Avataan plazan perinteiden mukainen klassikkokeskustelu. Listatkaapa vuoden 2015 parhaita ja huonoimpia leffakokemuksia tänne (julkaisuvuosi 2015), samaan voi vaikka lisätä vuoden yllätyksen jne. Laitan omia lisäyksiä myös, kunhan vähän tarkemmin syynään mitä kaikkea vuoden 2015 leffatarjontaa katselin. Päällimmäisenä tunteena on kuitenkin että muutamaa merkittävää tapausta lukuunottamatta vuoden keskimääräinen osumisprosentti jäi omalta osaltani kehnohkoksi, mutta kuten sanoin niin palaan asiaan vähän myöhemmin.
Parhaimistoon antamieni arvosanojen valossa menevät: The Martian 4.5/5 Spectre 4/5 Crimson Peak 4/5 Far from the Madding Crowd 4/5 Irrational Man 4/5 Star Wars: The Force Awakens 4/5 Noista mieluisa yllätys oli Irrational Man, koska Woody Allenin taso on ollut melkoisen ailahteleva viime aikoina eikä tällaista hirtehishumoristista elokuvaa olisi häneltä odottanut. The Girl King -elokuvasta olisin toivonut parempaa, mutta se jäänee kuitenkin yhdeksi vuoden kohokohdista aihepiirinsä ja "kotimaisuutensa" vuoksi. Jonkin tason pettymys oli MacBeth - pelkäsin keskinkertaisuutta, mutta lopputulos oli jopa pökkelömäisempi kuin olin osannut odottaa - kuvallisesti se oli toki upea. Mad Maxiltä odotin kovasti enemmän kuin mitä se antoi, joten se oli kova pettymys. Kokonaisuutena totesimme vaimon kanssa, että kävimme tänä vuonna loppujen lopuksi melkoisen usein teatterissa. Kiitos sukulaisten, jotka ottivat lasta hoitoon aiempaa useammin. Mistä tuleekin mieleeni, että The Peanuts Movie ei ollut hullumpi sekään - eikä myöskään Inside Out.
Vuonna 2015 julkaistiin vaan 2 elokuvaa joille annoin 4.5/5 Mad Max: Fury Road Inside Out Yhdellekään en antanut täyttä vitosta, kun kaikki katsomani vitosleffat valuivat aiemmille julkaisuvuosille. Nelosia olikin sitten sen verran, etten jaksanut edes listata kaikkia. Huonoin katsomani leffa taisi olla Van Dammen Pound of Flesh, jota en olisi katsonut loppuun, ellei olisi ollut Dammemaratoni menossa. Tälle annoin 1.5/5.
Kun nyt edes muistaisi mitä kaikkia leffoja 2015 tuli katsottua, siis uusia leffoja eikä edellisvuotisia tai vanhempia...
Vähäistä oli katselut 2015. Mieleen jäivät Cop Car, Next time I'll aim for the heart, The Martian ja Inherent Vice. Fury Road ja Jurassic Park oli muutamat niistä harvoista jotka jäi kesken.
Vuoden paras elokuva(kokemus) oli ehdottomasti Fury Road ja suurin pettymys Jurassic World. Legend oli ihan viihdyttävä keskitason rikoselokuva ja Spectre ihan mukiinmenevä Bond-leffa, tosin hieman väsähtäneen oloinen Skyfalliin nähden. Erittäin onnistunut Star Wars jätti hyvät fiilikset elokuvavuoden loppuun.
Auttaa, jos muistaa käydä laittamassa arvion IMDB:n, josta voi sitten katsoa nopeasti oman arviolistansa julkaisupäivän mukaisessa järjestyksessä...
Vuoden parhaita: Star Wars: The Force Awakens - tämä yllätti, kun osat I-III oli mitä oli. Sicario Creed - Stallonelle Oscar! Mad Max: Fury Road Mission: Impossible Rogue Nation - huomattavasti viihdyttävämpi, kuin esim. uusi Bondi. Cruise jatkaa näiden "laadukkaiden/viihdyttävien" elokuvien sarjaa. Pettymyksiä odotuksiin nähden: Spectre Avengers: Age of Ultron Kun mitään ei odottanut, niin yllättivät olemalla "harmitonta" katsottavaa: San Andreas Run All Night Blackhat Terminator Genisys Focus Odotukset pohjissa, mutta yllätti olemalla katsottava: Fantastic Four Todella kova Pettymys, mutta silti kerran katsottava: Chappie - Die Antwoordin tyypit Child 44 - Tom Hardy Hirveää kuraa, alusta-loppuun: Wild Card Hitman: Agent 47 Poltergeist The Lazarus Effect The Human Centipede III (Final Sequence) - tämän vuoden HUONOIN!
Itselle se että elokuvan raahautuu teatteriin katsomaan on jo merkki jostain, oli elokuva jälkikäteen ajateltuna kuinka susipaska tai ei. Kokemuksia sitä hakeaa elokuvien kautta, eikä elokuvan hyvyydellä ole loppupeleissä hirveästi väliä. 18 leffaa (ehkäpä joku puuttuukin listasta kun saanut lipun/joku muu maksanut sillä hetkellä) tuli katseltua tänä vuonna teatterissa (kätevä tuo Biorexin tsydeemi kun se säilyttää - ainakin jonkin aikaa - historiaa ostetuista lipuista). Star Wars: The Force Awakens 2D Black Mass Vakoojien Silta 007 Spectre Yksin Marsissa 2D Labyrintti - Aavikkokokeet 2D Sinister 2 Jurassic Park 4 3D Mission: Impossible - Rogue Nation Terminator: Genisys 3D Tomorrowland - A World Beyond Mad Max: Fury Road 2D Olipa Kerran Seminaari Chappie American Sniper Birdman Blackhat Taken 3 Jos noista joku pitäisi nostaa yli muiden, niin Birdman, jonka voisi katsoa uudestaankin.
Nähdyt 2015 leffat: Mad Max: Fury Road **** Ex Machina **** Chappie ***½ San Adreas *** Wild Card **½ Terminator: Genisys **½ Jurassic World **½ Fast & Furious 7 ** Ja vielä ne, jotka saapuivat 2015 puolella Suomessa teattereihin: Inherent Vice ****½ Wild **** American Sniper **** Whiplash **** Theory Of Everything **** Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) ***½ Foxcatcher ***½
Nooh, jotain 2015 parhaimmistoa (siis ainakin Suomeen 2015 saapuneita): Mad Max Fury Road Star Wars The Force Awakens Theory of Everything Chappie Wild Inherent Vice What We Do In The Shadows [REC]4 The Intern Ted 2 Sharknado 3 The Water Diviner Ex Machina Furious 7 Frank (tuliko tämä jo 2014, itse näytän arvostelleen tammikuussa) Pettymyksiä ainakin ennakko-odotuksien pohjalta: A Tale Of Love And Darkness She's Funny That Way Terminator 5 Jupiter Ascending (mutta toisaalta tuli tämäkin katsottua jo toistamiseen kun ostin BD:n)
Edellisen vuoden leffat taas suurimmilta osin vielä katsomatta, mutta tuommoiset on tullu nähtyä. Leffateatterissa tuli käytyä 4 kertaa. Vuoden parhaat Mad Max ja Star Wars. Isoin pettymys Spectre, ja vuoden positiivinen yllättäjä Termis. Star Wars: The Force Awakens ****½ Mad Max: Fury Road ****½ Chappie **** Wild **** Terminator Genisys ***½ Furious Seven ***½ Circle *** Jurassic World **½ Spectre **½ The Ridiculous 6 ** Luokkakokous ** Jupiter Ascending *½
13 kertaa tuli 2015 käytyä elokuvateatterin puolella. Käyntimäärä ollut suhtkoht tasainen viime vuodet, mutta itse asiaan. Parhaimman leffan tittelin omii tietenkin Mad Max: Fury Road. Tasokkaita katseluita ovat mm. Chappie, Minions. Yllättäjäksi voi laskea SW7 sekä It Follows, molemmat lajissaan onnistuivat mainiosti. Vuoden pettymys on helppo nimetä, se on Taken 3. Sen lisäksi 007 Spectre oli odotuksiin nähden alakanttiin vedetty. Paljon on jäänyt yo. listoja katsellessa leffoja näkemättä, työsarkaa riittää .
Hyviä listoja ja yhteenvetoja. On tämä vaan mukava harrastus! Omat listani ovat seuraavat: Omasta mielestäni parhaat leffat ja yllättäjät: Sicario Southpaw Star Wars: Force Awakens Ex Machina Odotuksiin nähden pettymykset: Spectre (oli ihan ok, mutta ei mikään huippu) Mission:Impossible - Rogue Nation (sama) Avengers: Age of Ultron (oli aika huono) Suurin pettymys kaikkeen hypetykseen nähden: Mad Max: Fury Road (tästä tullee kakkia niskaan, mutta ei vaan toiminut mulla. makuja on monenlaisia) Nämä tulivat nyt mieleen. Ja pakko lisätä vähän OT:na tuoreeltaan nähty The Revenant. Olihan mahtava leffa! Oscar-sadetta tiedossa.