Vahvistimen kiinnittäminen autoon

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana Keimo123, 01.10.2013.

  1. Keimo123

    Keimo123 Guest Guest

    Liittynyt:
    06.10.2005
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moi

    Ostin Alpine MRX-M50 subwoofer vahvistimen kun sattui halvalla kohdalle. Mihin paikkoihin ja miten sen voi autossa kiinnittää? Onko esim etupenkin alle kiinnittäminen optio vai onko jotain syitä miksi ei sinne? Kaiuttimeksi ajattelin laittaa nurkissa pyörivän Canton GLS-50 koti-subbasen jossa vanerikotelo. Mitenkähän se kannattaa kiinnittää autoon? Se pitäisi varmaan laittaa johonkin sinne tavaratilan lattiaan(?) kiinni? Lisäksi olisi hyvä jos sen subbasen saisi tarvittaessa helposti irrotettua autosta.

    Onko muita ideoita tai linkkejä/kirjoja joista tätä asiaa voisi opetella? Yritin haeskella mutta en löytänyt näin seikkaperäisiä ohjeita mistään.

    Autoni on Seat Alhambra vm.2007 tila-auto josta usein kaikki takapenkit ovat irti fillareiden ym. kuljetusta varten.

    Kiitos
    Keimo
     
  2. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eiköhän sieltä kontin puolelta jokin paikka vahvistimelle löydy. Eikös noissa tila-autoissa ole yleensä jos jonkunnäköistä tavarankuljetuslokeroa siellä kontin puolellakin? Sellaisen yleisohjeen kuitenkin antaisin, että kiuinnitit mihin vaan, niin älä ainakaan vedä suoraa auton koriin kiinni, sellainen kun tuppaa aiheuttamaan häiriöitä (laturin vinkunaa, pakkumista tms.), se vahvistimen kuori kun kuitenkin on maapotentiaalissa.

    Edit: Siis tarkoitan, että suoraa koriin kiinnittäminen aiheuttaa helposti maapotentiaali-eroa, joka käytännössä kuuluu aina jonkunasteisina häiriöinä.

    Kotisubwooferin käyttö autossa ei monestikkaan ole kovin hyvä ratkaisu. Ne vaan yksinkertaisesti ovat suunniteltu paljon isompiin tiloihin, autossa sisätilan aiheuttama bassonkorostus esimerkiksi on aivan eri luokkaa kuin kotona. Mielluummin pistät sen kotisubin myyntiin ja hommaat ihan autokäyttöön tarkoitetun subin. Ihan kelvollisia, jopa valmiskoteloituja saa melko edullisesti. Ja toimivat varmasti paljon paremmin, kuin yksikään kotisubi.

    Voihan näitä juttuaja opiskella vaikka netistä:
    http://www.autoala.net/autohifi/autohifiopas.php on enempi kilpailujuttuihin keskittynyttä opastusta, mutta kyllä niitä vinkkejä voi käyttää myös omaksi ilokseen autoaan "hifistävä"
    www.autosound.fi löytyy tietoa-osio ja foorumi, jossa voi keskustella autohifiin liittyvistä asioista ja kysellä esimerkiksi kaikennäköisiä neuvoja. Vastailijoista löytyy mm. äänenlaatupuolen menestyneimpiä autohifikilpailijoita maastamme.

    Edit: Onhan sitten myös sellainen kirjoitettu opas, kuin Autohifi kirja. Ei mikään ihan uusi teos, joten kirjakaupoista tmv. voi olla hankala löytää enää, mutta kirjastolta kenties...
     
    Viimeksi muokattu: 02.10.2013
  3. Keimo123

    Keimo123 Guest Guest

    Liittynyt:
    06.10.2005
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos. Tuota en olisi tullut ajatelleeksi. Pitää siis katsoa että kaikki tosiaan on maahdoitettu yhteen paikkaan? Nuo linkkisi olen lukenut mutta ne keskittyvät aika lailla kilpailutoimintaan ja kytkentöihin. Olen aikanaan bänditouhuissa sen verran kasannut PA-vehkeitä sun muita että tuo äänipuoli taittunee jotenkin.

    Haen infoa siihen miten ne kamat fyysisesti laitetaan sinne autoon etten esim ruuvaa jotain bensatankkiin kiinni tai tee reikiä joista lähtee ruoste etenemään tai etten saa 5kg vahvistinta takaraivooni jos auto jostain syystä pysähtyy äkillisesti...

    Tuo kirja oli ihan hyvä vinkki mutta en ole löytänyt. Jos joku tietää sopivan kirjan vaikka englanniksi tai saksaksikin niin vinkki otetaan kiitollisena vastaan.
     
  4. Karjis

    Karjis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    19.02.2013
    Viestejä:
    34
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vahvistimet kannattaa aina pultata jämäkästi kiinni ja usein vaikka farmariautossa löytyy kiinnityslokeroiden alta jotain tukirautoja joista löytänet jo suoraan sopivia reikiä pultti/mutteri yhdistelmälle jolla saat esim paksun vanerin kiinni asennuspohjaksi.

    Itse asennellessa pyrin välttämään autoon reikien tekoa, ja tähän mennessä onnistunutkin täysin, aina löytynyt sopivia reikiä tukiraudoista joihin saa tavaraa kiinni tautisen kovaa pultti-mutteri yhdistelmällä läpipultaten. Korialuslevyä väliin vielä niin ei heti ole pelti mutkalla.

    Peltiin läpi ruuvaten ei kannata kiinnittää mitään, vahvistimen painoinen härveli ei enää näin välttämättä pysy kiinni vaan peltiruuvi vaan repäisee tuollaisen millisen pellin kyllä rikki tositilanteessa. Farmareissa ja tila-autoissa usein kuormansidontalenkkien kiinnityspaikat on myös aika jämäkkiä kiinnityspisteitä.

    Toinen myös että penkkien ja turvavöiden kiinnityspulttien väliin ei tulisi asentaa mitään, ei mitään. Eli jos penkin alle jotain kiinnittää, niin omilla kiinnityspisteillään sitten kiinni.

    Yhteen paikkaan maadoittaminen on turhaa johdonvetoa jos ei muuten ongelmia ole, tärkeämpää on maadoittaa kunnolla ja tosiaan vahvistimien runko kannattaa pitää irti korista sähköisesti, korissa kuitenkin pieniä jännite-eroja syntyy ja huonosti tehdyllä vahvistimella nuo virransyötön ja rungon maapotentiaalin erot tosiaan kuuluu helposti häiriönä. Signaalimaan ja rungon erot ei yleensä pienissä määrin haittaa, koska kunnolla tehdyssä AUTOvahvistimessa signaalimaa ja powerin maa pidetään erillään. Signaalimaa vielä usein kelluu vahvistimen päässä jotta signaaliketjun maadoitus on tehty vain lähteen päästä. Kuten häiriösuojamielessä pitääkin.