Monenlaista ongelmaa tuntuu olevan tykissä jos toisessakin. Oma Sanyo Z5 poltti toistamiseen (noin 12 kk 400 €huollon jälkeen) sinisen värin kiinni ja nyt on edessä tykin vaihto. Sanyo takuuseen ei mennyt vaikka takuuta jäljellä, löytyi oikein kyseinen maininta ohjekirjastakin, mutta asiaan... Ilmeisesti EH-TW3200 on hintaansa (<1000€ nähden ok hankinta, carry-in takuu 36 kuukautta. Tarkoitus ei ole pitää tykkiä kahta vuotta kauempaa...
3200 vilkuttaa täälläkin kuvaa, kirkkaus vaihtelee n. 2-10 sek välein. Hieman yli vuoden vanha tykki, lampulla tunteja 520, käytännössä kaikki eco -moodissa. Auto-Iris ei ole päällä. Oletteko muut saaneet vilkunnan loppumaan pitämällä lamppua normaalimoodissa? Vai onko tullut lampunvaihto tai joku muu huoltokeikka?
Olisi ensi viikolla tulossa tännekkin 3200. Onnistuuko sen sijoitus 2m korkealle hyllylle oikeinpäin n. 3,5m etäisyydelle seinästä? Kankaan alareuna noin 90cm maasta ja koko 90".
Varmasti onnistuu. Epsonissa on hyvä linssinsiirto. Itellä tykki on katossa ja 92" kuva heijastuu reilun 3 metrin etäisyydeltä, eikä linssinsiirto ole edes tapissa.
Mulla on 3.5m päässä tykki ja melkein katonrajassa kiinni. Eli hylly on yli 2m korkeudessa, kuvan alalaita taitaa olla jossain 90cm hujakoilla. Linssin siirto on kyllä melkein tapissa.
Minulla tuo vilkkuminen loppui taas itsestään eikä ole vilkkunut pariin kuukauteen. Eli mitään en tehnyt asialle ja korjaantui.
Tilaukseen meni EH-TW3200 kaikista tässä ketjussa esitetyistä ongelmista huolimatta. Hintaa kertyi 920 € työpaikalle kannettuna, 2-3 päivän toimitusajalla (en asu Suomessa). Melkoista arpomista oli tuon ja 3D tykkien kanssa, mutta lopulta tuo linssin siirto, takuu, 2D-kuvanlaatu ja uskonpuute 3D-elokuvien yleistymistä vastaan sai päätöksen aikaan. Erityisesti tuo Epsonin huoltopalvelu vaikuttaa toimivan, vaikka ongelmiakin näemmä on. Ja kun ei pelejäkään tule pelattua, niin vielä vähemmän sitä 3D:tä tarvitsee. Ajattelin sijoittaa tuon oikein päin katon pattinkeihin kiinnitettyyn Ikean hyllyyn, joka blokkaisi melua jonkin verran. Kangas (120") pitäisi vielä tilata (ei kallis).
Minulle ilmeni jonkin aika sitten myös tuota kuvan himmenemistä ja kirkastumista, nyt viikon sisällä yleinen valoteho putosi dramaattisesti vilkkumisen myös jatkuessa. Tänään aamulla lamppu sitten hajosi ja vaihtovalo välkkyy punaisena. Tykki on ollut kokoajan normal-modessa ja tunteja lampussa on hieman yli 1600. Takuuasiat hoituivat mukavasti puhelimessa ja uuden lampun pitäisi tulla noin viikon kuluessa. Pari pölypalloa minullakin on ollut jo jonkin aikaa kuvassa ja yleinen laatu jättää jonkin verran toivomisen varaa, mutta suht edullinen vehje tuo oli, kun karvan alle tonnilla irtosi jo 2010 jouluna ja "varalamppu" vielä mukaan edit TW3200 on kyseessä.
Tulipa tuollainen Ultraluxx 120" moottoroitu kangas hankittua ja asennettua kattoon. Kuvanlaatu verrattuna LG:n 50" FULL-HD plasmaan on EH-TW3200:ssa jonkin verran parempi, eikä mustan tasosta pimeässä huoneessa voi paljoa valittaa, lamppu ECO moodissa ja Iiris OFF. Tuo linssinsiirto on kyllä melkein pakollinen ominaisuus tykissä - sen avulla oli oikein kätevää hoitaa kuva oikeaan paikkaan eikä tarvitse tapella millintarkan sijoituksen kanssa. Mustan ja valkoisen tason "kalibroin" kohdalleen silmämääräisesti testilevyn avulla HTPC:stä Limitedl RGB 4:2:2 16-235 signaalia syöttäen MadVR filttereitä ja Potplayeria hyväksikäyttäen. Muuten ihan tyytyväinen kankaaseen, mutta muutama lievä "poikkiraita"/vaaka-aaltoilua osassa kangasta. Ei kovin häiritsevä, mutta kirkkaissa kohtauksissa etsimällä löytää. Pitää pari päivää roikottaa ulkona ja katsoa suoristuuko kangas niiltä osin ja jos ei, niin laittaa palautetta. Valmistajan asiakaspalvelusta sen verran, että vastasi sähköpostikyselyyn kankaan ylä- ja alatasosäädöstä päivässä englanniksi. Hyvin huomaa myös tarpeen pimentää huone ainakin valkokankaan ympäristöstä, koska kankaasta heijastuu valoa ikävästi kattoon ja seiniin, jolloin huomio siirtyy helposti pois elokuvasta. EDIT: Laitoinpa vielä tuollaisen ND2 filterin tilaukseen kun 6 eurolla irtosi postikuluineen. EDIT 2: Kangas on suoristunut melko hyvin, mutta lievää aaltoilua havaittavissa jos kangas riippuu vapaasti - johtunee ikkunan yms raoista tulevasta tuulenvireestä.
Moikka, Täältä löytyy varmasti joku jolla on käytössään Epson 3200 ja PS3. Olisiko kenelläkään heittää valmiita hyviä asetuksia? (nimim. kaukosäätimellä rummutellu jo usemman tunnin ja eka projektori tulilla ja tuota avforumia on tullut luettua ahkeraan sekä siellä kirjoittelevan: Jmogin vinkkejä...) - Mitkä asetukset konsolista mitkä projektorista? - Kangas: Grandview Cyber 92" - Huone ei täysin pimennettävissä (kaihtimet + pimennysverhot) - Hyvät asetukset valoisalle sekä pimeälle Muutama kuva tilasta: Spoiler katso liitettä IMG_0544.jpg katso liitettä IMG_0545.jpg katso liitettä IMG_0546.jpg katso liitettä IMG_0550.jpg Kiitos vinkeistä...
Vastaanpa itse itselleni... enpä sen erikoisemmin mitn "hienosäätöjä" lähtenyt tekemään vaan resetoin kaikki asetukset oletukselle. Hämärään tilaan passaa parhaiten: Cinema elokuvia varten Kevyt valaistus: Living Room pelejä varten Molempiin samat: gamma 2.3 color temp. 7000 tai 7500 HDMi Range norm. Tästä sitten mahd. vielä jtn. säätöjä tekemään jos tarvista.
Monenko tunnin välein ootte puhdistaneet jotain suotimia / lamppua ja miten? (ei ole vielä kerennyt tutustumaan puhdistusjuttuihin..)
En muista onko ohjekirjassa jotain tuntimäärää tuolle.. Eipä tuo itselläni katon rajassa näytä paljon pölyä keräävään, kerran olen tässä 4kk aikana imuroinut suodattimen ilman mitään purkamista.
Tulipa tuo ND2 filtteri "asennettua" linssin eteen. Kyllähän tuo jonkin verran tuota mustan tasoa parantaa etenkin näin uudella lampulla <200h. Eniten kuitenkin vaikuttaa tuo katon maalaaminen matta-mustaksi ja seinät rykäisin tumman ruskeiksi ilman glossia. Valkoinen läpöpatterikin sai mattamustan peitteen. Entäs kalibrointi? Olen henkilökohtaisesti hieman ammattikalibrointia vastaan, koska mistä se mittalaitteisto muka tietää mitä se ohjaaja/editoija on nähnyt omassa studiossaan. Aina toitotetaan sitä, että kuva pitää saada mahdollisimman muuttumattomana sieltä elokuvastudiosta (koti)teatteriin. Ei siitä kalibroinnista tietenkään haittaa suunnannäyttäjänä ole, mutta milläs mittaat sen minkälainen kuva siellä ohjaajan aivolohkossa heijastui kun hän hyväksyi filmin julkaistavaksi. Ennemmin katson sellaista kuvaa, joka on omasta mielestäni kohdillaan kuin kuvaa, joka on kalibroitu, mutta ei ole mielestäni kohdillaan. Harmi, ettei EH-TW3200 ole blue-moodia, jolla voisi väritasapainoa säätää.
Pakko ihan updatena pistää reilun vuoden käyttökokemuksista, että tykki on toiminut aivan moitteettomasti eikä mitään probleemia ole tullut vastaan. Yksi "pieni" miinus oli kun vaihdoin kuvalähdettä, jolloin joudun tekemään värikalibroinnit ym. uudestaan, todnäk. asian olisi voinut kiertää tallentamalla/lataamalla asetukset uudelle kuvalähteelle jne. Eipä tästäkään hirveästi haittaa ollut, kivaa joskus harrastaa ja säätää .
761h kesti tämä lamppu eli kolmaskin tuikku sammui. En tiedä enää jaksanko tätä. Takuu ei kaiketi ole enää voimassa. Eco moodeilla tai muillakaan ei ole ollut mitään vaikutusta kestoon. Edes kolmella lampulla yhteensä ei ole päästy luvattuun 4000h. Edit: Soitto huoltoon ja takuu oli onneksi voimassa. Odotellaan uutta tuikkua
Tuollainen lamppuralli aiheuttaa kyllä sen verran kustannuksia, ettei varmaan Epsoniakaan kiinnosta kovin kauaa katsella kyseisen yksilön venkoilua. Kannattaa jo ehkä kysyä Epsonilta, että onko vika siinä itse laitteessa lampun sijaan ja laittaa koko vehje huoltoon/vaihtoon. Jos vaikka mainitset Epsonille, että eräällä foorumilla olet asiasta jutellut. Valmistajan vastuu ei lopu, vaikka takuuaika loppuisi, vaan valmistusvirheet on valmistajan korjattava. On selvää, että uuden lampun on kestettävä käyttöä kauemmin kuin 761h.
Lamppuhan on tehty Kiinassa joten kustannus luokkaa 20-30 taalaa per lamppu + logistiikka joka on varmaan samaa luokkaa per tuikku. Itsekkin kuvittelin että ensimmäiset lamput olivat vain huonoa erää, mutta nyt alan olla hieman eri mieltä. Itse epäilisin että projektorin sammutuksen jälkeinen jäähdytys on riittämätön. Lamppu hajoaa muuten todella nopeasti kun kuva alkaa tummeta. Jos joudutte vaihtamaan koko ajan kirkkaampaan moodiin, voi lampulla olla elinikää enään viikko, jos sitäkään. Suosittelen kaikille Kiinan poikain varatuikkua ebaystä hyllyyn valmiiksi.