Ja Hamiltonilla taas rätti päässä. On se vaan huono häviäjä, taitaa mennä tunteisiin. Toisin sanoen tästähän voi tulla vielä kauden 2016 uusinta, jos tuurikin osuu sopivasti. Valtterilta hieno ensimmäinen kierros, millä näytti närhen munat Hamiltonille. Olikohan pohjalevyssä taas vikaa.
Toivottavasti Hamilton ei sorru likaisiin temppuihin, kun paine kasvaa. Loistavaa duunia koko alkukausi Valtterilta ja Kimiltä. Epävirallisen maiden MM-sarjan kärkitila on oikeutettu
Bottas on kyllä helvetin kovassa vedossa. Paalukin tuli selvällä erolla tallotoveriin! Alfa kun saisi muutaman hevosen enemmän niin voisi huutaa kahden suomalaisen edestä.
Täytyy myöntää, etten ole koskaan pitänyt Bottasta mestarikuskina. Nyt näyttää helkutin hyvältä. Saa nähdä, onko Hämis alavireinen, vaiko Bottas huikeassa kunnossa, formuloissa kun kuski on yhtä hyvä kuin viimeisessä kisassa. No se alkaa näyttää varmalta, ettei Mersuille löydy pysäyttäjää, kun Espanjan radallakin näin ylivoimainen...
Hamilton palasi omalle tasolleen. Kisavauhdissa Bottaksella ei ollut mitään sanomista ja uusintastartin jälkeiset ekat kierrokset osoittivat että Hamiltonilla oli vielä vauhtia varastossa jos olisi tarvittu. Tulee jännä kausi.
Tuota vauhtia olisi ollut myös Bottaksella, mutta parin sekunnin päässä roikkuminen olisi vain pilannut renkaat ja vaarantanut toisen sijan.
Barcelonan radan jatko F1-sarjassa on katkolla. En jää suremaan, jos tuo peräkkäinajokisarata jää pois kalenterista.
Ferrari otti itse tietoisesti riskin ottamalla uuden moottorin käyttöön asiakastalleja aiemmin. Ymmärtääkseni Alfakin saa sen Monacoon tai sen jälkeen. Monacossa moottorilla on sen verran pienempi rooli, että päivitys ei välttämättä ole sinne tarpeellinen. Alfalta myös sanoivat, että he eivät tuo kauden aikana isoja päivityspaketteja, vaan päivittävät autoa jatkuvasti pienillä päivityksillä. Sen vuoksi muut tallit saattavat ottaa isompia askeleita välillä, mutta Alfan pitäisi (teoriassa) pysyä mukana pienillä, mutta jatkuvilla askeleilla. Silti Alfan tilanne on hieman huolestuttava, koska Barcelonan piti olla heille hyvä rata ja olivat oikeista kilpa-autoista hitaimmat. (Williamsia ei lasketa f1-autoksi). Bottakselta oli hieno paalu, mutta kisassa Hamilton oli aika selkeästi nopeampi. Toki jos lähtö olisi sujunut Bottakselta paremmin, niin voitto olisi luultavasti tullut. Barcelona kun on noita ratoja, joilla ohittaminen on tasaväkisillä autoilla aika tuuripeliä. Jännä homma on se, että aina hitaamman Mersun hitauden syy on tekninen. Vika johtuu aina rikkinäisestä kytkimestä, toimimattomasta akusta, pohjalevyn rikkoutumisesta tai mistä vain. Kumpikin kuski olisi toista nopeampi, jos auto olisi kunnossa... Mutta oli kyllä Hamiltonilta niin hyvä ajo, että vaikka Bottas hyvin taistelee vastaa, niin etu on Hamiltonilla. En sano, etteikö Bottas voisi mestaruutta voittaa, mutta se melkein vaatii sen, että Hamilton keskeyttää kerran. Nyt on käytännössä vuoronperään voitettu kisoja ja Bottaksen pitäisi voittaa Monacossa, jos haluaisi tasapäin jatkaa. Jos se menee Hamiltonille myös, niin alkaa vain vaaka hänen suuntaansa kääntymään. Muuten kisa oli tylsä. Parhaiten jäi mieleen selostajien LeClerc-hehkutus. Selkeästi heidän kirjoissaan Vettel on jo vanha mestari ja LeClerc uusi ja nopea tulevaisuuden mestari, johon Ferrarin pitäisi satsata. Alussa Vettel tuhosi (toki itse ja tyhmästi) renkaat ekan mutkan jarrutuksessa. Sen jälkeen LeClerc pääsi helposti ajamaan hänen takanaan ja yrittämään ohitusta. Selostajat melkein jo huusivat, että miten tyhmä Ferrari on kun eivät ajata LeClerciä Vettelin ohi. Ja kun Vettel sitten päästi LeClercin ohi, niin kommentoivat, että onko tässä nyt sitten se vallanvaihto Ferrarin sisällä. Ja samalla sanoivat, että Vettelillä taas varmasti riittää meriselityksiä kisan jälkeen siitä, että oli hidas vain renkaiden vuoksi. Kun kisan puolessa välissä Vettel ja LeClerc olivat eri taktiikoilla ja Vettel sai LeClercin kiinni, niin siinä tilanteessa kaiken järjen mukaan olisi heti pitänyt päästää Vettel ohi, koska hän oli eri renkailla. Selostajat eivät moneen kierrokseen kommentoineet sitä ollenkaan tai vaatineet, että Vettelin pitäisi päästä ohi. Sitten kun Ferrari teki paikkojen vaihdon, niin selostajien kommentit olivat sellaisia, että Ferrari nyt itse pilaa taas kisansa tämmöisillä paikkojen vaihdoilla. Tokihan selostajillakin saa lempparikuskinsa olla (mikä olisi jopa ihan inhimillistä, jos joku joskus sanoisi suoraan, että fanittaa jotain kuskia), mutta tuollainen piilofanitus ja samalla tasolle vajoaminen fanituksessa kuin meillä taviksilla on, eli ei ajatella järjellä vaan tunteilla, on ihan idioottia. Olisihan Ferrari voinut nuo paikkojen vaihtamiset tehdä jo paljon nopeammin. Oli tyhmää molemmissa tilanteissa ajattaa nopeampaa kuskia hitaamman takana monta kierrosta. Mutta jos ihan järjellä ajatellaan, niin ekassa tapauksessa oli kyseessä kilpailutilanne samanlaisessa rengassarjalla ja jälkimmäisessä eri taktiikat. Ekassa taistelu hetken ajan olisi ymmärrettävää, mutta jälkimmäisessä ei. En itse ole Vettelin fani (en tosin inhoakaan häntä. Hyvä kuski kaikinpuolin) mutta kyllä tuo selostajien LeClerc-hehkutus vaan välillä ajaa vähän yli. LeClerc taisi ekassa kisassa olla selkeästi Vetteliä nopeampi. En muista muista kilpailuista sitä. Kaksi viikkoa sitten LeClerc ajoi aika-ajoissa päin seinää ja eipä tuo nytkään Vettelille pärjännyt vauhdissa. Jos Vettel olisi ajanut päin seinää edellisessä kisassa, niin olisi vain voinut kuvitella sitä selostajien haukkumisen määrää, mikä siitä olisi tullut.
Käsitin että kehityksen rajoittaminen on satanut Mercedeksen laariin. He toivat heti turbokauden aluksi ihan erilaisella turboratkaisulla olevan moottorin kuin muut, joka osoittautui ylivertaiseksi. Koska kehitykseen sen jälkeen tarvitaan "kehityspoletteja" ja niitä on rajoitetusti saatavilla, on muilla todella vaikea saada kehitystä kiinni, samalla kun Mercedes menee samoilla poleteilla eteen päin. Kehityksen rajoittaminen on siis osunut varsinkin muita isoja talleja nilkkaan, rahaa olisi kehittää mutta kun poletteja ei ole tarpeeksi. Etumatka on ja pysyy vaikka vuosia kuluu. Kisassa Ferrarin olisi pitänyt reagoida paljon nopeammin tilanteeseen ja päästää LeClerc Vettelin edelle. Kun Vettel itsekin tuskasteli että tehkää ihan mitä vaan kunhan saan lisää vauhtia, niin mitä odottelemisen tarvetta siinä oli? Että Vettelin rengas yhtäkkiä pyöristyy ja vauhti palaa? Tyhmää viivyttelyä. Ja sama toiseen suuntaan. Kun Mercedes on jo karkumatkalla, niin nyt pitäisi uhontaa henkilökohtainen kisa ja keskittyä napsimaan pisteitä tallille, ero on kohta jo 2x pisteet Mersun hyväksi. Mersun taktiikasta veikkaan, että oli vaan (katsojan kannalta tylsästi, tallin puolelta fiksusti) sovittu että se joka pääse ekoissa mutkissa edelle, niin se järjestys pidetään. Moottoreita on niin vähän käytössä tälle kaudelle (3), ettei niitä kannata turhaan rasittaa keskinäisessä välien selvittelyssä. Ensimmäisten kierrosten jälkeen molemmat autot puolittaiselle säästömoodille, sen verran että ero muihin pysyy mutta turha rasittaa tekniikkaa enemmän kuin on tarpeen. Turva-auton jälkeen nähtiin kuinka paljon olisi ollut vielä reservissä jos sitä olisi tarvittu.
Mikä tässä Damonin mollaamisessa on takana? Jos auto on hyvä niin sillä pärjää ja paskalla ei. Ei se Hamiltonkaan millään Williamsilla paalulle vetäis.
Mitä tuosta Arrowsiin siirtymisestä luin, niin Frank ei tullut toimeen Hillin kanssa lainkaan ja sai monoa niin myöhään kaudesta että ainoastaan Arrowsilla oli vapaata. Eikä Frank halunnut kuulemma maksaa Hillin vaatimaa palkkaa. En muista noita Hillin kisoja yhtään muuta kuin naperona kannustin häntä varmaan vain sen takia kun broidi kannusti Schumia.
Itse tykkäsin Damon Hillistä aikanaan. Oli altavastaaja Schumille vaikkakin ajoi todella hyvällä autolla. Onhan Damon itsekin todennut sen, että ei hän mikään maailman paras rattimies ollut ja puolittain hyvällä tuurilla pääsi Williamsille. Mutta mikä tärkeintä, hän kuitenkin voitti mestaruuden. Villeneuve oli tekemässä aika historiallista temppua jo ekassa Williamsin kisassa, kun melkein voitti sen. Hänkin sai sitten sen mestaruuden legendaarisen kauden jälkeen, jossa Schumi hylättiin. Damonista mieleen on jäänyt todella hyvin hänen kakkossijansa Arrowsilla. En muista enää, mikä kisa oli, mutta hän johti kilpailua ja oli ajamassa voittoon, mutta autoon iski jokin vika viimeisillä kierroksilla ja hän tippui toiseksi. Aluksi epäiltiin, että bensa olisi loppunut, mutta sitä se ei ollut. Oikeaa syytä en enää muista. Villeneuven jälkeen olikin sitten pari kolme vuotta Häkä vs. Schumi -taistelua. Edelleen ovat parhaimmat f1-muistot siltä ajalta.
Ja se oli erittäin tärkeää että kisat tuli suorina lähetyksinä ilmais(mainos)kanavalta aika-ajoineen. Se oli todellista koko kansan huvia silloin. Maksukanavalla yleisö pieneni huomattavasti, eikä jälkilähetyksiä jaksa moni katsoa kun tulos on jo tiedossa.