Oli appi-ukko käynyt ostamassa taulutelkkarin, oli ensin meinannut ostaa jonkun tarjouksessa olevan josta oli lehdessä mainos. Myyjä oli myynyt hänelle jonkin vähän kalliimman kun appi-ukko sanoi myyjän väittäneen että sillä halvemmalla ei enää muutaman vuoden päästä pysty katsomaan tv kanavia. En kyllä ole kuullut tuollaisesta mitään että näin olisi. Kyse on antennitaloudesta veikkaan että häntä kusetettiin tai puhuttiin niin sekaisin että hänelle jäi sellainen käsitys. Onko kellään havaintoa tällaisesta asiasta?
No jos halpamallissa ei ole teräväpiirtokuvan edellyttämää DVB-T2 viritintä ja vuoden 2026 lasketaan olevan "muutaman vuoden päässä", niin sitten se on juuri noin. Edellyttäen ettei aikataulua muuteta. Ja ilmeisesti myös 2017 alkaen ei-HD (eli siis SD) lähetyksenä antennissa jatkavat ainoastaan Yleisradio, MTV, Nelonen ja Fox, että SD-lähetyksien tarjonta supistuu jo tuolloin. Mahdollista on toki että aikataulua muutetaan.
Tv-kanavat näkyy sd-laadullakin kait vuoteen 2026 loppuun asti HD-kanavien rinnalla. Antenni-hd T2 kanavien pitäisi näkyä kaikkialla 2106 loppuun mennessä ja niiden katseluun antennissa tv:stä pitää löytyä T2-viritin. Jos siinä tarjous tv:ssä ei ole T2-viritintä niin silläkin olisi pärjännyt seuraavat 10vuotta jos sd-laatu kanavissa riittää.
Uskoisin kyseessä olleen sekä väärinymmärryksen että myyjän röyhkeän liioittelun summa. Se näkyy olevan kovin yleistä, että asiakaspalvelijat eivät suinkaan palvele asiakasta vaan työnantajaansa tai itseään provisioiden toivossa. Tämän takia olen esimerkiksi vanhempiani kieltänyt suostumasta mihinkään elektroniikkaa tai käyttötavaraa koskevaan myyjän tarjoukseen tai suositukseen kysymättä allekirjoittaneelta asiasta. Toisessa ketjussa tuli jokin aika sitten mainittua siitä, kun puolisoani viilattiin linssiin kamera-sanan kanssa rimmaavan teleoperaattorin liikkeessä. Spoiler Olimme sopineet, minkä liittymän hän ottaa (hän halusi päivittää nykyistä liittymäänsä kulujen pienentämiseksi ja turhien ominaisuuksien karsimiseksi), ja liikkeessä hän tästä pitikin tiukasti ja toistuvasti kiinni, kunnes asiakaspalvelijan loputtomien liioitteluiden päätteeksi murtui ja jätti nykyisen, kalliimman liittymänsä voimaan. Asiakaspalvelja oli muun muassa sitä mieltä, että halvemman liittymän mobiilinetin nopeus ei riitä satunnaiseen selaimen käyttöön, sähköpostin tarkastamiseen ja kuvan lähettämiseen esim. Whatsappin kautta. Puolisoni oli myös moneen otteeseen kertonut, että syy halvemman liittymän valitsemiseen oli myös siinä, ettei hänellä tule varsinkaan nykyiseen liittymäpakettiin kuuluvaa tekstiviestimäärää käytettyä edes neljäsosan verran (asiakaspalvelija oli tässä vaiheessa tarkastanut, mikä liittymä hänellä on). Kävimme sitten yhdessä liikeessä keskustelemassa tästä epäkohdasta toisen asiakaspalvelijan kanssa. Tämä asiakaspalvelija ei pahoitellut asiaa, ei nähnyt mitään väärää tämän toisen asiakaspalvelijan myyntitaktiikoissa ja jatkoi jopa itsekin osittain samalla liioittelulinjalla koskien mobiilinettinopeutta. Hän ei myöskään ollut halukas ilmaiseksi vaihtamaan puolisolleni sitä liittymää, minkä hän toistuvasti oli ilmaissut haluavansa. Sen asiakaspalvelija katsoessaan puolisoni liittymän tietoja lipsautti, että puolisoni maksaa ylimääräistä lisätekstiviestipaketista (hän oli saanut liittymän alaikäisenä ja tämä oli ajan kuluessa unohtunut). On lievästi sanottuna mielenkiintoista asiakaspalvelua, että jos asiakas ilmaisee, ettei hänellä tule käytettyä nykyisen liittymän tekstiviestimäärää ja haluaa vähentää kuluja, niin myyjä paitsi teilaa halvempaan liittymään vaihtamisen niin myös sopivasti unohtaa mainita, että nykyiseen liittymään on yhdistetty erillisenä, maksullisena palveluna lisätekstiviestipaketti. Liittymä saatiin kuitenkin netin kautta vaihdettua kätevästi siihen, mitä puolisoni oli lähtenyt hakemaan. Ja kas kummaa, puolisoni ottama kuva välittyi minulle Whatsappin kautta nopeammin kuin saan sanottua "kissa". Summa summarum: hyviä ja reiluja myyjiä on varmasti paljon, mutta henkilökohtaisesti en tule koskaan käyttämään heidän "ammattitaitoaan" ostaessani jotain, vaan mielummin teen itse oman taustatyöni ja sen perusteella ostan. Myyjä voi toki antaa oman mielipiteensä, mutta taustatyön tehneenä koen usein myyjän antaman tiedon olevan pienen ja puolueellisen "pintaraapaisun" luokkaa. Pyrin myös iskostamaan läheisieni tajuntaan sen, että teen mielelläni heidän puolestaan tätä taustatyötä, jos vaihtoehtona on pahimmillaan se, miten kävi puolisolleni tai jodorowskyn appiukolle.
Saa olla aika fakiiri, jos meinaa gigantista onnistua ostamaan lehdessä mainostetun tarjoustuotteen.. Niitä ei millään haluttaisi myydä, koska ketjun yksipuolisesti sanelema tarjoushinta parhaimmillaan jättää nollakatteen, ja pahimmillaan tuottaa yrittäjälle tappiota. Niinpä asiakkaalle sitten aiheettomasti mutta säännönmukaisesti haukutaan tarjoustuote maan rakoon ja yritetään myydään jotain kalliimpaa tilalle.
Tuollainen asian(sa)tuntija on myyjän ammat(t)i(taidon)n irvikuva. Riittävä syy kaupan purkuun liikkeessä kuin liikkeessä, mutta giganttiin taitaa edelleen voida ilman selityksiä viedä ostamansa takaisin 30pv sisään.
JÄLLEEN surullinen, joskin arkinen esimerkki myyjinä itseään pitävien TOTAALISESTA KUSIPÄISYYDESTÄ!!! Tarkka ostopaikka ja myyjän nimi kaiken kansan trollattavaksi olisi kohtuullinen alku. Itse vastaavassa tilanteessa marssisin mestoille, purkaisin kaupan alta aikayksikön ja mikä tärkeintä: pitäisin myyjälle sekä tämän esimiehelle saatalliset sulkeiset. Liian monet asiakaspalvelutehtävissä vaikuttavat tuntuvat tänä päivänä unohtaneet olevansa asiakaspalvelutehtävissä. Eikö nämä idiootit tajua, että eletään sosiaalisen median aikaa: sana leviää kuin kulovalkea! Pataan tollasia poskisolisteja!!
Itse en tässä vaiheessa enää kyllä ostaisi tai suosittelisi antennitalouteen telkkua jossa ei ole DVB-T2:ta. Ajatus, että lähtökohtaisesti pystyy katsomaan vain antenniverkon SD-kanavia niiden lopettamiseen saakka, ja että se olisi jotenkin okei vuonna 2015 myytävässä televisiossa, on mielestäni kummallinen. Se, että verkkokauppa.com myy edelleen näitä epäkurantteja DVB-T malleja sisäänheittotuotteina on mielestäni se suuri ongelma, ei se että myyjä suosittelee kalliimpaa mallia joka edes sopii Suomen markkinoille.
Voisin väittää, että appiukolle, joka on kaiketi tällainen iäkkäämpi, viihde-elektroniikan hienouksista vähän vähemmän päälle ymmärtävä herrasmies, on tärkeämpää saada huokeahintainen televisio, joka toimii nyt ja joka tulee toimimaan vuosienkin päästä -- vai halutaanko plazalla antaa ymmärtää, että tässä kyse on kyse yhtä radikaalista siirtymisestä kuin aikanaan analogisesta digitaaliseen siirtymisen kanssa. Siinä DVB-T2:n sisältävässä mallissa kun nyt ei pelkästään ko. virittimestä joudu maksamaan, vaan todennäköisesti joukosta ominaisuuksia, joita appiukko ei käytä. Sopii muistaa myös se, että suurella osalla meistä on käytössä erillinen digiboksi ja appiukko voisi ostaa tällaisen, mikäli vuosien päästä tilanne olisi jostain syystä se, ettei hän muuten selviäisi. En itse asiassa taida tietää ketään omasta piiristäni, joka käyttäisi television omia virittimiä. En epäile hetkeäkään, etteikö Suomesta löytyisi sellaisiakin myyjiä, jotka mummoille ja papoille myyvät kallista mallia sanoin "Ja 3D-ominaisuudenhan te tarvitte ehdottomasti. Se on nykyajan tapa katsoa elokuvia.". :hitme: Kaikkea ne ihmiset tekevät palkkansa eteen... :sick:
Sinänsä validi pointti, mutta eihän tässä ollut kyse kai erityisen kalliista mallista tai erikoisesta, turhasta lisätoiminnallisuudesta - ihan karvalakkimalleihinkin saa DVB-T2 virittimen nykyään. Ja se toimiminen vuosienkin päästä on mielestäni ongelma jos kerran vuosien kuluessa kanavatarjonta vain suppenee jos ei osta digiboksia omine kaukosäätimineen, missä ratkaisussa on omat ongelmansa - nimim. mummoa kahden kaukosäätimen käytössä puhelimessa opastanut...