F1-kausi 2011

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana JPH, 06.02.2011.

  1. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    LOTUS=Lots Of Trouble Usually Serious! Toivottavasti tuo ei toteudu Kimillä...:rolleyes:
     
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Menipäs suomalaisittain hienosti testit. Lotus oli nopein sekä yksittäisissä vedoissa, että pidemmällä matkalla. Itse kuitenkin uskon, kuten moni muukin, että McLaren ja RedBull ovat ainakin kauden alussa ne kärkitallit. Jostain syystä monet, kuten esim. Turun sanomien toimittaja, ovat nostamassa Mercedestä kolmanneksi nopeimmaksi talliksi, vaikka se jäi testeissä keskikastiin ja välillä Caterhamiakin huonommaksi. Tietenkään ajat eivät kerro kaikkea, mutta Schuminkin kommentit autosta ovat sellaisia, että en oikein ymmärrä, mistä tuo Mersuhype nyt on tulossa.

    Lotusta veikkaan kolmanneksi nopeimmaksi ja tietenkin toivon, että mahdollisuuksia myös parempaan olisi. Ainahan on mahdollista tehdä Williamsit eli olla testeissä nopea, kuten he olivat viime kaudella, mutta kisassa ollaankin sitten häntäpäässä. Mutta Lotuksen sisäinenkin tunnelma vaikuttaa niin hyvältä, että he kyllä itsekin tietävät auton olevan ihan hyvä. Palkintopallille itse veikkaan ainakin kauden alussa olevan mahdollisuuksia. Paljon riippuu sitten siitä, miten osaavat autoa kehittää, että onko siitä vieläkin paremmaksi. Voi vain kuvitella mitä Petrovin ja Kubican mielessä nyt liikkuu. Toinen joutui häntäpään talliin ja toinen ei ehkä koskaan aja formuloita. Nyt olisi ollut loistavat saumat jopa voittoon.

    Kimin kannalta asiat näyttävät siis hyvältä. Grosjean on nopea tallikaveri ja pitää toivoa, että Kimi on kuitenkin se selkeästi nopeampi kuski. Ainakin kisoissa voisi kuvitella Kimin olevan huomattavasti parempi kokemuksensa ja osaamisensa ansiosta. Aika-ajoissahan Kimi ei ole koskaan ehkä se paras ollut, vaan nimenomaan kisat ovat se Kimin juttu. Senhän kertoo jo nopeimpien kierrosaikojen tilastotkin.

    Sauber on ollut myös hyvässä vauhdissa ja pienelle ja symppikselle tallille kyllä voi toivoa kaiken mahdollisen menestyksen.

    Ferrari on pulassa. Mikä on ihan hauskaa, koska "mestarillisen autonkehittäjän" Fernando "Unibrow" Alonsonhan piti nimenomaan kehittää autosta hyvä, kun Kimistä ei siihen kuulemma ollut. Vitsit sikseen. Vaikka Alonso ei lempikuskini olekaan, niin onhan hän yksi parhaista koskaan ja varmasti tulee olemaan vaarallinen tekijä, kunhan Ferrari saa ongelmat pois. Massalle toivon myös menestystä, koska nyt tuleva kausi on hänelle aikamoinen vedenjakaja. Jos hän menestyy, niin jatko Ferrarilla voi olla luvassa. Jos ei menesty, niin tiedossa on paikka huonommassa tallissa, jos sielläkään. Alonsohan jatkaa Ferrarilla tulevat vuoden vaikka konttaisi koko kauden.

    Caterham on selkeästi saanut autoaan parempaan iskuun. Mihin se sitten riittää onkin ihan toinen juttu. Ensimmäiset testit menivät pahasti penkin alle, mutta nyt viimeisimmät olivat ihan ok. Pitää todellakin toivoa, että vauhtia riittää. Toinen juttu on myös se, että nyt Heikillä on Jarnoa nopeampi tallikaveri. Toivottavasti homma menee hyvin ja toivottavasti Petrov saa myös Venäjä-rahaa talliin lisää, jotta kehitystyö voi jatkua.

    Vaikka siis Kimillä ja Heikillä testit menivätkin tosi hyvin, niin testit ovat testejä. Monesti niistä vedetään ihan liiaksi johtopäätöksiä.

    Jos nyt katsotaan Barcelonan viimeisen päivän testitulokset ja tehdään pientä analyysiä:

    1. Kimi Räikkönen Lotus 1.22,030 41 kierrosta
    2. Fernando Alonso Ferrari +0,220 63
    3. Bruno Senna Williams +0,266 53
    4. Nico Hülkenberg Force India +0,282 45
    5. Kamui Kobayashi Sauber +0,356 57
    6. Lewis Hamilton McLaren +0,400 60
    7. Vitali Petrov Caterham +0,765 43
    8. Michael Schumacher Mercedes +0,909 57
    9. Daniel Ricciardo Toro Rosso +1,363 53
    10. Sebastian Vettel Red Bull +1,578 15

    Williams, Force India ja Sauber ovat liian lähellä kärkeä. Normaalisti ero olisi 0,5-1 sek vähintään.
    Ero selittyy mielestäni sillä, että kärkitalleilla on enemmän bensaa. Mikä sitten on Lotuksen bensakuorma, jää nähtäväksi. On hyvin mahdollista, että tuo ero on tosi Lotuksen ja pikkutallien välillä, mutta sitten taas McLaren ja RedBull ovat ajaneet isommalla bensamäärällä. Ferrarin ja Mersun nopeuteen en usko. Tosin tuo Mersun aika on hieman liiankin hidas. Vettelillä oli vaihdelaatikko-ongelmia, joten aika ei ole vaertailukelpoinen.

    Jotain Lotuksella on kuitenkin tehty oikein, mutta todelliset nopeudet kertovat vasta ensimmäiset kisat. Paras positiivinen uutinen on kuitenkin se, että kisasimulaatiossa Lotuksen ajat ovat olleet parempia kuin kenelläkään muulla tallilla. Kisasimulaatioita ei kuitenkaan ole järkevä ajella ihan minkälaisilla bensalasteilla tahansa, koska kyseessä on juurikin simulaatio kisasta eli paljon bensaa ja pitkät ajomatkat.

    Näin ollen voitanee suomalaisittain odottaa ihan hyvää kautta. Ehkä ei mestaruutta (vähän liian ylioptimistista), mutta palkintopallisijoja Kimiltä ja Nicolta ja pistesijoja Heikiltä. Eipä pari voittoakaan pahaa tekisi ja toisaalta, jos Lotus oikeasti on nopea, niin mikäpä ettei kauden 2007 uusinta olisi paikallaan. :)
     
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
  4. Arpa

    Arpa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.12.2006
    Viestejä:
    808
    Saadut tykkäykset:
    0
    Salo on (vieläkin) suosittu Japanissa joten saa ajaa Ferraria paikallisilla Ferraripäivillä. Tuskin heillä mitään "oikeaa" testiä ole Mikalle jaossa kuitenkaan. Mutta mukava uutinenhan tuokin oli ei siinä mitään.
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Joo. Eli meni vähän tuohon mainostamisen suuntaan, mutta kuitenkin siten, että Salo saa ihan tosissaan Ferrarilla ajaa. Pari vuotta vanhalla tosin eli jotain Kimin Ferrarin tyylistä, mutta onhan se hyvä peli sekin.
     
  6. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Taitaa olla niin rajoitettua nykykaluston testaus, että ne vähät päivät hoitaa kisakuskit ja vakitestaajat.
     
  7. aleksiet

    aleksiet Guest Guest

    Liittynyt:
    15.08.2006
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on kotona Welhon kaapelissa Mix -kanavapaketti jossa MTV3 Max. Nyt olen kuitenkin viikonlopun mökillä jossa on antenniverkon tv. Miten näen edullisimmin tulevan viikonlopun Formula -kisan livenä? Toi kotikortti ei taida mökillä toimia kun ei ole kaapelia siellä. Saako MTV:ltä ostaa yhden kisan oikeuksia katsoa netistä? 45€ näytti olevan koko kausi mutten halua sitä ostaa kun muut kisat voin katsoa kotona.
     
  8. topsy

    topsy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.03.2010
    Viestejä:
    37
    Saadut tykkäykset:
    4
    Joo onnistuu. 9e viikko tai 7e vuorokausi myy MTV3 yksittäisiä kilpailuja.
    http://www.katsomo.fi/?treeId=33002001006
     
  9. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Tässä pari mielenkiintoista vertailua

    http://www.youtube.com/watch?v=h8uD0m-3oeg
    http://www.youtube.com/watch?v=CHaN1tg8fEw&feature=related

    Jälkimmäisessä kohta 2:07 saa mukavat väreet aikaiseksi. Tuo oli kyllä ennen aivan parasta formuloissa ja kyllähän se vituttaa, että mennään pikkukoneisiin. Antaa "asiantuntijoiden" sanoa, mitä sanovat, mutta kyllä meikästä formuloihin kuuluu korkeat kierrokset ja kova ääni eikä mitään jenkkityylisiä murinoita, mihin kohta ollaan menossa. Tai oikeastaan pienillä turbokoneillahan ollaan menossa siihen, että autot ovat melko hyshys pärrrrär -vehkeitä.
     
  10. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Minulla on autossani tuollainen pieni turbo. Ei se ole mitään hys, hys-vaan matalaa murinaa ja tehoakin päälle 170 heppaa. 1,4l+turpo, kuskina urpo:p
    Eihän tuollainen tietysti formulaan sovi, vaan siellä täytyy olla tuo sirkkelisaundi!
     
  11. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Täytyy toivoa että ainakin turbon puhinat ja vinkunat tulee kunnolla esiin. Vähä niinku tälleen :D

    80-luvulla noista otettiin ihan hirmutehoja, jonkun huhuilun mukaan jopa yli 1000 heppaa, useita satoja kuitenkin. Nykytekniikalla noista sais kai "mitä vaan" ulos, mutta tekniset rajoitukset ja polttoainetalous lienevät melko tiukkoja näissä, luulisin.
     
  12. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Muistaakseni jossain tv-dokkarissa aikoinaan sanottiin että bmw:n formulassa olisi ollut "1500 cc ja 1500 hevosvoimaa". Tuossa lukemassa saattoi olla pyöristystä jonkin verran, mutta kovin kauaksi ei jääty todellisuudessakaan.

    Todelliset dynolaput ja tulokset täällä nimittäin puhuvat jopa 1300 bhp tehoista (alempi laatikko, vuosi 1986). Yli tonni kuitenkin, vaikka huipputeho onkin kapealla alueella. (Myös wikipedia.)

    Olihan rallipuolellakin quattro audeissa aika järkyttäviä tehoja parhaina turboaikoina. 1986 Group B 441 kW = 600 PS. "Sport Quattro S1 E2 is still widely regarded as the most powerful rally car ever" *.

    Nykyään vain on liikaa säännöksiä ja rajoituksia :(
     
  13. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Yhdessä lehtijutussa kerrottiin B-ryhmän tultua lopetuksi, erään Audi-inssin sanoineen että "meillä olis ollut yli 1000 heppaa ens kaudelle".... no eipä ne pulkat kehuja saaneet kuskeilta teho/ajettavuus suhteensa puolesta tuolloinkaan.
     
  14. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Dodii.

    Pitääpä kirjoittaa hieman analyysiä ensimmäisen kisan jälkeen ja onpas kerrankin mukavaa olla oikeassa, kun "asiantuntijat" ovat väärässä. Hiphei!

    Eli McLaren ja RedBull olivat juurikin ne kärkitallit ekassa kisassa ja vielä juuri tässä järjestyksessä. Hamilton oli todella nopea aika-ajoissa ja hän on ehkäpä yksittäisellä kierroksella nopein kuski tällä hetkellä. Kisassa agressiivinen ajotyyli kuitenkin kostautuu ja näin ollen Button, jonka ajotyyli on renkaita säästävä, ja nykyään vielä hemmetin nopea, veikin voiton aika helposti. Ja veikkaan, että tämä ei ole viimeinen kerta tällä kaudella, kun Button nousee takaa voittoon. RedBull oli nopea, mutta ei tarpeeksi nopea. Jopa yllättävän hidas. Heillä on kuitenkin (mielestäni) McLarenia parempi auto autonkehityksen kannalta. RedBull oli selvästi vaikeampi ajettava kuin McLaren, joka puolestaa meni kuin kiskoilla. Tämä saattaa aluksi vaikuttaa McLarenin edulta, mutta asiaa pitää katsoa siltä kannalta, että RedBull oli noinkin nopea noin hankalalla autolla. Kun auto saadaan kuntoon ja alkukausi taakse, nähdään sitten se kuka on onnistunut parhaiten kehittämään autoa. Euroopassa siis nähdään pitkälti tämän kauden suunta.

    Mersu oli sitä mitä odotinkin: nopeahko, mutta syö renkaita liikaa. Tämä ei kyllä ollut mikään yllätys testien perusteella ja ihmettelinkin kaikkia "asiantuntijoita" siitä, että miksi he nostavat Mersun niin korkealle, vaikka heillä oli selviä rengasongelmia jo testeissä. Toivotaan, että he löytävät tähän ratkaisun, koska muuten homma menee aivan kuten viime kaudella: mersu on välillä nopea aika-ajoissa, mutta kisassa tippuvat taakse, kun auto syö liikaa renkaita.

    Ferrari oli sitä mitä odotettiinkin: hidas, mutta Alonso saa siitä irti kaiken mitä irti voi saada. Alonso oli ehdottomasti kisan paras kuski varsinkin, kun Massa taas mateli kympin huonommalla puolella. Ei hyvä ei. Ferrarilla on kuitenkin maailmanmestaruutta ajatellen paljon tehtävää, mutta jos Eurooppaan asti pysyvät edes jota kuinkin kärjen tuntumassa niin Eurooppa ja loppukausi voivat olla Alonsolle hyviä, se on nähty ennenkin.

    Caterham ei ole muihin verrattuna kauheasti parantanut. Aika-ajoissa oli seuraavaan sijaan hemmetisti matkaa ja vaikka suomessa media yrittikin laittaa syytä muille autoille, niin Heikki itsekin sanoi, että eivät he olisi puhtaallakaan kierroksella parantaneet sijoituksia. Testit olivat Caterhamin kohdalla juurikin testejä ja kisa näytti, että matkaa eteenpäin on vielä rutkasti. Pitää kuitenkin toivoa, että nopeutta jostain löytyisi vielä.

    Williams oli kyllä ehdottomasti paras yllätys. Vaikka viimeisellä kierroksella tuli turpaan, niin toivotaan, että tulevissa kisoissa vauhtia taas on. Muut keskitallit olivat myös ihan mukavassa vauhdissa. HRT oli aika säälittävä yritys ja saapa nähdä näkevätkö edes kauden viimeisiä kisoja.

    Lotus sitten taas olikin juuri siellä, missä piti, vaikka kaikki ei niin hyvin mennytkään. Grosjean oli aika-ajoissa pelottavan nopea, kuten ajattelinkin. Hän varmasti pistää aika-ajoissa hyvin hanttiin Räkälle. Tosin Malesia on rata, jossa en usko hänen Kimiä voittavan aika-ajoissa. Kimin moka aika-ajossa oli ikävä ja ei varmasti toistu ihan heti. Kisa sitten taas näytti Lotuksella sen kuka on ykköskuski. Vaikka talli yrittikin laittaa Grosjeanin tippumista sen syyksi, että kakkosvaihteessa oli vikaa, niin autoja meni hänen ohi joka puolelta niin kauan, että tuskin hän kakkosella koko kierrosta ajoi. Sen lisäksi kolari, joka oli enemmän Grosjeanin syytä, keskeytti koko kisan häneltä. Olisi kyllä ollut mukava nähdä, miten korkealle hän olisi kisassa noussut. En siis mitään pahaa Grosjeanille toivo, hieno kuski, mutta kisakokemuksen puute ykkösistä oli ihan selkeä. Kimi puolestaan ajoi hienon kisan, vaikka lopussa pari sijaa lahjana saikin. Maaliin pitää kuitenkin kaikkien ajaa, joten siinä mielessä sijoitus oli täysin oikea. Lotuksen paras puoli, mitä itse korostin jo testien jälkeen, on nimenomaan renkaiden pieni kulutus kisassa. Kun Massa taisi tulla kierroksella 12 sisään, niin Räkä ajoi 20 kierrosta. Iltalehdessä oli aika negatiivinen kommentti Räkästä ja Lotuksesta. Miten Räkä ei päässyt edes niistä ja niistä ohi ja miten Lotus oli kovilla renkailla niin ja niin hidas. Kovemmissa renkaissa voikin olla sitten se Lotuksen huonompi puoli: lämpeäminen ottaa aikansa pienen rengaskulutuksen vuoksi, joten pito ja sitä myöten nopeus ei ole paras mahdollinen. Luulen kuitenkin, että iso syy ongelmaan oli myös sateiset harjoitukset, joissa ei päästy tekemään kisasimulaatiota kovemmilla renkailla, joten ne olivat kaikille talleille hieman kysymysmerkki. Sen lisäksi moni talli otti lopussa pehmeät renkaat, kun Lotuksella oli kovat, mikä tietenkin vaikutti siihen, että kisan nopeinta kierrosaikaa, tai kovin lähellekään sitä, ei voi tehdä. Nykyään nopeimmat ajat tulevat aina kisan lopussa, eikä ennen varikkopysähdystä, koska tankkauksia ei enää ole, joten ne menevät aina niille, jotka ajavat pehmeillä renkailla ja ovat vaihtaneet ne myöhään alle.

    Summa summarum: Ryhmiteltynä: McLaren, RedBull-----Lotus, Williams, Ferrari (Alonso),Mercedes----- Ferrari (Massa), Sauber, Force India, Toro rosso, -----Caterham----- Marussia------------------HRT.

    Williamsin nostan Mersun edelle mutu-tuntuman vuoksi. Auto on varmasti erittäin hyvä, mutta kuskit ovat sitten se akilleen kantapää. Kuten selostaja taisi sanoa, niin Williamsin nopein kuski istuu kisojen aikana varikolla.
     
  15. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mites Ladat pärjäs ekassa kisassa? Paras voitti taas?
     
  16. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    @nepa

    Tuossa ferrarissa saattaa olla hieman sitä ilmiötä, että se on nyt tehty alonson tarpeisiin, ja massan toivomukset eivät paina, joten ei ihme että a jättää m:an jalkoihin. Nyt kun on kaksi latinikuskia jotka hallitsevat italian, niin alonson mestaruudet, tylyys ja itsekkyys ajavat m:an ohi, kuten suutarin aikana. Kun kimi ja massa olivat samaan aikaan tallissa, jonkun väite oli että massa sai italiantaitoisena supliikkimiehenä teknisen puolen taivutettua omien mieltymystensä mukaan. Tiedä häntä...

    Sauber oli yllättävän hyvä ja varsinkin perez hyvä. Teki kimiä kovemman nousun, kunnes lopussa taisi tulla siipeen ja mm kimi meni ohi.

    Nicolla näyttää puuttuvan kovuus skabassa. Onko faija tai mami ollut liian kiltti, vai eikö keken itsevarmuusgeeni ole sattunut kohdalle?

    Ja grosjeanista olen samaa mieltä. Vihreä on, eikä vielä tatsia. Kimi teki aivan oikein mennessään nurtsille vaikka vauhti hidastui. Oli jo heti ottanut ulkokaarteen, kun ilmeisesti ymmärsi ettei sisäkaarteessa tee mitään järkevää, jos ekan kaarteen lauma menee sekaisin. Oikea valinta. Vaikkaselostaja hehkutti että turva-auto auttoi kimiä, k itse totesi ettei. Kimillä olisi ollut vielä useita kierroksia pehmeillä, mutta kun t-a ilmestyi, ne kierrokset piti heittää kankkulan kaivoon ja kylmillä kovilla jäi kamui kamikazi kobayashin jalkoihin. That's life... lotus skulaa nyt, mites huomenna?

    Red bull tulee vielä. Mersu? Williams oli yllättävä, mutta pastor hoiti jumalan tahtoa, taas. Mäkki teki kaiken oikein ja mahtaa lewistä vituttaa. Button ajaa hyvin kun kukaan ei painosta ja auto on nopea.
     
    Viimeksi muokattu: 20.03.2012
  17. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Jeps. Näinhän se menee. Täysin samaa hommaa kuin Schumin ja Barrichellon/Massan aikoina. Mutta eipä se silti hyvältä näytä Massan CV:ssä. :)

    Perez teki hyvän nousun, mutta hänellä taisi käydä ekassa mutkassa aika hyvä tuuri ja pääsi näppärästi kolaroijien ja hidastelijoiden ohitse. Itse en kyllä autoa usko yhtä nopeaksi kuin Lotus.

    Tuo Nicon kovuus on ihan mielenkiintoinen kysymys. Nopeutta hänellä kyllä on, joten tuossa kovuuden puutteessa voi ollakin jotain perää. Nicon puolesta kyllä toivon, että Mersu saisi autoon hieman lisää potkua, jotta oikeasti näkisimme, mistä Nicokin on tehty. Kun auto on muihin verrattuna hitaampi kisassa kuin aika-ajoissa, näyttää se aina hieman ikävältä, kun kuskit menevät ohi. Ferrarillahan homma on viime vuosina ollut juurikin päin vastoin, jolloin autokin saa Alonson näyttäämään kisassa hyvältä, vaikka kyllähän hänellä taitoakin on.
     
  18. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Malesiaan luvataan vesisadetta, joten homma voi mennä ihan mukavan sekavaksi. Sadekisoja on aina mukava seurata, mutta olisin kyllä toisaalta toivonut täysin kuivaa keliä, jotta voimasuhteista olisi jonkin verran saanut selvyyttä.
     
  19. JPH

    JPH Guest Guest

    Liittynyt:
    02.02.2003
    Viestejä:
    2 907
    Saadut tykkäykset:
    4
    Että sellainen aika-ajo - Kovalaiselta hieno suoritus, mutta Lotuksen taktiikkaosasto voisi pikkuhiljaa alkaa seurata mitä radalla tapahtuu. No, onpahan Räikkösellä ainakin renkaita huomiseen kisaan.
     
  20. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Kohta on kausi paketissa ja osittain on mennyt, kuten odotettiin ja osittain sitten ei. Räikkösen voitottomuus harmittaa, mutta kolmas sija mm-taistossa on ihan jees. Valitettavasti Lotus ei enää tule taistelemaan kuskien mm-sarjan voitosta ja tallienkin välisessä se taitaa jäädä Ferrarin jalkoihin.

    Lotus ei kyllä osaa ottaa omasta historiastaan opikseen. Viime kausi pilattiin typerällä pakoputkistolla ja tämä kausi näyttää olevan pilattu ihme drs:llä, joka ei edes toimi. Kauden alussa sanottiin, että enää ei tehdä samaa virhettä, että toistamiseen panostettaisiin vain auton yhteen osa-alueeseen. Noh, mites kävi? Jo muutama kuukausi on hehkutettu uuttaa tupla-tripla-hyper-drs:ää, jota ei sitten kuitenkaan saada käyttöön, koska ei olla edes varmoja toimiiko se.

    Lotuksen perusongelma tuntuu olevan se, että hyvin seuraavalle kaudelle tehty kehitystyö hukataan kauden aikana keskittymällä liian hienoihin asioihin ja auton peruskehitystyö näyttää unohtuvan. Koreaan kuulemma lupaillaan uutta kehityspakettia ja onhan se jo sen aikakin. En kyllä muista koko kauden ajalta, että Lotuksella olisi tuotu mitään merkittäviä kehityspaketteja, jotka olisivat onnistuneet. Samaan aikaan toiset tallit vievät kehitystyötä eteenpäin, minkä näkee selkeästi jo radalla. Kun vielä kesällä puhuttiin, että Lotus olisi kisatilanteessa nopein auto, niin nyt ollaan tiputtu jo aika kauas kärjestä. En myöskään ole tuota Lotuksen renkaiden kestämistä ymmärtänyt. Koko kauden on puhuttu siitä, miten Lotus on hellä renkaille, mutta ainakin viidessä viime kisassa Lotukset ovat olleet ensimmäisiä autoja varikolla, kuten tänäänkin.

    Kisatilanteessa Lotusta nopeampia ovat ainakin RB, Ferrari, McLaren ja Sauber. Myös Force India ja Mercedes ovat välillä nopeampia. Näin ollen Ferrarin voittaminen tallienvälisessa kisassa näyttää hankalalta.

    Pitää tietenkin toivoa, että Lotuksen kehityspaketti oikeasti toimisi ja auto saisi enemmän nopeutta. Mutta toisaalta toivoisin, että Lotus pystyisi nyt jo keskittymään täysillä ensi kauteen. Näyttää nimittäin siltä, että Alonso ja Button ovat ensi kauden suosikit. Pereziä en osaa vielä ajatella niin kypsäksi, että taistelisi mestaruudesta ja Mercedeksestä en vielä myöskään usko. Ferrari ja Alonso on kyllä suosikki numero yksi, mikäli nyt saavat tuon tuulitunnelin kuntoon. Jos eivät niin sitten Button menee edelle.

    Koska autot eivät ensi kaudelle juurikaan muutu, niin en Lotukseen kauheasti panostaisi. Kärjen takana Mersun ja Sauberin kanssa voi olla se mahdollisuus.

    Sitten yksi tapaus on tietenkin tämä Crashjean. En oikein tiedä, mitä miehestä pitäisi ajatella. Nopea kuin tuuli, mutta jos kauden aikana kolaroi ekalla kierroksella kahdeksan kertaa (vai montako niitä nyt on), niin hyvää mainosta ei sillä itsestään anna. Tänäänkin ekassa mutkassa Webberin kylkeen. Kuinka monta kertaa Kimi on koko kaudella kolaroinut itsensä kisasta? Ei kertaakaan, vaikka taisteluja on ollut monta kertaa enemmän kuin Grosjeanilla. Tänäänkin Kimillä oli hienot väännöt muiden kanssa.

    Tämänpäiväisestä Grosjeanin kolarista ei kauheasti kunnon videokuvaa näkynyt, tai sitten meni silmien ohi, mutta sen perusteella, mitä näin, oli kolari jopa törkeämpi kuin viimeksi. Viimeksi Hamilton oli sen verran pimeässä kulmassa, että vaikka kolari olikin iso, niin Grosjean varmasti luuli olevansa sen metrin verran edempänä. Nyt mies ajoi liian kovaa ekaan mutkaan ja suoraan Webberin kylkeen. Itse en ainakaan videosta nähnyt yhtään mitään järkevää syytä kolarille ja tuo 10 sek. rangaistus oli kyllä ansaittu. Mutta kuten sanoin, niin pitäisi vielä kunnon video nähdä tilanteesta.

    Harmi, että Lotuksen tallipäällikkö on Crashjeanin manageri ja hyvä ystävä, joten kaveri lienee saa törttöillä, miten haluaa eikä tarvitse pelätä paikkansa puolesta. Toivottavasti jokin iso sponsori jo sanoisi jotain. En kyllä tiedä, mitä miehelle pitäisi tehdä. Jos kolarointi ei lopu, niin ura on varmasti siinä, vaikka nopeutta löytyy. Maldonadosta, Kobayashista jne. on puhuttu paljon kolariherkkinä kuskeina, joiden ura on sen takia vaarassa, mutta kukaan ei vielä ole nostanut samalle tapetille Grosjeania, ehkä olisi aika... Kovalainen lienee käynyt Lotuksen kanssa neuvotteluja, että hänessä ainakin olisi kuski, joka tuo auton maaliin.

    Mikään talli ei voi pelkästään yhdellä kuskilla pärjätä koko kautta, kuten Lotus melkein nyt joutuu tekemään.

    edit:

    http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/10/1630774/alonson-keskeytys-avasi-mm-taiston

    Tuosta näkee lähdön uusintana. Crashjeanin törmäilyssä ei ole mitään järjen hiventäkään. Webber on edellä ja ajaa normaalia linjaa ja Crashjean tulee vauhdilla takarenkaaseen. Way to go! :thumbsup:
     
    Viimeksi muokattu: 07.10.2012