Aloitin viikonloppuni kahdella eri jakelijan blu -ray -julkaisulla, ja heräsi kysymys mieleen, johon ajattelin kysäistä mielipidettä foorumilaisilta. Eli minkä jakelijan / julkaisija -yhtiön levyt ovat parhaimpia ja miksi? Parhaasta en tiedä, mutta kun tänään katsoin ensin Paramountin jakeleman levyn, jonka jälkeen Sonyn, niin ero oli selvä: Paramount vei voiton selkeästi sen turvin, että elokuvan alkuvalikko tuli ilman mainoksia ruutuun. Olen aiemminkin pistänyt merkille Sonyn tuppaamat mainokset levylle, ja kun katsoin tänään Equalizer -julkaisua, niin ärsytti mainosten määrä ennen alkuvalikon ruudulle tuloa. En jaksanut katsoa aivan jokaista mainosta. Minulla on aiemminkin hyviä kokemuksia muistakin Paramountin levyistä, vaikka Paramount on toteuttanut aika kankeasti kielivalinnan levyissään. Minulla on omana Paramountin levyistä Kummisedät DVD:llä, ja uusin Jackass -elokuva, ja odotan kovasti kummisedän tulevaa BD -julkaisua. Kummisetä -DVD -julkaisuissakaan ei ole mainoksia. Disneykin mielestäni julkaisee laadukkaita levyjä.
Kotimaisista en osaa luetella muuta kuin inhokit, joissa inho periytyy jo vuosien takaa (eikä siis liity pelkästään BD-julkaisuihin): Future Film, Atlantic ja Scanbox. Näiden kohdalla päädyn aina ulkomaiseen julkaisuun, kunhan siitä löytyy enkkutekstitys. PAN Visionia ei tarvitse enää vältellä, koska se on myynyt elokuvatoimintansa Scanboxille. Parhaat löytyvät ulkomailta. Briteistä Masters of Cinema, Arrow, BFI ja Artificial Eye. Jenkeissä Criterion on toistaiseksi harmittavan yksin ja kilsan edellä muita. Tosin kaikki mainitut osaavat myös koheltaa.
Arrow on ehdottomasti paras, mitä Euroopasta on tullut ostettua. Masters of Cineman julkaisuja on tullu kateltua myös sillä silmällä. Josko niitä tulisi tuossa tilailtua myös jatkossa. Kiinnostavia julkaisuja tulee sitten Shoutilta ja Criterionilta, mutta en ole halunnut näiden takia ostaa A-alueen soitinta. Joten näillä mennään.
Ei sovi yleistää. Futuren viime aikojen julkaisut ovat olleet laadukkaita siinä, missä muidenkin. Myöskään Scanboxin julkaisuissa en ole enää nykyisin havainnut ongelmia. Atlantic harvoin julkaisee mitään itseäni kiinnostavaa, mutta ne harvat omistamani (Hyökkäys poliisiasemalle 13, Jahti, Kuu) ovat vallan mainioita laadultaan.
Jahti on tosin 1080i50-kuvalla, joten siinä mielessä valittamistakin löytyy, mutta muuten samaa mieltä noista julkaisijoista. Eli Futurefilm ja Scanbox ovat nykyään hyviä, Atlanticista ei mulla ole Jahdin lisäksi muita kokemuksia kuin The Front Line, joka ainakin on laadultaan hyvä. Varmin tapa saada paskaa käteen blu-ray-ostoksilla on mennä ostamaan jokin Universalin katalogijulkaisu. Näissä siis yleensä kuvanlaadussa ongelmia, vaikka osa noistakin on tietenkin hyvälaatuisia.
UK-painoksessakin kuva on 1080i/50hz: http://www.blu-ray.com/movies/The-Hunt-Blu-ray/60488/ Itse i-muoto ei ole ongelma, jos sen "sisällä" on progressiivinen skanni ja aika hyvältä tuo Atlanticin Jahtikin näyttää, mutta se kylläkin, jos tuo i-muoto ei johdu siitä, että leffa olisi kuvattu 25p (blu-ray tukee vain 50i) vaan että transferi on nopeutettu 24->25. Varsinkin joku vanhempi. Viime aikoina laatu on tosin tuntunut parantuvan, kun julkaisija on nykyisin Universal Sony Pictures Home Entertainment
Samat kolme firmaa omalla "ei näiden julkaisuja" listalla. Future Filmillä varsinkin on paljon mielenkiintoisia julkaisuja, mutta niin kauan kun enkkutekstejä ei levyllä ole, tilaan briteistä (tai satunnaisesti muualta, kuten Snowpiercer Australiasta). Usein juuri Arrow, BFI ja Artificial Eye tekevät briteissä julkaisuja samoista leffoista, kuin Future Film Suomessa. Criterionin region lukitukset harmittavat myös, samoin saatavuus Euroopassa. Hinnat ovat aika kovat jenkeistä tilattessa varsinkin nyt, kun dollari vahvistunut ja euro heikentynyt ja tullirajatkin pienenivät pari vuotta sitten. Pääosin olen tyytyväinen kaikkien isojen julkaisijoiden levyihin, Sony, Disney, Universal, Warner jne. Vanhempien elokuvien kohdalla saa silti olla aina tarkkana.
Tässä onkin jo varmaan muut täkäläiset julkaisijat mainittu, mutta Svensk Filmindustri puuttuu vielä. Nämä ovat yleensä leffan osalta ihan ok, mutta ekstrat on lähes kaikista julkaisuista jätetty pois. Muutamia poikkeuksia löytyy sieltä täältä. Myös enkkutekstien puute aina harmittaa, koska suomennokset on aina ärsyttäviä.
Tuli tosta Svensk Filmindustrista mieleen esimerkki Sin City, joka kyllä vetää vertoja jopa Sonyn liialle mainoskuralle levyissä: Sin City on vähintään rikollisen hyvä elokuva, mutta bd -julkaisussa ei ole edes valikoita. Ja se on nimenomaan SF:n levyllä kaupoissa saatavilla. Jos muissakin SF:n levyissä elokuvan toisto alkaa samantien, kun pistää levyn soittimeen, niin voisi harkita ostavan jonkun muun elokuvan, ellei sitten tosiaan ole kyseessä jokin äärimmäisen positiivinen elokuvakokemus kyseessä, kuten juuri sin city.
No joo, monille tuo future on jo vhs/dvd ajoilta ollut niin vitsi lafka kuin olla ja voi, että aina sitä pienellä varauksella suhtautuu futuren julkaisuihin vielä nykyäänkin. Scanbox ja Atlantic on vieneet kyllä halpamaisuuden ja tökeröt toteutukset vielä Futureakin pidemmälle Shout! Ja Criterion FTW
Englanti- ja jenkkijulkaisijat etusijalla ilmeisistä syistä, joita kuitenkaan en jaksa ryhtyä referoimaan. Italia- Itävalta- Japani- Ranska- sekä Saksa-julkaisut keikkuu yleisesti (aiheestakin) paljon purnatuissa hinnoissa, erityisesti Japanissa, joten paljon laadukkaita painoksia jää tätä myöten hankkimatta. 88 Films Arrow Films BFI Blue Underground Code Red Cult Epics Criterion Collection Dark Sky Films / MPI Media Group Full Moon Features (harvoin hyvää, mutta toisinaan yllättää) Grindhouse Releasing IFC Films Image Entertainment Kino Lorber Mondo Macabro Optimum Releasing Raro Video Scorpion Releasing Second Sight Severin Films Shout! Factory / Scream Factory Synapse Films Vinegar Syndrome Warner Bros.
+1 Futuren julkaisuille. Viimeisen parin kolmen vuoden aikana laatu on ollut pääsääntöisesti oikein hyvää.