Operaatio kiljupääläri

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana JUUeikunn, 25.11.2011.

  1. JUUeikunn

    JUUeikunn Guest Guest

    Liittynyt:
    02.05.2006
    Viestejä:
    33
    Saadut tykkäykset:
    0
    Koska en muutakaan tekemistä keksi niin ajattelin jakaa tämänkin nautinnon teidän kanssanne. Lähtötilannehan oli se että autossa (3B Passat) ei ole ollut vararengasta maailman aikoihin. Niinpä jo pitkän aikaa olen hiljaa itsekseni miettinyt k.o. tilan täyttöä turhalla audiotekniikalla (Subbari).
    Noh, nurkissa on pyörinyt kaverilta saatu (lupasin että se on vain lainassa) XLS-10 pari. Tuumasta toimeen, mitta käteen ja miettimään. Huonolla laskutaidolla ja aateekoolla räplättynä tilavuutta tuohon tilaan saa noin 50 litraa, riippuen paljonko koteloa tukee sisältäpäin. Tuohan on vähän isohko autokäytössä k.o. elementille suljettuna mutta menköön, pienentäminen on aina helppoa.

    Auton rengas vanteineen pöydälle, eukolle taulutaustoiksi säästetyt ohuet vanerit viereen, pari kuormaliinaa ja liimapurkki. Siitä se sitten lähti, kerros kerrallaan vaneria liiman kera lisää ja puristusta. Ajattelin itsekseni että neljä kerrosta tuota muutaman millin paksuista vaneria on riittävästi pyöreän muodon ja sisätukien ansiosta.
    http://mms.takaisin.fi/2011-11-22_1321973042_2011-11-22_16.42.06.jpg
    Laiskuuttani en viitsinyt trimmata kuin toisen reunan, sahailen sitten korkeuden kohdalleen kun sen aika on.
    Kansilevy tuli askarreltua 28mm liimapuulevystä, päälle tulee vielä elementeille kaulus ja jotain tukirakenteita jotta päälle voi änkeä reiitetyn tavaratilan maton.
    http://mms.takaisin.fi/2011-11-24_1322146201_2011-11-24_16.47.47.jpg

    Ulkonäköön ei tässä tasossa vielä tarvi panostaa koska lopputuloksessa jää näkymättömiin.
    Itse kotelo jaetaan kahtia, pääasiassa siksi että päätin niin ja koska se tukee rakennetta.
    Projekti jatkuu taas joku päivä kun on inspiraatio.
     
    Viimeksi muokattu: 25.11.2011
  2. JUUeikunn

    JUUeikunn Guest Guest

    Liittynyt:
    02.05.2006
    Viestejä:
    33
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hitaasti mutta varmasti, projekti etenee, kotelon väliseinä on paikallaan ja 10" reiätkin on saatu aikaan, jopa suhteellisen pienellä virhemarginaalilla. TIlavuudeksi jää arvalla heitetyllä korkeudella noin 20 litraa per elementti. Yläkanttiin kyllä, mutta pienentäminen sujuu helpommin kuin suurentaminen. Pohjalevyn paksuudeksi valitsin piheyttäni vain 18mm liimalevyä, ehkä sekin ylimääräisten tukien ja lyhyitten pintojen kanssa menettelee.
     
  3. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vaikka liimapuulevyjä mainostetaankin muotonsa pitävinä, niin puuseppänä ja massiivipuun elämisen tietävänä itse ainakin hommaisin siihen päälly- ja pohjalevyiksi mielluummin vaneria. Mäntylevyä olettaisin sen kuitenki olevan, joka varmasti pyrkii kyllä vääntelemään kosteuden vaikutuksesta. Ehkä joku tammilevy siinä saattaisi kestääkin vääntyilemättä, hyvin lakattuna varmaan koivukin. Kovat lehtipuut kuitenki elää vähemmän kosteuden vaikutuksesta kuin pehmeät havupuut. Mäntylevyyn en kuitenkaan ainakaan itse luottaisi.
     
  4. JUUeikunn

    JUUeikunn Guest Guest

    Liittynyt:
    02.05.2006
    Viestejä:
    33
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ajattelin luottaa lyhyisiin jänneväleihin ja runsaisiin ruuveihin, jos taipuu ja halkeaa niin sitten murehditaan lisää.
    Homma etenee hitaasti, koska laiskottaa ja annan liiman kuivua.

    A
     
  5. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tiheäkään ruuviväli ei auta massiivipuun elämiseen. Vääntää ja turpoilee se siitä huolimatta. Ja kannattaa nyt huomata, että samastakin puusta otetut samankokoiset palaset voivat elää aikalaillakin eri tavalla. Esim. ydinpuun ja pintapuun välillä useimmiten on suhteellisen selvä ero tai esim. tyvestä ja latvasta otetut palat voivat elää aivan eri tavalla...

    Kerran tutkailin (piti ottaa mittoja) tarkemmin talven yli autossa ollutta, pelkästään testimielellä koottua (lopullista kokoa ja viritystaajuutta haettiin), mäntyliimalevystä tehtyä subikoteloa. Hyvä, ulkokäytöön tarkoitettu kalustemaali niin sisä-, kuin ulkopinnoillakin oli ja melkoisen tiheässä ruuvit, sekä tietenki liimat saumoissa. Jo siinä kotelossa alkoi näkymään paljaalla silmälläkin tarkasteltuna kosteuden vaikutus levyyn.
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2011
  6. JUUeikunn

    JUUeikunn Guest Guest

    Liittynyt:
    02.05.2006
    Viestejä:
    33
    Saadut tykkäykset:
    0
    Saavutus nostettu Passatin konttiin, vielä pitää putsata vaimennuslevyt autosta irti (no tietenkin millipelin takia kotelo on aivan karvan liian iso vielä). Käytössä olleen vahvistimen subbarikanava todettu rikkinäiseksi, nostettu laatikoista joku 4-kanavainen JBL josta pyhitettiin pari kanavaa tälle subille. Äänihän sieltä kuuluu, eikä se ihan onneton ole.

    Säädöt lie valmiita jokusen viikon testien jälkeen, sitä ennen ei kyllä ole mitään intoa viimeistellä ulkonäköä.

    http://mms.takaisin.fi/2011-12-17_1324112281_2011-12-17_10.56.21.jpg