Tuli ostettua ensimmäinen LCD-telkkari, Philips 32PFL7406H/12. Tärkeimpänä asiana pidän liikkeen sulavuutta ja kun ks. telkkua mainostettiin näin: Toimintaa tarkasti ? Full HD -TV ja Pixel Precise HD näyttävät toiminnan tarkasti ? 400 Hz:n Perfect Motion Rate (PMR) takaa huippuluokan liiketarkkuuden Kuvittelin että tässä on parasta mitä tällä hetkellä tarjolla on, tai ainakin lähes. Mutta mutta.. monessa katsomassani ohjelmassa, jopa blue-rayltä, hahmon ääriviivassa näkyy silloin tällöin sopivassa liikkeessä pikselimössöä joka häiritsee. Olen yrittänyt säädellä noita Pixel Precise HD -piirin asetuksia, mutta en huomaa eroa. Toinen harmituksen aihe on mustavalkoelokuvissa yleinen kuvanlaatu, eli näyttää siltä kuin harmaan sävyjen määrä olisi pienepi ja rajat jotenkin ylivaloittuneet. Tämä tekee kuvasta jotenkin luonnottoman mv-materiaaleilla. Kysyisinkin arvon raadilta onko nämä valituksen aiheeni tuttuja putkitöllöstä LCD-telkkuun juuri siirtyneeltä ja onko näiden virheiden kanssa vain opittava elämään?
Sulla on säädöt tehdasasetuksissa ie päin persettä ja epäilemättä vaikka mitä kuvanpaskennuspiirejä päällä. Tosin tuskin on parasta, mitä on tarjolla....
Itselläni on aivan erilainen Sony, joten en voi tarkkoja ohjeita antaa. Mutta lähes merkkiin katsomatta on kuitenkin normaalia, että oletuksena kaikki TurboSuperPlusNaturalEnhancement -piirit ovat päällä. Jotka siis useimmiten terävöittävät kuvaa aivan liian paljon ja väärällä tavalla (se suhruinen halo kaiken ympärillä), korostavat jo muutenkin suhruisen digi-tv:n kuvan virheitä, tekevät ihonväristä täysin luonnottoman tms. ikävää. Eli varsin usein paras lähtökohta lienee se, että sammuttaa nuo kaikki ylimääräiset "kuvanparannus"-toiminnot. Etenkin LCD-televisioissa kannattaa asettaa keinotekoinen lisäterävöitys minimiinsä (Sharpness / Terävyys). Myös kohinanvaimennuksen (NR, Noise Reduction) maksimiasento aiheuttaa joskus kaikenlaisia jänniä efektejä nopeasti liikkuvalle kuvalle, esim. varjon tai jopa useampiakin. MPEG-kohinanvaimennus taas saattaa ylipehmentää kuvan melkein VHS-videon näköiseksi, eli sekin oletuksena pois päältä. Liikkeenparantimetkin saattavat joskus vain huonontaa asioita, ainakin joillain asetuksilla (saippuaooppera-efekti tms.). Eli kannattaa kokeilla ensin ilman ja sitten verrata sitä liikkeenparantimen eri asetuksiin. Katselutilaksi kannattaa usein vaihtaa oletuksen tilalle vaikkapa Movie tms., mikäli moisia on valittavana. Ja värilämpötilaksi joku oletusta luonnollisempi, värien ylikorostustoiminto pois päältä jne. Esitteiden teksteillä on harvoin minkäänlaista yhtymäkohtaa reaalitodellisuuteen, valitettavasti. Toki nykyään löytyy sekä LCD-televisioita että myöskin plasmoja, jotka ainakin useimpien silmiin toistavat liikkeen riittävän hyvin. Kuvalähteissäkin kuten niiden käytännön toistamisessakin on eroja. Eli Blu-raylla on yleensä 24 kokonaista kuvaa/s, jotka sitten toistetaan vaikkapa 96 Hz taajuudella, eli joka ruutu neljästi. Ja kenties tehdään muitakin jippoja (scanning backlight, mustia ruutuja välissä tms.), täysin laitteista ja niiden asetuksista riippuen. Tavallisella digi-tv:llä ja PAL DVD:illä sen sijaan on 50 kuvanpuolikasta sekunnissa. Esim. 100 Hz asetuksella keksitään/arvataan tv:n toimesta välikuvia ja siihen liittyen saattaa olla erilaisia asetuksiakin. Ja pienempi resoluutio pitää tietenkin skaalata Full HD:ksi, täysin laitteesta riippuvalla laadulla jne. Kuvalähteessäkin tulisi asetusten olla oikein, eli moninkertaista skaalaamista kannattaisi välttää. "Parannuspiireihin" pätee usein sama kuin televisioihinkin. Eli että ilman saattaa olla parempi, vaikka esitteiden perusteella voisi toisenlaisenkin kuvan saada. PS. Netistä löytyy usein testejä, joista voi luntata asetuksia. Etenkin jos niissä kaikissa on otettu joku tietty "kuvanparannin" pois päältä, lienee sinunkin syytä ainakin aloittaa niin, että ko. toiminto on pois päältä.
Tässä on englanniksi kuvan säädöt (kalibroidut) 7600-sarjalaiselle töllölle eli varmaan sopii sun malliin myös, että kokeilepa laittaa nämä asetukset ja kerro ketjussa miten kävi! Oleppa hyvätulokset flatpanelshd-saitilta!) Smart picture: Cinema Contrast 56 Color: 50 Brightness: 51 Sharpness: 0 Noise reduction Off Tint Custom HD Natural Motion Off Clear LCD On Super resolution Off Dynamic contrast Off Dynamic backlight Off MPEG artefact reduction Off Color enhancement Off Gamma 0 R Gain 126 G Gain 96 B Gain 88 Light sensor On/Off Picture format Unscaled
tpk65:n laittamiin säätöihin liittyen: vaikuttaa sikäli fiksulta, siis näin itse näkemättä, että terävöinti on minimissä ja useimmat ns. kuvanparantimet pois päältä. Ilmeisesti tuo 'Clear LCD' on säännön vahvistava poikkeus, kun ainakin tuon yhden kalibroijan mielestä tekee kuvalle enemmän hyvää kuin pahaa. Värisäätö 'Tint' vaikuttaa varmastikin vain NTSC-kuvalla (Never The Same Colour...), eli oletan sen olevan muulloin harmaana. Taustavalon (backlight) asetusta ei kerrota, eli lieköhän tässäkin Philipsissä - muista valmistajista poiketen - niin, että moista säätöä ei ole? Koska kontrastisäätö hoitaa ainakin suurin piirtein saman asian. Näin eräässä Philipsissä oli jokunen vuosi sitten, kun ihmettelin taustavalon kirkkaussäädön puuttumista. Myöskään värilämpötilan asetusta ei mainita. Useinhan testaajat päätyvät valitsemaan - merkistä riippumatta - sen lämpimimmän asetuksen (nimenä esim. 'Warm2'). Tosin tuossa Cinema -esiasetuksessa sellainen todennäköisesti on käytössä. Kuvan kirkkaus (Brightness) ja LCD-televisioiden taustavalon kirkkaus (backlight) riippuvat täysin siitä, miten valoisassa/hämärässä katsotaan. Noiden tv-testien kalibrointi suoritetaan usein melko hämärässä huoneessa --> kuva on niillä asetuksilla aivan liian himmeä, jos itse katsookin kirkkaassa päivänvalossa verhot auki. Eli säädä kirkkaus (käytännössä mustan taso) joka tapauksessa omin silmin. Helpointa se on testikuvan/testilevyn avulla, toki sen muutenkin saa helposti suurinpiirtein kohdilleen. Eli säädä kirkkaus niin, että musta näyttää omaan silmään mustalta, mutta tummimmat sävyt kuitenkin vielä erottuvat toisistaan. Käytännössä on usein tehtävä kompromissi. Eli joko hieman mustempi musta, tai sitten vähemmän tukkoon menevät tummat sävyt. Jos musta näyttää harmaalta vaikka miten säätöjä ruuvaisi, niin sitten ei muu auta, kuin asettaa tarpeeksi kirkas taustavalo tv:n taakse. Jolloin musta näyttää ihmissilmään taas mustalta, vaikka todellisuudessa onkin aivan yhtä harmaata kuin ennenkin. Jos kirkkaus-säätö, eli käytännössä mustan taso on täysin keturallaan, niin silloin kaikki näyttää huonolta. Mikäli leffat ovat systemaattisesti häiritsevän harmaita ja haaleakuvaisia, eikä syvyysvaikutelmaa ole: musta ei ole mustaa, vaan harmaata --> pienennä kirkkautta, kunnes musta näyttää mustalta. Jos tummista kohtauksista ei saa mitään selvää, niin silloin tummat sävyt ovat tukossa --> kasvata kirkkautta, kunnes ainoastaan kaikkein tummin sävy näyttää mustalta ja ne loput harmaan eri sävyiltä. Tähän liittyen Gamma-säätöön koskeminen saattaa joskus olla tarpeen, riippuen toki säädön käytännön toteutuksestakin. Säädä taustavalon kirkkaus ja/tai kontrasti niin, että vaaleat sävyt eivät pala puhki, eikä valkoinen toisaalta ole häikäisevän kirkas, eikä myöskään liian himmeä. Tarkkaan ottaen nuo kalibroidut asetukset ovat aina laitekohtaisia, eivätkä mallikohtaisia. Mutta käytännössä niissä on usein/joskus varsin samantapaisia asetuksia useammallakin testaajalla. Jopa valkotasapainoa myöten. Joten jos ei kalibrointivermeitä omista, niin ovat varmaan silloin hyvä lähtökohta. Kannattaa ainakin kokeilla, vaikkei silloin varsinaisesta kalibroinnista olekaan kyse.
Ja voilá! Kiitoksia tpk65 ja Groke, kuva parani aivan uskomattomasti sekä mustavalkomateriaalilla (heikkouteni) sekä nykyelokuvilla dvd:ltä. Blue-ray soittimen harmikseni oli vain lainassa ja jouduin sen jo palauttamaan, mutta heti kun keksin hyvän niin hommaan oman. Aloitin säädön noista tpk65:n löytämistä asetuksista ja niillä kuva parani jo hämmästyttävän hyväksi alkuperäisestä. Sitten kokeilin ja katselin säätöjä ja päädyin poikkeamaan tuosta vain "MPEG artifact-vähentyminen" osalta arvoon minimi. Se hiukan toi mielestäni hieman parannusta mustavalkoelokuviin pehmentämällä reunoja eikä toistaalta häirinnyt muussa materiaalissa. Toinen kohta josta poikkesin oli terävyys, ei "super terävyys" vaan tuo normi. sen asetukseksi löytyi 2 jolla kasvot selkeytyi sopivasti. Jänniä nuo asetukset kun ajattelee että parhaaseen tulokseen pääsin toisella asetuksella pehmentämällä ja toisella terävöittämällä Tuosta Ambilight Spectra2:sta täytyy vielä kertoa oma mielipiteeni; pidän siitä. Se todella tekee katselusta miellyttävää hämärässä valaistuksessa.
Kyllä kuva on nyt pääpiirteittäin oikein hyvä. Ainoa asia oikeastaan mikä häiritsee on tuo hahmojen rajaan liikkeessä aika ajoin ilmestyvä pikselimössö. En tiedä onko se television ongelma vai materiaalin. En ole keksinyt pikselimössön ilmestymiseen mitään muuta yhteistä tekijää kuin sen että jos esim. henkilö menee jonkin epätasaisen esineen ohi, esim. jonkin sekavan seinätapetin. Silloin herkästi pikselöitymistä tapahtuu. Liikkeen nopeus ei vaikuta asiaan vaan esim. Quantum of Solace:ssa nopeat toimintakohtauksetkin pääasiassa näkyvät puhtaasti.