Kaverin kanssa olemme keskustelleet tästä enemmänkin, mutta tuntuu, että lähes kaikki nykypäivän (ainakin amerikkalaiset) kauhuleffat ovat huonoja, juosten kustuja pökäleitä, jotka luottavat lähinnä halpojen säikäytysten tehoon tai sitten ällötysefektiin kuten esim. Human Centipede. Ainoa piristävä poikkeus lienee James Wan, jonka luoma SAW-sarja, Indidious-sarja ja jopa parjattu Dead Silence tuntuivat tuoreilta katsoa ja niissä näkyy ohjaajan omaleimainen kädenjälki. Ennen kauhuleffat olivat HAUSKOJA. Nightmare On Elm Street, Perjantai 13, Child's Play, Scream ja muut Slasher genren merkkiteokset kestävät vielä tänäkin päivänä katselua ja myös enemmän "tosissaan" tehdyt Manaaja, Ennustus ja Hellraiser-elokuvat ovat mieleeni. Carpenterin kultakauden tuotoksista, Cronenbergin varhaisteoksista tai Romeron Zombie-trilogiasta puhumattakaan. Mitä sitten tänä päivänä tehdään kauhu-kategoriassa? Jotain Annabellen, Ouijan yms kaltaista tusinapaskaa tai sitten loputtomia remakeja. Viime vuosikymmenen piristävät poikkeukset omaan mieleeni tulivat lähinnä jenkkien ulkopuolelta, kuten Orpokoti, Julian silmät ja Splice. Japsikauhuun en ole pahemmin tutustunut. Onko meillä täällä foorumilla muita kauhufaneja ja mikä on teidän kantanne tähän asiaan?
Allekirjoitan. Eräs näkökulma voisi olla se, että tämän päivän mainstream toiminta- ja trillerielokuvissa (jopa toimintakomedioissa) saattaa näkyä kauhulelementtejä gorea enemmän kuin monessa 80- tai 90-luvun kauhuelokuvassa yhteensä. Ehkä tekijät ovat suurempien yleisöjen toivossa siirtäneet kauhuosaamisensa (ja rahansa) juuri toisiin genreihin jättäen varsinaisen kauhugenren oman onnensa nojaan. Tietenkin moni kauhuohjaajalegenda Hooperista Raimiin teki kulttileffansa uransa alkupuolella minimaalisella budjetilla ja näin ollen sitä luulisi, että nykyiset ohjaajat pystyisivät parempaan. Ehkä kysynnän laantuminen sekä kauhugenren sirpaloituminen pienempiin genreihin Human Centipeden shock value -kauhusta aina remakeihin on tehnyt tehtävänsä. Tietenkin, vähän kuten kaikessa nykyään, perinteisten genrejen uusilla tekijöillä on kohtuuttoman suuret saappaat täytettävänä, sillä sehän on lähes varma asia, että jos joku yrittäisi luoda uuden slasher-hahmon ja sille elokuvasarjan, niin sitä verrattaisiin ko. genren merkkiteoksiin kohtuuttoman paljon ja haukuttaisiin modernin tekniikan ja tarinankerronnan käyttöä. Tätä painetta ei esimerkiksi Wes Cravenilla, joka ei edes halunnut ohjata kauhua, tainnut olla.
Itseä ei kiinnosta pätkääkään "uudet" kauhuelokuvat. Niistä puuttuu kaikki se syke, mitä ennen 90-lukua on tehty. Vielä 90-luvun puolella tuli jotain hyvää, mutta sen jälkeen ollut pelkkää alamäkeä. Kyllä kulta-aika on ehdottomasti 60-, 70- ja 80-luku. Jos ei oteta mukaan vanhoja esim Hammer kauhuja. Ihan poikkeuksia on tosiaan Saw tyyppiset yllättäjät, mutta niissäkin uudelleen katsominen jo latistuu huomattavasti. Kovasti odotan juuri tilattua Hellraiser Trilogyä. Siinä on sitä oikeaa tunnetta.
Peleistä saa nykyään melkeinpä ne parhaimmat sävärit mitä jännitykseen ja kauhuun tulee. Historia on täynnä hyviä kauhuleffoja, mutta sanoppa 2000-luvulta edes yksi kauhuklassikko, mitä muistelet kylmähiki otsalta valuen. Itselleni voisi The Conjuring olla sellainen muita ei tule nyt mieleen. Muutenkin mitä kauhuun tulee, niin noi manaus ja riivaus leffat ovat niitä jotka parhaiten itseeni uppoavat. Edit: Tunan listalta löytyy kyllä hyviä poimintoja. Varsinkin El orfanato ja Martyrs ovat kolahtaneet.
Taitaa suurin osa nykyajan kauhuelokuvista olla näitä straight-to-video kamaa. Määrällisesti näitä tehdää varmasti nykyään jopa enemmän kuin aikaisemmin. Näitä saa tehtyä pienellä budjetilla, kuvauksessa käytetään esim. iPhonea ja veri cgitä, niin vaatteetkin säästyvät Rahallinen tuotto on joissakin tapauksissa valtava suhteutettuna budjettiin (Paranormal Activity budjetti $15,000/ tuotto $193,355,800). Tuo ipeniemelan mainitsema "Ennen kauhuleffat olivat HAUSKOJA" lause (kidutus-porno ei ole mielestäni koskaa hauskaa), pitää kyllä monissa tapauksissa paikkaansa (Re-Animator 1 ja 2, Society, Return of the Living dead). Tämä pätee enemmissä määrin elokuvien jatko-osiin. Mielestäni esim. Nightmare on Elm Street osat 1-2, Hellraiser osat 1-2, Childs Play osat 1-3 ja Perjantai 13 osat 1-5 osat eivät olleet niin "hauskoja". Jatko-osissa Freddystä, Jasonista, Pinheadista ja Chuckysta tehtiin enemmän mainstream-yleisölle suunattuja hahmoja. Hooper, Craven, Carpenter ja Romero tekivät aikanaan niitä parhaimpia "kauhuelokuvia", mutta kun katsoo herrojen viimeisempiä töitä, niin "maine" on todellakin katoavaista. Mielestän tarjontaa on todella paljon nykyään kauhun saralla, mutta suurin osa on näitä straight-to-video halppis kidutus-porno, mukadokumentti elokuvia (Hostel, The Human Centipede, A Serbian Film, Grave Encounters, V/H/S ymn). Mukadokumentit ovat mielestäni useassa tapauksessa parempia kuin nämä kidutus hommat. Useat nämä ultra väkivaltaisia elokuvia ohjaavat, eivät luultavasti muuhun kykenekkään ja näillä saavat nimeään esille. Tämä taasen mahdollistaa jatkossakin "elokuvien" ohjaamisen. Mielestäni 2000-luvulla tullut useita onnistumisia, tässä muutama nähdyistä. Japanilaisia on tullut nähtyä vain muutama ja sieltä varmasti löytyisi lisää. Sokan mainitsemaa uudelleen katsomis arvoa näillä on vähäinen, mutta lapsena/teininä nähty kauhuelokuva on syöpynyt paremmin alitajuntaan ja uudelleen katsominen lämmittää paremmin "paatunutta" mieltä. Tummenettuna ne "todelliset" kauhuelokuvat (ala Exorcist, Omen, Shining, The Changeling): 28 Days Later... (2002) The Others (2001) Session 9 (2001) Gin gwai (2002) Ju-on (2002) Ring (2002) Haute Tension (2003) House of 1000 Corpses (2003) Janghwa, Hongryeon (2003) Wrong Turn (2003) Dawn of the Dead (2004) The Grudge (2004) Saw (2004) Shutter (2004) The Descent (2005) The Devil's Rejects (2005) Wolf Creek (2005) The Hills Have Eyes (2006) Frontière(s) (2007) Funny games (1997/2007) The Mist (2007) -huonosti tehty cgi joissakin kohdissa vie tehoja El orfanato (2007) Paranormal Activity (2007) [Rec] (2007) 28 Weeks Later (2007) Trick 'r Treat (2007) Låt den rätte komma in (2008) Martyrs (2008) -tämä on jo kohtalaista kidutus-pornoa ja uudelleen katsominen on siirtynyt hamaan tulevaisuuteen Halloween II (2009) -taidan olla ainoa joka tästä tykkää [Rec] 2 (2009) The House of the Devil (2009) The Loved Ones (2009) I Spit on Your Grave (2010) Let Me In (2010) The crazies (2010) I Saw the Devil (2010) Insidious (2010) The Cabin in the Woods (2012) -komedia? Sinister (2012) The Lords of Salem (2013) The Conjuring (2013) It Follows (2014) Starry Eyes (2014) Bone Tomahawk (2015) sama täällä ja hyvin tehdyt kummitus kauhuilu. Tulevista erityisen paljon kiinnostaa The Witch (2015) ja Rob Zombien 31 (2016).
Juu no eipä tuota jenkeistä ole paljon hyvää kauhua tullut aikoihin. Eniten ehkä euroopasta tulee jotkut ovat osittain amerikkalaisten voimin tehtyjä kuten remake maniac. Itse en hae kauhusta mitään hauskuutta vaan sitä että se pelottaisi oikeasti,komediat sitten on erikseen. Monesti kauhuelokuvassa esiintyvä liika yliluonnollisuus syö helposti kauhun tehoa.Niinkuin manaajassa kyllä elokuvan kuitenkin katsoo. Avaruusoliot jos ne on uskottavasti tehty tietenkin menevät,koska mailman kaikkeus on niin suuri,tai tieteelliset kokeet esim fly. Muuten monesti enemmänkin trilleriksi luokiteltu elokuva tai jopa draama saattaa tuoda minulle enemmän ahdistavuutta tai kauhua. Ei sellaiset nukuttavat mätöt kuin descent. Joitakin menneiden vuosien leffoja jotka ovat tuoneet minulle kauhua ahdistavuutta tai mielenterveyshäiriöitä. alien 1979 invasion of the body snathers 1978 fly 1986 angel heart 1987 Tuossa ehkä pelottavimmat. Vaikea silleen tehdä pitempää listaa koska todella polottavat elokuvat ovat harvassa. Onhan tuota esim 2000 luvulla kyllä valmistunut todella mielenkiintoista kauhuelokuvaa jotka eivät välttämättä ole puhdasta kauhua. Eikä tänä päivänä leffat niin kovasti pelota kuin penskana. Joitakin esimerkkejä shutter island 2010 martyrs 2008 under the skin 2013 maniac 2012 antichrist 2009 these final hours 2013 sleep tight 2010 road 2009 Valitettavasti minulla on jäänyt vielä katsomatta pari 2000 luvun leffaa jotka pitäisi nähdä mutta en ole onnistunut vielä saamaan niitä mistään sherco diabolico 2015 ja nowhere girl 2015 voivat vielä yllättää.
En mikään genren ystävä ole mutta tuoreemmista kannattaa katsoa The Babadook ja Ich Seh Ich Seh ( Goodnight Mommy )
Nojuu babadook ihan hauskasti jäänyt kyllä mieleen , vaikka ei ehkä ihan mestariteosten tasoinen olekaan.
Ennen ja muinoin säväyksiä aiheuttivat leffateatterissa nähty Halloween, sekä jollain tasolla myös Poltergeist. Johtuen varmaan myös sopivasta iästä noita katsellessa, jolloin olivat myös jotain uutta ja hämmentävää. Jatkossa myös löytyi Evil Dead ja kumppanit suttuisilta videoilta, sekä myös ihan vanhat klassikotkin kun kiinnostivat. Valitettavasti hyydyin jossain vaiheessa näihin ja kauhuelokuvat jäivät sitten vähiin. Ehkä joku Scream tuli katsottua. Yritin myöhemmin uudestaan ja SAW:han oli ihan ok, mutta sitten varsinkin Hostelin perimmäinen ajatus jäi jonnekin. Paneskellaan reilu tunti ja loput puolituntia silvotaan. Todella pelottavaa. Onhan näitä uusia paljonkin, mutta en koe uudempia zombie-mässäilyjä mitenkään kauhuksi, vaan lähinnä toimintaviihteeksi. Mitään pelottavaahan niissä ei ole. Jännityselokuvat tietysti erikseen, mutta missä raja menee. Ring ja Antichrist surullisine tarinoineen lienevät puhdasta kauhuelokuvaa, mutta toisaalta täällä mainittu Shutter Island on taas ehkä jotain muuta. Mikä sitten on kauhua kenellekin. Todella vähän näitä kyllä nykyään tulee enää katsottua.
Kill List, Babadook, Goodnight Mommy, Bone Tomahawk, It Follows ja pienin varauksin We Are Still Here ovat olleet niitä harvoja oikeasti vaikuttaneita, jossain määrin kauhuun kallistelevia leffoja viime vuosilta. The Witchiä odotellaan täälläkin, joskin sillä alkaa olla jo epäilyttävän kova hype päällä: ohjaaja palkittiin Sundancessa ja tässä haastiksessa leffaa sanotaan parhaaksi kauhuksi sitten Hohdon