Pienten sekalaisten kysymysten ketju.

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana juhaa, 06.06.2005.

  1. Jan

    Jan Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.09.2002
    Viestejä:
    1 602
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nuo ei valitettavasti käy, pitäisi olla kangasta jotta olisi ommeltavissa...

    Taitaapi olla niin että hankin pari nostoliinaa "päällysteraksia" kunhan löydän sopivan levyistä mukavaan hintaan.
     
  2. Waiskiys

    Waiskiys Guest Guest

    Liittynyt:
    06.08.2006
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä niitä suojasukkia sieltä löytyy, katso kulmasuojista...
     
  3. Waiskiys

    Waiskiys Guest Guest

    Liittynyt:
    06.08.2006
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
  4. Zarniwoop

    Zarniwoop Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    397
    Saadut tykkäykset:
    3
    Safe-Sleeve on kangasmainen (tai tekstiilinen, kuten valmistaja asian ilmaisee) ja puhtaalla mutulla väittäisin että hyvällä kotiompelukoneella se on myös ommeltavissa. Materiaali on ehkä verrattavissa jämäkkään Ballistic Corduraan.
     
  5. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
    Takuu asia kysymys:

    Olen ymmärtänyt, että Suomessa elektroniikalla on 24kk takuu, ilmoittipa myyjä mitä tahansa esim. 12kk. Päteekö sama 24kk takuu jos kyseessä ei ole yksityishenkilö vaan yhtiö. (OY)

    Esimerkki 1.
    Eli jos OY ostaa vaikka 20 tietokonetta ja myyjä kertoo, että takuu on 12kk niin onko se oikeasti tuo 12kk vai 24kk?
     
  6. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Takuu on myyjän myöntämä suoja tuotteen hajoamista vastaan. Se ei ole lakisääteinen. Joku voi tarjota viikon toinen vuoden. Mutta mitään pakollista 12kk tai 24kk takuuta ei ole olemassa.
    Toinen asia on sitten se, miten kauan tuotteen pitäisi kestää ennen hajoamistaan. Sitäkään ei ole suoraan laissa sanottu, mutta jos uusi telkkari hajoaa normaalin käytön vuoksi jo 6 kk jälkeen, on myyjä yleensä velvoitettu korvaamaan jotain, vaikka myyjän oma takuu olisikin jo ummessa. Jos ei muuten niin kuluttajaneuvojan kautta. Yleensä tällaisissa tapauksissa korvataan jokin prosenttiosuus alkuperäisen hinnasta.

    Takuussa voi myös olla erilaisia ehtoja minkä lisäksi esim. Gigantilla on maksullisia "takuita", jotka kattavat vaikka töllön tippumisen pöydältä. Jota jotkut ovat myös hyväksikäyttäneet.

    Yleensä yritysten välillä on huonommat suojat kuin yksityskaupassa, riippuen myyjästä tietenkin. Mutta samalla tavalla yritysten välillä ei siis ole pakollista takuuta, vaan se on myyjän tarjoama etuus. Ilman takuuta pätee sama kuin yksityisillä eli, jos laite hajoaa liian aikaisin, voi yrittää hakea korvausta sen perusteella, että laitteen pitäisi kestää.

    Postimyynnissä on sitten pakollinen palautusaika, jos tuote ei miellytäkään ja sitä ei ole otettu käyttöön.

    edit: Esimerkin vastaus on siis 12kk.
     
  7. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
    Eli siis yritysten välisessä kaupassa virhevastuu ei ole voimassa?
     
  8. Maky

    Maky Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.04.2000
    Viestejä:
    871
    Saadut tykkäykset:
    14
    http://tekninen.fi/ajankohtaista/ja...n_vaelisessae_kaupassa_ratkaisevan_taerkeitae

    Yritysten välillä homma on aina vaikeampaa, mutta cash management mielessä ja jos nuo koneet tulee oikeasti työkäyttöön, niin leasing. Jos nyt haluaa ostaa, niin 3-vuotta onsite takuu. Maksaa itsensä takaisin kun ensimmäinen kone hajoaa. 20 konetta = melko varmasti menee pari takuuseen. Yksi malli muuten todella hyviksi todettuja IBM thinkpadejä 20 vuotta sitten, niin 50% koneista oli takuukorjattu 2 vuoden aikana ja kyseessä oli iso organisaatio. Kovalevyt hajosi, itse tilastoin kun ihmettelin. Ei siinä mitään takuut toimi ja rullas, mutta uudelleenasennuksiin meni aikaa.
     
  9. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Virhevastuu toki on. Eli sutta ja sekundaa ei saa myydä. Takuu vain ei ole virhevastuu.
     
  10. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
    Eli jos myyjä antaa tuotteelle 12kk takuun niin voiko tuon jälkeen ostaja yritys vedota enää virhevastuuseen vian tullessa? Aika sekavia nämä pykälät kun olen yrittänyt etsiä oikeaa vastausta...
     
  11. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Voi. Riippuu tuotteesta, että onko mahdollisuuksia saada mitään. Esimerkiksi televisioista löytyy paljonkin juttua plazalta tilanteista, joissa takuun jälkeen on saatu vielä ihan hyviäkin korvauksia. Tietokoneissa tuo riippuu varmasti paljon siitä, mikä osa hajoaa. Kuten ylhäällä sanottiin, on leasing hyvä vaihtoehto yrityksille. Jos taas itseltä löytyy osaamista ja jaksaa vähän vääntää myyjän kanssa kättä, niin ei ostaminenkaan huono asia ole. Varsinkin isojen kauppojen jälkeen myyjäkin haluaa pitää hyvät välit mahdollisen uuden kaupan toivossa, joten jos jotain menee rikki takuun jälkeen, niin kun vain asiallisesti toimii niin varmasti voi olla mahdollisuuksia saada korvauksia. Kokonaan uutta tuskin ei saa, mutta esim. jonkinlaisen alennuksen uudesta osasta tai tietokoneesta.
     
  12. tpi

    tpi Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    4 400
    Saadut tykkäykset:
    34
    Eikös ammattikäyttöön tarkoitetuissa tietokoneissa ole lähes aina 2-3 vuoden on-site takuu?
    Muunlaista laitetta ei yrityskäyttöön kannata edes ajatella, imho.
     
  13. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Jep, tuo on hyvä pointti. Oma jo käytöstä pois jäänyt Thinkpad X60 oli ns. ammattikone ja siinä oli 2 tai 3 vuoden takuu. Koneesta meni 3g-kortti rikki ja laite kävi viikon verran Saksassa huollossa ja olivat samalla muitakin sisuskaluja vaihtaneet. Koneen mukana tuli Lenovon oma ohjelma, josta näki takuuajan ja yhteystiedot. Takuuajan päätyttyä oli sitä mahdollista ostaa lisää.

    Tosin olen omalle oy:lle ostanut myös Cittarista halpoja pöytäkoneita tekstinkäsittelyä varten. Jos hajoaa, niin hajoaa. Ei jaksa 500e koneen perään alkaa tappelemaan.
     
  14. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Nyt on puurot ja vellit samassa kupissa. Kyse on virhevastuusta myös takuuaikana. Takuu on vain ja ainoastaan todistustaakan kääntävä ehto vailla itsenäistä merkitystä:

    - takuun ollessa voimassa myyjän on korvattava, ellei myyjä näytä, että vika johtuu ostajan toiminnasta eli suomeksi näytä, että ostaja on rikkonut tuotteen. Esim. "ei kuulu takuun piiriin, olet pudottanut ja näyttö on haljennut siinä", sanoo puhelinkauppias. Myyjä on näyttänyt, että vika johtuu ostajasta, eikä siten ole vastuussa virhevastuusäännöstön perusteella. Tai vaihtoehtoisesti: "takuu voimassa. Vian syytä ei ole saatu selvitettyä. Korjataan myyjän kustannuksella", eli jos myyjä ei voi esittää näyttöä siitä, että vika nimenomaisesti ei kuulu hänen vastuulleen, hän on siitä vastuussa. "Takuu", get it, "takaan, että tämä tuote kestää ainakin näin kauan ja jos ei kestä, niin sitten menee ilman enempää ihmettelyä minun piikkiini".

    - takuun voimassa olon päätyttyä näyttötaakka palaa normaaliksi eli virheeseen vetoavan ostajan on esitettävä näyttö siitä, että kyseessä on myyjän vastuulle kuuluva valmistus- tai muu virhe. Eli: "televisio pimeni kahden ja puolen vuoden iässä, huollon lausunnon mukaan paneeli on ollut viallinen". Ostaja on näyttänyt, että kyse on tuotteen viasta, joka kuuluu myyjän vastuulle.

    :thumbsup:
     
  15. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Hyvin summattu. :)

    Sitten on tietenkin se, että mikä lasketaan television hajoamisen syyksi. Vaikka mikään osa ei olisi viallinen, niin jos televisio hajoaa esim. kahden vuoden normaalin käytön jälkeen, niin varmasti siitä jotain korvausta saisi.

    http://www.kuluttaja.fi/ratkaisujar...x?wordid=d64d067e-930f-4886-8cf2-74ab3ab86287

    Tuolla on ratkaisuja riitajuttuihin. Kopsaan tähän esimerkiksi yhden:


    TELEVISION KESTOIKÄ ON YLI KAKSI VUOTTA
    Plasmatelevision näyttöön ilmestyi pystyraitoja sen jälkeen, kun kahden vuoden takuu oli umpeutunut. Maahantuoja tarjoutui toimittamaan ostajalle uuden television puoleen hintaan tai korjaamaan näyttöpaneelin 200 euron korvausta vastaan. Ostaja vaati kaupan purkua.

    Television näyttöpaneeli kestää normaalisti huomattavasti pidempään kuin runsaat kaksi vuotta. Asiakkaan ei tarvinnut hyväksyä maahantuojan ehdotusta, koska virhe on oikaistava veloituksetta. Tässä tapauksessa virhe oli sen verran merkittävä, että asiakkaalla oli oikeus purkaa kauppa. Ostaja oli ehtinyt käyttää televisiota yli kaksi vuotta, joten hänellä oli ollut siitä hyötyä. Se otettiin huomioon suosituksessa: myyjän oli palautettava 2 230 euron hinnasta 1 850 euroa.
     
  16. LyhjeHylje

    LyhjeHylje Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.11.2007
    Viestejä:
    106
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onhan ostokuitti edelleen validi (takuuta ajatellen) vaikka siitä tussaa luottokorttitiedot yms ylitse?
     
  17. geru

    geru Käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2007
    Viestejä:
    1 389
    Saadut tykkäykset:
    0
    Käytännössähän asiakkaan ei tarvitse kun osoittaa se aika kun laite on ostettu, jolloin liikkeen täytyy tarvittaessa vaikka kaivaa omista kassatiedoistaan ostotapahtuma esiin, näin olen käsittänyt. Aika nihkeä liike saa tietysti olla jos alkaa vastaan tappelemaan tuommoisissa, mutta periaatteessa pelkän ostopäivämäärän ja kellonajan pitäisi riittää, ellei sitten liikkeellä ole syytä epäillä jonkin sortin filunkipeliä.
     
  18. viitas

    viitas Guest Guest

    Liittynyt:
    24.12.2005
    Viestejä:
    459
    Saadut tykkäykset:
    1
    Työkäytössä, jos laitekanta on vähäänkään mainittavampi, yleensä ostetaan kaupassa suurin piirtein laitteen elinkaaren pituinen on-site - takuu mikä yleensä takaa sen että laiterikko tullaan jossain aikaikkunassa korjaamaan paikan päällä tai noudetaan. Asiakkaan kannalta taataan se, että vikailmoituksesta yleensä seuraavan arkipäivän aikana laitteen pitäisi olla taas tuotanossa. Ei mikään halpa takuu, ja jos jostain syystä takuuaikaa pitää jatkaa niin on vielä kalliimpaa. Pääsääntöisesti harmonisoidaan rahoitus, leasing ja onsite samalle kestolle.

    Kyse on siis pikemmin huoltosopimuksen ja jatketun takuun yhdistelmästä.
     
  19. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    136
    Mikä on vikana, kun näppäimistön ctrl nappi näyttää jäävän pohjaan ohjelmallisesti? Siis yht'äkkiä kone alkaa käyttäytyä kuin ctrl olisi pohjassa, eikä kirjoittamisesta tule enää yhtään mitään kun kaikkialle aukeilee uusia ikkunoita, tallenna nimellä valikkoja ja helppokäyttötoimintoja jne. Minkään kirjoituskentän ei tarvitse olla aktiivinen, vaan vaikkapa aivan normaalisti foorumia alaspäin selaillessa saattaakin yhtäkkiä alkaa hiiren rulla zoomaamaan sivua, indikoiden ongelmatilanteen päälläolon.
    Ongelmaan ei yleensä auta lainkaan ctrl (tai minkään muunkaan) napin takominen, mutta tietokoneen uudelleenkäynnistäminen täysin näppäimistöön koskematta auttaa joka kerta ja välittömästi. Tästä päättelin että vikaa ei ole välttämättä raudassa, vaan jossain muualla menee bitti poikittain. Usb-lähettimen tai näppäimistön pattereiden irrottelu eivät auta myöskään auta. Joskus harvoin ongelma on korjaantunut itsestään yhtä yllättäen kuin alkoikin.
    Käyttiksenä Windows 7 32bit, näppäimistö on tuollainen: www.vk.fi/2795/ ja jumittumiset ovat muistaakseni melkeinpä aina tapahtuneet chrome selainta käyttäessä.
    Tänään tapahtui ensimmistä kertaa niin, että jumiutunut nappi olikin Flock, eli funkionäppäinten pakkovalinta. Tämänkin vaikutukset tekstin tuottamiselle olivat tuhoisat, mutta tilanne laukesi tuttuun malliin kone boottaamalla.

    Minulla on toinenkin kone jossa on käytännössä sama rauta kuin tässä (sain aikoinaan pari Dell Optiplex 620 runkoa, joista rakentelin mediakoneet, toinen on opiskelukämpällä ja toinen vanhempien luona lomien aikaan käytössä), siis myöskin windows 7 ja sama näppis/hiiri kombo ja selaimenakin on chrome, ja siinäkin tätä samaa systeemiä tapahtuu, samoilla oireilla ja ratkaisuilla. Kumpaankaan näppikseen ei ole koskaan kaadettu tai läikytetty mitään nesteitä. Pölyä ja muruja saattaa olla, mutta ettäkö molemmissa juuri ctrl napin olisi jokin keskittymä?
    Siis kaksi raudaltaan lähes identtistä mutta eri paikoissa sijaitsevaa laitteistoa, joissa on sama kummallinen häriötilanne.

    Aluksi tämä ei haitannut, kun sitä tapahtui satunnaisesti harvemmin kuin kerran kuussa, mutta nyt tuntuu että tätä tapahtuu päivittäin ja tänään alkaa meikäläisen selkä olla kolmannen peräkkäisen bootin jälkeen katkeamispisteessä. Muistelen kuitenkin että harvemmin esiintyvänä varianttina tätä on tapahtunut jo pidemmän aikaa, mahdollisisesti jopa kauemmin kuin vuoden ajan.

    Mistä suunnalta tätä kannattaisi yrittää ratkoa?
     
  20. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Viallinen hiiri. Esim. hiiren keinuvan rullan nojaaminen jompaan kumpaan laitaan, että kytkin saa kontaktia jatkuvasti tai pätkivästi. Minulla oli hiiri syypää outoihin näppäimistökäyttäytymisiin. Avasin hiiren mikrokytkinten muovikuoret, pesin metallikontaktit ja raavin 2000-hiomapaperilla oksideja pois. Sen jälkeen oikkuilu väheni, mutta tekohengitystä tällainen korjailu on. Uusi hiiri pitää ostaa lähikuukausina kun vika alkaa taas pahentua. Nyt vika esiintyy vain tilapäisenä.

    Ylösnousu off-moodista tai lepotilasta kun usb-laitteita on kiinni koneessa. Lisälaitteet voivat heräillä viiveellä ja väärässä järjestyksessä, joten näppäimet tai hiiren klikkailut ovat järjenvastaisia kunnes kaikki lisälaitteet on aktivoitu takaisin järkiinsä hiplaamalla jokaista erikseen. Minulla on monitorin usb-hubissa kiinni sekä radiohiiren vastaanotin että johdollinen numeronäppäimistö. Silloin tällöin kun panen monitoriin virran päälle ja usb-kättelyt koneen kanssa alkavat, hiiri toimiikin väärin. Olen oppinut ratkaisun, eli hiplaan jotain nappia siinä erillisessä numpadissa ja sen jälkeen hiiri palaa järkiinsä.

    Vian "korjaus" tapahtuu täten MUUALLA kuin siinä kenkkuavassa esineessä. Ainakin hiiren ja näppiksen oudot käytökset voivat olla peräisin juuri päinvastaisesta laitteesta kuin maallikko luulisi. Minä en ymmärrä miksi tällaista tapahtuu, mutta tällaista tapahtuu ja sillä hyvä, omituisuuksiin on sopeuduttava. XP-käyttis minulla tosin on, mutta rikkinäinen hiiri on silti rikki vaikka sen veisi Linuxiin tai jääkaappiin.