Mielenkiintoista nähdä, että miten kauan menee, ennen kuin vahvistimissa on vakiona tuon tason huonekorjaus (tai parempi, koska Anti-Modehan vaikuttaa vain bassotaajuuksiin). Ei varmaan mene kovin monta vuotta.
AM 2.0 vaikuttaa vähän muuhunkin. AV-virvoissakin alkaa olla laadukkaita korjaimia: http://audiovideo.fi/testi/anthem-mrx-300-kotiteatterin-av-vahvistin-testissa
No jos on normaali ok stereovahvari, antimode ja hyvät passiivit, niin menee ilman huonekorjainta olevan hyvän aktiivin ohi, että heilahtaa normaalissa käyttöympäristössä. Muutenkin on niin ärsyttävän tyypillinen Plaza-ketju, että terve. Ja näköjään piti itsekkin tähän sotkeutua. Hävettää.
Ja täällä toinen reilunvertailun mestari: edellisellä sivulla pienokais-aktiivia oltiin hakemassa suoraan G-keskoskaapista viivalle puhelinkopin kokoisen epäaktiivin kanssa. Nyt on näköjään vuorossa klassinen mutta rehti audiokaksintaistelu: aktiivijoukkueen edustajan välineenä nyrkkeilyhanskat, passiivivastustajan saadessa rynnäkkökiväärin. Heilahduksen suunta muuttuu n. 180 astetta kun A) aktiivi saa myös huonekorjauksen tai B) passiiviltakin otetaan huonekorjaus pois, ns. "pärjäileppä poju omillasi" -tilanne
No tämä oli vastaus siihen, että passiivi muttuisi jotenkin aktiiviksi antimodella. Josset nyt ymmärtänyt.
No eihän tuolla saada kuin vasta huonekorjaus tuohon settiin. Kaikki muut aktiivikaiuttimen edut jää vielä saavuttamatta. Mutta entäs sitten kun aktiivisettiin laitetaan anti-mode? Onko se niin kuin että ferrariin laitettaisiin vielä turbo?
Aktiivikaiuttimen yksi etu on, se, ettei AV-vahvistimen tarvitse olla keskusyksikkö, vaan TV voi olla se. Nykyäänhän jokseenkin kaiken voi kytkeä TV:hen. Plazalla usein on Genelec hyvin pinnassa, kun ajatellaan aktiivikaiuttimia. Genet ovat kuitenkin premium tuote, vähän kuin kaiuttimien iPhone. Perinteisellä kotelolla, mutta kuitenkin asiallisilla säädöillä saa paljon edullisemminkin aktiivikaiuttimia. Itsellä on Behringer B3030A:t (300/pari). Noissa pystyin säätämään basson tason ja vielä niin, että lähempänä sivuseinää olevasta yksi pykälä enemmän tasoa pois. Tuli balanssi hyvään malliin. Jos haluaa vähän parempaa, muttei ole varaa Geneen, niin Elacilla on esim AM150 (500/pari). Aktiivikaiuttimen kanssa on helppoa käyttää DSP:tä, esim miniDSP. Oma kokemus miniDSP:stä on positiivinen. Minusta Gene teki hinnoittelussa mokan, kun kotimallien muutokset nostivat hintaa 80x0 ammattimalleihin verrattuna. Pidän _henkilökohtaisesti_ ainakin G1/6010:aa moneen käyttöön hieman liian pienenä ilman subbaria. G2/8020 alkaa jo paremmin toimia, mutta hintaa on 700/pari ammattimallina ja jopa 900 (!) kotimallina.
Alkuperäinen kyssäri oli "Aktiivikaiuttimet, miksi?" Vastaisin, miksi ei? Vaivana vain sähköjohdon veto kaiuttimelle ja lopputulos ei ole huono. Ainakin G tapauksessa yllättää tavan tallaajan äänen määrä mikä niinkin pienestä pöntöstä lähtee Siis jos tila on kortilla niin näillä aktiiveilla saa vastinetta rahalle Itse ainakin yllätyin positiivisesti kun sitten kuitenkin ostin 8030 pöntöt vaikka budjetti veti miinukselle. Päivääkään en ole katunut.
hmm.. Jos aktiivikaiutin on kuin ulkohuussi, niin mikä tavallinen passiivikaiutin on? Varmistetaan nyt vielä, että ymmärsit tässä ketjussa olevan kyse kotona sisällä olevista kaiuttimista, ei ulkona olevista pa-vehkeistä.
Tuo nyt jo vaatii hiukka perusteluja, vaikka off-topicia onkin. Ei nyt aleta p****a jauhamaan kuitenkaan. Jos kaiutin olisi omppu: -siihen ei saisi liitettyä MITÄÄN muun merkkisiä laitteita -Siihen ei saisi minkäänlaista huonekorjausta, paitsi valmistajan oman oletettavasti kökön korjaimen. -pahimmassa skenaariossa se suostuisi soittamaan vain tietynlaista musiikkia. Näin aluksi.
Genelecinpilkan tunnusmerkit täyttävä vertaus... grrrrrr... Ammattimiesten huippuvehkeet maksavat alalla kuin alalla ping pong -versioita enemmän. Huippulaatua ei puoli-ilmaiseksi voi myydä. Melko pysyvässä kuosissaan oleva ajaton tekniikka, kuten Genelecit, voi maksaa suuriakin summia sen olematta mitään premiumia. Genelecissä maksaa ammattitason audiokäyttöesineen laatu. Genelecin toimialalla tekniikka vanhenee erittäin hitaasti, Genelecciin investoinnilla on hyvä tuotto/panos -suhde. Ne ovat ajatonta oman alansa huipputekniikkaa. Tänään hyvät Genelecit ovat hyvät myös 10 vuoden kuluttua. Genelecin ostaminen on audioon vakavasti suhtautuvalle henkilölle sijoitus vuosiksi eteenpäin. Applessa maksaa trendikkään muotilelun imago. Applen toimialalla tekniikkaa vanhenee hyvin nopeasti, Appleen investoinnilla on todella huono tuotto/panos -suhde. Tänään hyvä Apple-kännykkä on 10 vuoden kuluttua pelkkää romua.
Genelecin tai minkään muunkaan vakavasti otettavan kaiutinvalmistajan vertaaminen iOmenaan on typerää. Hyvä kaiutin on investointi, joka ei menetä arvoaan juurikaan vuosien saatossa. Hyvä kaiutin on tehtäväänsä kelpo laite vielä 10 vuotta ostosta ja sillä on jopa vaihtoarvoakin. Mahdolliset mallimuutokset ovat Genelecin osalta joko totaalisia uudistuksia (kuten koko 8000-sarja) tai sitten hienovaraisia revisioita, joilla ei pumpata keinotekoisesti lisää hintaa vanhaan tuotteeseen (8xxxB/C -mallit). Toki uudet G/F sarjat ovat muutoksiltaan pienehköjä, mutta näitä ei myöskään yritetän pelkän hypen perusteella myydä 80xx-sarjan omistajille. iPhoneen nämä määreet eivät päde. Genelec ei myöskään ole brändillä ratsastava vimpain, jonka todellisesta paremmuudesta verrattuna muihin laitteisiin voi olla montaa mieltä. Toki G-miesten fanaattisuus muistuttaa aika ajoin iUskovaisten meininkiä, mutta pannaanpa samalle viivalle karkeasti samanhintaisia aktiiveja ja aletaan katsomaan, mikä on paras. Genelec pärjää omilla ansioillaan ilman mitään imagolisää - jotain, mitä ei iPhonesta voi sanoa.