Miten Dolby ja Dolbyn liikevaihto/-voitto liittyy studioitten kaiutinostoihin?? Ihan sama kuin höpöttäisit tässä yhteydessä Coca-Colan liikevaihdosta. Jokainen kioski ostaa kalustonsa kyllä ihan omilla rahoillaan. P.S. Oletkos kuullut hyvin voimakkaasti kustannustehostetun, ns. projektistudion konseptista? Eurooppalaisessa tuon konseptin säästöstudiossa kaiuttimien merkki on tod. näköisesti Behringer. Amerikkalaisessa vastaavassa luultavasti jotain JBL:n tai Mackien matolaatikoita. Avainsanat on "gauuhee kiire, mahdollisimman halvalla". Suoraan-videolle -kakkatuotannoissa ja muussa aikuisviihteen äänimiksailussa laatu ei todellakaan ole prioriteettilistalla Top 5:ssa.
Studiot on kuin muutkin monimutkaiset ja vaativat asiat. Kokonaisuus ja työntekijäinen ammattitaito ratkaisee enemmän kuin kaiutinten merkki. Äänet voi pistää kuosiin ihan 2-kanavaisenakin ja sitten vain hoitaa niiden sijoittelu äänikuvassa (loppumixaus) todellisessa atmos ympäristössä kuvan kanssa. Luulisin että näin monasti tehdäänkin. Melkeimpä väittäisin näin. Musiikin tekemisessäkin loppumiksaus ja äänitys tehdään monasti aivan eri studioissa ja eri kälättimillä. Kun musiikin tekemisessäkin tärkeämpää on se että äänittäjä tuntee työkalunsa eli kaiuttimet ja niide virheet studiossa kuin kaiuttimien merkki niin eiköhän sama päde elokuvastudioihinkin. On monta tapaa tehdä hyvä tai huono ääniraita ja sekin on pitkälle makuasia. Esimerkiksi hollywoodin tuotoksissa dialogeja on helppo seurata mutta oi miksi suomalaisissa leffoissa saa arvailla mitä ne näyttelijät mumisee.
Heh. tarkoitin, että Snäckbyllä on ehkä kostea lauantai ja siksi postaukset hämäriä. En minäkään noista jutuista selvää saa ja ihan selvinpäin täällä ollaan.
Hollywoodissa käytetään sen dialogin äänittämiseen ja miksaamiseen varmaan sama summa rahaa kuin suomessa koko elokuvaan. Ei ole siten ihme, jos laadussa on "pikkuisen" eroa.
^varmaan noinkin mutta kyllä niissä B tai C-kategorian leffoissakin on dialogi kunnolla kuultavissa. Taitaa enempi olla kyse jostain oudosta filosofiasta. Kyllä vanhemmissa suomileffoissa dialogi kuului selkeästi. Ehkä pitäisi käyttää enemmän kompressiota.
Hifiexpossa oli joku Yamahan soundbar (googlauksen perusteella veikkaan että YSP-5600, en painanut sen kummemmin mieleen), jonka tukena oli söpö pieni Klipschin 12-tuumainen subbari. Tuo härveli tukee jopa Dolby Atmosta! Ilmeisesti edellyttää suht kovia seiniä luodakseen uskottavaa äänikuvaa. Tuossa tilassa kokemukseni oli vähän kaksitahoinen. Yhdessä sadekohtauksessa kuulin ääntä takaa ylhäältä oikealta, ja en meinannut millään uskoa, ettei siellä ole kaiutinta soimassa... Myöhemmin vaihdoin istumapaikkaa keskemmälle, ja siinä äänikuva ei ollutkaan yhtä hyvä. Ihan hauska ratkaisu, vaikka ei mitään tosihifiä olekaan. Ei kyllä ole ihan halpa.
Entäs miltäköhän tämä setti vaikutti? Vai vaikuttiko ollenkaan? edit: Oho, nyt vasta huomasin. Höh. :/
tällä hetkellä on settinä 7.2 miten saisin helpoiten atmoksen? etupääkajareitten päälle atmos kaiuttimet? olenko ihan hakoteillä`?
Hanki 1. Atmos-tuella oleva vahvistin, 2. Atmos-raidan sisältävää materiaalia, 3. Atmosta ulostava soitin, 4. Minimissään kaksi kaiutinta kattoon suoraan kuuntelupaikan yläpuolelle eteen/taakse suunnassa ja juuri alueen ulkopuolelle sivusuunnassa. http://www.dolby.com/us/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/7-1-2-setups.html Pyydä Snäcby asentamaan, se tulee ilmaiseksi, kunhan on Dolby Atmoksesta kyse (eikä DTS tai Auro).
eihän tuo olisi edes paha rasti mutta se on ongelma jos haluut vaihtaa huoneessa jarjestystä niin joudut repii helvettiinne ne sieltä, mula ois ihanne korkeus kyllä tolle kattokajari asennukselle
1. kohta taitaa tuolla ukkelilla päteä, mikäli malli on Marantz SR7009. Muut kohdat voi osoittautua liian hankaliksi
Mitäs noi boldatut meinaa? En ainakaan Dolbyn sivuilta löytänyt speksejä näistä. Lähinnä siellä oli vain sijoittelusta juttua ja miten perinteinen 5.1 saadaan Atmos aikaan päivitettyä.
Atmos Elevation vaatimukset: - sopiva katto korkeudeltaan, muodoltaan ja pinnaltaan. - vahvistin joka tukee Atmos Elevationia. Vaatii omat asetukset jota ei vanhemmista ja halvemmista uusistakaan löydy. - Elevation kaiuttimet. Halvimmat on Keffin jotka maksaa 500,- per kpl. Suurimmalle osalle minimikustannukset on luokkaa 4.000,- eli uusi vahvistin 2.000,- ja 4kpl kaiuttimia ylösheittoon minimi hinnaltaan a' 500,-. Paljon halvempi on yleensä laittaa kaiuttimet kiinni kattoon kun ei tarvitse vaihtaa vahvistinta ja pärjää halvemmilla kaiuttimilla.
Lainaamasi viesti oli sarkasmia ja kuittailua käyttäjälle nimeltä Snäckby, joka on aiemmin kyseisiä perättömiä väittämiä esittänyt täällä foorumilla. Eli mitkään noista eivät ole todellisia vaatimuksia eivätkä liity Atmokseen. Tavalliset hyvät kaiuttimet oman kuuntelutilasi ja äänenpainetarpeiden mukaan kelpaavat jatkossakin. Toisekseen; mikäli on mitenkään mahdollista asettaa Atmos-kaiuttimet kattoon, niin käyttäkää kattoasennusta. Tuo "heijastus" katon kautta on käytännössä täysin käyttökelvotonta sontaa, joka keksitty vain inno-sisustajien ja lipevien markkinointimiesten ehdoilla. Täyttä huijausta.
Etelärannikolla on nyt niin paljon lunta että naapuritalon pikku pojat kun tekevät lumiukon niin se kastetaan aheikkiseksi. Ulkona kuin lumiukko. Tennispalatsin kaiuttimet: http://prophon.se/dept/Biografsystem_6853/SWE/SEK Ja Oulun Starin: http://www.novacoustic.com/html/cinema.html Edellen olen muuten sitä mieltä että Iisalmesta pienin käyttökelpoinen kotiin on 8260. Ja sekä esimerkiksi kiinalainen Kef ja jenkki Klipsch myös osaa tehdä kaiuttimia. Kuten oikeita Atmos Elevation kaiuttimia. Niitä ei sitten muuten voi käyttää katossa osoittamassa alaspäin.