Tulossa leffahuone. Mitat max. 550cm x 450cm. Haluaisin hyödyntää koko leveyden kuvalle, eli siis haaveissa noin 430cm cm leveä kangas + kehykset. Missä tykissä riittää zoomi? Nykyinen on Pansun 4000 ja se ei pääsisi tuossa uudessa huoneessa lähellekään riittävää leveyttä 1,5 kertaisella zoomilla. Onko saatavilla kohtuuhintaista kangasta noin isona, pitäisi olla vielä kaareva ja akustisesti läpinäkyvä?
Calculator auttanee löytämään? Epson antaisi 4m leveän kuvan. http://www.projectorcentral.com/Epson_Europe-EH-TW9000-projection-calculator-pro.htm Valovoima voi tuoda omat ongelmansa, tai siis lähinnä sen puute. Tosin calculator kertoisi että tuo olisi mahdollista ainakin tuolla wanhalla mallilla. Uudempaa 9200:sta en tuolta äkkiseltään löytänyt.
Epson antaa 4.1m leveän kuvan 5,5m etäisyydeltä, saman kuvakoon antaa myös muut epsonin mallit (8100,9200 etc) Tosin aina pitää muistaa tykin vaatima tila ja jättää tarvittaessa taaksekin se 30cm tilaa.. JVC:n ja Sonyn vehkeillä pääset 4m leveään kuvaan. Eli ainoastaan noilla "superzoom" vehkeillä (esim. Benq 1500/1400/1070/1080) pääset tuohon tavoitteeseen. Luulen kuitenkin että sinulle riittäisi tuo sony jvc ja epson, poimi niistäs sopivin ja siirrä tuoli pari metriä eteenpäin jos kuva on liian "pieni" Noilla vaateilla et kyllä edullista kangasta kaupasta saa.. se on ihan varma juttu. Tuohon vaateisiin kannattaa lisätä vielä 16:9 - 2.35:1 maski eli saa cinemascopen tarvittaessa. Noin suurelle kankaalle tarvisit kyllä aika korkeaa gain -arvoa. Tässä kuitenkin jotain mikä sulla voisi toimia: SmX valkokankaat Tyylikkäät SmX-kehysvalkokankaat voidaan teettää Da-Liten tapaan asiakkaan mittoihin. SmX:n toimitusaika on n. 3-4 viikkoa. SmX- valkokankaat, varsinkin kaarevat kehyskankaat, ovat komeita; katso kauniita kuvia. SmX PROCURV (Pro-Curve) (pdf), kaareva kehyskangas, esimerkkikokoja: 2,35:1 356 x 151 cm, hinta 7.920 € sis. alv 1,78:1 244 x 137 cm, hinta 5.470 € Kangas on saatavilla kolmella kaarevuudella, leveydet 178 - 685 cm, ja pintaa voidaan säätää moiré-ilmiön poistamiseksi. SmX PROLINE (pdf), suora kehyskangas, esim. 2,35:1 330 x 141 cm, hinta 5.180 € 1,78:1 229 x 129 cm, hinta 3.970 € SmX PROMASK-CURV on upea, moottoroiduilla, ääntä läpäisevillä maskeilla varustettu kaareva kehysvalkokangas, leveys 203 - 686 cm. Natiivi kuvasuhde on 2,40:1, 198 muistipaikkaa kuvasuhteille, esim. 2,37:1, 2,35:1, 1,85:1, 1,78:1 (=16:9) ja 1,33:1. Smx-kankaiden pintavaihtoehdot ovat valkoinen tai harmaa CineWeave (pdf), tai mattavalkoinen. Videotuotannosta tuttu CineWeave on akustisesti läpinäkyvä, ja hyötykerroin (gain) on kudotulle kankaalle korkea 1,16. CineWeaven rei'itys on käytännössä näkymätön mikroperforoitujen pintojen tapaan, katso kuva. Kannattaa kysyä tilanteeseesi sopivaa rättiä tuolta cinemtr Harri Väinölältä, jolla taitaa olla paras mahdollinen valikoima ja muutenkin mukava mies on hän.
Ei taida riittää Epsonin, JVC:n ja Sonyn zoomit. Pitäisi kuitenkin päästä yli 4m leveään kuvaan 5,1m heittoetäisyydeltä. Entinen kangas on 3,35m leveä, joten ei ole järkeä vaihtaa sitä alle neljämetriseen. "Eli ainoastaan noilla "superzoom" vehkeillä (esim. Benq 1500/1400/1070/1080) pääset tuohon tavoitteeseen" Onko tämän tyyppiset laitteet kuinka laadukkaita elokuvakäyttöön? "Tuohon vaateisiin kannattaa lisätä vielä 16:9 - 2.35:1 maski eli saa cinemascopen tarvittaessa. Noin suurelle kankaalle tarvisit kyllä aika korkeaa gain -arvoa." Mitä tämä maski käytännössä tarkoittaa? Onko järkeä hankkia kangasta pelkällä 2.35:1 kuvasuhteella? Valovoima ei ole ongelma, huoneeseen ei tule ikkunoita.
Kertoiskohan tämä tuosta maskista, eli saat nuo rannut veke. Toki voi hankkia kankaan pelkällä 2.35 -kuvasuhteellakin. Itse en nähnyt järkeväksi + koska itselläni on kiinteä kehyskangas voin aivan hyvin tehdä maskauksen itse, sen sijaan että maksaisin siitä.. Benq:n tykit sopivat elokuvakäyttöön, ovat DLP -vehkeitä, eli jotkut oireilee "sateenkaari" ilmiöistä ja musta niissä jää valitettavasti harmaaksi. Valotehoa niissä piisaa kyllä.
Pulttaa laajakulmalinssi projektorin linssin eteen Tiedäpä sitten kestääkö kriittistä katselua, luulisi koko kuva-alan tarkennuksen olevan hiukka hankalaa. Kellään kokemusta moisesta ratkaisusta? http://www.youtube.com/watch?v=ivvcW-t50sI
Jotkuthan noita tosiaan on käyttäny omissa "purkkaviritelmissään", mitä nopeasti lukenu niin "pitää" heittää kuva sentti pari ylitse screenistä että pahimmat reuna / kulma häröt eivät erottuisi + on sitten olemassa näitä kaupallisia: HD ScreenStar wide angle conversion lenses are specially designed to match the performance of HD projectors. eli tulee laajakulma + 20% zoomia lisää.. Tosin tämä sitten maksaakin jo esim. valmiin prismasonicin anamorphisen linssin verran. ..Itse joskus miettiny että jos laittas projektorin ihan täysin nurinperin seinään / kattoon ja heijastais peilin kautta screenille kuvan, eli sais näinollen heittoetäisyyttä lisää.. voisko toimia ? vääristyiskö ja miten ?
Edelleen kaipaan tietoa MISSÄ TYKISSÄ PARAS ZOOM? Jos puhutaan ns. normaaleista tykeistä, eikä esim. Benqin superzoom laitteista.
Tarkoitukseen pitää käyttää erityistä pintaheijastavaa peiliä, jossa peilin edessä ei ole lasilevyä sotkemassa heijastusta. Valmiita ratkaisuja löytyy esimerkiksi taustaprojektioon tarkoitetuista tuotteista, DNP first surface mirror. Tavallisilla lasiliikkeen neliötavarana myytävillä peileillä ei hommasta tule ei niin yhtikäs mitään. No kun niissä tavallisissa normaaleissa tykeissä ei vaan riitä zoom tuollaiseen kuvaan. Pakko joko ottaa superzoom, tinkiä kuvakoosta tai hankkia erillinen lisälinssi. Anamorfinen linssi (esim. Prismasonic) levittää esimerkiksi 400 cm leveän 1,78:1 tavallisen laajakuvan 540 cm leveäksi 2,39:1 cinema scopeksi.. Vastaavasti jos se 'tavallinen tykki' kykenisi 319 cm leveään tavalliseen 1,78:1 laajakuvaan, niin anamorfisella linssillä saadaan silloin kaipaamasi 430 cm leveys 2,39:1 cinema scopena.
Johan niitä on tuossa lueteltu. Tutkaile tykkien spekseistä heittosuhdetta, tarvitset lyhyen heittosuhteen projektorin (alle 1,2:1) haluamallesi kuvakoolle (5,1/4,3=1,19 heittosuhde (throw ratio)). Normaaleista tykeistä lyhin suhde taitaa olla Epsoneilla (1:1,34, kuvan leveys 3,8m 5,1m etäisyydeltä), tosin Sony HW55 (1:1,37) ja JVC (1:1,4) ovat lähellä. Muiden sinua kiinnostavien "normaalien" tykkien heittosuhteet voit googlata itse.
Olen noin tehnyt. Tosiaan pintapeili tuohon tarkoitukseen ja homma toimii ilman ongelmia. Vääristymät ei ole minkäänlainen ongelma, geometria on. Itse tein tuon siksi että saan pidemmän heiton prismasonicin linssin läpi ja suoremman cinemascope kuvan. Toimii. Säätäminen onkin sitten pikku temppu koska: a) ensin tykin pitää olla supersuorassa (siis ilman peiliä) b) peilin pitää olla absolut suorassa c) kankaan pitää olla hyvin suorassa d) anamorphinen linssikin saisi olla suorassa Noista jokainen joustaa jonkiverran kiinnityksestään, joten eipä ole ihan suoraviivaista.. Käytännössä vain yhtä pitää säätää kerrallaan, koska aivot ei riitä tuon geometrian hallitsemiseen. Tuloksena erilaisia trapezoideja yms. Mutta voi siis tehdä.
Nyt vasta ymmärrän kysyjän ongelman kun tuli eilen zoomattua olkkarin seinään jotain n. 4m leveä kuva (BenQ W1070). Pituutta huoneella on 5.5 metriä. En itsekään harkitsisi pienempää kuvaa jos olisi tuon kokoinen kotiteatterihuone. Tykkiä on paljon kehuttu eikä maksa käytännössä juuri mitään, ehkäpä se soveltuisi myös kysyjän tarkoituksiin? Oli se kuvakoko vaan upea vaikka vain hirsiseinälle testasinkin. Eikä ihan oikeasti lainkaan liian suuri. Kuvanlaadusta on vaikea sanoa mitään, tykki oli "out-of-the-box" asetuksilla, heijastuspintana vaaleaksi vahattu hirsiseinä ja kuvalähteenä 720p ATV:sta napsitut trailerit. Nyt pitää itse tyytyä 100" kuvaan, tosin tuolla takkahuoneessa katseluetäisyyskin on vain 2.5m. Silti kuva on auttamattoman pieni, mutta kun ei tykkiä voi seinän taaksekaan ulos asentaa. Pitänee joskus isona ja rikkaana pistää olkkariin 150" tab-tension kangas ja joku näppärä tykki, vaikka Epsonin 9200.