LG B6V OLED -kalibrointi

Keskustelu osiossa 'Televisiot' , aloittajana Jurin, 06.01.2017.

  1. Jurin

    Jurin Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.07.2012
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiinnostaisi tietää millaisilla laitteilla olette B6V:tä kalibroineet, millaiset tulokset olette saaneet ja millaisilla asetuksilla olette päätyneet haluttuun lopputulokseen? Ei ole ehkä järkevää julkaista täsmällisiä IRE-arvoja, mutta yleisesti kuvata toimenpiteet millä päästy hyvää tulokseen.

    Itse olen saanut kombolla iDisplay Pro + HCFR lukuisia erilaisia lopputuloksia erinomaisesta, suorastaan huonoon. Missään nimessä en ole ammattilainen ja sen kyllä huomaa. Koko ajan oppii uutta, etenkin kun kuuntelee itseään fiksumpia :D

    Eilen sain aikaiseksi säädöt jotka mittautui kaikin puolin täydellisesti (2.2 gamma), mutta silmämääräisesti kuva näytti todella omituiselta. Ihosävyt aivan liian kellertävät&vihertävät ja musta tuntui nousevan liian jyrkästi harmaaksi. Kaikki todella hailakkaa. Tänä aamuna uusi yritys BT. 1886 gammalla ja jätin CMS:n koskematta ja kaikki luminanssisäädöt oletuksiin.. Huomattavasti parempi lopputulos vaikka iDisplay Pro sanoo että ei hyvä. Jatketaan hakemista vielä.

    Opittua:
    - ISF Dark / Bright ainoat kuvatilat joista lähteä liikkeelle.
    - B6V:n tummat sävyt ihan liian vihreitä, yläpää hieman liian sinertävä. Pelkästään 2 Points WB-säädöllä päästään jo todella hyvään lopputulokseen.
    - BT. 1886 Gamma tuntuu toimivan B6V:n kanssa parhaiten. 2.2 on jotenkin tylsän hailakka, 2.4 tuntuu syövän tummien sävyjen erottelua liikaa vaikka kontrastia onkin kivasti.
    - iDisplay Pro ei saa olla suorassa kontaktissa OLED ruudun kanssa. noin 10cm -20cm etäisyyttä, ja pilkkopimeä huone. Muuten tummat IRE-lukemat heittää miten sattuu.
    - Luminanssisäätöihin eikä CMS:ään saisi koskea ollenkaan. Aiheuttaa erikoisia artefakteja. Tästä on lukuisia mainintoja eri foorumeilla. Ilmeisesti ihan jokin firmwaretason bugi?
    - Reunaterävöitykset yms. pois päältä ainakin kalibroinnin ajaksi. Saattaa nostaa pohjamustaa ja antaa mitälie lukemia.
    - Kirkkauden muutos oletuksesta ylöspäin nostaa pohjamustan heti. 50 -> ei lukemaa, 51 -> ~0,003
    - ABL:n takia 10% ikkuna mustalla taustalla on ainut oikea tapa mittailla
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 06.01.2017
  2. Make73

    Make73 Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    130
  3. Jurin

    Jurin Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.07.2012
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    0
  4. Hans Byxor

    Hans Byxor Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.11.2008
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näyttöjen kalibroinnista (oikeampi termi on tosin viritys, ei kalibrointi) on täällä ollut aika paljon puhetta ja sen nimeen vannotaan mutta kovin vähän on juttua siitä, miten kalibroinnissa käytettävien mittalaitteiden kalibrointi hoidetaan. Jos mittalaite ei ole luotettavasti kalibroitu, ei sillä suoritettu viritys voi olla luotettava. Tuleeko mittareiden mukana johonkin standardiin jäljitettävissä oleva kalibrointitodistus vai pitääkö mittarit kalibroida erikseen? Miten usein mittarit tulee tarkistuttaa uudelleen? Miten te, joilla mittarit on, ylläpidätte niiden kalibrointia?
     
  5. Make73

    Make73 Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    3 404
    Saadut tykkäykset:
    130
    Monelle riittää se tarkkuus joka mittalaitteella on tehdasoletuksena.
    i1DisplayPro on rakenteeltaan "suljettu" ja siihen ei mm. ilmankosteudenvaihtelut pääse vaikuttamaan kuten edeltävään halpis i1D2 mittariin.
    Sitä en osaa sanoa kuinka paljon se liukuu ajan saatossa ja koska on tarpeellista joko uusia mittari tai hommata siihen korjausmatriisi referenssiä vasten.
    Korjausmatriisin saa myös näihin "halpismittareihin" jo uutena ostaessa, tosin Suomessa ei taida kyseistä palvelua saada mistään kuten ei myöskään käytetyn mittarin tarkistusta.
    Onneksi en ainakaan itse olen niin pilkunviilaaja että tällä olisi edes merkitystä, kelpo tulosta kuvaan saa ihan sillä tarkkuudella jonka i1D3(Pro) mittari kykenee tarjoamaan.
    Tässä yksi testi jossa mittarien tarkkuutta on testailtu.

    Tuohon alkuperäiseen vielä, niin eikös OLED musta ole 0 ja gamma on siis power gamma.
    Testi-ikkunan 10% absoluuttiseen oikeaan kokoon olisin vähän skeptisempi, APL:n olisi syytä olla suunnilleen sama testi-ikkunoissa kuin siinä materiaalissa jota katsellaan. Menee kenties hiusten halkomiseksi tämäkin.
    Onko muut huomanneet eroa onko mittari kiinni paneelissa vai jonkin verran irti, kmruuska?
     
  6. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    En ole kokeillut muuten kuin mittari kiinni lasissa. En havainnut mitään ongelmia tähän liittyen. Paljon kivempi operoida kun ei tartte istua täyspimeässä.
     
  7. Jurin

    Jurin Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.07.2012
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsellä tuli etenkin tumman pään mittauksiin välillä ihmeellistä kiemuraa jos mittari oli lasissa kiinni. Ero oli toki varsin pieni, lähes mitätön.

    Nyt on tullut otettua useampi kierros kalibrointia tuon OLED:n kanssa ja lopputulos on aina ollut jotakuinkin pettymys. Murheena erityisesti tummien sävyjen toistokyky. Tuntuu että on pakko valita joko black crush (ainakin sävyt 1% - 3%) tai järkyttävä palikoituminen ja liukusävyjen raidoitus (hyvä esimerkki House of Cards:n tunnarin loppupuoli – Pilvet liikkuu tummaa taivasta vasten).

    Parhaan lopputuloksen sain tällä hetkellä käyttämällä pelkästään 20-pisteen WB-säätöä. Hinkkasin sen avulla piste kerrallaan sekä väritasapainon että gammakäyrän hyväksi. Sävyt tuntuu olevan tontilla ja muutenkin varsin miellyttävä lopputulos, paitsi nuo tummat sävyt jotka tuntuu olevan täynnä palikkaa ja ylimääräistä kohinaa vaikka miten yrittäisi säätää.

    Tuleeko kenelläkään mieleen mitä tässä vielä kokeilisi? Millaisilla toimenpiteillä olette saaneet hyvän lopputuloksen?
     
  8. northrob

    northrob Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.03.2006
    Viestejä:
    371
    Saadut tykkäykset:
    26
    Piti ihan ruveta vertailemaan töllön ja tykin eroa. Pikaisella tsekkauksella epäilisin, että suurin syy on alkuperäisessä materiaalissa, jonka LG sitten saa "paremmin" esille. Tummat liut tuntuu olevan se suurin säästöpakkauskohde. Kuvan B suurehko ero yötaivaassa johtuu kamerasta.
     

    Liitetyt tiedostot:

    • A.jpg
      A.jpg
      Tiedostokoko:
      139 KB
      Katsottu:
      102
    • B.jpg
      B.jpg
      Tiedostokoko:
      133,5 KB
      Katsottu:
      109
    • C.jpg
      C.jpg
      Tiedostokoko:
      80,4 KB
      Katsottu:
      93
    • D.jpg
      D.jpg
      Tiedostokoko:
      134,5 KB
      Katsottu:
      100
    • E.jpg
      E.jpg
      Tiedostokoko:
      156,7 KB
      Katsottu:
      101
  9. Jurin

    Jurin Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.07.2012
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hyviä vertailukuvia tuossa. Etenkin tuo B on malliesimerkki siitä mitä B6:lla tulee vastaan jatkuvasti.

    House of Cards:n tapauksessa osasyyllinen on varmasti myös pakkauskohina, sillä noin pahaa ei näy hyvällä 4K-materiaalilla. Hyvälläkin materiaalilla ongelman huomaa ja kun sen on kerran huomannut, sitä on todella hankala unohtaa.

    Asiaa pahentavia seikkoja taitaa olla kaksi, tai oikeastaan kolme. Ensinnäkin OLED:n natiivi musta on niin hyvä että tummien sävyjen erottelukyky on teoriassa todella hyvä – käytännössä parempi kuin mihin nykyiset pakkaustekniikat ja paneelin ohjausyksiköt kykenevät.

    Tämä aiheuttaa juuri pakkauskohinan erottumisen huomattavasti helpommin kuin millään muulla näyttötekniikalla. Vaikuttaa vahvasti siltä että valmistajat tietävät nämä seikat erittäin hyvin. LG:n ratkaisu tähän asiaan on ollut black crush. Panasonic:n ratkaisu on vielä asteella "ökykallis" (TX-65CZ952B), koska merkin tuntien väritarkkuus on prioriteetti eikä tähän ongelmaan ole löytynyt vielä mitään muuta pätevää ratkaisua kuin oma ohjainyksikkö jossa kallis 8000-pisteen 3D LUT. Vaikka paneeli tulee täsmälleen samalta tuotantolinjalta LG:n kanssa.
     
  10. deko

    deko Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2007
    Viestejä:
    134
    Saadut tykkäykset:
    7
    Oma kokemukseni LG OLED -telkkarista on jo parin vuoden takaa (EA970), mutta siinäkin oli tämä ongelma eli tummien sävyliukujen porrastuminen ja palikoituminen. Kokeilin eri formaatteja videosignaalille ja palikoituminen poistui täysin kun syötin telkkarille 8 bittiseksi ditheröityä YCbCr -422 formaattia. Normaalilla 12 bittisellä komponenttisignaalilla sekä 8 -bittisellä RGB:llä ongelma esiintyi. Tekniikka on sama mitä plasmoissa aikoinaan käytettiin. Nekään eivät pystyneet esittämään puhtaasti kaikkein tummimpia sävyjä ilman ditheröintiä. Ainoa haittapuoli on pienen pieni tummien kohtien "eläminen" kun oikein tarkasti läheltä katsoo. Normaalilla katseluetäisuudellä sitä ei huomaa.

    Palikoitumisen ja väriliukujen porrastumisen saa siis uskoakseni näillä uusillakin LG:llä täysin pois. Se vaatii ulkopuolisen videoprosessorin (esim. Lumagen Radiance) jolla voi signaaliformaatin ja ditheröinnin tason määritellä.
     
    Jurin tykkää tästä.
  11. Jurin

    Jurin Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.07.2012
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    0
    Erittäin mielenkiintoinen havainto ja omat kokeilut tukee tuota. Itse käytän HCFR:n omaa generaattoria PC:n näytönohjaimen kanssa ja parhaat väriliut tulee juurikin YCbCr -422 8-bit -formaatilla (vaihdettavissa asetuksista). Eri asia sitten missä formaatissa laite käsittelee sisäiset lähteet esim. Netflix tai kaapeliviritin?

    Erillisen prosessorin hankinta 2K€:n telkkariin ei ns. "kiinnosta". Eli pitäis kai viritellä HTPC. Taas.
     
  12. deko

    deko Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2007
    Viestejä:
    134
    Saadut tykkäykset:
    7
    Joo, erillisen prosessorin hankinta ei ole mikään käytännön ratkaisu, koska halvimmillaankin 4k outputeilla varustettu Radiance maksaa 3600 puntaa. Mutta jos sellainen jo jollakin on (tai DVDO), niin kannattaa kokeilla eri videoformaatteja. Ehkä halvempiakin konverttereita tjs löytyy? En tiedä.
     
  13. Jurin

    Jurin Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.07.2012
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lisää pähkintää viikonlopun testailuista. Näyttää pahasti siltä että kalibrointi HCFR:n generaattorilla PC:n HDMI-lähdöstä on vähän liikkuvaan maaliin osumista. Jos näytönohjaimen ulostuloa vaihtaa YCbCr 4:2:2 ja 4:4:4 välillä niin harmaasävyt heittelee ihan selvästi. Näitä moodeja ei saa mitenkään telkkarin omilla kuvatiloilla hallittua, joten pitäisi tehdä oletus että kaikki toistoketjun laitteet (ja appsit) ulostaa täsmälleen samaa formaattia, jota ne ei kyllä tee. Tähän soppaan jos vielä koittaa RGB-moodia niin ahdistus iskee. RGB:n voi ehkä kuitenkin unohtaa koska ilmeisesti ruutu muuntaa kaiken YCbCr -formaattiin.

    Toinen mielenkiintoinen havainto. Väritasapaino ei tunnu pysyvän stabiilina riippuen siitä kauanko laite on ollut päällä. Käyntilämpötila vaikuttaa? Kylmänä puskee liikaa punaista ja jonkin ajan kuluttua tämä stabiloituu ja muuttuu liialliseksi vihreäksi, vaikka kalibroinnin jälkeen kaikki värit oli tasapainossa. Pitänee tutkia tätä vielä tarkemmin, mutta mihinkään asetuksiin en koskenut, mittari oli samassa paikassa ja HCFR oli täsmälleen samoilla säädöillä.
     
  14. janila

    janila Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.07.2002
    Viestejä:
    789
    Saadut tykkäykset:
    58
    Mitkä teillä on 2 point WB -säädöt BT 1886 -gammalla? Entä värilämpötila?