Kohta se alkaa. Ja taas kerran isot ennakko-odotukset kaudelta. Teknisellä puolella isoja muutoksia ja voimasuhteet talvitestien perusteella menossa aivan uusiksi. Nyt saa Vettelkin ajaa tosissaan. Red Bull saa taatusti auton jossain vaiheessa kautta toimimaan, mutta onko muut jo karanneet siinä vaiheessa liian kauas? Kimi taas kaikkien rakastamissa punaisissa ja erittäin mielenkiintoista nähdä miten voimasuhteet Alonson kanssa asettuu. Lähtökohtaisesti on nähtävissä, että Kimiä on kaavailtu Alonson kakkoseksi, mutta miten Oviedon orin hermo pitää, jos Kimi näyttääkin mistä kana pissii? Mukava ollut myös nähdä, että Bottaksen Williams vaikuttaa pitkästä aikaa yllätysvalmiilta. Monta kautta olen arponut seuratako vai eikö ja aika satunnaista viime vuodet ollutkin. Mutta nyt taas "kaikkien aikojen suomalaiskausi" ajaa hankkimaan kanavapaketin. Itse aion pärjätä Mtv3 Maxilla (HD-versio DNA Welho HD Mixiin), vaikka Mtv3 Total tarjoaisi totaalimpaa tarjontaa. Samoin Katsomo, mutta mieluummin yksi kanava HD:na kuin Katsomon kuvanlaatu. Katsomosta kokemusta, kun tuli ostettua toissakaudeksi. Total taas ei muuten tarjoa itselleni samalla tavalla vastinetta rahoilleni kuin HD Mix. Mites muilla, kutkutteleeko kausi yhtälailla?
Hyvät ainekset on kasassa, pakka menee varmaan aika sekaisin. Veikkaisin että mersut vahvoilla mutta ferrarit kovia kirittämään. Rellut poksahtee ja tuskin saavat pakettia kasaan ennen eurooppaa. Pakettina DNA Welhon viihde ja total. Kotona HD laadulla mutta monen kisan aikaan ollaan mökillä / tien päällä joten kisojen katsominen sujuu matkaTV:n kautta.
Mielenkiintoinen kausi tosiaan tulossa. Vähän vaan pelkään että kauden alkupään kisoista tulee liiankin "tylsiä" siinä mielessä, että maaliin pääsee vain kourallinen autoja. Voisin melkein lyödä vetoa, ettei jotkut selviä edes aika-ajoista ilman murheita. Ferrarista en ole ikinä pitänyt, mutta tietysti Kimiä tulee kannustettua. Alonso tosin testien perusteella enemmän sinut auton kanssa, joten voipi tulla lunta tupaan ainakin aluksi. Bottaksen menestymistä toivon erityisesti, ja varsinkin nyt alkukaudella siihen on kaikki edellytykset Mersun moottorien siivittämänä.
Mielestäni taas kaudesta on tulossa erittäin mielenkiintoinen juurikin ensimmäisten kisojen kohdalla. Mikäs sen parempaa kuin yllätystuloksia autojen hajotessa. Muutaman kuukauden jälkeen mersu luultavasti vetää voittoja joka kisasta, jolloin kisatkaan eivät enää ole niin mielenkiintoisia. Ferrarilla on tosin yllätysmahdollisuus. Mika Salon mukaan Ferrari on hieman piilotellut vauhtiaan. Tosin en kyllä aiemminkaan ole Salon kommentteja vakavasti ottanut, mutta jos hän kerrankin olisi hieman oikeassa. Itse taas uskon Kimin olevan Ferrarilla Alonsoa vahvempi. Tosin vain kisoissa. Jos aika-ajoissa kimi jää 4-6 sijaa Alonsolle, ei se kauheasti kisassa auta, vaikka parempi olisikin. Syy Kimin paremmuuteen tulee mielestäni hänen pehmeämmästä ajotyylistä, joka säästää sekä renkaita, että bensaa. Tosin Ferrarin moottori on kuulemma kiihdytyksissä hankala takarenkaille - toisin kuin mersun - mikä voi syödä tuota etua, jos Alonso saa hallittua kiihdytyksiä paremmin. Bottakselle toivon hyvää kautta. Massa olisi pakko päihittää säännöllisesti, jos haluaa urasta Kovalaista paremman.
Vapaamatkustajat näyttää siirretyn täksi kaudelsi Subin puolelle tylsäpiirron pariin. Positiivista on jälkilähetyksen lähetysaika klo 19, ainakin ekan kisan osalta.
Ensimmäisten harjoitusten perusteella aliohjaava Ferrari sopisi Alonson käteen huomattavasti paremmin kuin Kimin. Alonson ajotyyli kun on täysin päinvastainen Kimin kanssa. Tähän kun vielä lisätään Pirellin renkaat, joiden kanssa Kimillä oli pahoja vaikeuksia jo viime vuoden loppupuoliskolla, niin ei hyvältä näytä. On board -videoistakin näkee että ajamisessa on eroa kuin yöllä ja päivällä, Alonson käskyttämänä menee sulavasti kun taas Kimillä lukittuu renkaat jarrutuksissa ja auto on muutenkin todella levottoman oloinen. No toivottavasti Bottas pärjää sitten paremmin.
Juu. Ja muutenkaan testit eivät varmasti ole tänä vuonna näyttäneet totuutta, koska myös Renaultit tuntuvat pörräävän yllättävänkin hyvin ainakin Red Bullin ja Toro Rosson autoissa. Toisaalta totuuden näkee sitten vasta huomenna aika-ajoissa ja myöhemmin kisassa. Red Bullin väitetty 2 kuukauden takamatka näyttää ainakin tällä hetkellä hieman liioitetulta.. Mutta mikäpä näissä nyt olisikaan totuuteen perustuvaa millään lailla. Toivottavasti suomalaiset punkevat huomenna 10 sakkiin aika-ajossa kuitenkin.
Mikkien asetukset taitaa olla vielä viimevuoden tasossa. Eihän noista autoista kuulu mitään? Ne on kuitenkin todella kovaäänisiä edelleen ja mukavaa turbovihellystä ja eri ominaisääniä eri moottoreiden välillä, mm. Ferrarin metallinen soundi. Nyt ne jäävät täysin pimentoon.
En ymmärrä tuota bensiinin määrän rajoittamista 150 kg -> 100 kg ekologisuuden nimissä. Mitä merkitystä parillakymmenellä F1 autolla on suuremmassa kuvassa, pelkkää pipertämistä. Toivottavasti tämä ei tarkoita sitä, että kisoista tulee taloudellisuusajokilpailuja. No, kohta nähdään.
Formuloille on haettu legitimaatiota siitä että viihteen sivutuotteena tuotekehitys tuottaa innovaatioita jotka siirtyvät kulkuneuvoihin massatuotannossa. Käsittääkseni tämä ei ole ihan turhaa puhetta. Jos kilpailun kautta saataisiin innovaatioita joiden avulla henkilöautojen kulutus laskisi vaikka 2% niin vaikutus olisi todellisuudessa melko mittava. Energiankulutus vain on aika oleellinen asia nykyään. En sinänsä pitäisi pahana sitäkään, että rajallinen polttoainemäärä lisää painetta kuljettajan taidoille ajaa samaan aikaan nopeasti, renkaita säästävästi ja niin että polttoaine riittää maaliin saakka. Jos renkaita ja polttoainetta saisi käyttää määrättömästi niin varmasti ajaminen olisi agressiivisempaa ja siinä suhteessa viihdyttävämpää tai toisella lailla viihdyttävää. Ehkä siinä kuitenkin on syynsä että romurallit eivät ole levinneet eurooppaan. (Sikäli juttelen lämpimikseni. Kun en ole ollut riittävän innokas lajin seuraaja että olisin sen takia ostanut erillisen kanavan, niin kisojen katselut ovat olleet hyvin harvassa viime vuosina)
Bottas ajoi upean kisan. Koko kisassa Valtterille tuli vain yksi ajovirhe, mikä tosin aiheutti harmittavan rengasrikon. Kuudes sija kaikkien vaikeuksien jälkeen, jätti hyvän maun kauden avauksesta. Williams on ehdottomasti yksi kärkitalleista tällä kaudella. Kimin avaus oli sitä vastoin lievä pettymys. Toivottavasti Kimi saa autonsa kulkemaan haluamallaan tavalla, tai muuten edessä on tuskainen kausi Alonson varjossa.
Kyllä on pettymys äänipuoli. Mikroautotason äänet! En tiedä mikä niistä niin vaisuja tekee. Onhan samankokoisia turbokoneita ennenkin ollut. Ehkä se on se rasittava bensan säästäminen. Omasta mielestäni formulat ovat olleet nautittavimmillaan, kun on saanut välitankata ja renkaita (myös aika-ajo-!) käyttää vapaasti. Tuolloin selviää kuka on oikeasti nopein kuljettaja. Huikeaa edistystä bensankulutuksessa on kuitenkin saavutettu. 80-luvulla kiinteä bensamäärä oli tuplat (ja silloin varmaan joka kisassa aina joltain loppui bensa - ilmeisesti nykyään telemetria ja kuskin auton säätömahdollisuudet ovat niin edistyneet, ettei niin enää pääse käymään). Jotain positiivistakin. Mtv3 Max HD:n kuva oli/on kiitettävän nautittavaa! Ei tule ikävä Subin koosteita eikä Katsomoa. Vilander on varsin lupaava kommentaattori. Ei kuitenkaan sitä F1-sädekehää, joka meidän ex-F1-kuskeilla on ollut. Saloa kaipaa eniten gridin haastaattelemiseen. Myönnän, että nukahdin lähtöä edeltäväksi puoleksi tunniksi :thumbsup: , joten en nähnyt miten Pulkkinen-Vilander pärjäsi gridin haastattelemisessa, mutta Saloa vaikea päihittää siinä lajissa.
MTV Maxin kommentaattorihan sanoi, että kun viime kaudella kierrätettiin konetta 18 000:een asti, niin nykyisissä moottoreissa ei juuri kannata yli 12 000:n kierrättää bensankulutuksen rajoituksen takia, vaikka sallitun yläraja onkin 15 000. Toisaalta moottoreissa on paremmin alakierroksilla vääntöä. Mun mielestä kyllä ihan kiva, että nyt kuuluu muitakin ääniä kuin moottorin ääntä, kuten renkaiden vinkumista lukkojarrutuksissa.
Ihan ok startti kauteen. Bottaksen vauhti lupailee hyvää jatkoa. Räikkösen koko viikonloppu näytti aika vaikealta, kun taas Alonso otti rutiinilla sen mihin rahkeet riittivät. Aika-ajan pyörähdyksenhän Räikkönen otti omaan piikkiinsä, mutta kisassakin näytti aika vaikealta esim. balanssiongelmat ja toistuvat jarrujen lukkiutumiset, joita Alonsolla ei ollut eikä Kimiltäkään ole totuttu näkemään. Oisko ferkku suunniteltu Alonson ajotyyliin enemmänkin vaiko säädöt vain hakusessa? Tuli jotenkin viime vuosien Vettel vs. Webber mieleen (Webber ei missään nimessä ollut huono kuski, mutta auto oli taidettu suunnitelle enempi Vetteliä varten). Saattaa Räikköselle tulla aika tuskainen kausi kakkoskuskina.. Tuulilasissa oli mielestäni aika osuva kirjoitus Formula 1:stä. http://www.tuulilasi.fi/uutiset/kommentti-formula-ykkosten-tuplavirhe Olisi ehkä voinut otsikoida myös: Formula ykkösten kuolonkorina
Niinhän siinä kävi, että loppuhuipennus jäi näkemättä, kun kuskit joutuivat nostamaan jalan kaasulta polttoainerajoituksen takia. Aiempina kausina myös renkaiden kanssa on saattanut tulla lopussa ongelmia, mikä on lisännyt jännitystä loppukierroksille. Nyt näin(kään) ei käy, kun lähes koko matka joudutaan ajamaan kaukana maksimista. F1 on olevinaan autourheilun kuninkuusluokka, joten siellä pitäisi ajaa kuskin ja auton äärirajoilla. Metsään mennään, kun vauhtia täytyy hiljentää muutaman bensakilon takia. Suomessakin ajetaan 'litralla pisimälle'-kisoja, mutta jostain syystä ne eivät kerää miljoonayleisöä. Kyllä se tavisautoilun taloudellisuuskehitys pitäisi tapahtua jossain muualla kuin formuloissa.
Nuo nykyiset formuloiden äänet kuulosti TV:n välityksellä samanlaiselta vaisulta murinalta, mikä lähtee siitä mersun turva-autosta, eli ei miltään. F1-auton äänet on kuitenkin iso osa showta. Ja mitä tulee tuohon polttoaineen säästämiseen F1-kisoissa, koko asia on suuri vitsi. F1-autolla pitäisi pystyä ajamaan talla pohjassa koko ajan, jos renkaat antaa siihen mahdollisuuden. Nyt Daniel Ricciardon kakkossija on uhattuna, kun FIA:n edustajan mukaan Ricciardon auto ylitti jatkuvasti polttoainerajoituksen. :hitme: http://www.suomif1.com/2014/03/podiumkuljettaja-tuomariston-tutkittavaksi-rikkomuksesta/
Viime kaudella jo rengaskulumat ja -kikkailut nousivat päärooliin. Nyt vielä polttoainerajoitukset ja sen myötä uudet kikkailut. Ei voida enää ajaakaan täysiä, vaan tehoja on rajoitettava ja tarkkaan laskelmoitava milloin ja missä vaiheessa on varaa tehoja hiukan enemmän ottaa, niin että polttoaine riittää. Talleilla lienee näihin jonkinlaiset simulaatio-ohjelmistot pyörimässä kisan aikana auttamassa taktisia päätöksiä. Lisäksi on ERSit ja KERSit, avattavaa takasiipeä jne. Painopiste on jatkuvasti siirtymässä yhä enemmän teknisiin ja taktisiin ratkaisuihin ja pois kuljettajan osuudesta sekä auton "perus"-suorituskyvystä. Itse kaipaisin paluuta yksinkertaisempaan formulaan. Pois kaikki KERS/ERS viritykset ja vapaasti hengittävät koneet takaisin, ei rajoituksia polttoaineeseen (tai jos haluavat ympäristösyillä jotain perustella niin ajakoot vaikka bioetanolilla sitten), renkaita tietty määrä/vkl joita voisi käyttää parhaaksi katsomallaan tavalla jne.
Jotenkin vuodesta -92 alkaen on menty teknisesti ja sääntöjen puolesta, uskaltanee sanoa, jatkuvaa alamäkeä. 1992 kauden pilasi Williamsin aktiivijousitetut autot, joilla cruisailtiin voittoon. 1991 oli vielä raakaa kilvanajoa, autot puhtaan hyvännäköisiä ja tiimejä oli PALJON. Omasta mielestäni nuo pikkutiimit toi väriä lajiin. Aika-ajoistakaan ei vielä ollut tehty pelleilyä. Tasoerot oli kovia, mutta ainakin paras auto ja usein myös paras kuski tuli esille. Sen jälkeen säännöt on menneet alamäkeä (poislukien välitankkaukset -94 eteenpäin kunnes taas kiellettiin), ratoina on varmaan nykyään jo enemmät puolet Tilken lentokenttäboretuksia keskellä aavikoita tyhjine katsomoineen. Suomalaiset kuskit ja muutamat kruununjalokivet (Monaco, Spa, Monza jne.) saa enää katsomaan. Melkoisen pitkä matka on tultu siitä, kun Ruotsin Anderstorpissa ajettiin kilpaa ja kisaan pystyi leo kinnuset osallistumaan ostamalla auton. Silloin kuskit oli vielä rautaa ja autot alumiinia. Oikeastaan paremmat kicksit saakin retroilemalla simulaattorilla kuin katsomalla nykykisoja. Edit: Nyt kun pääsi nostalgiafiiliksiin, niin voi vain kysyä mikä meni vikaan FIA/Bernie?? Periaatteessa vastaavan turbon äänet ennen: F1 McLAREN HONDA MP4-4 Ayrton Senna 1988: http://youtu.be/_IpNKz1fRH0 Ja: McLaren Honda MP4/4 (1988 late) @ Twin Ring Moteg : http://youtu.be/IcmKJ5MhDh8 Tuolloin autot oli jo hiilikuitua, mutta kuskien piti olla vielä miehiä eikä 19-vuotiaita nöösejä. Ja pohjat iski hienosti kipinää rataan osuessaan, koska kuninkuusluokan autoissa ei ollut puulevyä(!!) pohjassa!
Nyt on sitten jo hylättykin Ricciardon suoritus. En nyt oikein ymmärrä, jos koko kisa pitää pärjätä 100kg polttoainetta ja toisaalta säännöissä sanotaan että kulutus tunnissa ei saa ylittää 100kiloa niin miten se voidaan ylittää jos kisa kestää yli tunnin?
Näin juuri. Uskoisin, että kohta ollaan myös sillä vedenjakajalla että suurikin yleisö alkaa ymmärtää homman menneen/menevän yhä enempi perseeseen. Liekkö Bernie jo se verran dementti, että antaa homman kaatua omaan mahdottomuuteensa..