Omistan Genelec 8030 kaiuttimet ja toisesta hajosi kytkin. Otin yhteyttä Geneleciin, mutta eivät suostu myymään minulle katkaisijaa, vaan pyytävät lähettämään kaiuttimen heille ja tällöin yhden kympin hintaisen katkaisimen hinnaksi tulee minulle nyt aivan liikaa. Alkuun olivat jo lähjettämässä mutta sitten vetivätkin takaisin, minusta omituista heiltä! Sain tälläisen postin.. Keskustelin asiasta vielä tarkemmin työkavereiden kanssa. Kanta täällä on se, ettei kytkintä kuitenkaan voida lähettää sinulle. Emme voi ottaa riskiä tuon sähköturvallisuuden suhteen. Joten ainoa vaihtoehto on lähettää kaiutin tänne Iisalmeen huollettavaksi. Työstä veloitamme puoli tuntia (37,50¬) ja kytkin 9,84¬. Jäämme odottaamaan kaiutinta huollettavaksi. Lisäksi siis postikulut ja ihan hyvin voisin vaihtaa tuon itsekin, jos vain jostain saisi uuden kytkimen, onko tiedossa paikkaa mistä voi tilata? SÄhköturvallisuus ei ole ongelma, kun tuttu sähkömies lupasi opastaa tai jopa tehdä sen jos nyt niin vaikeaa on..
Lähetä heille tarpeeksi vakuuttava selostus, että työn tekee sähköturvallisuuden hallitseva ammattimies, jolloin heidän huolensa/vastuunsa sähköturvallisuudesta ei pitäisi olla este (jos ei ole vain tekosyy).
Täytyy yrittää sitten tuotakin vielä, vielä kuitenkin etsin jos noita katkaisijoita jostain löytyisi, koska eiköhän ne ole kuitenkin ihan universaaleja?
Olisiko tuossa kyseessä (myös) murhe siitä, että jos jatkossa kaiutin aiheuttaa jonkin vahingon - sähköpiikin toiselle laitteelle tai tulipalon - niin eivät halua olla millään lailla vastuussa.
Aika huteraa tavallaan sekin tekosyy, sähköturvallisuus, koska kuitenkin erilaisia kytkimiä saa ostaa ihan mistä vain, eikä kukaan kysy miten ja mihin niitä milloinkin asennetaan. Mietin josko tilaisin sellaisen kytkimen sitten vaikkapa lapsen leikkikaluksi, niin ei kai oikein voi siitä sitten kieltäytyäkkään?
Joo, ja sitten kun mies (en viittaa nyt välttämättä sinuun) kärähtää mustaksi ja makaa Töölössä jalat suorana, niin tarina vääntyykin iltapäivälehdistöön annetussa haastattelussa muotoon, että "valmistaja ei suostunut korjaamaan laitetta vaan lähetti kytkimen ja käski vaihtaa sen itse". Mielestäni on itsestäänselvää (ja ihan oikeasti kuluttajan etua ajattelevaa tarjota kohtuuhintaista) korjauspalvelua. Ihan sama vaikka joku sanoisi olevansa voimavirtadiplomi-insinööri. Kävin itse viime syksynä Plazan vierailulla Genelecillä ja vaikutelmaksi jäi että ihan oikeasti kyseessä on (sen lisäksi että kyseessä on harvoja suomalaisia todellisia maailmanlaajuisestikin ajatellen huipputuotteita tekevä yritys) hemmetin mukavasta ja asiantuntevasta porukasta koostuva yritys, joka ihan taatusti pyrkii kohtelemaan asiakkaitaan hyvin. Plazalaistenkin kohtelu oli parasta A-luokkaa ja suorastaan malliesimerkki suhdetoiminnasta. Uskon, että minun lisäkseni moni meistä vierailulla olleista on puhunut vuoden mittaan positiiviseen sävyyn yrityksestä ja sen tuotteista. Eli ei mennyt kestitys hukkaan! Summa summarum, kun ottaa järjen käteen, niin ymmärtää ettei yritys voi ottaa sellaista riskiä, että joku tee-se-itse-mies mokaa pahasti. Riskit on vain liian isot.
Täysin OT, mutta vieläkin kirvelee, että olen tuon missannut jo kaksi kertaa oltuani mukaan ilmoittautuneena. Ensimmäisen keikan kaatoi keuhkokuume pari päivää ennen ja toisen kanssa meni pakollinen työjuttu päällekkäin, tuolloin tosin ehdin luovuttaa paikkani eteenpäin. Ensi kevääksi huhuttu reissu sitten varmaankin osuu tavoitellun sukellusreissun kanssa päällekkäin.