Vuosi vaihtui, joten taas on aika muistella, mitä kulunut vuosi Suomen ensi-illoissa tarjosi. Omat katsomiset vaativat vielä vähän jäsentelyä, mutta avataan ketju jo muiden käyttöön. Ja vanhat selitykset on hyvä kopioida taas kerran, ettei keskustelu ajaudu harharaiteille: Tottahan toki että kaikissa muissa yhteyksissä elokuvia käsitellään tuotantovuotensa mukaan, mutta jos näissä vuosikyselyissä näin tehtäisiin, voitaisiin vuoden elokuvatarjontaa pohtia vasta huhtikuussa, jotta kaikki vuoden tuotokset saataisiin mukaan - kiitos useiden kuukausien viiveen ensi-illoissa vaikkapa ison veden takaisiin verrattuna.
Tässä ilmeisesti kattava lista niistä leffoista (kopioitu Jatkoajasta): 007 Skyfall 2 päivää New Yorkissa 3 Simoa Abraham Lincoln: Vampire Hunter Albert Nobbs Alistuminen The Amazing Spider-Man American Pie: Luokkakokous Anonyymit romantikot Argo The Artist Asterix & Obelix Britanniassa The Avengers Barbara Battleship The Best Exotic Marigold Hotel The Cabin in the Woods Café de Flore Call Girl Carnage Le Chef - Rakkaudesta ruokaan Chronicle Cosmopolis A Dangerous Method Dark Shadows Delfiinitarina The Descendants Diktaattori Dredd Ella ja kaverit Enkelten siivu Expendables 2 Faust Friends with Kids Get the Gringo God Bless America The Grey Hamilton - Kansakunnan puolesta Happy End Haute Cuisine - Mestari keittiössä Hay Road Haywire Helinä-keiju ja siipien salaisuus Hobitti - Odottamaton matka Hotelli Transylvania Hugo Hulluna Saraan Humiseva harju Hypnotisoija Härmä Ice Age 4: Mannerten mullistus Imaginaerum Iron Sky J. Edgar Ja saapuu oikea yö John Carter Juoppohullun päiväkirja Just the Wind Jäälohikäärme Kaivontekijän tytär Kaksi tarinaa rakkaudesta Katmandu - Taivaan peili Keinoja kaihtamatta Keinottelua Kilimanjaron vuoret Killer Joe Killing Them Softy Kohta 18 Korsoteoria Koskemattomat Koti eläintarhassa Kovasikajuttu Kukkulan tyttö, sataman poika Kulman pojat Kummisetäni thaimorsian Kuningas Litmanen Kuudennen kerroksen naiset Käräjävuorentie Lawless Lemmenlomalla LOL Looper Lorax Love Is All You Need Luihin ja ytimiin Lumikki ja metsästäjä Madagascar 3: Europe's Most Wanted Magic Mike Martha Marcy May Marlene Matka 2: Salainen saari Matkalla Medusan perintö Men in Black III Metsän tarina Miss Farkku-Suomi Mission: Impossible - Ghost Protocol Mitä odottaa kun odottaa Moonrise Kingdom Nainen, jonka nimi on Nathalie Nicostratos-pelikaani Nightmare - Painajainen merellä Niko 2 - Lentäjäveljekset Nobelin testamentti Nälkäpeli Olipa kerran Lumikki Paholainen sisälläni Palme Pappi lukkari talonpoika vakooja Paranormal Activity 4 ParaNorman Piin elämä Piranha 3DD The Pirates! Band of Misfits Poikani Kevin Poliisit Polttarittaret Project X Prometheus Puhdistus Punaisen metsän hotelli Raakalaiset Rahalla saa 2 The Raid: Redemption Rakkauden pelikenttä Rakkauden rasvaprosentti Rakkaudesta, unelmista ja kaloista Ranskalainen viikonloppu Rat King Rautarouva Reunalla Revenge - Lupa tappaa Risto Räppääjä ja viileä Venla Robin Rock of Ages Rouva Presidentti Russian Libertine - Venäjän vapain mies Saapasjalkakissa Salakuljettaja Saunavieras Shadow Dancer Shame Sinister Sinivalkoinen valhe Sirocco Sota on julistettu Sotahevonen Soul-siskot Step Up: Revolution Suomen marsalkka Syvänsininen meri Säilöttyjä unelmia Taistelu Näsilinnasta 1918 Takaisin pelissä Take This Waltz Taken 2 Ted Terraferma This Must Be the Place Tie pohjoiseen Titaanien raivo To Rome with Love Total Recall Tropa de Elite 2 - Eliittijoukot Turvatalo Twilight Saga - Aamunkoi - Osa 2 Tähtitaivas talon yllä Un Amor Underworld: Awakening Urhea Vallan kääntöpuoli Vares - Kaidan tien kulkijat Vares - Pimeyden tango Vares - Uhkapelimerkki Veden peili Viiden päivän sota Viisi legendaa Vuosaari War of the Dead - Stone's War Yön ritarin paluu Zambezia - Lintukodon siipiveikot Zarafa Äärimmäisen lujaa ja uskomattoman läheltä Todella vähän tuli itse nähtyä, mutta tässä oma listaus: 1. The Cabin in the Woods ****½ 2. Expendables 2 ****½ 3. The Grey **** 4. Iron Sky *** 5. The Avengers **½ 6. Mission: Impossible - Ghost Protocol **½ 7. Carnage ** Kolme ekaa olivat mahtavia elokuvakokemuksia! Ja myös selvästi parhaita, niistä kiitos. Cabin oli mainion raikas ja hauska tuulahdus mahdottoman kuluneeseen genreen, samoin Expendablesin jatko-osa joka lunasti jopa vuosikymmenien odotukset. The Grey osui myös tarkasti omaan makuhermoon synkän komeine erämaafiiliksineen. Kaiken kaikkiaan oli kyllä muuten heikko leffavuosi! Suuria elokuvia ei juuri tainnut tulla. Asiaa symboloi ikävästi Polanskin leffan jääminen hännille. Toisaalta nyt oli listaaminen äärimmäisen helppoa...
2012 Suomessa elokuvateattereissa ensi-illassa olleista tai DVD:llä/Blu-ray:llä julkaistuista (jos ei ollut ollenkaan Suomessa elokuvateattereissa) minun katsomistani leffoista TOP-8 (jotka selkeästi erottuivat paremmuudellaan muista) oli: 1. Take Shelter, 5- tähteä 2. Warrior, 4+ 3. Vuosaari, 4- 4. Puhdistus, 4- 5. Dark Horse, 4- 6. Poikani Kevin, 4- 7. Chronicle, 4- 8. Hulluna Saraan, 4- Suurimmat pettymykset oli ehkä Goon ja uusi Batman. Vaikka molemmat olikin hyviä, ja annoin molemmille 3½ tähteä, niin odotin molemmilta vieläkin parempaa (4 tähden luokkaa).
Jaa-a, tänä vuonna nähdyt uutuudet parhausjärjestyksessä lienevät: 1. Dredd 3D ****½ 2. The Avengers **** 3. Expendables 2 **** 4. The Dark Knight Rises *** 5. The Amazing Spider-Man *** 6. On The Road *** Hämis ja Lepis olivat pieniä pettymyksiä, Dredd ja EX2 (joista jälkimmäisellä ehkä kuitenkin puolikas tähteä liikaa) taas hyvinkin positiivisia ylläreitä. On The Road kiinnosti Kristen Stewartin nakuilun takia, ei siitä sen enempää. PS. Eikö muuten "Elokuvavuoden 2012 yhteenvetoa" olisi enemmän kieliopin mukainen otsikko?
Suunnilleen paremmuusjärjestyksessä... 1. Avengers - Josh Whedon onnistui mahdottomassa urakassaan. Sujuva ja rakkaudella kyhätty supersankarieepos. 2. Mission: Impossible - Ghost Protocol - Jos Avengers oli Josh Whedonin näytöstä, niin Ghost Protocol puolestaan oli Brad Birdin näytöstä. Kovalla itseluottamuksella laadittu toimintatykitys. Tykkäsin kovasti. 3. The Ides of March - Nämä tällaiset toimivat meikäläiselle aina ihan kympillä. Kulissien taakse kurkistelevaa laatudraamaa aivan HUIPPULUOKAN näyttelijäkaartilla varustettuna. 4. Skyfall - Uusi Bond-leffa on aina tapaus. Skyfall ei onnistunut lunastamaan aivan kaikkia odotuksia, mutta tästä huolimatta viihdyin leffan parissa alusta loppuun. 5. The Dark Knight Rises - Nolan ja kumppanit eivät kyenneet täysin välttämään kolmannen osan kirousta. TDKR on mielestäni selvähköllä marginaalilla trilogian heikoin lenkki. TDKR on kohtalaisen kunnianhimoinen leffa ja paperilla projekti on varmasti vaikuttanut hyvältä. Valitettavasti käytännön toteutus hieman ontuu. Ihan ok, mutta kun kyse on Batmanista, niin "ihan ok" ei oikein meinaa riittää. 6. J. Edgar - Mielenkiintoinen aihe, kohtalainen leffa. DiCaprio on hyvässä viereessä, mutta kokonaisuus jää ehkä hieman etäiseksi. 7. Expendables 2 - EX2 nousee pistesijoille Chuck Norrisin ja JCVD:n ansiosta. Nämä kaksi herraa toivat allekirjoittaneen kasvoille pikkupoikamaisen virneen. Muilta osin leffa tallailee ensimmäisestä osasta tuttuja polkuja. 8. Safe House - Denzel Washington ja Ryan Reynolds muodostavat pätevän parivaljakon ja elokuvan loppupuolella meininki yltyy kiitettävän brutaaliksi. Hyvillä näyttelijöillä varustettua perusmättöä. 9. Men In Black 3 - Ehkä hieman parempi kuin mitä etukäteen odotin. Kerran tämän katseli mukisematta. Kaiholla muistelen loisteliasta ykkösosaa. 10. Ted - Vessahuumori ei varsinaisesti ole minun juttuni. Tällainen matalaotsainen hassuttelu kestää tasan yhden katselukerran. Näyttelijöistä plussaa. Mark Wahlberg, Mila Kunis ja Giovanni Ribisi toimivat aina. 11. Diktaattori - Härskiä meininkiä. Näitä Cohenin leffoja katselee lähinnä sellaisella semi-uteliaalla "mitähän seuraavaksi tapahtuu?" asenteella. Ehkä noin joka kymmenes vitsi onnistuu aidosti hymyilyttämään. 12. Wrath of the Titans - Selkeä parannus umpipökkelöön ykkösosaan verrattuna. En vieläkään ymmärrä, että mitä Liam Neesonin ja Ralph Fiennesin kaltaiset kaverit tekevät tällaisissa tusinaleffoissa. 13. The Amazing Spider-Man - Mielestäni seittisingon uusi tuleminen meni melko pahasti metsään. En tykännyt näyttelijävalinnoista ja koko leffa tuntui olevan jotenkin hukassa. Selvästikin haluttiin erottautua Sam Raimin trilogiasta, mutta tekijöiltä tuntui puuttuvan selkeä käsitys siitä, että kuinka tämä erottautuminen tarkalleen ottaen tehtäisiin. 14. Snow White and the Huntsman - No tämä nyt oli ihan joutavaa paskaa. Haluan nähdä ainakin: The Grey The Descendants Sinister Argo Moonrise Kingdom
35- elokuvaa tuli nähtyä ylläolevasta listasta ja 4-tähteen omalla listallani niistä pääsi: -Avengers -Medusan perintö -Prometheus -Skyfall
Spielberg piti käydä katsomassa eli Sotahevonen. Aihe ei tuossa kovin paljon kiinnostanut mutta Spielbergin neroudella tuostakin syntyi varsin nautittava elokuvakokemus, vaikka ei miehen ohjaustöiden joukossa kovin korkealle nousekaan. ****½.
No tosta ylläolevasta listasta (joka tuntuu jotenkin vajavaiselta mutta kun ei vaan muista mitä tuli juuri 2012 katsottua) 10kpl parhaimmistoa tässä ilman sen kummempaa järjestystä: 3Simoa 2 Days in New York Cabin In The Woods Dredd 3D Luihin ja Ytimiin The Raid: Redemption Rakkaudesta, unelmista ja kaloista Shadow Dancer Ted Underworld Awakening Paljon leffoja on vielä näkemättäkin, kun ei vaan ehtinyt...
Vuosi 2012 oli omalla kohdallani ennätysvuosi elokuvissa käymisen suhteen. Teatteriin tuli eksyttyä yli 60 kertaa. Elokuvavuosi oli kokonaisuutena hyvä ja parempi kuin edellinen. Myös katsottujen kotimaisten määrä nousi omalla kohdallani ennätykseen, sillä teatterissa tuli nähtyä 9 kotimaista elokuvaa, kun taas yleensä kotimaisten määrä jää teatterikierroksella muutamaan vuodessa. Top 10: 1. William Friedkin: KILLER JOE 2. Aku Louhimies: VUOSAARI 3. Joe Carnahan: THE GREY 4. David Cronenberg: A DANGEROUS METHOD 5. Steve McQueen: SHAME 6. George Clooney: THE IDES OF MARCH 7. Ben Affleck: ARGO 8. Oliver Stone: SAVAGES 9. Seth MacFarlane: TED 10. Christopher Nolan: THE DARK KNIGHT RISES
Laiskasti kävin teatterissa viimevuonna. Listalta poimittuna ja vuoden ylläri: 007 Skyfall - 3½/5 Dredd 4-/5 Expendables 2 - 4-/5 The Grey - 3½/5 Men in Black III - 3-/5 Mission: Impossible - Ghost Protocol - 3½/5 Prometheus - 3½/5 Säilöttyjä unelmia - 4/5 Taken 2 - 3½/5 Warrior - 4+ Yön ritarin paluu - 3½/5 Listan odotetuin oli Prometheus, joka petti hieman odotukset 3D:nä. Pitäisi oikeastaan katsoa uudestaan 2D:nä kotona ja pohtia tulisiko lisäpisteitä sen verran, että nousisi "4-"-luokkaan. Siitä puheenollen, sekä Expendables II että Dredd olivat erittäin viihdyttäviä toimintapläjäyksiä, jotka varmasti leffahyllyyn päätyvät tylsiä viikonloppuja varten. Bättis ja Bondi 3½ tähdellään täyttivät jotakuinkin odotukset ilman suurempia yllätyksiä tai fiiliksiä. MIB oli joukosta selvästi eniten kertakatselutavaraa. Samuli Edelman todisti Ghost Protocolissa olevansa aivan maailmanluokan näyttelijä - toki rooli oli harvasanainen. Mutta lisää vain putkeen! Harvinaista herkkua nähdä suomalainen näyttelijä yhtään isommassa roolissa kansainvälisessä elokuvassa. Liam Neeson on ilahduttanut hyvällä työskentelyllään viimeaikoina. Taken (1&)2 olivat mainiota toimintaa ja The Grey tarjosi susipitoista talvista seikkailua. Luonnontieteilijänä arvioituna susikuviot olivat vähän heikoilla kantimilla, mutta ihan kelpo viihdettä kuitenkin. Säilöttyjä unelma tuli katsottua Yle Areenalta ja olipas hyvä kotimaiseksi dokkariksi. Antaa hyvän kuvan nykyajan globaalista elintarviketuotannosta ja sen ympärille sijoittuvista ihmisistä. Lisää tällaisia dokumentteja! Vuoden kovin nähty elokuva tuli ihan puskista. Warrior. Todella mesevä taistelutarina veljeksistä, jotka nousivat kovin eri lähtökohdista vapaaottelukehään, samaan turnajaiseen ja lopulta loppuotteluun toisiaan vasten. 2000-luvun Rocky.