisassa voitto. En voi muuten käsittää miksi Valtterille laitettiin samanlaiset renkaat stopilla eli toinen medium setti, jolloin rengassäännön täyttämiseksi pakotettiin kolmanteen stoppiin ennen kisan loppua kävi miten kävi. Ja yllättäen Lewikselle täytettiin rengassääntö sillä ekalla stopilla jotta loppuun jää enemmän vaihtoehtoja miten edetä, eikä oteta pakkopysähdystä. Ei olisi edes tarvittu sitä turva-autoa niin Hamilton olisi kruisaillut kärkeen ja voittoon Valtterin vaihtaessa renkaitaan.
Aika epätodennäköistä, eiköhän Räkä ole Ferrarin hommista jo saanut tarpeekseen. Sen sijaan jos paikka aukeaisi jossain muussa (oikeassa) huipputiimissä niin siinä varmasti olisi tuumaustauon paikka.
Salaliittoteoriat kehiin!! Charlesin autossa mitään vikaa, ne (ja Vettel) ei vaan halua että hän menisi pisteissä Vettelin ohi. Hieno veto Kimiltä!! Tosin Ferrarit nostivat sijaa kahdella. Bottakselta huono päivä.....