F1-kausi 2018

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana vps358, 16.01.2018.

  1. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Tunnetasolla selkeästi kipeä asia luopua seuraamisesta, kun pitkään sitä tehnyt. Siksi varmaan tulee jauhettuakin ja jo monta vuotta täälläkin rasittanut lukijoita lopettamisuhkailullani. :D

    Mutta en tiedä miten muilla, tuntuuko sarja edelleen mielekkäälle? Osittain toki tullut seurattua suomalaistenkin vuoksi, mutta en ylipäänsä ole enää pitkään aikaan pitänyt suunnasta johon sarjaa on viety.
     
  2. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    ^Itse en tiedä parempaa vaihtoehtoa tällä hetkellä.
    Ainakaan en halua amerikkalaista menoa katsoa, jossa aina kun muovipussi lentää radalle, otetaan turva-auto radalle ja porukka kasaan (lainaus Toni Vilanderilta).
    Arvostamasi Le Mans on mielestäni pystyyn kuollut ja ralli ei vaan ole TV-laji. Eurosportin näyttämät muut koppiautokisat ovat tylsääkin tylsempiä.
    Kaikki Formula E -kisat, jotka olen voinut katsoa, olen katsonut. Omasta mielestäni yleensä tylsää peräkkäin ajamista. MotoGP on toiseksi parasta moottoriurheilua, jota voin katsoa näillä oikeuksilla, joita minulla on ostettuna Telian kaapelissa.
     
  3. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Le Mansin taika (ja tarkoitan nimeomaan Le Mansin 24h kilpailua) tosiaan toimii itselläni. Autotkin ovat aika makeita. Juurihan muuten ex - Le Mans (spekseistä vapaa tosin) Porsche 919 Hybrid EVO murskasi Nürburgringin 35 vuotta vanhan ennätyksen (Bellof, Porsche 956). Ihan mielenkiintoista historiaa ja kertoo LMP1-auton suorituskyvystä jotain. Pikes Peak -kisassa taas Volkkarin sähköauto ajoi uuden ennätyksen. Aika näyttävää menoa sekin. Nämä haasteet ovat erilaisia kuin perinteinen kilvanajo, mutta edelleen hohdokkaita.

    Noista muista koppiautoista samaa mieltä, ei jaksa. Samoin sähköformulat on vähän kuin ruohonleikkurikisoja katsoisi. Indycar vaikuttaa puuduttavalta, ja näistä ovaalisarjoista seuraisi mieluummin Nascaria. Moottoriurheilussa kuitenkin ylivoimainen ykkönen kilvanajon näkökulmasta on MotoGP, jota tosin ei ole kanavasyistä tullut seurattua sitten sen kun Eurosport lopetti näyttämisen. Toivotaan, että Kymin rata valmistuisi ja saataisiin oma GP, niin tulisi varmasti mentyä katsomaan.

    Formuloissa parhaat fiilikset saa nostalgisoimalla nojatuolissa vanhoja F1-kisoja ja -dokkareita. Molempia löytyy hienosti tubesta nykyään. Lajin historiassa muutenkin paljon hienoja tarinoita. Noin muuten enemmän kiksejä lajista saa vaikka simulaattoreiden parissa. Joskus pitäisi kunnon simpit vielä pystyttää naattimista varten.



     
  4. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Olet siis katsonut F1-sarjaa jostakin muualta kuin MTV3 Maxilta, jos et näe MotoGP:tä. Tulevat Suomessa yleensä samalta kanavalta (tänään oli poikkeus). Mitä maksukanavaa katsot?
    Aikanaan Nelonen näytti MotoGP:tä maksukanavillaan, mutta myös "ilmaisella" Nelosella jälkilähetyksinä.

    F1-sarjaa on kuitenkin mielestäni helpompi seurata suomiasenteella. Nuo muiden maiden lähetykset kun tuppaa olemaan oman maan poikien kehuja ja keskittyvät oman maan kuskeihin ja talleihin. Näin ainakin ne UK-lähetykset, joita olen aikanaan katsonut. En tiedä saksankielisistä lähetyksistä. Niitä en voi katsoa, koska en osaa saksaa enempää kuin eins-zwei-drei.
     
    Viimeksi muokattu: 30.06.2018
  5. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Jos haluaa katsoa MotoGP:tä, mutta ei halua ostaa suomalaista kanavapakettia, on Dornan oma MotoGP-paketti hyvä vaihtoehto. Kuva on HD, selostus englanti (+ muita, ei suomi), mutta aikanaan kuva ei ollut niin skarppi kuin MTV3 HD Max -kanavalla on nyt. Kokemukseni on ajalta ennen kuin MotoGP alkoi näkyä Maxilla.
     
  6. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Tässä kyllä minulla olisi ollut hereillä olemista. Max täälläkin ollut kanavana ja olen kyllä jossain vaiheessa huomannut että MotoGP lisätty ohjelmistoon. Jostain syystä kuitenkin jäänyt fiilis, että olisi jälkilähetyksenä tms. (en siis väitä, voi tulla suoranakin). Eurosportilta tuli monta kautta seurattua "kolmen kisan putkea", selostus oli priimaluokkaa ja siten myös fiilis. Sittemmin joskus tuli satuttua kuulemaan Nelosen versiota ja oli jotenkin laimea selostus (plus maksullisuus). Nyt tuota C More Maxin toteutusta siis ole tullut vielä testattuakaan. Eurosportin toteutus sai kuitenkin jotenkin koukuttumaan aikoinaan laadukkuudellaan.
     
  7. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Saanen epäillä muistiasi. Näyttää olevan ainakin yli 8 vuotta niistä Eurosport-ajoista:
    http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/244264-Motogp-maksulliseksi-2010/page2
    Itse aikanaan katselin ne Eurosportin lähetykset. En muista, että niissä olisi ollut mitään erityisen ihmeellistä. Minä kuitenkin myönnän, että muistini on lyhyt. Kerro muutama esimerkki niistä vanhoista hyvistä ajoista.
    Täytyy todella ihmetellä, jos esimerkiksi löytää Matti Kiiverin kommenteista nykylähetyksistä jotakin erityisen huonoa tai turhaa.

    Ja mikä vika on jälkilähetyksessä? Jos oikeasti olet kiinnostunut jostakin, on kai parempi nähdä se jälkilähetyksenä, jos vaihtoehtona on se, että ei näe ollenkaan. Vuoden 1995 jääkiekon MM-loppuottelu lienee meidän maassamme hyvä esimerkki.

    Kaksi isoa muutosta, jotka moottoriurheilulähetyksissä ovat olleet erityisen hyviä: F1-lähetysten siirtäminen maksukanaville ja Matti Kyllösen poistuminen. Päästiin eroon mainoskatkoista ja heikoimmasta lenkistä.
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2018
  8. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Autot ovat, juuri sinun mielestäsi, makeita. Näin on, koska näin sanot.
    Kilvanajoa tuo ei ole. Ei ole kilvanajoa, jos voitto on jo etukäteen varma: voittaja on Alonson autokunta, jos se pääsee maaliin.
     
  9. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Niin se aika rientää. Joka tapauksessa mielikuva Nelosen maksulähetyksistä oli puiseva, jos joskus sattui kuulolle. Nyt en siis ole edes tarkistanut C Moren toteutusta, voi olla oikein hyväkin. Mutta jos ei ole live, niin osa fiiliksestä häviää. Ehkä se oli Eurosportilla se koko iltapäivän sirkus putkeen, joka oli juuri se juttu. Ehkä muukin (oma siis) elämäntilanne oli suotuisa. Oli kiva naatiskella showsta monta tuntia putkeen.

    Ja kyllä se MM-95:kin oli parasta livenä. :) Eihän sitä (voittoa) oikein voine edes ymmärtää kokonaisilmiönä, jollei ole ollut elävästi mukana silloin.
    Kilpa-autoissa on kaksi, tai oikeastaan kolme tärkeää seikkaa: miltä ne näyttävät, miten lujaa ne kulkevat ja miltä ne kuulostavat. Varsinkin kaksi ensimmäistä toteutuu näissä LMP-autoissa hienosti. Le Mansissa on aina joku tiimi, tai tiimit vahvimpia suosikkeja. Tälläkin kertaa oli kaksi autokuntaa, joista kumpi tahansa olisi voinut voittaa ja toisaalta hävitä. Kyseessähän on kuitenkin kestävyyslaji. Autopornoimmillaan tämäkin kisa oli tosin 917-aikaan.

    Nykyformuloissa ei toteutu oikeastaan kuin tuo kulkupuoli, mutta on vaikea hahmottaa nopeutta kun radat on Tilken jäljiltä lentokenttämittakaavassa.
     
  10. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Sinä et ole katsonut MotoGP-lähetyksiä viime vuosina. Sitten kuitenkin teet yleispäteviä päätelmiä. Jätän tämän keskustelun tähän.

    Tuon voiton merkityksen ymmärtäminen ei riipu siitä onko nähnyt sen livenä Globenissa tai televisiossa. Yleinen merkitys suomalaisille on nähty vasta paljon myöhemmin. Tutkimusta 1990-luvun lama-ajasta ja siitä toipumisesta voivat tehdä ihmiset, jotka eivät ole voineet nähdä tuota otttelua livenä.
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2018
  11. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Tarkoitin tietenkin penkkiurheilullista kokemusta. Se oli ensisijaisesti sitä sinä päivänä, siinä hetkessä. Yhteiskunnallinen tutkimus 20 vuotta myöhemmin on jotain muuta - eikä kovin kiinnostavaa urheilullisesti.

    Mutta tämä alkaa olla totaalista off-topiccia tässä ketjussa, pahoittelut muille.

    Aiheeseen palatakseni, hieno paalu Bottakselta tänään. Toivottavasti voittoon huomenna. Kimikin nousi kolmosruutuun, niin mielenkiintoinen lähtö luvassa.
     
  12. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Adios Hamilton!!!!
     
  13. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Hieno ajo Räkältä toiseksi! Myönnän, että odotin koko ajan kuvaa "jean todtista" käsi napilla antamassa käskyä varikolta 2002 kisan tapaan. ;)
     
  14. PhillyNott

    PhillyNott Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.05.2007
    Viestejä:
    535
    Saadut tykkäykset:
    8
    Miksi ihmeessä sitä käskyä ei tullut? Ainoa järkevä teko olisi ollut vaihtaa paikkoja.
     
  15. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 221
    Saadut tykkäykset:
    73
    Käskyä ei tullut, koska Kimi ei olisi sitä totellut. Ensi kaudella jossain muualla kuin Ferrarilla.
     
  16. Fopa

    Fopa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.09.2017
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    28
    Niin, vai tuliko se kumminkin ja tuossa edellä se vastaus? :D
     
    JaySee tykkää tästä.
  17. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Näin Marchionnekin huhujen mukaan tuumannut. Ollut raivoissaan, kun Vetteliä ei päästetty Kimin ohi. :D

    "Marchionnen mielestä Ferrarin pitäisi nyt kaikin mahdollisin keinoin auttaa Vetteliä mestaruustaistelussa. Vettel johtaa MM-sarjaa yhden pisteen erolla Mercedeksen Lewis Hamiltoniin.

    Marchionne ei aio enää tarjota Räikköselle jatkosopimusta. Hän haluaa nostaa Sauberilla tulokaskauttaan ajavan Charles Leclercin suomalaiskuljettajan paikalle."


    https://www.is.fi/formula1/art-2000005747305.html

    Edelleen huhujen mukaan Marchionne halunnut Leclercin jo Saksan kisaan ajamaan Ferraria:

    https://www.is.fi/formula1/art-2000005747272.html

    Tässä on tämä Ferrarin akilleen kantapää. Sisäinen politikointi ja veivaus, joka tuntuu olevan vahvatunteisilla italialaisilla kansanluonteessa. Tallihan on menestynyt parhaiten silloin, kun päätöksentekoasemassa on ollut muita kansallisuuksia.

    Se taitaa vain olla niin kuin kirjoitetaankin, että Arrivabene on lopulta Kimin takuumies.
     
  18. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Kimi on noussut pisteissä yllättävän hyvin, nauran kuollakseni jos hän on kauden päätyttyä Vettelin edellä!;)
     
  19. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 737
    Saadut tykkäykset:
    321
    Ferrari on aina ollut kuskivalinnoissaan konservatiivinen, joten Leclercin palkkaaminen ensi kaudeksi voisi olla raikas tuulahdus.
     
  20. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Näitä uutisia tulee nyt jatkuvalla syötöllä, kun kesä ja neuvottelut menossa kuliseissa, mutta Daniel Ricciardon huhutaan neuvotelleen hintapyynnöllään itsensä ulos sekä Ferrarilta että Mersulta.

    "Italialaislähteiden mukaan Daniel Ricciardo yritti saada Ferrarilta sopimuksen kausiksi 2019 ja 2020.

    Australialaiskuljettaja tavoitteli 20 miljoonan dollarin eli noin 17 miljoonan euron vuosipalkkaa. Sen päälle olisi vielä pitänyt maksaa menestysbonuksia. Sellainen sopimus ei lopulta Ferraria kiinnostanut.

    Ferrari ottaa Kimi Räikkösen paikalle paljon mieluummin oman kasvattinsa Charles Leclercin. Hienoa tulokaskautta Sauberilla ajavalle nuorelle monacolaiselle riittää vuosipalkaksi pari miljoonaa euroa ensimmäiseltä Ferrari-kaudelta.

    Ricciardo, 29, tavoitteli samankaltaista sopimusta myös Mercedekseltä, mutta tie on tukossa sinnekin."

    "F1-piireissä kuiskitaan, että Ricciardo voi saada Red Bullilta sopimuksen, joka nostaisi hänen vuosipalkkansa enintään noin 13 miljoonaan euroon. Red Bull maksaa selvästi enemmän Max Verstappenille."


    https://www.is.fi/formula1/art-2000005747375.html