YAMAHA-vahvistin, toimittivat teknisesti heikomman takuulaitteen tilalle (Konebox,Miro Oy ja maahantuoja)

Keskustelu osiossa 'Yleistä' , aloittajana elektro84, 05.02.2013.

  1. elektro84

    elektro84 Guest Guest

    Liittynyt:
    04.02.2013
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hei! Ostin tammikuussa 2011 Yamahan RX-V1900 vahvistin Koneboxilta ja olen ollut tosi tyytyväinen sen kans niin kauan että se kesäkuussa 2012 alkoi temppuilemaan. Se alkoi sammumaan koska tahansa ilman varoitusta ja jos sä yritit laittaa sen päälle uudestan niin se pysyi hetki päälle ennen kuin se sammui. Välillä se sitten toimii useampia viikkoja, ennenkuin se aloitti temppuilamaan uudestaan. Elokuussa kun mä olin jo kaks kuukautta kokeillut sitä ja yrittänyt kaikenlaista, niin mä päätin lähettää sen huoltoon. Soitin Koneboxille ja kysyin miten me tehdään, niin ne pyysi mua lähettämään vahvistimen Miro Oy:lle joka on huoltofirma. Mä lähetin vahvistimen mirolle 2.8 ja laitoin sen mukaan a4 sivun tekstiä joka kuvasi tarkasti sen viat. Soitin sinne kahden viikon päästä ja kysyin mikä vahvistimen tilanne on ja ne sanoi, että joku johto oli irti ("työselostus WIRE W271 /272 REPAIRED"). Sain vahvistimen kotiin ja viikon päästä ongelma ilmestyi uudestaan. Soitin ja viestettelin noin kolme viikkoa koneboxin kanssa ja sain lopuksi tämmöisen päätöksen:

    "Toimitatteko laitteen uudellen huoltoon mikäli sitä ei saada tämän jälkeen kuntoon niin vaihtavat sen uuten".

    OK, lähetin sen MIRO Oy:lle 24.9 ja soitin taas kahden viikon päästä MIRO Oy:lle, kun sieltä ei koskaan kuulunut mitään! Tällä kertaa ne ei ollut tehnyt mitään muuta sille vahvistimelle, kuin antanut sen olla päällä kaksi viikoa putkeen. Se oli pysynyt päällä niinkuin se kotonakin oli tehnyt välillä. Ne vaan väitti, että kokeile sitä nyt uudestaan, kun saat sen kotiin. Soitin taas koneboxille, jossa aina uusi henkilö vastaa puhelimeen, joka ei tiedä vastata mitään ja sanovat vain, että "pitää selvittää asiaa.." Sitten menee viikkoja ja ei kuulu mitään. Soitan sinne uudestaan ja sama juttu. Lopuksi mä oikein suutuin ja soitin sinne xx-kertaa ja laitoin sähköpostia xx-kertaa, niin sain vastauksen viikon sisällä, että:

    "Huolto tekee päätöksen vaihtetaanko laite uuteen", vaikka KONEBOX oli jo luvannut meille uuden vahvistimen!!!!

    Mä olin tätä ennenkin puhunut Miro Oy:n kanssa, että mä haluan uuden vahvistimen ja ne sanoi että : PITÄÄ LÄHETTÄÄ VAHVISTIN VAIKKA 10 KERTAA HUOLTOON, NIIN KAUAN ETTÄ SAADAAN SE KUNTOON!!

    Joulukuussa kun mulla oli videomateriaalia jossa vika näkyy, niin lähetin vahvistimen kolmannen kerran MIRO OY:lle. Olen joutunut ostamaan uuden väliaikaisen vahvistimen tilalle pioneerin halvimman vahvistimen 5x100w RMS!
    Tammikuussa tulee tieto, että saan uuden vahvistimen. Ehdin jo ilahtua, kunnes saan kotiin vahvistimen ja näen että se ei todellakaan ole vastaava edelliseen vahvistimeeni verrattuna! Kaiken lisäksi mikrofonia ei tullut ollenkaan vahvistimen mukana.
    Olin yhteydessö jälleen Miro Oy:seen ja sielät sanottiin, ettei mikrofonia ole lähetetty, sillä sitä ei ollut mukana huoltoon lähetetynkään vahvistimen kanssa. Kysyimme myös, että miksi emme saaneet tilalle vastaavaa vahvistinta, vaan teknisesti paljon huonomman ja halvemman. He väittivät, että laite on jopa parempi. Olin yhteydessä maahantuojaan, joka väitti että uusi vahvistin on parempi kuin omani. Mikrofonista oli sitä mieltä, että se olisi pitänyt lähettää uuden vahvistimen mukana.

    Olin yhteydessä kuluttajasuojaan ja he sanoivat, että tilalle täytyy toimittaa teknisesti vastaava laite tai asiakkaalla on oikeus saada rahat takaisin.
    Olin sähköpostitse yhteydessä Amerikan Yamahaan ja he vastasivat minulle, että teknisesti lähimpänä oleva vastaava vahvistin on: RX-A2020!

    Olen ajatellut nyt olla uudestaan yhteydessä kuluttajasuojaan ja kysyä heidän mielipidettään, että täytyykö minun todella tyytyä tähän teknisesti huonompaan, vai ovatko miro oy velvollisia vaihtamaan tämän vahvistimen tähän malliin, mitä itse olen ajatellut olevan teknisesti vastaava ja mitä myös Amerikan Yamahalta sanoivat olevan lähimpänä edeltävää vahvistintani.




    Pikavertailu

    oma vahvistimeni:

    RX-V1900

    MSRP: $1,399.95
    7X130W RMS 8Ohm !!
    DSP 22 Program
    Zone 3
    Liittimia reilusti enemmän
    Paino 17,1KG!!!
    Reilusti isompi
    Reilusti tukevampi
    Kondensaattorit 12000uf


    Vahvistin, jonka Miro Oy/maahantuoja toimitti tilalle:

    RX-A820

    MSRP: $899
    7X105W RMS 8Ohm
    DSP 17
    Zone 2
    10,6KG
    Kondensaattorit 6800uf





    Mitä ajattelette tästä menettely-tavasta???
     
  2. Pelichio

    Pelichio Guest Guest

    Liittynyt:
    21.12.2012
    Viestejä:
    26
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ikävä kuulla aina tämmösistä kiistoista takuu ja huoltoasioissa. Ihan perseestähän tommonen kohtelu on (Miro Oy toiminta yleisesti) ja vielä, että yrittävät huonompaa mallia sulle lykätä. Hyvä, että kerrot siitä täällä julkisesti.

    Oot vieny ton prosessin jo niin pitkälle, etten lähtis tyytymään A820 malliin. Onhan se speksien puolesta ihan eri laite. Onneksi ei tarvi vedota kenekään omaan mielipiteeseen, kun oot saanu ton valmistajan kommentin. Ota ihmeessä kuluttajaviranomaisiin yhteyttä.

    Mainitsit otsikossa maahantuojan, mutta viestissä siitä ei mainita mitään muuta kuin tuo "toimitti tilalle". Mikä on maahantuojan rooli ollut tässä? RX-A2020 omistajana tämä kiinnostaa hieman.

    Nykyään ilmeisesti Konebox = Musta Pörssi verkkokauppa. Onko asioiden hoitaminen Mustan pörssin kanssa muuttunut mitenkään Konebox ajoilta, vai onko vaan firman nimi muuttunut?
     
  3. elektro84

    elektro84 Guest Guest

    Liittynyt:
    04.02.2013
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Maahantuoja ilmeisesti teki päätöksen, että saamme jopa uuden laitteen vanhan tilalle, ja asiasta Miro Oy meille ilmoitti.

    Kun laite tuli ja näin, ettei se ollut vastaava olimme yhteydessä miroon ja he väittivät, että laite on "parempi" kuin entiseni ja sanoivat , että olla yhteydessä maahantuojaan, jos haluaa asiasta valittaa. Soitin ja lähetin alla olevan spostin.. ja siinä myös heidän vastaus



    Maahantuojalle lähetetty
    Hei! mulla on yks kysymys, näista kolmesta mallista niin mitkä on
    vastaavia mallia tänään 2013:?

    Rx-V1900....vastaava?
    Rx-v3900....vastaava?
    Rx-z7....vastaava?

    Maahantuoja vastasi
    Hei,

    mallit ovat uudet ja mallit mitkä olette ottaneet esille, ominaisuuksia on
    tullut huimasti lisää.
    Vastaisin näin:

    RXA820
    RXA2020
    RXA3020

    Mutta muistutan etteivät koneet ole enää näinkään vastattuna täysin
    vertailukelpoisia, koska tämän päivän tuotteet ovat
    niin monella tasolla aivan eriluokkaa.


    Tämän jälkeen päätin ottaa yhteyttä Amerikkaan ja lähetin saman viestin, mitä lähetin maahantuojalle (ylämainittu) ja sieltä tuli vastaus, joka oman mielipiteeni (+muiden foorumeissa keskustelleiden) kanssa sama. Eli lähimpänä totuutta olisi tuo malli RX-A2020!



    Hi,

    Thank you for contacting Yamaha Corporation of America. We’ve noticed that your address is not in the United States. Yamaha Corporation of America provides support and warranty coverage for customers that buy and use our products in the United States. To locate the Yamaha affiliate company in your region, please go to www.yamaha.com and use the “Select your country” toolbar near the top of the page.

    Please let me know if you believe that we have made a mistake of some kind and we will attempt to rectify it.

    That being said, there are no direct replacements for the units you mentioned. However, the closest receivers is the Aventage line of receivers. Especially the RX-A2020 and RX-A3020.

    Sincerely,
    Rick


    Olen huomenna yhteydessä kuluttaja-suojaan ja kysyn, että ovatko he sieltä suoraan yhteydessä miroon / maahantuojaan, vai pitääkö vielä sinne itse soittaa...? Takuuaikaa jäljellä helmikuu Jos eivät suostu vaihtamaan tuohon malliin niin vaadin kaupan perumista, rahat takaisin!
     
  4. elektro84

    elektro84 Guest Guest

    Liittynyt:
    04.02.2013
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Konebox hoiti asiat niin, että ilmoitti vaan, että huolto (miro oy) tekee päätökset liittyen asiaan(vaikka ennemmin viesteissään lupasivat jo uuden laitteen), Myöhemmin sanoivat että Miro Oy tekee päätöksen että toimitetaanko uusi laite eli konebox ns. pesi kätensä kokonaan asiasta. Nämä viimeisimmät kuukaudet olen asioinut pelkästään Miron kanssa, ja sitten tuli tieto että Koneboxia ei enää ole, vaan muuttunut Mustaksi pörssiksi ja heidän kanssaan en ole ollut yhteydessä asian tiimoilta. Olisikohan apua jos kertoisi koko stoorin Mustan Pörssin väelle ja jos he pistäisi asiat rullaamaan ja lisäksi kuluttaja-suoja!?
     
  5. Pelichio

    Pelichio Guest Guest

    Liittynyt:
    21.12.2012
    Viestejä:
    26
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olisin ainakin yhteydessä Mustaan Pörssiin. Myyjäliikkeen kanssahan noita takuuasioita pitäisi hoitaa.
    Antaisin heille mahdollisuuden ennen viranmaisten sekaannuttamista, pääsee itsekin helpommalla jos homma selviää ilmankin niitä.
     
  6. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 976
    Saadut tykkäykset:
    339
    Mun mielestä kyllä RX-A1020 on parhaiten vastaava malli, myös hintaluokaltaan:
    http://www.hifikulma.fi/Yamaha-RX-1020

    Outoa, ettei maahantuoja sitä maininnut.

    RX-A2020 on kyllä jo järeämpi malli, siinä on esim. 9 vahvistinkanavaa ja hintakin on kovempi kuin mitä RX-V1900:lla oli aikanaan.
     
  7. Resetor

    Resetor Guest Guest

    Liittynyt:
    09.05.2012
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse tekisin tässä vaiheessa niin, että kun laite on jo kaksi kertaa käynyt huollossa niin tarjoat heille, että sulle 1020 tai kaupan purku täyshinnalla, sekä vahingonkorvaukset viivästyksistä.

    Sullahan on oikeus tosiaan myös purkaa kaupat ja uutta vahvaria sitten alle. Kannatta myös huomioida oikeutesi vaatia korvausta. Kyseisten yritysten toiminta kertomasi mukaan vaikuttaa jo niin törkeältä, että sinun kannalta aivan sama vaikka menisi käräjille, et tuota tule häviämään.

    18 § (5.1.1994/16)

    Virheen oikaisu

    Ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Tällainen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos siihen on este, jota hän ei voi voittaa, tai jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Tässä tulee erityisesti ottaa huomioon virheen merkitys ja tavaran arvo, jos se olisi sopimuksen mukainen, sekä se, voidaanko oikaisu suorittaa muulla tavalla aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa. (13.12.2001/1258)

    19 § (13.12.2001/1258)

    Hinnanalennus ja kaupan purku

    Jollei virheen korjaaminen tai virheettömän tavaran toimittaminen tule kysymykseen taikka jollei tällaista oikaisua suoriteta 18 §:ssä tarkoitetulla tavalla, ostaja saa:

    1) vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta; tai

    2) purkaa kaupan, paitsi jos virhe on vähäinen.

    20 § (5.1.1994/16)

    Vahingonkorvaus

    Ostajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii tavaran virheen vuoksi. Edellä 10 §:n 3 ja 4 momentissa tarkoitetun välillisen vahingon myyjä on kuitenkin velvollinen korvaamaan vain, jos virhe tai vahinko johtuu huolimattomuudesta hänen puolellaan taikka jos tavara kaupantekohetkellä poikkesi siitä, mihin myyjä on erityisesti sitoutunut.

    Samanlainen oikeus korvaukseen kuin ostajalla on hänen perheenjäsenellään, joka kärsii virheen vuoksi vahinkoa.


    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038#L5P9
     
  8. elektro84

    elektro84 Guest Guest

    Liittynyt:
    04.02.2013
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lähetin nyt tänä aamuna Mustaan Pörssiin kertomuksen koko tapahtuma-sarjasta ja sieltä tuli samantien vastaus, että kauppa voidaan purkaa! Mainitsinkin samaisessa viestissä, että mielestäni tästä myös jotain hyvitystä pitäisi saada, kun prosessi kestänyt 8kk, lukuisine puhelinsoittoineen ja sähköpostineen/ huoltoon lähetyksineen. Ajattelin, että laitankin huomenna spostia jälleen Mustalle Pörssille ja sanon että palautan laitteen, kaupan purku ok, mutta kysyn edelleen, että mitä olisivat valmiita hyvityksenä tarjoamaan ja linkki mukaan tuosta yllämainitusta kauppalaista...

    Maahantuoja vastasi spostiin ja on vakaasti edelleen sitä mieltä, että RX-A820 on vastaava omalle vahvistimelleni RX-V1900! Sanoi myös, että Amerikan laitteet eroavat jonkin verran pohjoismaisista laitteista.. Amerikan Yamahan mielipiteellä ei siis mitään merkitystä kun ei kuulu Eurooppaan!

    Maahantuojalle en vielä ole myöskään ilmoittanut, että Mustapörssi sanoi, että kauppa voidaan purkaa...

    Aion kyllä tehdä selväksi , että nämä laitteet eivät vastaa toisiaan teknisesti ihan periaatteen vuoksi ja jatkoa ajatellen jos joku muukin joutuu samanlaisen tilanteen eteen..

    Kiitokset vinkistä Pelichio:lle! + muillekin!
     
    Viimeksi muokattu: 06.02.2013
  9. elektro84

    elektro84 Guest Guest

    Liittynyt:
    04.02.2013
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli tänne nyt muittenkin asiantuntijoiden tietoja, mikä vahvistin lähimpänä YAMAHA RX-V1900-mallia???

    tulee itselläni esim. mieleen ominaisuus, jossa pystyt kuunnella musiikkia kolmessa huoneessa : zone 3 ja eka malli, josta tämä ominaisuus löytyy on RX-A2020..
     
  10. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 976
    Saadut tykkäykset:
    339
    Maahantuoja on kyllä siinä oikeassa, että tekniikka on kehittynyt ja uusia ominaisuuksia on tullut. Mallit ei mene ihan yksi yhteen. Itselläni on RX-V1900 ja samana vuonna oli mallit RX-V867 (alle tonnin) ja RX-V3900 (suunnilleen 2 tonnia). Mitään RX-V2xxx-mallia ei ollut. Seuraavana vuonna tuli sitten RX-A1010, RX-A2010 ja RX-A3010 tuohon yli 1000 euron hintaluokkaan, eli kolme mallia kahden tilalle. Jos katsoo pelkkää vahvistinpuolta, niin tuo sijoittunee tuohon RX-A1020:n ja RX-A2020:n väliin. Kanavia 7.1 kuten RX-A1020:ssa, kun taas RX-A2020:ssa on 9.2. Vahvistintehoa RX-V1900:ssä on myös noiden mallien väliltä. Sitten taas jos ajattelee liitäntäpuolta, niin näissä uusissa on molemmissa 8+2 HDMI-liitäntää, kun taas RX-V1900:ssä on vain 4+1. Uusissa on myös 3D ja muut herkut. Pitää muistaa, että tuo RX-V1900 on yli 4 vuotta vanha malli, eli RX-A2020 olisi selvä päivitys ylöspäin.
     
  11. Resetor

    Resetor Guest Guest

    Liittynyt:
    09.05.2012
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    0
    Toisaalta koko homma riippuu siitä mitä ominaisuuksia se käyttäjä siinä vahvistimessa tarvitsee. Jos lähdetään siitä että lyödään asiakkaalle käteen halvin vahvistin jossa on 4+1 hdmi ja 7.1 kanavat, hintaa tulee maks 250€. Myyjä voi vielä selittää, että nyt asiakas sai sitten vielä 3D tuen ja nettiradion kaupanpäälle, niin eihä tuo nyt silti ole vastaava. Oikeastaan ainut joka tuon vastaavuuden kertoo on se ovh hinta ja toisaalta myös se mitä ominaisuuksia siitä vanhasta vahvistimesta se käyttäjä tarvi ja uudessa vahvistimessa perjaatteessa tulisi ne ominaisuudet olla. Esimerkkinä tulee mieleen vaikka vinyyliharrastajan kaipaama Phono liitäntä, jos sitä ei ole vaihtotuotteessa niin ei sillä sillon mitään tee.