Muutama kysymys kuvasuhteista, apua kaivataan!

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana thomasi, 01.11.2014.

  1. thomasi

    thomasi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2012
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen nyt päättänyt siirtyä tv maailmasta videotykin pariin. Ajattelin hommata Screen Excellencen Kankaan 2.37 kuvasuhteella ja tykki olisi varmaan Epson TW-9200. Tykki ilmeisesti tukee anamorfista linssiä ja ajattelin hommata jonkun prismasonicin linssin (en tiedä onko parempia?). Alueena tuo on minulle täysin tuntematonta joten tässä muutama kyssäri jos joku osaisi auttaa niin ei tarvitsisi koko päivää googlettaa.

    1. Netissä on laskuri millä voi katsoa tykin heittoetäisyyden mutta miten se lasketaan jos edessä on tuo prismasonic?

    2. Pystyykö yleisimmät kuvasuhteet katsomaan tuolla kankaalla linssinkera? (Esim. Onnistuuko pelaaminen)

    3. Onko jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon näitä hankkiessa?

    4. Onko hyviä tykkejä olemassa mitkä ei vaatisi tuota linssiä eteen ja toistaisi 2.37 suhteen?

    5. Joskus elokuvissa muistaakseen eri kuvasuhteita takakannessa esim 2.40, toistuuko se tuolla 2.37 kankaalla ongelmitta?

    Kiitos avustajille valmiiksi. Käväsin tänään hifimessuilla niin 4k tykki oli kyllä komiaa katsottavaa mutta jos näistä lähtisi nyt rakentamaan omaa kuvaa!
     
  2. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Ei se linssi mikään pakollinen ole.

    Kaikilla tykeillä, missä on zoomi, voi vaan zoomata kuvan sen verran suuremmaksi, että koko kankaan leveys on käytössä. Linssistä on se ilo, että koko valoteho ei kärsi, toisin kuin zoomatessa. Pakollinen se on vain jos silloin, jos tykin zoomivara ei riitä.

    Ja samoin zoomin käytöllä kompensoidaan noi minimalistiset erot 2.40/2.35 jne, jotka ei muuten välttämättä ole edes oikein merkitty koteloiden takakansissa.
     
  3. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Pelkkä zoomi ei riitä leveän kankaan kanssa, jos on tarkoitus katsoa välissä myös tavallisia 16:9 ohjelmia. Tykissä pitäisi nimittäin olla myös pystysuuntainen linssinsiirto. Zoomaus ei suinkaan levitä kuvaa 'keskeltä kangasta tasaisesti joka suuntaan', vaan kuvan yläreuna pysyy paikallaan kankaan yläreunassa, ja kuva laajenee zoomatessa siitä 'alas päin'. Niinpä zoomauksen lisäksi 1.78:1 ja 2.40:1 leffojen välillä kuvaa pitää aina siirtää linssinsiirron avulla sen mustan palkin korkeuden verran ylös- tai alas päin. Näiden molempien säätöjen olisi hyvä olla vieläpä sähköisiä, koska zoomin ja linssinsiirtojen käsin pyöritteleminen joka leffan välillä saattaisi alkaa ärsyttämään melko nopeasti. Muistipaikalla varustetut sähkösäädöt olisivat vielä paremmat. Sellaiset löytyy esim. JVC X35 -tykistä, jossa on myös muutenkin kokonaisuudessaan erinomainen kuvanlaatu.

    Erillisen anamorfisen linssin kanssa ei tarvitse käyttää tykin linssisiirtoa eikä tykin zoomia, linssi vain siirretään tykin eteen leveillä leffoilla, ja pois siitä esim. konsolilla pelatessa.
     
  4. thomasi

    thomasi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2012
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    0


    Kiitoksia tiedoista. Katselinkin tuota X35 tykkiä kun oli audiovideon jutussa ja jmt projektissa. Tuntuu olevan vaan aika heikosti saatavilla kun mareksilla yks demo myynnissä ja parista muusta putiikista loppu. Pitää tutkailla jos jostain irtois. Katselin myös jvc:n uusia tykkejä jos niissä olis samoja ominaisuuksia mutta speksejä en löytäny ku jvc:n sivut ei suostunu aukeamaan vielä.
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2014
  5. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    JVC:ltä ei tullut X35:lle seuraajaa viime kierroksella.
     
  6. thomasi

    thomasi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2012
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli jos katson 16:9 materiaalia tykillä ja 2:40 kankaalla niin kuva zoomataan kankaan keskelle ja vasemmalle ja oikealle jää tyhjää. jos katson 2:40 materiaalia niin kuva zoomataan kankaalle ja kankaan ylä ja alapuolelle jää palkit? Palkeista ei taida päästä mitenkään eroon pelkällä tykillä paitsi maalamalla seinän mustaksi (en ole katsonut miten paksut reunat screenissä on) pääseekö prismasonicilla kokonaan eroon palkeista?
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2014
  7. makemich

    makemich Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2002
    Viestejä:
    1 666
    Saadut tykkäykset:
    228

    Näin se menee. JVC:llä tulee mukaan vielä "light leak" ongelma joka tarkoittaa että linssi vuotaa valoa myös kuva-alueen sivuille huomattavasti enemmän kuin monet muut merkit joten siksi seinän olisi hyvä olla tumma ja reunustettu verhoilla mieluiten. X35:sta taitaa olla vielä Gigantit pullollaan ken sellaisen halajaa...
     
  8. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Testailin tuota light leakia tänään, enkä havaitse ongelmaa. Musta palkki ei näkynyt valona kankaan ympärillä eikä edes lampun eteen nostetussa kämmenessä. Mulla tosin on tykin iiris scopellakin puolessa välissä kiinnipäin, kun valoteho riittää siinä asennossa, en tiedä, muuttuisiko tilanne lampun high asennossa ja/tai iiris levällään.

    Aheikkisen huomautus linssinsiirrosta oli erittäin aiheellinen, itsellä unohtui tuo.

    Sivuilla on palkit aina 1.85:1 materiaalilla, jos kangas on 2.35:1 - ellet halua pilata kuvaa venyttämällä tai rajaamalla sitä väärin. Tämä ei muutu millään linssillä. On kankaita, joihin saa maskit laidoille tästä syystä.
     
    Viimeksi muokattu: 02.11.2014
  9. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Jep, 16:9 materiaali näkyy kankaan keskiosassa ja sivuilla on sitten tyhjät palkit. Etuseinän tulisi olla mahdollisimman tumma, tai kankaan kehysten erittäin leveät, koska ne 2.40:1 elokuvassa normaalisti näkyvät mustat palkit heijastuvat seinän päälle. Muuten voi käydä näin. JVC ja Sony ovat SXRD tekniikan ansiosta sikäli hyviä tykkejä, että ne eivät heijasta 'mustien palkkien kohdalla' lähes lainkaan valoa, eli niissä on erinomainen mustan taso. Silti tuo pienikin valon määrä voi muodostua muulla kuin tummalla mattapintaisella seinällä näkyväksi, kuten kävi esimerkkikuvassa.
    Kyllä. Ulkoisen linssin kanssa kuva säädetään tykin omalla zoomilla pysyvästi siihen kankaan keskelle 16:9 asentoa vastaavaksi, ja sitten linssi levittää kuvan siitä reunoille. Tykissä oleva prosessointi venyttää ensin 2.40:1 kuvaruudun korkeussuunnassa täyttämään koko 16:9 kuvakennon, joten linssin tekemä vaakasuuntainen venytys palauttaa kuvan 'normaaliksi' täyttäen samalla koko kankaan. Tässä videossa esitellään linssin käyttöä selventävästi. Tuo varsinainen venytys tapahtuu kohdassa 2:30.

    Prismasonicin linssin liikkuvat yleensä tykin eteen (ja pois siitä) kiskoilla. Esimerkissä oli saranoitu linssi, mutta periaate on tietenkin sama.

    edit: jaa-a, olipa hidas.
     
  10. Zambooni

    Zambooni Guest Guest

    Liittynyt:
    19.07.2013
    Viestejä:
    14
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaihtoehtona tuolle anamorfiselle linssille, JVC:n projektorin lisäksi/ tilalla, voisi olla myös panasonicin projektorit.. Noista Panasonicin PT AEx000 projektoreissa on automaattinen linssin siirto tallennusominaisuuksilla, jolla eri kuvasuhteen materiaaleilla projektorin pystyy automaattisesti pistää vaihtamaan kuvasuhdetta. En ole varma, että mikä on ensimmäinenpansu mistä toi löytyy, mutta ainakin omassa PT AE4000 toi automaaattinen linssinsiirto toimii hyvin.

    Ite painin vähän samanlaisten asioiden parissa ~1,5 vuotta sitten ja kerrankin osasin olla jo ensimmäisellä yrittämällä fiksu ja tein itelleni ~115" screenin tolla cinemascope koolla (jotain 2.35-2.4:1 välistä) sekä päädyin käytettyyn Panasoniciin linssinsiirron + luokassaan muutenkin kilpailukykyisen kuvanlaadun vuoksi. Kirkkaasti helpoin, edullisin ja monipuolisin ratkaisu, tosin itse en missään vaiheessa edes hetken vertaa harkinnut linssiä, koska pohjimmiltaan tykki ei ollut tulossakaan absoluuttiseen HC käyttöön. Toimii kunnon cinemascope leffat, eri kuvasuhteen musavideot, xbox pelailut ja heikomman telkkukuvan katsomisessa hyvin.

    Toi JVC on apinoinut ton panasonicin linssinsiirron sittemmin omaan saman kaliiberin mallistoon, mikä on mielestäni erittäinhyvä juttu ilmeisen hyvän kuvanlaadun JVC ominaisuuksien jatkoksi. Voi näitä nykyisin olla toki muiltakin valmistajilta nykyisin tarjolla parin kolmen tonnin luokasta ylöspäin, mutta rehellisesti sanottuna itellä ei ole tietoa mikä on fakta tilanne nyt (loppui kiinnostus projektoriarvosteluiden selaamiselle aika hyvin ton käyetyn panan oston yhteydessä ja tyytyväisenä projektorin omistajana käytän mielummin vähäisen vapaa ajan projektorin hyötykäyttöön, kuin paremman projektorin metsästykseen ja haaveiluun 😄)
     
  11. Captain Slow

    Captain Slow Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.10.2014
    Viestejä:
    46
    Saadut tykkäykset:
    2

    Panasonic PT-AE3000 lähtien löytyy linssimuisti. Mutta täytyy tarkentaa ettei siinä ole moottoroitua linssinsiirtoa. Vain moottoroitu Zoom/Focus. Kuvan siirto ylös tai alas tapahtuu digitaalisesti, tai sitten käsipelillä veivaten linssiä ylös tahi alas jos ei halua digitaalista kuvansiirtoa.

    JVC X35 on moottoroitu linssinsiirto ylös, alas ja molempiin sivusuuntiin, jolloin ei tapahdu tätä ns. digitaalista kuvansiirtoa.
    -toki minua saa oikaista mikäli olen väärässä..

    Tämä kaikki selkis pienellä lukurundilla netin ihmeellisessä muolimmassa....
     
    Viimeksi muokattu: 03.11.2014
  12. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Juurikin näin. Sivusuuntainen siirto ei ollut kovin laaja, mutta jos tykki on vasen/oikea akselilla keskellä kangasta, niin tuolla ei ole merkitystä. Pystyakselilla siirto on se, mitä kaipaat, olettaen että tykki ei ole keskellä kangasta myös pystysuunnassa. Jo 50% siirto tarkoittaa käytännössä, että tykin voi sijoittaa samaan korkeuteen, kuin kankaan yläreuna. Tuo X35 sallii enimmillään 80% siirron pystysuunnassa, eli tykki voi olla jopa ylempänä (tai harvinaisemmin alempana), kuin kankaan reuna; tarkkaan ottaen 30% kankaan korkeuden verran yli/ali kankaan reunasta.

    Keystone correction ei pidä käyttää, ellei jostain syystä ole ihan helevetin pakko. Mieluummin tykki oikean asentoon ja linssin siirrolla kohdalleen.
     
    Viimeksi muokattu: 04.11.2014
  13. thomasi

    thomasi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2012
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jees, nää kommentit selkeytti asioita ja itekkin ottanut vähän enempi selvää asioista.

    Näillä näkymin tyydyn tuohon Jvc:n X35 jos uuteen asuntoon jää tilaa tv:lle jolla input lagi niin pieni että pelaaminen mahdollista. (mahdollisella tarkoitan että ei ärsytä hakata fps pelejä) Jos taas käy niin että tilaa on vain tykille niin sitten Sonyn Vpl-hw55es+linssi. Sony vie voiton game moden pienen input lagin takia ja muutenkin vissiin ihan hyvä tykki.

    Sitten päästäänkin kysymykseen että onko täällä porukalla käytössä Cinomorph linssejä ? Netistä löytyy jonkun verran juttuja Prismasonic HD linsseistä mutta sivuilla näitä ei ole enään myynnissä tai sitten nimi on vaihtunut. Olisi kiva kuulla jotain kokemuksia käytöstä.

    Jos teiltä löytyy linssi niin käytättekö kaarevaa kangasta vai suoraa? Tuumakoko tulee olemaan omalla kohdalla 80''-100''. Kankaista jonkun verran lukenut että tuo Screen Excellencen kangas olisi hyvä ja jatkoa ajatellen akustisesti läpinäkyvä on plussaa. Screen Excellencen kotisivuilta löytyy ainakin kaarevaa mallia (Vistacurve) mikä ilmeisesti korjaa linssistä aiheutuvaa kalansilmä efektiä (niinkuin mikä tahansa kaareva kangas). Jos jollain on parempaa vaihtoehtoa ehdottaa niin ehdotuksia otetaan ilomielin vastaan.

    Kiitos kaikille komentoijille näistä edellisistä neuvoista!
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2014
  14. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Maailmanluokan linssejä saa ihan Suomestakin, joten miksi lähteä merta edemmäs kalaan.. Valmistajan nimihän on Prismasonic ja samasta osoitteesta saa sekä linssin että leveän kaarevan kankaan. Jonkilaisena peukalosääntönä ulkoisella linssillä kuvaa levitettäessä kangas saisi olla kaareva, mutta mikäli kuva tuotetaan vain tykin omalla zoomilla ja lens shiftillä, niin kankaan tulee olla suora.

    Linssit manuaalisesti säädettävänä mallina alkaen 1290€. Moottoroituna, kaukosäädettävänä ja sähköisellä siirtohissillä varustettuna hintaa alkaa kertyä vähän enemmän.
     
  15. thomasi

    thomasi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.11.2012
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu, tuolta linssejä juurikin katsellut. Kankaat tuppaavat olemaan vaan nii isoissa mittasuhteissa (116, 136, 156'') että todennäköisesti ei tule mahtumaan uuteen asuntoo.