Ajattelin laittaa tällaisen kyselyn niin tulisi vähän kuvaa siitä kuinka hyviä tai huonoja plazalaiset ovat tunnistamaan mestari teoksen. Periaatteessa voit tehdä vaikka top 10 jos mielestäsi et saa mahtumaan kaikkea mainitsemisen arvoista top 5. Voit myös perustella elokuvien mestarillisuutta jos haluat. Tässä minun invasion of the body snatchers (1978) twelve monkeys (1995) jacob"s ladder (1990) angel heart (1987) alien (1979)
Sword of doom (1966) Duellists (1977) Halloween (1978) (lempielokuva nro 1) Phantasm (1979) Aliens (1986) Robocop (1987) Predator (1987) Punisher (1989) Terminator 2 (1991) Gladiator (2000) --- Dead Zone, Crow, True Romance, Abyss...
En koskaan ole kiinnittänyt sen suurempaa huomiota siihen, miten joku muu elokuvansa, tai vastaavasti omat suosikkini arvostelee. Itselläni riippuu erittäin paljon fiiliksestä, katsomiskokemuksesta jne., välillä myös muista ns. ulkoelokuvallisista seikoista millä tapaa katsottu elokuva vaikutuksen tekee. Ylläolevan huomioiden lista voisi olla seuraavanlainen, ja ei ole missään järjestyksessä. 1) Mulholland Drive 1) Scarface (1983) 1) The Naked Gun: From the Files of Police Squad! 1) The Texas Chain Saw Massacre 1) Heat Lynchiltä esim. listalle voisi nostaa minkä tahansa elokuvan, tai melkein jopa jokaikisen, mutta silti syystä tai toisesta Mulholland Drive on onnistunut tekemään siinä mielessä kovan vaikutuksen, että sen suosikkistatuksen kieltäminen omalla kohdallani olisi pieni valhe. Jos jatketaan linjalla "Elokuvat jotka olen nähnyt useammin kuin pystyn muistamaan", on De Palman Scarface looginen seuraava askel. Edelleen vaikuttava elokuva, ei siitä oikein muuta osaa sanoa. Tokihan listalta on myös komediaa löydyttävä, ja Alaston ase kuuluu väkisinkin näille omille "Best of"-listoille. Pari tiettyä katsomistilannetta tulee jäämään mieleen vielä pitkäksi aikaa, ja uudelleenkatsomisarvo tällä on huikea. Komedian vastapainoksi pitää toki myös löytyä kauhua, ja sen genren tiivistää mielestäni TCSM mitä mainioimmin. Vähemmän on enemmän totta tosiaan toimii tässä tapauksessa. Viimeisenä sitten listalla Heat. Yksinkertaisesti mainiota toimintaelokuvan ja draaman sekoitusta autenttisella otteella. Michael Mann osaa asiansa, ja näyttelijäkaarti on huippuvedossa. Tänään lista voisi näyttää esimerkiksi tuolta. Todennäköisesti huomenna myös, ensi viikolla sinne saattaa eksyä jatkoksi ehkä joku Kubrickilta ja toinen Fincheriltä.
Aiheesta on jo keskusteltu: https://www.dvdplaza.fi/forum/threads/kaikkien-aikojen-parhaat-elokuvat.13218/page-13
Joo, ja tuo entinen ketju on hyvä osoitus siitä ettei tälläista top-5 listaa ole mahdollista tehdä. Minä ainakin luovutan heti, asiaa jonkin aikaa pohdittuani. Top 10:kin on liikaa vaadittu.
Jos nyt pitäis fiiliksellä heittää top-5, niiin se vois näyttää tällä kertaa tältä... Leon Mulholland Dr. Pulp Fiction Blade Runner Modern Times Top-3 on jo aikalailla sementoitu.
Onhan tässä paljon samaa kuin tuossa aiemmassa ketjussa mutta ehkä vähän tarkemmin rajattuna. Koitetaanpa rajata omia suosikkeja viiteen. Kun rajaus pitää vetää näin tiukaksi niin siirsin ajatukset pois elokuvallisista arvoista ja tiivistin listan niistä elokuvista joille olen IMDBb:ssä antanut 10/10 ja lopullisen rajauksen tein sen pohjlta kuinka usein olen katsellut elokuva uudestaan. Blade Runner Runollinen, uskomattoman kauniisti kuvattu ja lavastettu elokuva. Tarinasta löytyy uusia kerroksia ja yksityiskohtia jokaisella katsomiskerralla puhumattakaan eri versioiden katseluista. Once Upon a Time in the West Minulle se definitiivinen länkkäri. Rauhallisesti kerrottu väkivaltaooppera täynnä mahtavia hahmoja, upeaa musiikkia ja komean karuja kuvia. No Country for Old Men Rauhallisesti etenevä ja mestarillisesti kerrottu suoraviivainen trilleri. Suoraviivaisuudesta huolimatta erinomaisesti kirjoitetut ja näytellyt hahmot ja Roger Deakinsin briljantti kuvaus nostavat tämän heittämällä kaikkien aikojen parhaiden elokuvien joukkoon. Leon Luc Bessonin ehkäpä paras elokuva, upean tunteellinen draama poikkeuksellisista hahmoista. Harvat toimintakohtaukset toimivat myös erinomaisesti kun hahmoille annetaan ensin aikaa kehittyä. Mad Max: Fury Road Visuaalisen kerronnan mestariteos. Viihdyttävin, näyttävin ja parhaiten kerrottu toimintaelokuva ehkä koskaan. Hahmoihin saadaan ladattua uskomaton määrä tunnetta ilman vuorosanoja ja tarina etenee sulavasti ilman sekunninkaan hidastumista ja katsojalle tarjotaan kaikki tarpeellinen tieto ilman yhtään turhaa selittelyä dialogissa. Erikoistehosteiden, stunttien, kuvauksen ja leikkauksen puolesta myös parasta Hollywoodia vuosiin.
Hyvin vaikea valita jotain tiettyä pikkumäärää, niin tähdätään nyt siihen vitoseen vaikka huomenna vastaus voisi olla eri: Pulp Fiction Scarface (1983) Planes, Trains & Automobiles The Shawshank Redemption The Big Lebowski Huhhuh kun teki tiukkaa rajata tähän (päässä pyöri lisäksi mm. Forrest Gump, The Hateful Eight, The Green Mile, Reservoir Dogs, Terminator 2, 12 Angry Men, Kill Bill Vol. 2, The Wrestler, Coming to America, Rocky, Wall-E, Leon ja moni muu).
1. Scarface (1983) 2. The Godfather: Part II (1974) 3. The Godfather (1972) 4. Aliens (1986) 5. Predator (1987) Sijat 1-3 ovat ja pysyvät. Sijoille 4-5 mahtuisi päivästä riippuen myös jotkut näistä: The Shining (1980) Die Hard (1988) Terminator 2: Judgment Day (1991) The Exorcist (1973) Platoon (1986) The Omen The Thing (1982) Alien (1979) Angel Heart (1987) Léon (1994) Gladiator (2000) Goodfellas (1990) Pulp Fiction (1994) The Pianist (2002) One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975) American History X (1998) Halloween (1978) Contact (1997) Kill Bill: Vol. 1 (2003)/Kill Bill: Vol. 2 (2004)
Mulholland Dr. (2001) Onnistunut sekoitus eri genrejä (draama, thrilleri, jännitys, kauhu, komedia) ja vaikuttava musiikki. Tulee kylmät väreet useamman kerran. Alien (1979) Aina yhtä pelottava ja jännittävä tunnelma. Laputa: The Castle in the Sky (1986) Hayao Miyazakin elokuvista on vaikea valita parasta, mutta Laputan pariin on aina tullut palattua yhä uudestaan. Siinä on jotain kiehtovaa. Ja tietenkin Joe Hisaishin loistava musiikki. The Shining (1980) Tykkään siitä hotellista Sympathy for Lady Vengeance (2005) Nerokas ja tyylikäs kosto tarina. Tässäkin musiikilla on suuri vaikutus. Todella vaikea valita. Listalle olisivat halunneet ainakin myös Tokyo Story (1953), The Tenant (1976), A Very Long Engagement (2004), Lost in Translation (2003), Casino (1995), The Life Aquatic with Steve Zissou (2004), Memories of Murder (2003), The Double Life of Veronique (1991), The Big Blue (1988), Barry Lyndon (1975), Prince of Darkness (1987), The Fearless Vampire Killers (1967), Battle Royale (2000), Fallen Angels (1995), Fear and Loathing in Las Vegas (1998), Ed Wood (1994), Amadeus (1984) ja The Thing (1982). Varmasti on muitakin.
Joo, perustelut mukaan eikä liian pitkiä listoja (niitä ei kukaan jaksa). Koitan itse koota myös listan perusteluineen.
1. Scarface (1983): Tässä elokuvassa on kaikki se mikä tekee siitä maailman parhaimman elokuvan. Hyvin ohjattu/Brian De Palma, kirjoitettu/Oliver Stone), näytelty/Pacino, Michelle Pfeiffer ymn. ja erityisesti musiikki (esim. Giorgio Moroderin Tony's Theme). Leffassa on draamaa, jännitystä ja väkivaltaa. Tämä oli elokuva jonka hyvyyden tajusin vasta myöhemmässä iässä. 2. The Godfather: Part II (1974): Todella harvinaista, että kakkososa on parempi kuin ykkönen. Samat mainitut argumentit kuin Scarfacen hyvyydessä. Leffan "pitkässä" pituudessa ei ole minuuttiakaan liikaa. Aivan loistava leffa joka osa-alueella! Ehdottomasti Robert De Niron paras elokuva. 3. The Godfather (1972): Piirun verran huonompi kuin kakkososa. Ehkäpä liian lyhyt kesto (175 min vs.200 min). 4. Aliens (1986): Tämä tuli nähtyä leffassa 80-luvulla ja kolahti heti paremmin kuin loistava "ykkösosa". Alien "ykkösen" kauhu vaihtui toiminnalliseen "kauhuun", mutta klaustrofobinen tunnelma säilyi ja kokonaisuus toimi hieman "ykköstä" paremmin. 5. Predator (1987): Arnold Schwarzenegger, isot äijät isoilla aseilla ja pirun hyvät on-linerit: Poncho: You're bleeding, man. You're hit. Blain: I ain't got time to bleed. Kaiken kruunaa John McTiernan ohjaus ja Alan Silvestrin loistava "yksinkertainen" musiikki.
Tehdääs sitten tarkennusta. Pulp Fiction Leffa teki melkoisen vaikutuksen 12v natiaiseen (kiitos äiti VHS:n hankkimisesta kun olin kuumeessa), ja on vaan parantunut vanhetessaan. Katson edelleen yli 20 vuotta myöhemmin ainakin pari kertaa vuodessa. Omille lapsilleni aion näyttää kuitenkin vasta hieman vanhempana.. Scarface (1983) Yksi lempielokuvistani kaikin mahdollisin tavoin. Al Pacinon paras elokuva ja on tunnelmaltaan jotain aivan huikeaa. Väkivalta on karua ja musiikkikin natsaa kohdalleen. Ja vaikka tämä onkin tavallaan remake aiemmasta elokuvasta, niin en kaipaa tätä tulevaa remakea kyllä millään tavalla. Täydellisyyttä ei tarvitse enää yrittää toistaa huonompana. Planes, Trains & Automobiles Saa aina niin hyvälle tuulelle ettei voi olla pitämättä. Steve Martin ja John Candy "sopivat" täydellisesti yhteen John Hughesin alaisuudessa. The Shawshank Redemption Ehkä tylsän "itsestäänselvä" vastaus, jota moni tosin pitää yliarvostettuna (IMDb:n #1). Silläkin saattaa olla jotain tekemistä omien fiilisten kanssa että ensimmäinen katselu tuli täysin puun takaa riparilla, ja ennakko-odotukset olivat lähinnä miinuksen puolella leffan suominimen ilmoituksen jälkeen. Rita Hayworth – avain pakoon. Ehkä huonoin suomennos ikinä? Ei herättänyt itsessä minkäänlaista mielenkiintoa, mutta kun lopputekstit pärähtivät ruutuun niin tiesi että oli kokenut jotain hienoa. Sain vasta jälkeenpäin tietää että leffa on yleisestikin arvostettu tekele. The Big Lebowski Ensimmäisellä katselukerralla pidin vaan ok:na, mutta sen jälkeen (ehkä 20 katselukertaa takana) leffa on vaan parantunut jokaisella uusinnalla. Aivan loistavaa tavaraa ja uskomatonta dialogia sekä hahmoja. John Goodman on tässä huikeimmillaan. This is what happens when you fuck a stranger in the ass! Tämä kun on nykyään Netflixissäkin niin tulee välillä ihan vaan fiilisteltyä 10-20 minsan pätkiä, ja elokuva tulee taas hiljalleen katsottua kokonaan. Samaa en harrasta minkään muun elokuvan kanssa.
invasion of the body snatchers (1978) Tämä on yksi pelottavimmista koskaan näkemistäni elokuvista. Erittäin vainoharhainen tunnelma, ahdistavat äänitehosteet,loistava kuvausja ehkä kaikkien aikojen nerokkain tarina ulkoavaruuden valloittajista. Jotka valloittavat maan ovelasti ja juuri kenenkään huomaamatta. twelve monkeys (1995) Erittäin hieno scifi trilleri tappavasta viruksesta joka on tuhonnut melkein kaikki ihmiset. Mutta mistä virus tuli? Todella mutkikas ja jännittävä tarina miehestä joka yrittää ottaa selvää viruksen levittäjästä. Leffa täynnä yksityiskohtia jotka eivät välttämättä helposti avaudu ensimmäisellä katselukerralla ja huikea loppu ratkaisu. Leffa ei avautunut minulle ensimmäisellä kerralla täysin nautin siitä huomattavasti enemmän kun katselu kertoja oli takana jo useampia jacob s ladder (1990) Jälleen erittäin vainoharhainen scifi kauhu trilleri vietnamin veteraanista joka kärsii painajaismaisista näkyistä ja tuntuu kuin joku haluaisi tappaa hänet. erittäin kiehtova loppuratkaisu kaikessa yksin kertaisuudessaaan. angel heart (1987) Hieno yliluonnollinen trilleri yksityisetsivästä joka saa tehtäväkseen etsiä kadonnutta henkilöä. Erittäin hienot musiikit ja pelottava tunnelma läpi elokuvan. Loppuratkaisuun joka on yksi elokuvahistorian synkimmistä. alien(1979) classikko joka ei esittelyjä kaipaa,mutta sanottakoon ainakin että visuaaliseltä ilmeeltään yksi hienoimmista avaruuteen sijoittuvista scifi leffoista. Myös leffan vieras alien alus vieraalla planeetalla on kyllä elokuvan hienointa antia unohtamattakaan John Hurt parhaimmassaan roolissaan legendaarinen vatsan räjähtäminen.
Omia suurimpia ikisuosikkeja olisivat... Pulp Fiction Nerokas dialogi yhdistettynä sairaan koviin näyttelysuorituksiin ja kiinnostaviin tarinoihin, niin se on siinä. Reservoir Dogs Samat perustelut kuin edelliseen. Fargo Samat perustelut kuin edelliseen tässäkin. Coenit olivat aivan käsittämättömän luovassa vedossa, kun tämän jälkeen pyöräyttivät yhtä nerokkaan Big Lebowskin. The Terminator Arskan ja Cameronin kovin ikinä. Uskomattoman tehokas synkkä scifitoimintaklassikko, jossa kuullaan legendaarinen I'll be back ensimmäisen kerran. Biehn äijäilee täydellisesti ja Hamilton ottaa (aluksi) pelkääjän paikan haltuun ihan nappiin. The Empire Strikes Back Ei nyt edes löydy sanoja. Tätä SW:tä ei koskaan tulla ylittämään, mutta hyviä haastajia onneksi osataan tehdä. Minkä tahansa näistäkin olisi voinut mainita: True Romance, RoboCop, Mulholland Drive, Clockwork Orange, Planes, Trains & Automobiles, Blade Runner, Groundhog Day, Lost In Translation, When Harry Met Sally..., Hard-Boiled, Airplane!, Back To The Future, Trainspotting, Office Space, This Is Spinal Tap, Se7en, Die Hard, jne. jne.
Tuoltahan löytyy lista 10 vuoden takaa. Ei ole juurikaan tarvetta päivittää, sillä aika vähän erinomaisia leffoja on viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut. (Joo, ennen oli kaikki paremmin!) Eli lista löytyy täältä: https://www.dvdplaza.fi/forum/threads/dvdplazan-top20-elokuva-äänestys-2005.43366/page-4#post-601500
Hyviä listauksia! Näistähän voisikin ottaa kaikki vielä itsellä näkemättömät katselulistalle! Olisi muuten mielenkiintoista nähdä 71 dB:n lista!
1. Matrix - Todella kerta kaikkisen massiivinen visio joka suhteessa! 2. Total Recall - Maailman paras toimintaelokuva! 3. LOTR: Return of the King - Eeppinen sanan joka merkityksessä! 4. Forrest Gump - Tämä tulee aina mieleen, kun puhutaan parhaista elokuvista, joten sen täytyy olla hyvä! . . . 5. ...Ei taida tulla samalla tasolla enää viidettä mieleen!