MTM + subit prokkis

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana LongJohn, 03.05.2011.

  1. Ykskytä

    Ykskytä Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    Harkitsitko linjalähdettä vaikka dipolina?
     
  2. Ykskytä

    Ykskytä Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    Reilusti mitoitetulla laitteistolla voi halutessaan kuunnella luonnollisella äänenvoimakkuudella, hissuttelulaitteistolla ei.
     
  3. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Oli se sekin jossain vaiheessa mielessä. Tuo huone kääntyi nyt niinpäin ettei dipolia voi enää harkitakaan ja sitten siinä dipolissakin on omat hyvät ja huonot puolensa.

    Pitää katsoa välillä tuommoista eteenpäin suuntaavaa ja katsoa pistääkö siihen jonkun takadiskantin paskomaan vähän avaruutta jos tuntuu liian kuivakalle. :)

    No tuohon asiaanhan myös Linkwitz otti kantaa mutta kuten sanoin missä se raja menee. Sinfonia-orkka vetää eturiviin sen 110dB luokkaa hetkellisiä. Mutta missä kohtaa on Manowarin luonnollinen voimakkuus ja mikä pointti on vetää Kings of Metal olohuoneessa tulpat korvilla kuten keikalla? :)

    Lisäksi ne luonnolliset voimakkuudet kaipaa todella hyvän huoneen. Todella hyvän. Huonossa tai edes semi-ok huoneessa kaatuu isommalla volalla äkkiä seinät päälle ja soundi rasittaa. Joku Genelecin auditorio on tässä suhteessa jo hyvinkin jees mutta tietysti määrätyllä mentaliteetilla tehty ja tätä on suhteellisen haasteellista soveltaa tyypillisesti käytettävissä oleviin tiloihin.

    Pistetäänpäs tuohon Linkwitzin kommenttiin laajempi konteksti:

    http://www.linkwitzlab.com/faq.htm#Q3

    I think it is important to be able to play back at live like levels. If the system has low distortion it will not sound loud, just natural. The level needs to be realistically high, so that the ear produces the same distortion and timbre as it would at a live event. Then you can experience maximum involvement and enjoyment.

    Kuulostaa extremelle kyllä mutta ei myöskään Linkwitzin mitoitusperiaatteet ihan poskettomat ole. Phoenix kaiuttimessa (kuten myös Audio Artistry Beethovenissa jonka Linkwitz suunnitteli ja jonka downgrade Phoenix on) diskantin mitoitus on laskennallisesti 113dB lineaarisella liikepoikkeamalla. Pohjaaminen 10dB myöhemmin. 8" keskiäänet on mitoitettu 109dB lineaarisella ja 113dB maksimiliikepoikkeamalla. Bassoista loppuu alabassolla hööki tietysti jo paljon aikaisemmin.

    The crossover frequency at 1400 Hz is quite low and therefore it is important to assure that the tweeter has adequately low distortion at the volume displacements required.
    From the SS D2905/9700 specification of Xmax = 0.5 mm linear and 8.5 cm^2 cone area you estimate an SPL = 101 dB at 1400 Hz, 1 m, free space, closed box. Add to this 6 dB lift from the baffle and 6 dB from the midrange contribution for a total of 113 dB SPL. Maximum displacement is 1.5 mm or 10 dB higher. The tweeter is within the desired range, but harmonic distortion, intermodulation distortion, stored energy measurements and listening tests must be additional criteria for choosing it.


    ...

    The SS 21W/8554 8" driver on the PHOENIX main panel has 200 cm^2 piston area, 6.5 mm linear excursion and 10 mm Xmax. With an effective back to front path length D of 9.75" (248 mm) the dipole SPL at 100 Hz, 1 m, becomes 97 dB. The second driver increases the value by 6 dB and the woofer contributes another 6 dB for a total of 109 dB SPL. Driven to Xmax adds 4 dB more.

    http://www.linkwitzlab.com/models.htm

    Dipolina Phoenixin 2x12" per puoli höökii 20Hz 75+6dB. Puoliavaruuteen. 40Hz lähtee 99dB. Ja vastaavasti myös Beethovenissa rajat tulee tuolla osastolla. 4x12" per puoli 20Hz 88dB ja 40Hz 106dB. Beethoven Grandilla, 8x12" per puoli, sitten 6dB enemmän.

    Vastaavasti ko sätöstä ei Reteopilessä hirveästi moitittu:

    http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/328/

    In the Doobie Brothers' recent live CD, Rockin' Down the Highway (Columbia/Legacy J2K 64996), such faint nuances as the mechanical sounds from the drummer's hi-hat pedal, and the delicate harmonic extension of the driving bass line, were as clear as a bell, even when the average volume level was raised to well over 103dB! For your hearing's sake, I caution against listening to any music at such sustained levels, but the Beethovens never seemed the least bit fazed while doing so. I'm sure it will come as a surprise to dipole fans that the Beethovens proved to be awesome rock'n'roll speakers. In a related effect, when I listened to cleanly recorded music at very high levels, the volume seemed almost normal, the texture remaining delicate and refined.

    Sinänsähän säröjä ei voi varsinkaan midi- ja diskanttikaistoilla arvioida suoraan liikepoikkeamasta koska sinne tulee runkoresonansseja, heijastuksia, moottorin ja säteilijän epälineaarisuuksia sun muuta mistä se sitten muodostuu. Mutta jos ajatellaan ehkä vahvimmaksi jäävää osa-aluetta eli pari W18 suljetussa suuntaimen kanssa ei se lineaarinen ole ainakaan ongelma. Suljetussa askissa pelkästään 250Hz 2.asteen Linkwitz-Riley ylipäästön kanssa päästään WinISD pikasimulaatiolla tulokseen jolla 100dB äänenpaineella kartiot liikkuu +-0,2mm. Suuntaimen kanssa tasojen pitäisi olla 102-104dB luokassa tuossa kohtaa. Teoriassa lineaarinen piisaa ++130dB tasoille mutta herkkyyden rajallisuus nostaa tien pystyyn elementtien tehonkestossa. Lisäksi käytettävissä oleva pääteteho rajoittaa menoa ellei niitä Ucd ala väsätä.. Tietysti voisihan sillä saada vähän dynamiikkareserviä ja sitä 700W mallia kyllä kehuttiin... :D

    Jos ajatellaan mihin käyttöön W18 on tehty ja millainen moottori siinä on niin kyllähän se tuossa puoliksi hukkaan menee. Toisaalta MTM elementtisijoittelu ei suosi korkeaa jakoa joten tältä osin alhainen jako mm kartion ongelmien vuoksi ei sinänsä hävitä mitään olennaista mistään. Pitää katsoa mihin se jako käytännössä asettuu kunhan sitä pääsee testaamaan ja säröt rääkkäämään. Se etu 3-osaisessa rakenteessa on kanssa että voi hilata vaikka alemman basson ja keskiosan säröpenkkiin ja mitata suoraan sillä. Tasot antaa olla rossussa siinä missä ne kotona on, säätää referenssitasot johonkin 1kHz tms ja antaa soittaa.

    1500Hz 4.asteen jaolla 1700Hz ongelma painuu -9dB tasoille mutta en tiedä riittääkö se. Se 3.harmonisen soiminen on nimittäin tuossa kapistuksessa iso ongelma.

    Käytetäänhän näitä korkeallakin jaolla. Hieman päivittelin miten Sami on Penaudion uudessa Sinfoniassa vetänyt 6½" Excelin 4,5kHz mutta ehkä hän tietää itse paremmin.

    MTM mitoituksen osalta elementtien välimatkaksi jää 336mm joka 176mm ja 190mm elementtien laipoilla on aika lähelle minimiä mihin sen voi puristaa. Suuntaimista johtuen bassot jää sitten luokkaa 1350mm välimatkalla toisiinsa.

    117 litraa per basso, midikoteloa 45 litraa kahdelle elementille (vähän liiankin iso mutta kun tilaa on), 195 x 50 x 70cm kokonaisuus. Suunnilleen.
     
    Viimeksi muokattu: 19.08.2011
  4. Grr

    Grr Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.08.2003
    Viestejä:
    597
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos nyt unohdetaan juuri nämä elementit, metallikartiot on syytäkin jakaa alhaalta niin... Päteekö tuo myös reaalimaailman elementeillä, 'normaaleilla' kuunteluetäisyyksillä? :)
     
  5. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mistäs lähtien metallikartiot ei ole kuuluneet reaalimaailmaan? :)

    Niin kyllähän siinä MTM on omat haasteensa. Riippuu ihan siitä mitä sillä meinaa saavuttaa. Jossain Dunlavyn tuotteissa on isoja malleja myöten midit suhteellisen kaukana toisistaan ja sitten jaettu Vifan 27mm disuun jossain 3kHz huitteilla 1.asteella. No ei se 1.asteen jaolla kyllä pystysuunnassa suuntaa tasan mihinkään mutta sitä tuskin on sen kummemmin haettukaan vaan sitä impulssivastetta...

    Teoriassahan elementtien pitäisi olla alle puolen aallonpituuden päässä toisistaan on se sitten MT tai MTM rakenne. 336mm etäisyys meinaisi jaon osalta noin 500Hz jakotaajuutta. No jos siihen ei 2" kompressioajuria tällää tuo jää haaveeksi.

    Voihan tuota kokeilla ken haluaa. Pistää elementit X etäisyydelle toisistaan ja kokeilee erilaisia jakoja. Kyllähän siinä kampasuoto nousee äkkiä esille ja riippuen sitten diskantista, diskantin suuntakuviosta, käytetystä jaon tyypistä ja jyrkkyydestä tapahtuu sen mukaan sitten jännittäviä asioita vasteessa ja huonebalanssissa.

    Esimerkiksi maailmalla Wilsonin isot mallit sekä mm nuo Dunlavyt ei pelanne kovin läheltä kuunneltuna. SC-6 ehdotellaan vähintään 3m kuunteluetäisyyttä että eri elementtien äänet ehtii summautua. Eikä tuommoisestakaan MTM suuntainhässäkästä mitään pöydälle asennettavaa 0,5m päästä kuunneltavaa monitoria kanna tehdä. Menee harakoille idea eikä se edes toimi toivotulla tavalla. Kyllä se läheltä kuunnellen tuosta protostakin helposti kuulee että eri soundit tulee eri elementeistä. Mittasin tuon proton kyllä eri etäisyyksiltäkin vähän varmistellen sitä miten se balanssi muuttuu ja miten se summautuminen muuttuu. Ainakin 50cm ja 90cm välein, mittaustoleranssit huomioiden, balanssi pysyi hyvin samanlaisena.

    Tehovasteellisestihan MTM on valmiiksi ongelmallinen. Varsinkin suoraan WTW 2-tienä tehtynä. Joku Odin tyyppinen rakenne lähtee pystysuunnassa suuntaamaan 300-500Hz ylöspäin, kampasuotoa pukkaa 2,5kHz asti mistä normidome ottaa homman haltuun ja pystysuuntaavuus repsahtaa. Siihen tulee helposti 500-2000Hz alueelle kummasti kuoppaa tehovasteeseen joka sitten vaikuttaa kuultavaan balanssiin kuuntelupaikalla. Toki tätä voi kompensoida tälläämällä suoraa vastetta kovemmalle tuolla välillä mutta se on vähän puujalkainen ratkaisu verrattuna siihen tasaiseen pystysuuntaavuuteen. Dunlavyn mallit on 1.asteen suotonsa vuoksi lähinnä pystysuuntaamattomia.
     
  6. Grr

    Grr Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.08.2003
    Viestejä:
    597
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hyvä hyvä, samoilla linjoilla ollaan. :)

    Mutta selitäs nyt vielä mikä sen Dun* pystysuuntaavuuden hajottaa, eikö siinä oo melkomoinen säteilypinta kailottamassa juurikin loivasta jaosta johtuen?

    PS. Taka-ajatuksenahan mulla on realisoida pitkään mietintämyssyssä ollut WMTMW + sub(s) proggis, pykälää tai kahta pienemmällä mittakaavalla kuin sulla. Semisti akustoituun huoneeseen, melkein kolmen metrin kuunteluetäisyydelle, suht vapaalla sijoittelulla. =)
     
  7. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Niin hyvä että linja sama mutta onko se oikea linja olisi ehkä se validimpi kysymys. :)

    1.asteen Butterworthin 90 asteen vaihekulma. Teen kotio päästyä 4-tie simulaation SC-6 kokoluokkalaisesta ja liitän vertikaalikäppyrän tänne niin huomaat itse. Toki asiaa on LspCAD helppo kokeilla itsekin jos haluaa.

    Tuommoinenkin on ollut mielessä. WMTMW + sub. Pääkajari jotain Dynaudio Confidence C4 tyyliin. W22-W18/W15-Pro5i-W18/W15-W22. Joskus tuolle W22-W18-Pro5i optiolle piirsin jonkun luonnoksenkin. Refleksiaski bassoille jne. Mutta siihen se sitten jäi. Samalla budjetilla mitä 4kpl W22 ostaa sitten 4kpl BMS 18S430v2 jotka on sitten baseina jo vähän eri luokkaa. Tosin rumia ovat kuin paviaanin pakarat. :D

    YO asian vuoksi olenkin miettinyt sitten sitä pitäisikö tuohon soveltaa kangastusta. Dunlavyn täyskangas on tietysti yksi vaihtoehto mutta ehkä vähän tylsä ottaen huomioon että ainakin keskiosassa olisi Excelien muodossa vähän silmäkarkkiakin tarjolla ja diskanttikin on jo kunnollisen ritilän takana suojassa. Jos vielä suuntaimen saisi viimeistelyä kunnolla jos saisi ensin toimivan perusmallin aikaan..

    Dynaudion bassokangasidea on toinen mahdollisuus:

    http://www.dynaudio.com/images/systems/lines/evidence/opener/DYN_Evidence_set.jpg

    Eli ylä- ja alaosalle kankaat ja keskiosa näkyviin. Vaihtoehtoina joko siisti etulevyn tasassa kangas tai sitten siten että se jää koholle tai siis että kangasframe jää sen verran "eteen" etulevystä kuin se frame on paksu. Jospa ymmärrät mitä ajan takaa.

    Tai sitten kolmantena se brutaali vaihtoehto jättää tämän näköistä mörköä röyhkeästi vain näkyviin:

    http://img.audiomania.ru/pics/goods/big/bms_18s430v2_1-1.jpg

    Ei se todellakaan kaunistus ole mutta kaipa miehekkäällä tavalla ... miehekäs. :D
     
  8. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Sehän näissä sätöksissä on haasteellista kun moniin 3-tie sovelluksiin oikeasti hyvien keskiäänien kanssa on niin ja näin. Kyllähän jonkun Dynaudio Confidence C4 kloonin voi tehdä noilla yo elementeillä 2,5-tie passiivisuodolla, no problem, saa vielä ihan jees +90dB herkkyyttä ulos (jos diskantti pysyy kyydissä) eikä mitään. Mutta koitapas etsiä oikeita midejä..

    Siitä tulikin muuten juuri nyt mieleeni että pitäisikö tuohon rakenteeseen jättää optio semmoisesta? Että päivittää midit joskus. Audio Technologyn 18cm sarjaa joskus katsellut. Sieltä kun saa vaikka 2kpl erinä custom kamaa tilattua, hinnat on vain suolaiset. Enkä tiedä sitten kummentaako se paljoakaan.

    Vilkaisin tuossa pitkästä aikaa Zaphin mittauksia ja W18EX versiosta suositeltiin LR24 @ 1600Hz ja siellä tuotiin kanssa esille tuo 1700Hz 3.harmonisen sarvi.

    http://www.zaphaudio.com/6.5test/compare.html

    Custom Flexillä saisi kyllä semmoisen kun haluaa. Kartion jäykkyydet, moottorin, lineaaripoikkeamat, magneettien koot ja kaikki saa itse räätälöidä. Sieltä saisi helpostikin sitä herkkyyttä aika roimasti enemmän ulos jos teettäisi vain vaikkapa 200-2000Hz jyrääviä elementtejä. Laippa on kyllä 180mm kun se W18 on 176mm eli siitä pitäisi sitten tehdä Excelille vähän väljä jos tuommoisen upgrade mahdollisuuden haluaisi säilyttää.

    Underhung SD2 moottorilla muovikartioinen 5" (137cm2 -> vastaa 7" Seas) Flex jollain +-2mm lineaarisella. Iso puhekela, iso magneetti, herkkyyttä ++90dB... hmm. :)

    Edit: Pika-arvio hihasta: 2x137cm2 liikkumassa +-2mm tarjoaisi 250Hz lineaarisella basson avustuksella (+6dB @ jakotaajuus) puoliavaruuteen metrin päähän 125-130dB. Edelleen vähän ongelmaa sen tehonkeston kanssa. Kahdelle elementille puoli kilowattia yhteensä antaisi 100dB herkässä parissa aika lähelle tuota 130dB öykkää. No joo... :D
     
    Viimeksi muokattu: 19.08.2011
  9. Grr

    Grr Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.08.2003
    Viestejä:
    597
    Saadut tykkäykset:
    0
    Isot pahvikartiot on kauniita, ne tykkää olla esillä. Pienetkin menettelee jos niillä on isoja kavereita. Villieläimet ja vastaavat kuuntelupaikan heikkoälyiset on ainoa välttävä syy elementtien peittelyyn.
     
  10. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Sekin kävi mielessä. Miten ne alkaa siinä sopivalla korkeudella koiria kiinnostaa. Mutta niille nyt voi aina jonkun väliaikaisen barrikadin aina tehdä, ei pysyviä kangas-sätöksiä.
     
  11. LasseS

    LasseS Guest Guest

    Liittynyt:
    23.07.2005
    Viestejä:
    858
    Saadut tykkäykset:
    0
    120dB huiput vielä allekirjoitan jos kuunteluetäisyys on vaikkapa 4m ja kuunnellaan pistesäteilijää (=108dB kuuntelupaikalla).

    Dunlavyissa haettiin vaihelineaarisuutta eli suotimet olivat loivia, mikä heikensi tehonkestoa.

    Beyman TPL-150-nauhalla voi saada painettakin aikaiseksi suuntaimessa. Kompressioajureissa, mikäli niihin lähtee, suosittelen kokeilemaan ainakin BMS:n ajureita. Itsellä on BMS 4550 + 18sound XT1086, mutta enpä haukkuisi diskanttitoistoa paremmaksi kuin nauhoista tai eslusta lähtee. Keskikastin domejen kanssa samaa luokkaa, ehkä säätäjässäkin on vikaa. Accutonin keraamisissa domeissa on myös aika mukava ääni mitä messuilla viime vuonna kuulin ohimennen.
     
    Viimeksi muokattu: 19.08.2011
  12. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    No niin. Liitteenä Dunlavy SC-6 hahmotelma teoreettisesta lähtökohdasta. Keskellä 25mm dome, sen molemmin puolin +-150mm 100mm midit, niiden molemmin puolin keskeltä +-350mm 8" midbassot ja niiden molemmin puolin keskeltä +-700mm 15" bassot.

    Jaot 1.asteen Butter 3000Hz, 800Hz ja 150Hz. Vertikaalia suuntaavuutta aiempaan tapaan 45 ja 60 asteen kulmiin. Se nyt suuntaa mitä suuntaa. Puhutaan 3-4dB luokasta noihin kulmiin.

    Koitin simuta samaa myös 2.asteen jaoilla mutta lopputulos ilman lisäsäätöä on karmea sillisalaatti vaiheiden ja vasteiden välillä. Alkaa olla niitä 4-tien ongelmia.

    Linkwitz ratkaisi asian Beethovenissa käyttämällä yhteisiä suodinblokkeja jolla tuon vaiheongelman saa kuntoon. Eli ajoi 10" midbassot ja 8" midit molemmat 100Hz 2.asteen ylipäästön ja 1400Hz 4.asteen alipäästön läpi jonka jälkeen molemmat kaistat suodettiin erilleen toisistaan (~250Hz 1.asteen suodolla). Näin molemmat kaistat omien suotojensa lisäksi menevät noiden suotojen läpi ja vaiheet pysyy kuosissa. Esimerkiksi midien 1.asteen ylipäästö jyrkkenee reilun oktaavin jaon alapuolella eli 100Hz kohdalla 3.asteeseen ja vastaavasti 10" midbassojen 1.asteen 250Hz alipäästö jyrkkeni 1400Hz 5.asteen alipäästöön.
     

    Liitetyt tiedostot:

  13. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Näin on. Ei Johnin idea ollut lähteä mitään maksimisuuntaavuutta hakemaankaan. Se impulssivaste ja suorastaan törkyhalvat elementit yhdessä vielä nykyäänkin "karvalakeimman" hienostelu-kertoimen kanssahan niitä suunniteltiin. Dunlavyn vermeissä ei ole kyllä mitään ns haltijapölyjä oikein missään kohtaa. Joidenkin valmistajien tuotteissa ei taas muuta olekaan. Ei käy tasan onnen lahjat tms. :)
     
  14. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tuossa tuli myös yksi hieman erilainen lähestymistapa vielä mieleen. Tai no. On tätäkin variaatiota miettinyt useamman kerran.

    WWMTMWW. Dynaudio Evidence Master tyyli. Pari 8" Peerlessiä refleksinä alle, MTM keskeen ja pari 8" Peerlessiä refleksinä päälle. Keskiosa sen jalustapöntön tyyliin eli midit resistanssiin ja diskantti suuntaimeen.

    Löyläkkää ei lähde ihan samaan tapaan kuin kahdella suljetulla PA bassolla mutta ei se 30Hz virityksellä virin yläpuolella ihan poskettomasti jää jälkeen. Ehkä olennaisimpana seikkana asiassa olisi herkkyys. Olisi nimittäin bassopäässä herkkyyttä 2+2 kytkennällä ihan eri tapaan kuin suljetussa PA bassossa. Reilun 100W päätteellä saisi jo lineaariset ulos ja 90dB ja 100dB rajat aika maltillisilla tehoilla. Myös kotelosimulaatiot näytti ihan hyvälle 830869 mallilla. 2x70-75 litraa, 30Hz, 12cm putket. Ei ahdista rännit. Max 10m/s tulee virtauksia lineaarisella alueella.

    Mutta ei se tietysti siihen 18" miehekkyyteen yllä, alle 30Hz on mitä on ja infrat saa varsinkin unohtaa. Mutta sisustuksellisesti eri elegantti ja sijoitusmahdollisuuksiakin ainakin sivusuunnassa alkaa tulla äkkiä kun kotsa on möhköä noin yli 50% kapeampi.

    Aatoksia?
     
  15. Ykskytä

    Ykskytä Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattaisiko speksata tarkkaan mitä on tavoitteena? Sen jälkeen voisi lähteä etsimään speksit parhaiten täyttävää ratkaisua. Näin toimivat oikeat kaiutinvalmistajatkin.
     
  16. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Oikeat kaiutinvalmistajat eivät vastaavasti tee yhteen tilaan x preferenssejä n täyttäviä toteutuksia vaan harrastaja sopeuttaa ostoksensa ja tilansa tarjolla oleviin tuotteisiin.

    Esimerkiksi edesmenneet dipolit toimivat tuossa tilassa ihan hyvin ja tuottivat määrätynlaista soundia. Siinä oli hyvät ja huonot puolensa. Nyt kaikki nämä kaavaillut ovat joka tapauksessa erilaisia jo toimintaperiaatteen muutoksen takia. Tämä taas tuo ääneen asioita ja vie siitä asioita.

    No jos jotain äkkiä mieleen tulevia ajatuksia:

    - Toimivuus tuossa tilassa kohtuullisilla akustointiratkaisuilla (tämä osin taistelee Mörkö idean kanssa tai ainakin luo ko konseptin suurimmat uhkakuvat koska sijoitteluvariaatioita ei juuri ole ja kokoluokka on erittäin hallitseva)
    - Kokonaisvaltaisesti huippusoundi
    - Riittävä dynamiikka
    - Musiikkipainotteinen toisto unohtamatta kokonaan leffoja

    Tuossa on jo monia asioita jotka ovat ristiriidassa keskenään. Miniatyyri 2-tiet olisi sijoituksellisesti ja sisustuksellisesti kuninkaat muttei niistä mitään dynamiikkaa tai kokonaisvaltaista huippusoundia irtoa. Toisessa ääripäässä möröt joista kajareina irtoaisi vaikka mitä mutta toimiiko ne tuossa huoneessa sitten kirveelläkään ja tuleeko koskaan omistamaan tilaa jossa ne eivät kärsisi klaustrofobiasta. Loput toteutukset on sitten tuossa välissä.

    Pelkkiä kompromisseja ja jos riittävän tinkimättömästi ajatellaan ja edetään "tieto lisää tuskaa" - tietä päästään oravanpyörään joka johtaa kaikkien vaihtoehtojen tyrmäämiseen. Tiedostaa erilaisten ratkaisujen kompromissit ja jos ei halua tehdä kompromisseja päätyy tilanteeseen että kaikki ratkaisut on läpip*skoja eikä voi tehdä mitään. No sitten varmaan kuunnellaan kuulokkeilla mutta kun nekään ei aina ole hyvät...

    Vastasiko tämä kysymykseen?

    :D
     
  17. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Jos selvennetään perinteisemmällä SWOT analyysillä:

    Mörkö (18" tehty WMTMW 1036A - SC-6 fuusio)

    + Miehekäs (sinänsä pieni seikka)
    + Kapasiteetti riittää pomminvarmasti
    + Ulottuvuus riittää pomminvarmasti
    + Suuntaavuutta varsin jees laajalla alueella
    - Koko massiivinen, ulkoinen olemus
    - Vaikea siirrellä ja kuljettaa
    - Hyvin rajalliset sijoittelumahdollisuudet (suurin potentiaalinen sudenkuoppa)
    +- Monitorimainen lähtökohta, hyvässä ja pahassa

    Evi Master - look:

    + Solakka ja elegantti
    + Musiikilla 95% riittävä (alle 30Hz ei niin vahvaa)
    + Aika laaja-alainen suuntaavuus (käytännössä bassot peliin jostain 150-200Hz alapuolelta jossa rakenne ympärisäteilevä)
    + Ehkä Mörköä parempi hyödyntäminen W18 elementeille
    + Mahdollisuus takadiskanteille tuomaan avaruutta (ja poistamaan monitorifiilistä)
    + Mörköä monipuolisemmat sijoittelumahdollisuudet
    - Piisaako?
    - Onko sijoittelumahdollisuudet silti riittävät?

    MTM + sub (resistanssi jalustalla ja monopoli "subit")

    + Kompaktein ja sisustusystävällisin
    + Monipuolisimmat sijoittelu ja säätömahdollisuudet (erillisillä bassoilla)
    + 15-18" bassoilla kapasiteetti piisaa)
    + Mörköä paremmin hyödynnetty W18 potentiaali
    + Voi hyödyntää Evin tapaan takadiskantteja ilmavampaan soundiin
    - Piisaako?
    - Pystysuuntaavuutta kahta muuta vaihtoehtoa vähemmän (muodostaako ongelman?)
    - Tarvitsee jalustat

    Niin. +- jotain. Ei noita voi tuosta laskea montako plussaa ja miinusta on siellä on erikokoisia plussia ja miinuksia jolloin asioiden suora puntarointi on täysin mahdotonta. Lisäksi kysymys on myös preferensseistä. Manowar tukanheilutustasoilla pelaa heti 1036A paremmin ja joku herkkä jazz veto hissuvoimakkuuksilla taas jollain pikku 2-tiellä. Miten nämä sitten yhdistetään menestyksekkäästi.. Ei mitenkään?

    Kaikista noistahan varmaankin saa ihan toimivan konseptin ja onhan noita osaa kuullutkin. Evi on esikuvanaan toimiva setti, 1036A on toimiva setti.. Kovin ovat vain erilaisia, erilaisiin tiloihin ja tarpeisiin ja makuihin. Noiden kolmen lisäksi tuohon voisi speksailla tusinan muuta vaihtoehtoa jotka on ainakin yhtä hyviä tai huonoja riippuen katsantokannasta.

    Mission impossible? ;)

    Edit: Kokonaispaletti taas ratkaisee aika paljon vahvistinkaluston kanssa. Tällä hetkellä midi-diskanttiosiolle on päätteet mutta bassopäätettä ei ole. Isot PA bassot kaipaa ja osin (ainakin suljetuissa) vaatiikin useita satoja watteja voimaa taakse, sitten tuommoinen 4x8" Perskers pärjää reilulla 100W ihan hienosti. Useita satoja watteja taas tarkoittaa hintavaa laitetta tai jonkun PA kaman laittoa sille kaistalle joka ei taas välttämättä ole parhaasta päästä jos meinaa jakaa korkeammalta ja/tai loivemmin. 4.asteen jako 200Hz tuskin on ongelma missään.
     
    Viimeksi muokattu: 21.08.2011
  18. Ykskytä

    Ykskytä Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kaiutinsuunnittelu on paljolti kompromissien tekoa. Sen takia esitin ajatuksen speksistä. Sitä laatiessa joutuu ottamaan kantaa siihen miten eri ominaisuuksia haluaa painottaa. Vielä näyttäisi siltä että tarvitset eri tilanteita varten useammat kaiuttimet :).
     
  19. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    No äärimmäisen hyvää varten kyllä. 2-tiet teknisesti rämät hissutteluun ja sitten luukutuskajarit erikseen. Ehkä vielä joku dipoli klasarin soittoon ja ... :)

    Tuleeko mieleen mitään säädyllisiä 8" elementtejä tuommoiseen WWMTMWW Dynis-viritykseen?

    Tätä Peerkessiä vilkaisin ja pintapuolisesti vähän simusin vkl:

    http://www.tymphany.com/files/HDS-P830869 Rev1_0.pdf

    Ja sitten oli tämä alukartioinen (joka istuisi hyvin yksiin Excelien kanssa...):

    http://www.tymphany.com/files/HDS-P835026 Rev2_0.pdf

    Mutta tuo jälkimmäinen ei korkeahkon Q-arvonsa takia istu läheskään yhtä hyvin 2kpl pakettina järkevänkokoiseen refleksiaskiin kuin tuo ensin mainittu.

    Edit: Tuossa MTM resistanssiaskissa olisi joitain suht kutkuttavia hyviä puolia:

    - Moniosainen rakenne (kuten myös ns Mörössä)
    - Keskiosa sama kuin MTM jalustapöntössä eli mahdollisuus tehdä keskiosa ja kokeilla siihen halutessaan erilaisia bassoratkaisuja, mörkö on vain mörkö
    - Solakka ulkoasu (jos ei muuten niin leveyssuunnassa) sallien sijoittelumahdollisuuksia aika lähelle samoin kuin saman lattiapinnan syövälle jalustamallillekin, tässäkin suhteessa puolen neliömetrin mörkö on vain puolen neliömetrin mörkö
    - 4x8" refleksinä saa simujen mukaan samat löylyä 25Hz asti kuin yhdellä suljetulla 18" PA bassolla ja herkkyys on paljon parempi (hyvä juttu vahvistinvalinnassa) -> jos verrataan MTM + 18" suljettuna vs WWMTMWW 4x8" kanssa...
    - Vaikka sijoitus olisi väistämättä suhteellisen lähelle etuseinää keskiosan takapuolelle voisi asentaa takadiskantin ja etuseinälle sopivan diffuusorin levittelemään sitä pitkin huonetta
    - Sopivalla rakenteella midikotelosta saisi periaatteessa suuntakuvioltaan säädettävän hyperkardioidista kardioidiin (resistanssi joka tapauksessa)
    - Verrattuna kuutiokoteloon lattialle tällättyyn 15-18" jakomahdollisuudet basson kanssa on laajemmat (elementit enemmän irti lattiasta)

    Sitten sekalaisia hyviä puolia:

    - WWMTMWW elementti-investoinnit bassojen osalta samassa luokassa kuin medium-Mörkö 15" elementein
    - Puutavaraa menee alle 50% mörön materiaaleista

    No sen nyt tietää ettei 4x8" kuulosta 18" vaikka öykkää teoriassa lähtisikin, iso kartio kun on iso kartio, mutta tulisiko sillä toimeen. Tuolla HDS Perskerssillä viritys aika helppo tehdä. 75 litraa per kaksi elementtiä, 120mm halkaisijainen 400mm pitkä putki. 30Hz viri. Maksimilineaarisella virtausnopeus 10-11m/s ja öykkää simuloiden WinISD mukaan +110dB >28Hz. Plus huone. Tuo Nomex kartio ei vain ole kovin seksikäs... :p
     
    Viimeksi muokattu: 22.08.2011
  20. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Joo. Tämäkin kötös (johonkin) edennyt. Nupit olisi raakavalmiit eli erilliskoteloihin tehdyt MTM. Mideiksi sovitettu W18E mitä hyllyssä pyöri, diskanttina Pro5i Fountek. Fountekille suuntain tekeillä ajan kanssa. W18 resistanssiaskeissa reilulla vuotopinnalla.

    Vaan entäs se pohjaosa. Proton ruotonen tehty 2x15" koolle kun ajatuksissa virisi tuo resistanssi tuollekin mutta taitaa tuosta tulla ihan monopoli bassoltaan. Pysyäkö edelleen WW konstruktiossa ja käyttää BMS 15S330 elementtejä kaksin kappalein per puoli vai niistääkö toisen pois ja pistää WMTM konstruktiolla... Kotelo olisi nyt resistanssiaihiona 2x60 litraa joka olisi kai liian pieni kahdelle BMS suljettuna ja vielä pienempi refleksinä. Saisi olla kahdelle elementille 200-220 litraa tilaa. Yhdelle refleksinä tuo 120 litraa vielä piisaisi.

    Mitäs tuosta kahden elementin konstruktiosta saavuttaisi? Hiton korkean alaosan ainakin. Nykyinen kehikko on jonkun 80cm korkea ja tuohon voisi lisätä ainakin 20-25cm että refleksiputket saisi eteen. 220 litraa, 28Hz med 2x6" 44cm Aeroport menisi kahdelle elementille. Kotelon sisäleveys nykyistä luokkaa, korkeutta 95cm (sisäkorkeus) ja 60cm sisäsyvyys piisaisi sinne 220 litraan. Sopivasti ahdistamalla etulevyyn saisi survottua 2x15S330 ja kaksi 6" ränniä alareunaan. Alempi elementti jäisi lattiasta jonkun +35cm.

    Aatoksia?

    Niin ja jaot olisi jotain 200-300Hz ja varmaankin ylempi 1600Hz luokkaa. Ulkoasu joissain määrin Wilson Alexandria tyyppinen.

    Edit: Pikaisella CAD säädöllä pääsi lukemaan 117,5cm bassokotelon korkeudeksi materiaaleineen. 107,5cm on jo elementtien laipat + 6" portit sijoiteltuna etulevyyn. 55cm syvä, 107,5cm korkea ja 38cm leveä, sisämitoiltaan, antaisi +220 litraa. Siihen midikasa lisää ja kokonaiskorkeus nousee 175-180cm.

    "Eihän tässoo mitää järkeä?" - saunalahti :D
     
    Viimeksi muokattu: 27.03.2012