Smoukahontas eli Sara Maria Forsberg

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana ElvisThePelvis, 02.04.2014.

  1. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 092
    Saadut tykkäykset:
    436
    Tosiaan näitä asioita voi spekuloida. Yleensä kai kyse on siitä että oikeat ihmiset eivät ole kuulleet siitä muusikon alusta, että homma lähtisi etenemään.
    Tuossa pari vuotta sitten satuin erään kotimaisen bändin (jääköön nimeltä mainitsematta) keikalla törmäämään ison musiikkialan firman (jääköön nimeltä mainitsematta) edustajaan joka piti bändiä loistavana ja ihmetteli miksei hän ole kuullut kyseisestä bändistä aiemmin... Bändi oli kuitenkin ollut aktiivinen jo monta vuotta ja julkaissut radiosoittoa saaneita sinkkujakin. Että näin se homma vaan joskus etenee tai ehkä pikemminkin voisi sanoa että ei etene... ihan satunnaisistä syistä on kyse siis, miksi joku breikkaa ja joku ei.

    Tuohonhan riittää että 400 000 ihmistä on katsonun siitä videosta lyhyen pätkän ja todennut että ei oo mun juttu tämä...
     
  2. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Ei sovi unohtaa sitäkään, että luonnollisesti "kielinaisen" Youtube-seuraajat katsovat minkä vain videon, jossa hän esiintyy.
     
  3. Liekinheitin

    Liekinheitin Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    4 525
    Saadut tykkäykset:
    87
    Ei voi, koska ei ole kappaletta tehnyt. Yhtä lailla Elvis oli nero kirjoittaessaan kaikki Love Me Tenderit ja mitä näitä klassikoita oli. Eli ei voi antaa sitäkään kunniaa.
     
  4. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Etenkin pop-genren saralla (no pun intended) nuo "on tehnyt biisejä muille" -viittaukset tuntuvat usein edustavan itsensä promoamista kuin varsinaisia tunnustuksia lahjakkuudesta. Monet artistit ja/tai heidän tuottajansa saattavat saada satoja demoja ja ehdotuksia biiseistä, ja niistä päädytään käyttämään korkeintaan se kourallinen. Valitettavasti monelle fanille tämä näkyy riittävän ja sitten ajatellaan idolin olevan verrattavissa Lennon-McCartney -kirjoitustiimiin, kun tosiasiassa on tullut tylsänä hetkeä hotellissa tai lentokoneessa raapustettua idea biisiin, jota muutkin tahot ovat saattaneet ideoida matkan varrella kohdeartistille ja jota ei päädytä koskaan käyttämään, kun tuottajat tyrmäävät sen ennen kuin se edes itse artistille päätyy. Tässähän itse asiassa harrastetaan sitä samaa kuin mistä minua syytetään eli spekuloidaan ja oletetaan, joskin merkittävänä erona on se, että siinä missä meillä on alusta asti ollut näytteitä Smoukan äänestä ja olemuksesta, niin biisienkirjoitustaidoista ei taida olla muita todisteita kuin nämä promopuheet Smoukasta biisinikkarina.
     
    Viimeksi muokattu: 01.05.2015
  5. Liekinheitin

    Liekinheitin Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    4 525
    Saadut tykkäykset:
    87
    ^ Olisiko heittää muutama esimerkki tyypeistä, jotka ovat saaneet kappaleitaan muiden levyille ja leveilleet sitten sillä, vaikka eivät olleetkaan lahjakkaita? Hetkinen, hetkinen... Kyllä itse ainakin siitä olettamuksesta olen koko ajan lähtenyt, että jotain ihan konkreettista on sovittukin, silloin kun se tieto tuli. Ja edelleen sen perusteella olettanut, että kappaleessa olisi oikeasti ainesta, koska miljoonia myyvällä aktilla varmasti materiaalista ei puutetta ole. Ihan maalaisjärjellä päätelty homma, ei sen kummempaa. JOS mitään sopimuksia tai varmuutta mistään ei olekaan olemassa, niin se on sitten vielä toinen juttu tietenkin.

    Rinta rottingilla voin omalla kohdallani sanoa, että olen vain ilahtuen ottanut vastaan sen tiedon, että olisi tulossa kappale sinne tyttöbändin levylle. Jotain Lennoneita en ikimaailmassa vetäisi tässä yhteydessä mukaan juttuun. Sen tasoinen kappale olisi jo todella yllätys, jos tuollaisista musiikin historian suurmiehistä puhutaan. Uutinen nyt kuitenkin ilahdutti ja odotan mielenkiinnolla, että saisin ko. kappaleen kuulla.

    Tuli sen verran vielä mieleen lisätä tuosta "pitkän tien kulkemisesta", että useinhan käy niinkin, että jostain musiikkityylistä sattuu tulemaan suosittua (punk, grunge, "Coldplay") ja nimenomaan silloin moni kokenut bändi saattaa saada sen tsäänssinsä. Jossa kuitenkin sitten mennään jo muiden tasoittamaa katua pitkin, eikä aivan omilla ansiolla. Sitäkin tapahtuu, että pitkään sahanneet yhtyyet nimenomaan muuttavat omaa musiikkityyliään jonkin vallitsevan trendin mukaiseksi ja sillä sitten saavat jalkansa oven väliin. Että onhan näitä. Ei se pitkä urakaan aina automaattisesti tarkoita, että vihdoin se itse ansaittu suosio lankesi.


    Olikohan muuten linkitetty jo tämä, Simonia & Garfunkelia? Tai eihän tämä niiden alkujaan ole, mutta kuitenkin. Nätiltä kuulosti minusta!
    https://www.youtube.com/watch?v=EeZ_uGYhg4Q
     
    Viimeksi muokattu: 01.05.2015
  6. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 092
    Saadut tykkäykset:
    436
    Siinäpä se. Jos Sara on hyvä biisien tekijä, miksi sitten ensimmäiseksi singleksi on valittu Ur Cool? Ilmeisesti joidenkin päättävässä asemassa olevien mielestä se on parempi kuin mikään mitä Sara on itse tehnyt. Ja se kertoo aika paljon Saran taidoista biisinikkarina.

    Enkä muuten ole koskaan ymmärtänyt Elviksen suosiota. Ei niin että hän olisi huono, mutta ei nyt vaan ole koskaan kolahtanut. Ja onhan hän paljon parempi kuin Saara, tämänhetkisten näyttöjen perusteella.

    Tästä muuten voi katsella ur coolin sijoitusta virallisella latauslistalla: http://www.ifpi.fi/tilastot/virallinen-lista/artistit/Saara/Ur+Cool (top 10 on kyllä täynnä aika masentavaa paskaa, Sannin biisi on ihan kuuntelukelpoinen sentään)
     
    Viimeksi muokattu: 01.05.2015
  7. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 092
    Saadut tykkäykset:
    436
    En kyllä osaa heittää mitään mikä täyttäisi kaikki ehdot. Ei minulla ole tietoa onko joku jossain leveillyt muille tekemillään biiseillä, hyvillä tai huonoilla. Lahjattomia biisien tekijöitä sinänsä on helppo löytää, riittää kun tsekkaa huonojen biisien tekijöiden nimet... Voisin kyllä nimetä hyviä biisinikkareita jotka on tehneet muille biisejä. Mutta sellaisesta ei nyt ollut kyse.
     
  8. Mookid

    Mookid Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.07.2006
    Viestejä:
    2 705
    Saadut tykkäykset:
    353
    Ai että lahjattomat laulunkirjoittajat saavat biisejään ihan julkaisuun saakka.

    Eikös lahjattomat ole niitä, joiden tuotoksia ei koskaan viitsitä äänittää tai julkaista missään.
     
  9. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Tarkoitukseni oli siis sanoa, että alalla varmasti harrastetaan paljon tätä helppoa ja halpaa promootiokikkaa, jossa ikäänkuin ohi mennen mainitaan, että on tehty biisejä sille ja sille artistille. Promon suhteen sillä ei ole enää väliä, oliko promon saaja biisin ainoa nikkari ja päätyikö biisi levylle vai heittiinkö se satojen muiden ko. bändille toimitettuja demojen ja ideoiden kanssa. Jos fakta on se, että Smoukan biisi menee jonkun ison aasialaisen bändin levylle, niin toki se on mukava meriitti, jonka arvo voi kasvaa biisin laadun myötä. Mutta onko tämä kaikki faktaa? Sekö ei siis ole mahdollista, ettei biisi päädykkään koskaan levylle?

    Nätiltähän tuo kuulosti, aivan kuin laulamista koulussa opiskellut serkku tulee sukujuhliin isovanhempia itketyttämään. Minusta vaan ison lafkan levyttäväksi artistiksi tarvitaan roppakaupalla enemmän karismaa ääneen. Tuossa klipillä muuten esiintyy Smoukan toinen ongelma eli uskottavuus. "Kielinaisen" rooliinhan jatkuvasti muuttuva ääni, aksentti ja kliseiset ilmaisut sopivat täydellisesti, mutta laulun saralla teksti ja tunnelataus välittyvät parhaiten aitouden ja oman itsensä olemisen kautta. Silloin ei voi vaihdella aksentteja ja laulaa niin toisistaan eroavilla äänillä samassa biisissä tai erilaisilla äänillä biisistä biisiin, ettei voi olla varma, onko laulaja ensinnäkään Smoukka tai onko kyseessä taas joku "kielinaisen" hassuttelu.
     
  10. Liekinheitin

    Liekinheitin Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    4 525
    Saadut tykkäykset:
    87
    En tiedä tilannetta, joten en tietenkään voi sanoa varmaksi mitään. Siitä ilmoituksesta vain sai sellaisen käsityksen, että homma olisi selvä ja kappale myös levytetään. Mutta unohda, luin sen kirjoituksesi vähän huolimattomasti.

    Tuo edellisen viestin jälkimmäinen kappale kuulostaa kyllä omaan korvaan ihan siltä kuin oikein etsimällä etsittäisiin ongelmia vaikka väkisin ko. pätkästä. Ei voi mitään, minun fiilis on taas tämä! :)

    Ei välttämättä kerro yhtään mitään. Kenties Saran materiaali on niin erityylistä kuin mitä levy-yhtiö on ainakin tällä hetkellä kiinnostunut julkaisemaan? Emme voi tietää. Vasta kun kuullaan joku naisen tekemä kappale, voidaan arvioida.

    Eihän esim. Britneyn leirissä oltu kiinnostuneita Umbrellasta, ja miten Rihannalla sen kanssa kävikään? Kuka Einstein valitsi Raise Your Voice -renkutuksen ensimmäiseksi singleksi Bad Religionin No Substance -levyltä? Tai U2:lle kamalan Get On Your Bootsin, vaikka tarjolla olisi ollut erinomainen Magnificent? Miksi E-Bow The Letter pilasi ensimmäisenä singlenä R.E.M.:n New Adventures -levyn myynnin, vaikka kappale on loistava ja albumi tasoa 5/5? Ei sitä vaan aina tajuta asioita, joko artistin tai yleisön päässä, siinä muutama esimerkki.
     
  11. debuggaaja

    debuggaaja Guest Guest

    Liittynyt:
    02.11.2014
    Viestejä:
    88
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tulevalla EP:llä on Saran kokonaan omaa materiaalia myös. Tulee joskus kuukauden päästä.

    Tässa kuussa (toukokuussa) ilmestyy myös korealaisen Girls' Generation "tyttöryhmän" uusi single. Se on Saran säveltämä pop-biisi. Sara myös mainitsi äskettäin haastattelussa, että hän lähtee kesällä ensin Koreaan ja sitten Hong Kongiin, molemmissa paikoissa hän sitten väsää isomman porukan kanssa poppia paikallisten markkinoiden artisteille.

    Anssi Kela julkisti taannoin tarkat tiedot siitä mitä keskisuurella suomenkielisellä radiohitillä Suomessa ansaitsee, jos tekee itse biisin ja esittää sen. Summa oli noin 70 000 euroa, kun kaikki mahdolliset rojaltit lasketaan. Siitä voi sitten jokainen miettiä kuinka paljon Sara tulee saamaan esim. tuosta tulevasta korealaisesta singlestä fyrkkaa puhtaina tekijäoikeusmaksuina. Taitaa olla enemmän kuin "pari tonnia", kun ottaa huomioon pelkästään Korean markkinoiden suuruuden. Etelä-Korea kun on noin 50 miljoonan ihmisen maa ja siihen ylipäätään koko K-Pop -skene Aasiassa päälle...
     
  12. Reddington

    Reddington Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    07.08.2014
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    17
    Paljon nopeammin ja vielä helpommin olisi päässyt rikkaaksi asettamalla sievän pyllynsä Wahlroosin (jonkun niistä) polvelle
     
  13. Mookid

    Mookid Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.07.2006
    Viestejä:
    2 705
    Saadut tykkäykset:
    353
    No eikö sinunkin kannattaisi harkita stand up -koomikon uraa ja ottaa rahat pois kuleksimasta sen sijaan että kerrot noin hauskoja juttuja ilmaiseksi internetissä.
     
  14. Reddington

    Reddington Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    07.08.2014
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    17
    En ma oo huoraamassa pyllyäni kipeeksi ihan lähiaikoina, en edes vaikka nätimminkin pyytäsit
     
  15. Liekinheitin

    Liekinheitin Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    4 525
    Saadut tykkäykset:
    87
    Ohhoh, aikamoista. Vielä kun debuggaaja laittaisit lähteesi mukaan, niin avot! Mutta eipä ole häneltä sen enempää kuin Saralta itseltäkään vielä yhtäkään valetta kuultu, joten oletan näidenkin tietojen pitävän paikkansa. Jos tuon kokoluokan yhtye todella julkaisee Saran sävellyksen ja vieläpä singlenä, niin voiko se olla enää edes EtP:n mielestä vähäpätöinen saavutus?

    (Epäilemättä voi :D )

    Niin ja perun muuten sanani Redille: hyvin vedät sittenkin!

    Edit: täällä puhutaan asiasta ainakin -> http://www.radionova.fi/musiikki/uu...oonia-albumeita-myyneelle-bandille-34089.html

    Ensimmäinen kappale bändiltä, mitä YT:ssä klikkasin, oli kerännyt vaatimattomat 81+ miljoonaa katselua. Oli näille se oma biisi saatu sinkuksi millä perusteella tahansa, niin ei todellakaan mikään pikkujuttu ainakaan minun mielestäni. Levyttäisikö ja julkaisisiko miljoonia myyvä yhtye sinkkuna kappaletta, jota ei pitäisi hyvänä? Siinäpä kysymys.
     
    Viimeksi muokattu: 03.05.2015
  16. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 092
    Saadut tykkäykset:
    436
    Ei Girls Generationin biisit nyt kovin kummoisia ole, sanoisin että rima ei ainakaan ole heillä/heidän levypuljullaan kovin korkealla kun biisejä valitsevat. Mutta eipä se liene kyseisen *kröhöm* yhtyeen pointti muutenkaan. Pointti lienee että on paljon nättejä tyttöjä tanssimassa videoilla (ja lavalla sitten keikoilla.) TJEU: http://www.youtube.com/watch?v=b09U0KLv6I4 Eipä siinä mitään, jokainen tyylillään ja saa kai tuolla yökerhon tanssilattialle porukkaa tanssimaan.
     
  17. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Suomi on koko maailman kärkimaa radiosoittojen tekijänoikeusmaksuissa. Monessa maassa ei makseta mitään. Jenkeissä esim taitaa olla vähän niin ja näin maksujen kanssa. Koreasta en tiedä, mutta veikkaisin ettei tekijänoikeushommat ole suomen tasolla. Rahat säveltäjälle tulevat sitten myyntien ja streamien royalteina. Sitten kuin tulevat. Ulkomailta on hidasta saada musiikkibusineksessa rahojaan.

    Anssi Kelan hommassa on painopiste että säveltää JA esittää YKSIN. Kun kaikki rahat menee yhdelle ihmiselle niin potti on aika kiva. Mä saan tekijänoikeusrahoja yhdestä kelan radiohitistä ja vaikka osuus on pieni niin vuosien varrella summa on ollut ihan kiva. Kyllähän se naurattaa että tänäkin vuonna saan varmaan pari sataa euroa duunista jonka tein 15 vuotta sitten :D

    Youtube taas maksaa ihan hyvin rahaa. Sara saa varmaan omista videoistaan ihan kivasti rahaa ja musavideot tulevat tuottamaan vielä lisää. Niissä tosin on melkoinen määrä jakajia. Ajatelkaapa että MTV (siis Music TV) ei koskaan maksanut penniäkään näyttämistää musiikkivideoista. Nyt Youtube maksaa. (Ja tietenkin suomessa YLE maksaa ja vielä erittäin hyvin)
     
  18. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    On se rima korkealla vaikka sä et sitä kuule. Noin isolle "bändille" yrittää biisejä myydä about jokainen poppisäveltäjä eli kilpailu on erittäin kovaa. Jos videolla on 128 miljoona näyttöä, niin kyseessä on iso "bändi".
     
    Viimeksi muokattu: 04.05.2015
  19. Tilt-type

    Tilt-type Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
    Eikös joku niilo22* saa jokusen satasen kuukausittain YouTubesta joten eiköhän Sara saa ihan ok hillot sieltä. 2-3k katsojaa per video näin karkeasti arvioiden niilolla.

    *Saattoi kyllä olla markoboy87 tjsp niilo22:n sijasta

    On muuten jäänyt soimaan tuo Saaran biisi bäähän. 0:46 muistaakseni alkaa se kohta joka soi päässä. Se on kuin tauti. Noh, mielummin se kuin keskustan Suomi kuntoon, jonka Saara syrjäytti.
     
  20. debuggaaja

    debuggaaja Guest Guest

    Liittynyt:
    02.11.2014
    Viestejä:
    88
    Saadut tykkäykset:
    1
    http://vlogit.fi/channel/UCdoRMzGcCBpjKTClFHGI-Yg

    Youtube:n maksavat palkkiot ovat jossain määrin sekavat, tulotukseen on liitetty kaikenlaista, kuten tilaajien määrä, aihepiiri jne. sekä kuinka paljon mainoksia on päällä. Karkea nettokeskiarvo alaraja on noin 2,5 euroa / 1000 katselua, olettaen että tilille on huomattavasti tilaajia, eli sanotaan vähintään 100 000 tai enemmän. Palkkio voi nousta johonkin 4-6 euroon per tonni katseluja, jos tilaajia on esim. miljoona. Toisaalta tilaajia voi olla varsin vähänkin, mutta silti videosta voi ansaita useita tuhansia euroja esim. 500 000 katselijan potilla.

    http://www.imponderablethings.com/2013/10/how-much-youtube-paid-me-for-4-million.html

    Jonkinlaisena alarajana esim. Saran kohdalla voi pitää siis karkeasti esim. 3 euroa * ( 20 miljoonaa katselua / 1000) * prosentuaalinen_määrä_jossa_mainokset_päällä. Jos mainokset ovat siis päälle esim. keskimäärin 50% katseluista (kaikki videot tarjolla laskettuna), niin vuoden tuloiksi tulee noin 3 * 20 000 * 0,5 = 30 000 euroa. Tuo 20 miljoonaa katselua siksi että se on määrä kun Saran kanavalla on ollut kokoajan yli 100 000 tilaajaa ja tilaajien määrä on vuodessa kasvanut noin 316 000 kappaleeseen.
     
    Viimeksi muokattu: 04.05.2015