Morjens, Sormia syyhyttäisi rakentaa ensimmäiset 2-tie kaiuttimet mallia aktiivi, Hypexin A-sarjan moduuleilla. Lähinnä kyselisin sitä, että onko elementtejä mitenkään järkevää, tai edes mahdollista sovittaa ja mitata tavallisessa huoneessa lähietäisyydeltä? Mitään tarkempia säätöjä on turha tehdä huoneessa, mutta luulisi diskantin ja bassokeskiäänisen sovitus jotenkin onnistuvan lähimittauksena. Ennen kesää on kuitenkaan aika paha lähteä pihalle tekemään mittauksia
Sisätilamittaukset tehdään yleensä lähes kiinni elementin pölykupista. 'Perinteinen' yhdestä metristä mittaaminen tuskin onnistuu sisätiloissa. Käytettävän mittaussignaalipurskeen kesto on myöskin oltava lyhyempi, kuin mikä on äänennopeudella kaiuttimen ja mikrofonin etäisyys seinän kautta takaisin mittauspaikalle. Silloin huoneen vaikutus ei "ehdi mukaan" aiheuttamaan vääristymiä. 1mm etäisyydeltä elementin pölykupista mikrofoniin tuleva signaali on jo nauhoitettu ajat sitten talteen, kun seinien kautta tuleva huonevaikutus saapuu mikrofonille vasta myöhemmin kaukana perässä. Mittausjärjestelyssä tulee kuitenkin tiettyjä käytännön ongelmia, jos niitä mitattavia elementtejä onkin kaksi erillistä kappaletta.. Normaaleita pitkäkestoisia mittaussignaaleita tai taajuuspyykäisyja ei voi sisätiloissa käyttää, vaan vain ultalyhyitä purskeita.
Toiselta foorumilta löytyy ohjeita http://www.hifiharrastajat.org/foor...la-valmiiksi?p=1494408&viewfull=1#post1494408
Toisaalta ihan lähikentästä on vaikea saada basson tasoa kohdalleen. Etenkin isoilla eli paljon suuntaavilla elementeillä pitää huomioida se, että bassopäässä ne ovat ympärisäteileviä (ottavat paljon jengaa huoneesta) ja keskialueella paljon suuntaavia eli huone ei tuo boostia. Oikea vapaakenttävaste on siis sopivasti bassoja kohti laskeva. Sitten vielä se, että laitetaanko purkit seinää vasten vai ei ja paljonko lattia boostaa bassopäätä. Nämä ovat asioita, jotka eivät näy kun mitataan ihan läheltä. Toinen asia ovat kotelodiffraktiot. Nyrkkisääntö on, että mittausetäisyys pitäisi olla minimissään 2,5x kotelon suurin mitta. Metrin korkeassa lattiapömpelissä siis 2,5m. Silloin mittausjärjestelyllä näkee riittävän selkeästi, miten kotelo vaikuttaa. Minulla se basson yleisbalanssi on löytynyt hyvin huonemittauksilla - "pitää vain nähdä resonanssien läpi" - mutta kaksitiessä bassokeskarin ja diskantin sovitus toisiinsa on välillä pirun vaikeaa kun lattiaheijastukset tekevät juuri jakoalueelle vielä selviä ylimääräisiä venkuroita vasteisiin. Jos kiinnostaa niin BMS 15C362 -kolmikko (aktiivisena, tehty Hypex DLCP:llä ja UcD-päätteillä) on etsimässä kaverilta kotia. Tuo setti oli minulla leffahuoneessa ja muutti uuteen kotiin, mutta nyt hemmo osti minulta isot torvet ja totesi, että 15-tuumaiset koaksiaalit taisivat jäädä tarpeettomiksi (ostaa kolmannen torven keskelle). Ihan vain yhtenä vaihtoehtona, noihin kun on mietitty DSP-filtteri valmiiksi (ja elementit ovat erittäin laadukkaat, mutta työläät saada passiivifiltterilal toimimaan kunnolla). Tietty, jos haluaa lähteä liikkeelle puhtaalta pöydältä niin sitten sopivat elementit kivassa kotelossa ja siitä eteenpäin.
Jutun on juoni mittausikkunan hallinta. Läheltä voi käytää pitkää ikkunaa mutta se ei kerro todellisuudesta kaikkea isommilla purkeilla kuten Samu kertoi. Pidemmältä taas huone vaikutta paljon ja silloin käytettävä lyhyttä ikkunaa mutta lyyt ikkuna taas näytä alemmalta keskialueelta alaspäin mitään. Joku 6-8" coaxiaali on ehkä helpoin 2-tie viriteltäväksi huoneessa. Itse lähtisin ekaksi miettimään FullRange elementtiä. Jos haluaa ison niin vaikka sitten joku 12" malli. Tuollaisessa ei tarvitse hermoilla jakosuotimen ja elementtien sovituksen kanssa vaan voi keskittyä vasteen säätämiseen. Jos diskantti ei osolla elementillä kunnolla taivu niin ylimmän oktaavin supertweeterin sovitus menee melkein jo kuuntelemallakin.
Eikös plazan elämänkatsomuksen mukaisesti vain kuuntelupaikalla "spotista" mitattu taajuusvaste ratkaise? Eli elementit kiinni omilla päätevahvistimilla ja jako vaikka minidsp:llä, jonka jälkeen vasteen mittaus rew:ssä ja syötetään "huonekorjaus" tiedot minidsp:lle ja näin lanataan vaste suoraksi spottiin. Valmis.
Spoiler Et ihan oikeasti viittis suksia vaikka v!ttuun koko foorumilta, kun suurin osa ulosannistasi on vähättelevää vinoilua jostain "plazan elämänkatsomuksesta/linjasta/tms."
Kiitoksia vinkeistä. Tarkennan vielä siis sen verran, että tarkoitus ei ole tehdäkään jakosuodinta vaan hoitaa kaikki hommat Hypexin DSP:llä. Voipi olla että rakentelen kaiuttimia sen verran hämäläiseen tyyliin, että pääsen tekemään taajuusvastemittaukset kesällä pihalle. Ja Dragonin kommenttiin: On se varmaan lähtökohtaisesti kuitenkin aina hyvä saada itse kaiuttimen vaste mahdollisimman suoraksi puoliavaruudessa, lopulliset korjaukset toki sitten huoneen ja maun mukaan
Harvinaisen hyvin sanottu. Hyvä kaiutin on hyvä kaiutin. Toki suunnitellessa voi ja kannattaa ottaa huomioon käyttötarkoitus; onko tulossa takapihalle vai huoneeseen, minkä kokoiseen ja seinään kiinni vai reilusti irti. Näitä seikkoja huomioivat ihan kaupallisetkin tekijät. Ja jatkuvasti luemme Hifimaailmasta, että soveltuuko joku kaiutin seinän läheisyyteen tai jopa kaipaa sitä jonkin toisen tarvitessa metrejä tilaa kaikkiin suuntiin. Kun kaiuttimen sointi on tiedossa ja kohdallaan, niin sitten voidaan alkaa testata miten se käyttäytyy siinä huoneessa ja poistamaan huoneen vaikutusta, ei muokkaamaan kaiuttimen sointia. Tätähän eräs kaupallinenkin toimija korostaa oman huonekorjaimensa osalta, tarkoitus on pyrkiä minimoimaan huoneesta aiheutuvat poikkeamat säilyttäen kaiuttimen oma soundi; "korjain ei ole kainalosauva huonolle kaiutinsuunnittelulle".
Kirjoituksestasi uupuu perustelut. Miksi esim. käyttää passiivista jakosuodinta ja sitten lanata vaste suoraksi kuuntelupaikalle.
Laitapa tähän lista plazalta löytyvistä viesteistä, joissa kehotetaan "lanaamaan vaste suoraksi kuuntelupaikalle".
DIY-kaiuttimet saivatkin jäädä... löysin KRK:n isoimmat mallit (rokit rp10-3) suhkot hyvään hintaan, niin DIY-tuotokset saavat jäädä seuraavaan kertaan. Ideana siis oli alkujaankin tehdä isot kaiuttimet, jotka eivät kaipaa seurakseen välttämättä subbaria.