Käytätkö pyöräilykypärää?

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana KMOK, 31.05.2007.

?

Käytätkö pyöräilykypärää?

  1. Käytän

    90 ääntä
    44,3%
  2. En käytä

    113 ääntä
    55,7%
  1. Paake

    Paake Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    24.01.2002
    Viestejä:
    714
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuten tuossa muutkin ovat huomauttaneet niin suomessahan lain mukaan kypärää pitää käyttää. JA jos joku sitten ilman kypärää ajelee ja päähän tulee pipi niin johtuuhan tuo pääpipi ainakin osittain pyöräilijän tuottamukselliesta suojavarusteiden laiminlyönnistä.

    Tosin kyllä muistan ajan kun autoihin tuli turvavöiden käyttö pakolliseksi takapenkillä, varmastikin joskus 80-luvulla siis. Ja sitä ennen suomessa naurettiin ruotsalaisten liikenneturvamainoksille jossa todettiin etten halua norsua takapenkille. (vrt millä vauhdilla vyötön kaveri voi tulla kuskin selkään kovan vauhdin kolareissa) Eli kovin on vaikeaa monille tunnustaa sitä että suojalaitteita tulisi suosia, ilmeisesti monilla on edelleen se mielikuva, että on niin hyvät taidot liikenteessä, ettei itselle mitään voi tapahtua. Harmi vaan että edelleen liikenteessä on muitakin kuin näitä mm-sarjan rallikuskeja, ja erityisesti ihmisiä jotka kuvittelee olevansa mm-rallikuskin tasoisia ajajia. Ehkäpä kolaritkin vähenisi dramaattisesti jos rattiin liitettäisiin terävä piikki siten, että kolaritilanteessa se lävistäisi kuskin. Eiköhän kolarien määrää ainakin saataisi dramaattisesti alas kun ihmiset tajuaisi ettei kolarointiin ole varaa...
     
  2. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Aktiivistakin turvaa (vältä-kolari) kannattaa suosia, passiivisen (kypärä-auttaa-kolarissa) ohella.

    Etenkin jarrutusharjoittelu kaikilla mahdollisilla pinnoilla ja nopeuksilla kannattaa opetella selkäytimeen, pelkkä esteen väistäminen maksiminopeudella polkiessa ei ole turvallista, siinä helposti törmää lyhtypylvääseen tai kanttariin tai muuhun kovaan. On siis aina eduksi hiljentää nopeutta ENNEN törmäyshetkeä/väistöhetkeä.

    Ajokki käyttäytyy täysin eri tavalla nurmikolla/soralla/asfaltilla, ja äärimmäisen vaarallisena esimerkkinä asfaltti, jossa on hieman soraa siellä täällä; todella epävakaa hidastuvuus. Etenkin mutkissa jarrutettaessa tai jyrkästi kääntämällä estettä väistettäessä pitää luottaa pidon ennustettavuuteen, ettei tule yllätyksiä. Hiekalla pitää voida luottaa siihen, että sladi on hallittu ja tien pito sopivan huono. Asfaltilla siihen, että pito pysyy, tai menetetään hallitusti takarenkaan lukitsemisella, joka kikka mahdollistaa äkillisen suunnanmuutoksen.

    Kaatumisharjoittelussa talvi on parasta aikaa. Kun asfaltilla on lumikerros, silloin ei satu pahasti eikä ajokkikaan rikkoudu. Hiekoitussora lumella on jo ikävämpi, se raapii vaatteisiin reikiä, kannattaa ottaa vanhat kaatumisvaatteet soralla tai hiekoitetulla lumella harjoitteluun. Myös se kallein uusi fillari kannatta unohtaa, kaatuillaan halvemmalla ajokilla.

    Jäällä kaatuminen sattuu jo sen verran enemmän, että syndit kannatta pukea. Minä lisään moottoripyöräasun sisätaskuihin niihin kuuluvat pehmikesuojat, jolloin jäällä kaatuminen on hauskaa hubaa. Jäällä kaatuminen tapahtuu NIIN ÄKKIÄ, että ihminen ei ehdi reagoida, ollaan kaaduttu ennen kuin sitä aivot tajuavat, siksi pitää totutella ylläreihin, olla pelkäämättä jääkaatuilua. Kun kaatuilee semmoiset sata kertaa päivässä, (pihalla tai parkkipaikalla tai paksulla jäällä, ei liikenteessä) pelko poistuu ja alkaa nauttia hommasta. Etenkin kun on hyvät suojavaatteet.

    Aloitetaan kaatuilu paikallaan seistessä (fillarin satulassa istuen siis), lisätään ajonopeutta asteittain ja kaadetaan ajokki vaikka eturenkaan lukitsemisella. Huomataan se, että ajonopeuden kasvaessa liukumismatka kasvaa, tällöin on vaara ajautua rekan alle. Liikenteessä: mitä liukkaampi keli, sitä hiljaisemmin edetään, ettei liukumismatka ole liian pitkä ja vaarallinen. Liukkaat mäet ovat pahoja, koska jos pito menetetään, ajaudutaan aina alamäkeen eli siis auton alle. Vaakasuoralla tielläkin tiessä on kaatoa johonkin suuntaan (ojan/ojien puolelle), ja siihen suuntaan liukuminen tapahtuu kun renkaiden pito katoaa.



    Ennakointi on paras aktiivinen turvakeino, eli kun mielessään oikein odottaa, että kohta tuokin kakara tasan varmasti pomppaa ajolinjalleni, siispä jarrutan jo etukäteen vauhtia, että saan pysähtymään ajoissa, jos tarve tulee. Tänäänkin lenkilläni vältin tusinan ruumiin tekemisen kun ennakoin mänttien käytöksen, eli tiesin, etteivät hellasäröt+turistit osaa liikennesääntöjä (kävelevät pyörätiellä rinnakkain, työntelevät jopa lastenrattaita), eivätkä pikkulapset tajua katsoa minne juoksevät. Myös jotkut hyypiöt ovat saaneet luvan hallinnoida koiraa pyörätiellä. Vaikka koiraa ei saisi pyörätiellä pitää poukkoilemassa, ainakaan yli 50 cm pitkässä hihnassa. Koirahan uppoutuu nenänsä mukaan hajujen maailmaan, ei ymmärä katsoa minne tepastelee, maassa vipeltävä kuoriainen tai uusi haju on niin valloittava.

    Erikseen on niitäkin huippuammattilaisia, jotka osaavat pitää koiran hihnan lyhyenä ja koira pidetään pientareella/ojan puolella, eli hihnan omistaja on turvapuskurina fillaroitsijaa vastaan. Kuten on myös kakaransa/lastenrattaansa/vaimonsa kurissa ja nuhteessa nahkaremmeillä pitäviä huippuälykkäitä alfauroksia, joita tekisi mieli mennä pussaamaan, kun ymmärtävät toimia liikenteessä asianmukaisella tavalla.

    Ja mainitsen vielä erikseen senkin, että sattuman kaupalla tänne Tsadin Hujakoille on myös eksynyt ne maapallon 5 ainoaa huippuälykästä hameenkantajaa, jotka ymmärtävät miten liikenteessä toimitaan. Sen verran pelästyttäviä tapauksia ovat, harvassa, että aina meinaan ajaa päin puuta ja menettää tajuntani kun sellaisen otuksen lenkillä näen. Alfanaaraita, ugh. En mene pussaamaan kyseisiä harvinaisuuksia, tulisi kuitenkin turpaan. Pitää osata ennakoida sekin vaara, väistän ja pakenen paikalta nasta laudassa, tai siis pedaalit punaisena.
     
    Viimeksi muokattu: 21.09.2008
  3. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Arkipyöräilyyn en voisi kuuna päivänä kuvitella käyttäväni pyöräilykypärää, mutta (kuten taisin ennakoida tässä ketjussa vajaa kymmenen vuotta sitten) harrastuspyöräilyyn sellaisen olen nyt tilannut MIPS:eineen päivineen, kun tuli aloitettua (tai pikemminkin ennakkotilattua) fatbike.
     
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Kypärää olen käyttänyt aina, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Mutta en tavallista pyöräilykypärää, vaan noita skeittauskypäröitä vai mitä lie oikealta nimeltään ovat.

    Rullaluisteluun olen ne (useampi toki löytyy) alunperin hankkinut ja mielestäni ne ovat oikein passeleita myös pyöräilyyn. Ulkonäkö on hyvä ja kun hiuksiakaan ei käytännössä ole, niin eipä tarvitse niistäkään murehtia, kuten Pelviksen. ;)

    Veikkaisinpas, että arkipyöräilyssä tapahtuu enemmän onnettomuuksia kuin harrastuspyöräilyssä. Arkipyöräily sekalaisessa liikenteessä, jossa on toisia pyöriä, kävelijöitä, rullaluistelijoita ja autoja on paljon sattumanvaraisempaa touhua. Harrastuspyöräily yleensä tapahtuu alueella, jossa ei niin paljoa muuta liikennettä ole. Maantiepyöräilykin on paljon turvallisempaa, vaikka autoja ohi suhahteleekin.
     
  5. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Tämä on varmasti totta yleisesti ottaen. Olen kuitenkin arkipyöräilyssä sen verran neuroottisesti ympäristöstäni tietoinen (tyyliin jokainen auto on potentiaalinen päälleajaja). Kun tämä yhdistetään vielä toistaiseksi sen verran teräksiseen motoriikkaan, että ne harvat kaatumiset liukkailla keleillä olen ottanut hallitusti vastaan, niin koen todennäköisyyden sille, että joudun onnettomuuteen jossa kypärällä olisi tehnyt jotain, olevan niin pieni, että voin asettaa kypärästä koituvat haitat hyötyjen edelle. Ylivoimaisesti suurin haitta kypärässä on yksinkertaisesti se, mihin laitat sen määränpäässä: jos ajatellaan kaikkia niitä määränpäitä, mihin arkipyöräilen, niin kotia lukuun ottamatta vain yhdessä on paikka, missä voin tilapäisesti säilyttää kypärää. Toki tällaisella pystytukalla kypärä vaikuttaa kampaukseen, enkä koe rankaksi turhamaisuudeksi sitä, jos en halua ihmisten ilmoilla jatkuvasti olla sen näköisenä, kuin olisin mennyt suoraan suihkusta nukkumaan.

    Olen kuitenkin sitä mieltä, että ihmisten pitäisi noin yleensä käyttää kypärää arkipyöräilyssäkin, sillä valitettavasti yleensä vähintään joka kolmas vastaantulija on sitä tyyppiä, joka keskittyy ihan muuhun kuin eteensä katsomiseen -- ehkä sekin on pitänyt allekirjoittaneen havainnointikyvyn terässä, kun tietää tasan tarkkaan, että oli kyse kävelijöistä tai pyöräilijöistä, niin useimmiten tuntuu, kuin olisi juoksemassa jenkkifutispallon kanssa kohti maalia joutuen tuon tuosta väistelemään vastapuolen kohti painavia pelaajia.
     
  6. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Itselleni tuo ei ole koskaan ollut mikään iso ongelma. Töihin yms. mennessä kypärä on tietenkin helppo ottaa mukaan sisälle. Kaupungilla taas yleensä olen jättänyt sen vain roikkumaan pyörän ohjaustankoon tai sitten tarakalle. Jos joku vie, niin sitten vie. 20-30 eurolla saa uuden ja eipä ainakaan toistaiseksi kukaan ole vienyt tai ilkivaltaa tehny.

    Hiukset ovat kieltämättä ongelma, jonka ymmärrän hyvin. Jos niitä itsellänikin olisi, niin varmasti joskus jäisi kypärä laittamatta tuon vuoksi.

    Mites tällainen http://www.hs.fi/autot/a1384139334423

    Tuohan on jo vanha juttu ja tuota ja vastaavia muita olen nähnyt halvemmallakin myynnissä.
     
  7. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 327
    Saadut tykkäykset:
    282
    Sen ainoan kerran kun olen tarvinnut sairaalahoitoa pyöräonnettomuuteen niin se tapahtui arkisesti työmatkalla. Ja meikäläinen sentään harrastaa maastopyöräilyä joten pyörän hallinta on aika hyvin hanskassa ja kaatumista on tullut harjoiteltua. Eturengas vaan lipesi hiekoitushiekassa alamäessä (vauhtia oli oikeasti mitättömästi koska olin tulossa jäiseen alikulkutunneliin). Ennen kuin kissaa ehdin sanoa olin pää edellä asfaltissa. Kypärä oli aika rujon näköinen sen jälkeen.

    Kypärän jätän myös aina tangolle killumaan, olin missä vaan. Ikinä sitä ei ole varastettu tai tehty ilkivaltaa. Voipi toimia myös hyvänä pelottimena varkaille - tämän pyörän kuski on luultavasti jossain lähettyvillä.

    Mutta en minäkään aina kypärää pidä, joskus vaimon mummista lainatessa kuivalla kesäkelillä hurjastelen vähäinen tukka hulmuten.
     
  8. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Aloin käyttämään kypärää samalla kun ensimmäinen muksu syntyi. Ajattelin että jos haluan että muksut käyttää, on itsekin käytettävä. Lähipiirissä on myös tapahtunut sen verran paha pyöräilyonnettomuus (kypärää ei ollut päässä) tämän jälkeen, joka on vain vahventanut käsitystä kypärän käytön järkevyydestä.

    Tavallaanhan omasta mielestä se on silkkaa hulluutta lähteä ilman kypärää suomen talvisille liukkaille teille ja tuohon liikenteeseen. Ei kyse ole ainoastaan siitä, että ajoväline on kontrollissa - mikä tahansa muukin asia vaikuttaa siihen, tapahtuuko se onnettomuus omalle kohdalle. Ja sen ei tarvitse tapahtua kuin kerran.

    Yle Turulta aika päräyttävä esimerkki, kuinka paljon sitten se voisi auttaa:
    http://yle.fi/uutiset/kypara_auttaa_pitamaan_kaalin_kasassa__katso_melonin_stunttisuoritus/9083062
     
    Viimeksi muokattu: 29.08.2016
  9. JJCool

    JJCool Guest Guest

    Liittynyt:
    30.09.2003
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pyöräilen kesät talvet ja kypärä on käytännössä aina päässä. Talvella on laskettelukypärä joka antaa hyvän suojan ja on lämmin, suosittelen.
     
  10. petepas

    petepas Elämme fataaleja aikoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    2 441
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ns. kaupunkifillaroinnissa en käytä kypärää, vauhdikkaammassa ajossa ja työmatkoilla aina.