Viikko sitten etsin parempia asetuksia ffdshow:n ja törmäsin asiaan nimeltä frame doubling interpolation tai motion interpolation. Periaate kaikessa monimutkaisuudessaan on se, että tietokone kyhää jokaisen kuvan väliin uuden kuvan ja tuplaa näin kuvataajuuden tyyliin 24fps -> 48fps. Kysymys kuuluu: Mitä iloa tuosta synteettisestä välikuvasta on? No, se piti testata ja ohjeet löytyivät tällä kertaa yllättäen internetistä: http://www.tested.com/news/how-to-enable-motion-interpolation-on-your-movie-files/329/ Pari linkkiä artikkelissa ei toiminut ja kylmää hikeä valui ohimolla kopiodessa venäläisiä .dll-tiedostoja system32-kansioon. Lopputulos? Tykki päälle ja tuijottamaan 110" kuvaa parin metrin päästä. Bullitt pyörimään kohdasta 7 min takaa-ajo San Fransiscon kaduilla. Vaikutelma oli sama kuin olisi istunut Ford Mustangin takapenkillä. Läsnäolon tuntu oli jotain käsittämätöntä. Ainoa harmittava takaisku oli se, ettei Ati:n rautakiihdytys ole enää käytössä ja vanha Core2Duo 1,6@2,7 prossu huutaa lisää leipää. Avisynth-skriptiä ja filttereiden järjestystä puukottamalla sain kuormituksen tasattua molemmille prossun ytimille. Silti kuormitus huitelee 70-80% tuntumassa 720P materiaalilla, mutta filmi rullaa tasaisesti. Suosittelen. Viisi tähteä :thumbsup:
Taulutelkuissa on käytössä vastaavaa tekniikkaa: http://en.wikipedia.org/wiki/Motion_interpolation Tällä virityksellä se onnistuu myös HTPC + tykki combolla.
Mutta samallahan menetetään se vieraannuttava nykiminen minkä ohjaajat ovat nimenomaan halunneet? Tuossa myös linkki miten sen voi tehdä off-line. En ole päässyt vielä kokeileen, oma kone ei jaksa vääntää 1080-videota online. Mutta päivittämällä kone pääsen halvemmalla kuin päivittämällä tykkiä. http://www.spirton.com/convert-videos-to-60fps/
Oletko kokeillut tuota "esikäsittelyä"? Varmaan toimiva systeemi jos malttaa odotella. Tykillä tuo liiketoiston sulavuus on kyllä tärkeää, suurella ruudulla tökkiminen pistää pahasti silmään. Museomallin Dual Core jaksaa pyörittää 720P materiaalia, kunhan viettää pari iltaa avisynth-koodia optimoiden. 1080 on luultavasti neliytimen hommia. Erikoisinta oli huomata että kuralaatuinen ntcs xvid oli kaikkein raskainta, 30fps muutos 60fps ja skaalaus 720-pystyresoluutioon pisti prossun polvilleen ja fps tippui 5-10fps tasolle. Onneksi avisynth:illä voi jättää helposti esim. yli 26fps materiaalin käsittelemättä, pelkkä skaalaus ei vie paljoa tehoja.
Kyllähän tosiaan uudemmat tykitkin osaavat tämän tehdä. Itse ihan pidän tämäntyyppisestä prosessoinnista, joidenkin puristien mukaan kuva muuttuu "videomaiseksi", ja "elokuvallisuus" katoaa. Onkohan samaa porukkaa joiden mielestä LP-levyissä on "lämmin" ääni.
Itse en ainakaan ole samaa porukkaa. Tuon prosessoinnin yököttävin puoli on (paitsi että kuvan alkuperäinen olemus katoaa täysin) se, että joka kerta kun kamerakulma vaihtuu, kuva näyttää pienen hetken ajan nykivältä kunnes algoritmi saa liikkeistä kiinni ja kuva alkaa näyttää sulavalta. Tämä on todella omituisen näköistä. Sulavaa, tökstöks, semi-sulavaa, sulavaa, tökstöks, tökstöks... Tuohon pelkkään nopeaan kuvataajuuteen kyllä tottuisi elokuvissakin ajan kanssa, kunhan elokuvat natiivina kuvattaisiin 48p:nä, mutta tuollaista prosessoinnista ei kyllä jaksa innostua kuin testailumielessä. No, "onneksi" itse saan kotona katsella rahanpuutteessa vielä analogisen miehekästä crt-kuvaa... Lähinnä tämä asia häiritseekin joidenkin kavereiden luona.
AviSynthin MVToolsilla tuskin tulee tuollaista efektiä. Se on astetta fiksumpi (ja hitaampi) kuin televisioissa käytettävät menetelmät. Hienovaraisempia interpoloinnista johtuvia artifakteja voi kyllä esiintyä, mutta niitä pitää yleensä etsiä pysäytyskuvista.
Itse siirryin HD-aikaan vasta kolmisen kuukautta sitten ja ensireaktioni oli järkytys katsoessani ensitöikseni uutta Star Trek-leffaa. Kuva oli tietysti terävä kuin mikä, mutta samalla täysin eloton ja kylmä, liike ruudulla näytti myös jotenkin omituiselta. Hetken kävi mielessä että onko leffa kuvattu suoraan halvalle videolle. Kaikki "elokuvamaisuus" oli poissa. Eipä muuta kuin säätöjen kimppuun ja kaikki keinotekoiset kuvan/liikkeenparannus härpäkkeet off-asentoon ja johan kuvan luonnollisuus palasi. Itse kuulun näköjään puristeihin tässä asiassa. Prosessoinnit ja keinotekoiset parannukset tekevät liikkuvasta kuvasta jotenkin halvan ja videomaisen näköistä. Ei hyvä. Sori OT.
Ei mitään OT:tä, täyttä asiaa. Makuja on monia ja kaikille tämä ei sovi. Itse ajattelen kuitenkin niin, että tavoitteena on juuri se luonnollisuus ja läsnäolon tuntu (vrt. 3D). Niin hullulta kuin se kuulostaa, 20-luvulla ihmiset eivät oikeasti kävelleet töksähdellen mustavalkoisessa maailmassa. Sama juttu vuonna 2011, ihmiset eivät liiku 24 kertaa sekunnissa ja auton renkaat eivät pyöri 45-astetta kerrallaan. Luonnollisuus on varmaan se juttu josta itse pidän - silloin kun kun homma toimii oikeasti ja tekniikka ei pistä hanttiin.
3D-toimintapelejä pelanneet (autopelit minun tapauksessani) ainakin ymmärtävät mikä etu on suurella kuvanpäivitysnopeudella, verrattuna töks, nyt ruutu päivittyi, jipii! Töks, nyt ruutu päivittyi toisen kerran. Hui, pelkein pelästyin. Töks, nyt ruutu päivittyi kolmannen kerran. Ehdin kätevästi käydä vessassa enkä menettänyt informaatiota. Töks... -metodiin. 60 Hz todellinen päivitysvauhti on täysin ylivertainen verrattuna mihinkään pienempään vauhtiin. 59 Hz pätkii eli tökkii, samoin 58 Hz, kuten tökkii 50 ja 30 Hz. Ja etenkin tökkivät pahasti ne Perkeleen Anuksesta kotoisin olevat 24...25 Hz pökäleet, jotka pitäisi lailla kieltää heti sekä välittömästi. Minä jos olisin Alien tai ydinaseet omistava diktaattori, pakottaisin insinöörit kehittämään konversiolaitteet, joilla kaikki töks-töks-materiaali muutetaan sulavaksi 300 Hz materiaaliksi. Vasta 300 Hz on riittävä ihmisen aisteille. Luntatakaa vaikka sotilastutkimusten testejä aiheesta. Saatana, yksikään jenkkisotilas ei katsele mitään 24 Hz silmikkonäyttöä, siinähän näytön katselija kuolee välittömästi kun näyttö pyörittelee olemattomia peukaloitaan turhaan 41 millisekuntia. Siinä ajassa ohjus ehtii lähestyä 68 metriä. Minä ainakin olen kiinnostunut saamaan informaatiota lähestyvästä objektista 68 m aikaisemmin kuin ne töks-töks-ruumiit, jotka juuri räjähtivät päreiksi kun käyttivät 24 Hz näyttöjään eivätkä ehtineet väistää. Hifin kanssa sama juttu, eli on puhdas makuasia mistä kukin tykkää. Tekninen paremmuus ei kaikkia kiinnosta. Minkäs sille voi jos mp3-formaatti kuulostaa hyvältä jonkun korvaan, tai 24 Hz päivittyvä kuva näyttää hyvältä jonkun silmään. Minä kuitenkin tykkään eniten aina siitä mikä on teknisesti parasta. 60 Hz monitorin tapauksessa 60 Hz kuvanpäivitys on paras vaihtoehto.
Vaikka nyt systeemit on kunnossa, niin tuo otoksen muuttuminen tekee ihmeellistä nopeutusta kuvaan. Tai siis liike vaikuttaa siltä. h3mb3 on oikeassa. Aivan kuin algoritmit eivät osaa kiihdyttää oikein. Muuten katsominen on yhtä juhlaa. Ökytykkien omistajilla on helppoa, Sanyo:n ja Panasonic:in liiketoistoa on ilmeisesti koodanneet muutkin kuin AVS-palstan lukijat. Dvdplaza:n vinkkien pohjalta asensin ReClock-softan, siinä on ehkä toiseksi paras juttu EVER! Varmaan jokin hardcore säätö Avisynth-koodeihin vois auttaa, juuri nyt ei jaksa koodailla.
Niinhän sitä väitetään että liike muuttuu luonnottomaksi. Toisaalta, jos järjellä ajattelet, niin jo norminopeudella se kuva on fiksattu tiettyyn kohtaan 24 kertaa sekunnissa joita ei siis muuteta minnekään. Eli jos ihminen liikkuu tiettyyn suuntaan sen 24 fiksattua paikkaa sekunnissa niin ne interpoloidut kuvat lasketaan niiden väliin.
Nimenomaan tottumiskysymys ja makuasia. Itse olen tottunut 35mm filmin lämpöön ja väreihin elokuvissa. Jos muistellaan vaikka vanhoja TV-sarjoja "Maanalainen armeija" ja "Benny Hill Show", niin niissähän ulkoilmaotokset näyttivät aina ihan erilaisilta kuin sisätilojen kohtaukset. Ulkona oli vissiin kuvattu ihan elokuvakameroilla ja sisällä jollain TV/Video(?)-kameroilla jolloin ne näyttivät aina ikävän kliinisiltä ja elottomilta verrattuna ulkoilmaotoksiin.
Tuossa myös sellainen PowerDVD-tyyppinen playeri jossa on interpolointi: http://mirillis.com/en/index.html Splash Pro.
PowerDVD 9:ssä ja 10:ssä on muuten itsessäänkin sama ominaisuus, TrueTheater Motion -nimellä. Kuulemma parempi kuin Splash Pro:n menetelmä.