Niinpä niin. Kovempiakin kuskeja olisi toki tarjolla, mutta kyse on kuitenkin vain simulaattorikuskista. Eiköhän hänet ole todettu riittävän hyväksi siihen ennen kuin on palkkalistoille otettu. Mitä nyt simulaattorikuskilta vaaditaan, henkistä kestävyyttä että jaksaa ajaa tuntikausia, päivästä toiseen, jotain simulaatiota oikean auton sijasta ja toistaa jatkuvasti samantasoista suoritusta että saadaan kerättyä vertailukelpoista dataa? Unelmaduuni... Ja sitten on vielä se, että aina sanotaan että formuloihin haluttaisiin lisää naisia... ja sitten kun joku palkataan niin valitetaan ettei ole tarpeeksi hyvä kuski... edes simulaattorikuskiksi... eikä sais päästää autoa testaamaankaan kun se on sitten joltain paremmalta kuskilta pois... Yritä siinä sitten tulla paremmaksi kuskiksi. Niin tai näin, aina väärin päin... Vähän rakentavampaa ja positiivisempaa asennetta kehiin, kiitos.
Onko formulamaailma tullut hulluksi? Ocon torppasi Maxin pihalle kärkipaikalta tullessaan kierroksella ohitetuksi ja monet (Hamilton mukaan lukien) ovat sitä mieltä, että hänellä oli siihen täysi oikeus! Miten helvetissä tämä voisi mitenkään olla ok? Voi vain kuvitella sitä itkun määrää, jos kärsijänä olisi ollut Hamilton. Verstappen kyllä itse ajaa kuin täysi kusipää, mutta se nyt ei liity tähän mitenkään.
Siis se oli Ocon, joka yritti ohittaa hitaamman Maxin, mutta tämä blokkasi ja siitä kontakti. Olisi vaan antanut Oconin mennä ja juhlisi nyt voittajana.
Mersun mies tarkoituksella otti Verstappenin radalta pois. Yksi häpeällisimmistä voitoista Hamiltonille. Verstappen toimi täysin oikein mennessään kisan jälkeen kertomaan mielipiteensä Oconille. Vastaava tilanne kuin Irvinen sekoilu aikoinaan Sennan kanssa. Kun toiset ajavat kisan voitosta, niin silloin niiden kanssa ei vaan törttöillä, piste. Kimiltä takuuvarma hyvä kisa, Vettel oudon vaisu ja Nastolan Heikki taisi pilata omankin kisansa pidätellessään Kimiä. Sauberissa alkaa olemaan lupaavasti kyytiä, kun ruudukon heikoin kuski, Ericsson oli autolla kuudes lähtöruudukossa.
Eli se oli Max, jolle näytettiin sinistä lippua (tai valoa tässä tapauksessa)? En muista aiemmin, että johtajalle olisi näytetty sinisiä.
Helmut Marko antanut kovia kommentteja, kiinnostavin pointti on että Markon väitteen mukaan Ocon korvaa Bottaksen Mersulla 2020. "Markon mukaan Oconilla on jo sopimus Mercedeksen kanssa kaudesta 2020. Ocon ottaisi silloin Valtteri Bottaksen paikan, sillä Hamiltonin nykyinen diili Mercedeksen kanssa ulottuu kauden 2020 loppuun. – Mercedes-kuljettaja, jolla on sopimus (Mercedeksen kanssa) vuodelle 2020, lyö meidät ulos. Se on uskomatonta, Marko ihmetteli Auto Motor und Sportin mukaan. – Kierroksen perässä oleva ei saa hyökätä kilpailua johtavan kimppuun. Se on ohjesääntö. Ocon on kuitenkin ollut idiootti formula 3 -luokasta asti. Myös siellä hän aiheutti kolareita, Marko laukoi. Markon mielestä Ocon pääsi törmäilystään aivan liian vähällä. – Mercedes-kuljettaja, jolle on jo luvattu paikka vuodelle 2020, törmää johtavan kuljettajan autoon. Sitten sellainen idiootti saa vain kymmenen sekunnin rangaistuksen. Odotin kilpailukieltoa, itävaltalaispomo sanoi Motorsport-Magazinille." https://www.is.fi/formula1/art-2000005896578.html En epäile väitteitä, Marko todennäköisesti kuulee kulissien takaisia puheita. Toisaalta se tarkoittaa sitä, että nyt Bottaksen pitäisi sitten ajaa elämänsä kausi ensi vuonna. Kaikki peliin nicomaisesti eikä enää pehmeitä selittelyitä. Uskon, että Hamiltonilla alkaa olemaan maha niin täynnä, ettei ihan täyttä iskua välttämättä heti kauden alkuun enää löydy ja silloin on Valtterilla yllätysiskun paikka.
Jos jää vauhdissa niin paljon, kun on tällä kaudella jäänyt, niin ei ole mitään saumaa Hamiltonin yllättämiseen. Toivottavasti vauhtia löytyisi ensi kaudella rutkasti enemmän.
Tämä on se varmaan, mikä jäytää Bottaksen sisälläkin. Väläytyksiä on kuitenkin ollut parin vuoden aikana. Mutta ensi vuonna menestyminen vaatisi jonkilaisen kasvojenpesun, täydellisen luoton itseensä, muuten alkaa itsekin uskomaan ettei voi voittaa toista. Hamiltonin ihon alle on aika helppo päästä, pitäisi vain olla nopea ja samalla vetää oikeista naruista. Vaikka palkata Nico Bottakselle manageriksi ensi vuodelle ja hääräilemään Mersun tiloihin.
Jos Ocon olisi ohittanut, hänelle olisi saman tien näytetty sinistä lippua ja olisi joutunut päästämään Maxin edelle. Ei mitään järkeä yrittää edes ohi, kun joutuu saman tien päästämään takaisin edelle.
Olipas muuten sinänsä hauskaa, että selostajat huusivat naama punaisena, että miten Oconin pitää saada iso rangaistus varsinkin, koska ajoi päin kisaa johtavaa autoa. Samalla kuitenkin joka kilpailussa jankuttavat siitä, miten haluavat tasapuolisia rangaistuksia kaikille eikä mestareita / voittajia saisi suosia. Koittaisivat nyt päättää...
Toi olisi kyllä loistava "ylläri" siellä pilttuussa! Hamiltonin lähtiessä viimeiselle aika-ajo sessiolle Nico suihkuttaisi öljyä Lewisin takarenkaisiin.
Taitaa Bottaksellekin tulla Kovalaisen kohtalo eteen, kun vauhtia kyllä olisi, muttei kuitenkaan ihan Räikkösmäisesti ja nykyään niin tärkeää karismaakaan mediassa ei ole samalla lailla suotu. (tana, tätä näppistä!) T: Vesku
Ei kuninkuusluokkaa mutta hurjat on vaudit alemmillakin kasteilla. https://www.is.fi/muutlajit/art-2000005903771.html
Joo, aika tälli! Jäin vaan ihmettelemään että mitä siinä oikein tapahtui ennen kuin auto lensi ilmassa... vauhtia oli aika reilusti mutkaan...
Toivottavasti kaikki lopulta hyvin, tiedottaminen asiasta on ollut todella heikkoa, mutta itse kuski (Sophia Flörsch) on Twitterissä vahvistanut olevansa olosuhteet huomioden ok, menossa tosin selkäleikkaukseen (selän vaurioituminen onkin sitten aika laaja skaala). Jotenkin jäätävää oli seurata miten hidasta oli avun saaminen paikalle, siis sen jonkun minuutin mitä joku pätkä jatkui itse onnettomuuden jälkeen niin kukaan ei mene tsekkaamaan kuskin tilannetta. Liittymättä mitenkään onnettomuuteen, mietin kyllä mitä kuljettaja teki tuolla Macaon GP:ssä. Ajanut vajaan kauden Euro F3:sta ja paras sijoitus kisassa 10., muuten pyörinyt 15.-20. sijan paikkeilla. Sarjassa sijoitus 22., saanut yhden pisteen tuosta 10. sijasta. Minä olen aina luullut, että Macaoon nimenomaan kutsutaan sen kauden huiput eri F3-sarjoista kisaamaan siitä kuka on kaikkein paras. Sikäli siis ihmetyttää osallistuminen, mutta lieneekö tämä nyt sitten niitä kiintiöjuttuja?
Kuulemma ennen mutkaa törmännyt toiseen autoon. Alonsohan teki samanlaisen ilmalennon (kuitenkin hieman matalemman) 2016 Australiassa kun lähti ennen mutkaa ohittamaan Gutierrezia.
Vahva huhu Autosportilta vahvistamassa Kubican toiseksi Williamsin kisakuljettajaksi ensi vuonna. Abu Dhabissa luvassa diilin julkistus. https://www.autosport.com/f1/news/140224/kubica-agrees-2019-williams-race-deal Olen ollut skeptinen Kubican paluun osalta, mutta toivon tietenkin, että osoittaa luulot vääriksi ja menestyy hyvin. Parempi ratkaisu tämä Williamsilta on kuin olisi ollut ottaa puhdas maksukuski talliin. Kubica tuo myös jatkuvuutta toisen kokonaan uuden kuskin sijaan.
Kimin viimeinen Ferrari-kisa päättyi oikeastaan kimimäisen tyylikkäästi, auton pettämiseen näyttävästi pääsuoralle. Bottas tuntuu olevan syvissä vesissä kauden päätteeksi: "– Kisa kuvaa hyvin koko kautta. Se alkoi hyvin, ja sitten kaikki muuttui paskaksi, Bottas sanoi Autosportin mukaan. Vaikka kilpailuja ajettiin yksi enemmän kuin viime vuonna, Bottas keräsi toisella Mercedes-kaudellaan 58 pistettä vähemmän kuin ensimmäisellään. Tuloksena oli vasta MM-sarjan viides sija, mikä tuntuu käsittämättömältä, kun samaan aikaan tallitoveri Lewis Hamilton rikkoi lajin piste-ennätyksen 161 pistettä isommalla saaliilla. – Kausi ei mennyt niin kuin olisin toivonut, joten olen aika iloinen, että se on nyt ohi. Tarvitsen nyt hieman aikaa ajatella asioita. Tämä on ollut henkisesti raskas vuosi, Bottas sanoi Sky Sportsin mukaan. Kauteen sisältyi kiistatta paljon epäonnisia hetkiä, muun muassa Azerbaidzhanissa kärkipaikalta sattunut keskeytys, mutta Bottas myönsi itsekin, että yksi iso syyllinen löytyi ratin ja penkin välistä. – Tämä on ollut huonoin kauteni." https://www.iltalehti.fi/formulat/a/6cf1fab7-6719-4c2e-849b-20c2ea949953 Artikkelissa jatketaan vertailulla Nicoon, joka kuitenkin hyvin tasapäin ajoi Hamiltonin kanssa, vaikka ei nauttinut arvostusta. Todellisuudessa Nico taisi vain olla hiton hyvä ja nopea kuski, ei se Schuminkaan jatkuva peseminen lopulta sattumaa ollut. Valtteri eilen myös sanoi toisessa haastattelussa, ettei eilisellä kisalla ollut väliä. Kyllä sillä vaan oli hiton isosti väliä, kun ajoi siitä onko sarjan kolmas vai jotain muuta ja lopputulos on, että on sarjan viides. Fiasko suorastaan ja ei taatusti katsella Mersulla hyvällä, samalla tietenkin taustalla myhäilevän Oconin osakkeet vain nousevat. Myös kisainsinööri (sama kaveri, joka oli jo Nicolla) lähti kauden päätyttyä Mersun E-formulatiimin pääinssiksi. Merkit ensi vuoden osalta on siis jo valmiiksi huonot. En jaksa millään uskoa nicomaiseen valmistautumiseen ja kovuuteen Valtterin kohdalla. Paljon todennäköisempää on kovalaismainen kohtalo. Itse asiassa tämä kausi oli jo niin huono, ettei ansaitsisi ajaa enää ensi kautta, jos sillä kriteerillä arvioidaan. Toki toivon sisuuntunutta ja menestyvää Valtteria ensi kaudelle. Oma tunne on vain se, että selkäranka on jo katkennut. Mies itse totesi jo odottavansa lomaa: "– Odotan jo sitä, että saan pitää pienen tauon joulukuussa ja aloittaa vuoden 2019 pirteänä. Analysoin kaiken ja palaan ensi kaudella vahvempana."