E10 bensa tulee 2011-13 vai tuleeko?

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana Pikarna, 11.12.2009.

  1. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.07.2004
    Viestejä:
    1 817
    Saadut tykkäykset:
    1
    Periaattessa vaikuttaa hankintahintaankin siinä mielessä että koska ylläpitokulut kasvavat kohtuuttomiin kysyntä romahtaa, arvo laskee ja vaihdossa saa vieläkin vähemmän.

    Eli kuten pari viestiä aiemmin mainitsin, nämä hienot uudistukset vaikuttavat eniten juuri niihin joilla muutenkin on jo tiukkaa
     
  2. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nostetaampi esille tätä. Ihmisillä on varmasti jo kokemusta E10 bensasta.

    Yhden tankillisen testasin Uusimmassa Polossa (1.2TSI), ja huomasin seuraavaa:

    - Kulutus nousi ~0.3-0.4L/100km

    - Ajoittaista pientä käyntihäiriötä tyhjäkäynnillä (kone "potkii")

    - Koneen veto aavistuksen laiskempi varsinkin ihan alimmilla kierroksilla ja kaasua saa käyttää enemmän.

    98:lla ei ole mitään näitä ongelmia. Kone käy kuin kello ilman tärinöitä ja kaasun vaste tuntuu tasaisemmalta (alhaallakin on nyt paremmin voimaa). Itse käytän tulevaisuudessakin 98:ia. Hintaero kumoutuu pienemmästä kulutuksesta.
     
  3. PeeVee79

    PeeVee79 Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.10.2005
    Viestejä:
    1 038
    Saadut tykkäykset:
    16
    Keskikulutus näyttää noin puoli litraa enemmän, kuin vanhalla 95E:llä.
    Pari ensimmäistä käynnistystä starttia piti sahata normaalia huomattavasti enemmän, ennenkuin auto lähti käyntiin. Sen jälkeen on kyllä startannut hyvin.

    Jahka nyt saan tankin tyhjemmäksi, niin siirryn kyllä 98:iin.
     
  4. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Onko olemassa nykyratkaisua 99-bensan käyttäjälle? Minulla on 2-tahtisia tuoreöljyvoideltuja moottoripyöriä, joita muinoin käytin 99-bensalla kunnes kaikista ajokeista koneet leikkasivat kiinni (männänrenkaat kuluivat loppuun).

    Kannattaako koneitani ylipäänsä enää korjata käyttökuntoisiksi? Uudet takomännät yhteen koneeseen on jo aikanaan ostettu ja pahvilaatikossa odottavat, mutta pyttyjen porautus ja kytkinremontti yms. puuttuu vielä. Jos tästä maasta ei voi enää ostaa bensaa, joka koneissani toimii, koko koneremontti on järjetön haave.

    Olisiko myynnissä (ulkomailla?) ehkä jokin lisäaine, joka 98-bensaan pantuna kompensoisi nykyisten paskalitkujen huonouksia. Minä nimittäin aion ehdottomasti kasvattaa koneen puristuksia entisestään, joten suurta oktaaniarvoa tarvitsen, jopa entistä ysiysiäkin suurempaa.

    Aion siirtyä sähköajoneuvoihin seuraavaksi, mutta haluaisin silti muistojen vuoksi aika-ajoin kesäkelillä nautiskella 2-tahtisista rupsuttimistani. Uusia polttomoottoreita en aio ikinä enää ostaa. Elleivät ne sitten piileskele hybridiajokin sisällä sähkögeneraattorissa.
     
  5. Baphomet

    Baphomet Guest Guest

    Liittynyt:
    04.04.2008
    Viestejä:
    624
    Saadut tykkäykset:
    0
  6. koomapoika

    koomapoika Guest Guest

    Liittynyt:
    13.09.2006
    Viestejä:
    884
    Saadut tykkäykset:
    0
    On noita lisäaineita millä mm RR ratapyörät saavat yli 100 oktaania jne. Joskus oli TM:ssä juttu Hondan 125 RR pyörästä ja että siinä käytetään jotain ~105 oktaanista polttoainetta.

    edit. hidas
     
  7. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.07.2004
    Viestejä:
    1 817
    Saadut tykkäykset:
    1
    Shellin V-Power
     
  8. Tonto

    Tonto Guest Guest

    Liittynyt:
    20.08.2003
    Viestejä:
    172
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ka perkule. Enpäs ollut osannut yhdistää tätä oiretta E10 bensan käyttöön. Itsellä on nimittäin kanssa ruennut tulemaan käyntihäiriöitä, lähinnä sammuttamisen yhteydessä kone pyöräyttää pari ylimääräistä kierrosta. Useampi E10 tankillinen on tosin jo takana.
    Ja ajoneuvona on Opel Astra '95, joka ainakin viimeksi oli vielä yhteensopivuuslistalla kun tarkistin.
     
  9. laksu1

    laksu1 It´s all crap. Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    12.07.2007
    Viestejä:
    525
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse myös siirtynyt 98:n käyttöön...kulutus nousee tuolla 95E10:llä...eli hintaero käytännössä mitätön polttoaineiden välillä kulutuksen nousun johdosta...98 siis jatkossa!
     
  10. KnightOfNi

    KnightOfNi Guest Guest

    Liittynyt:
    05.04.2003
    Viestejä:
    815
    Saadut tykkäykset:
    1
    Octavia 1.4 TSI. En ole huomannut mitään eroa verrattuna 95E. Muutama tankillinen E10 bensalla nyt ajettu ja itse asiassa kulutus on jopa tippunut. Epäilen kuitenkin että sää on vaan suosinut ja sen takia kulutus on tipahtanut. E10 tankataan myös jatkossa.
     
    Viimeksi muokattu: 31.01.2011
  11. 1031

    1031 Guest Guest

    Liittynyt:
    18.03.2004
    Viestejä:
    1 176
    Saadut tykkäykset:
    0
     
  12. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ajattelin tässä nyt ainakin kevään ajella 98:lla ja katsoa mihin tilanne kehittyy. Kesällä pääsee testailemaan vähän paremmin kulutuksia (asfalttia ja lämmin ilma). Talvella niin moni asia vaikuttaa kulutukseen, kuten tiellä oleva lumimäärä, ilman lämpötila ja kylmät startit + apulaitteiden käyttö (lasien ja peilien lämmittimet jne.)
     
  13. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
  14. pinkeliviinica

    pinkeliviinica Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    19.10.2004
    Viestejä:
    1 836
    Saadut tykkäykset:
    0
    Viimeksi muokattu: 31.01.2011
  15. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Eipä sitä eroa välttämättä ole ollutkaan kannaltasi vielä, koska bensiinijakeluyhtiöllä on yleinen, ei joka tankillista koskeva velvoite. Mutta energia ei sinunkaan autossasi lisäänny itsestään, joten jos/kun saat todella lisääntynyttä etanolimäärää autoosi, se tulee käytännössä varmasti saamaan vähäenergisempaa tavaraa poltettavaksi. Siitä poikkeavat väitteet on enemmän tai vähemmän fantasiaa kun mittarit on mutua mutta miksei poikkeuksia laiteyksilölähtöisesti periaatteessa voi olla.


    Ketjun aiheesta:

    Ympäristön kannalta E10 on järjetön, taloudellisesti vielä järjettömämpi. Koska aihe ei ole ollut kunnolla tutkittu, Suomen ei olisi tähän pitänyt ensiksi lähteä. Lisäksi on seikkoja, joiden valossa asiaa olisi pitänyt tutkia nimenomaan Suomessa. "Ekobensa" heijastaa hyvin ympäristöhöpöttäjien varsinkin vihreiden vaikuttajien vaarallista asennetta, jossa tärkein on hutkia ennen tutkimista. Muutama fakta:

    1. Litroja kuluu enemmän käytettäessä etanolia. Jos suhde on esimerkiksi 3,5% enemmän bensaa kuin aiemmalla 95:lla (joka sisälsi 5% etanolia) on silloin maksajan kannalta järkevämpää ostaa 98E:tä 4-6 senttiä kalliimmalla nykyhinnoilla.

    2. Etanoli tuottaa palaessaan aldehydejä. Fakta on ihmeesti sivuutettu, vaikka minusta on ympäristönkin kannalta vähintään kummallista vain "toivoa" sen poistuvan sillä, että autoissa on katalysaattori. Sehän ei toimi oikein pakkasella kylmäkäynnistäessä. Siis juuri niissä oloissa, jotka vallitsee Suomessa usein. Pienenä lisäpahana katalysaattoria ei lisäksi ole pienkoneissa tai ikivanhoissa autoissa.

    3. Viljelyyn käytetyn energian määrä on kaikissa etanolipolttoaineen osasissa tietyn määräinen ja usein se on negatiivinen. Esimerkiksi maissin tuottamiseen menee fossiilista 0,75-1,5 lähteestä riippuen. Parhaimmallakin oletuksella siitä on fossiiliseen verrattuna ns. "hyötyä" vain noin puolet. Sokeriruoko taas on tuottoisampaa mutta toki mitä se ympäristölle auttaa, jos sokeriruokoheinän tieltä ensin kaadetaan juuri se sama metsä, jota tällä toiminnalla oli alunperinkin tarkoitus suojella. Tuotantoa siis ei voi loputtomiin skaalata sokerin pohjalta ylöspäin.

    4. Viinaa tehdään Suomessa myös jätteistä mutta helppo jäte loppui jo 95E:n tapauksessa ja jos sitä saataisiin lisää, vertailukelpoisuus alkaa vasta kun määrä ylittää 50% käytetystä etanolista entiseen verrattuna.

    5. Viinaa on jopa jo olemassa, viinivarastoissa. Herää vain todella kovanluokan kysymys, että eikö se soita mitään kelloja jo maalaisjärjellä? Lisäksi on syytä todeta, ettei sitäkään ole enempää mitä 95 nielisi euroopan laajuudelta.

    6. Taloudellisesti tilanne on huono nyt vain Suomelle. Kun me kärsimme, mikäli kaikki edeltävät 5 kohtaa ovatkin väärin ja fysiikan lait lakkaavat vaikuttamasta, ilmastoa säästyy määrä, jota ei voi mitata - sen pienuuden takia.

    7. Moottorit ei kärsi yksilönä mutta koko autokantaa koskien ne kärsivät. Syntyy aiempaa hajoamista ja näiden hajoamisten, sekä myös psykologisista syistä aikaistetun autonvaihdon, psykologisista syistä ostetun liian tehokkaan auton vaikutus pitäisi huomioida laskelmissa. Samaan kategoriaan voi lisätä pisteen vielä keskimääräisellä pidentyneellä tankkausmatkalla per kuljettu tankki.

    8. Osalle etanolista tai sen raaka-aineista voisi olla ketjussa muuta kuin tuotantokäyttöä, jota korvaa nyt joku muu.

    9. Saman kansantalouden rahan suuntaamiseen vaikkapa ilmaiseen junamatkaan esim. kerran vuodessa lienee ympäristön kannalta edullisempi toimi.

    Voisi kai tätä listaa jatkaa pitkällekin mutta mitäs tuosta. Väitän vaan, että asia on osoitus siitä, miten kipeisiin ilmasto-ongelmiin tehdään ratkaisuja paniikissa, joilla toiset vaan rahastaa kun asioita ei tehdä tutkimisen kautta. Tuhotaan ne resurssit, millä ilmastoa voisi pelastaa.
     
  16. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, en kyllä tosiaan itsekään näe mitään järkeä tässä E10:ssä. Etanolia on juuri sen verran enemmän tuossa bensassa, että se tekee kiusaa vanhemmille autoille / moottoreille, mutta ei kuitenkaan ole päästöjen tahi hinta/kulutussuhteelta järkevää. Lisättäisiin mieluummin sitten tätä E85:n käyttöä ja autovalikoimaan lisää autoja joiden moottorissa voi polttaa etanolia. Hinta toki tällä polttoaineella pitäisi olla aika paljon edullisempi, jotta se olisi tankkaajalle järkevää / kannattavaa. Sen verran paljon sitä kuluu 100km kohden vs bensa.
     
  17. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 082
    Saadut tykkäykset:
    432
    Omalla kohdallani e10 tuntuisi hieman lisänneen kulutusta, tuntuu että koko ajan saa olla tankkaamassa... :weep:

    Lisäksi silloin kun ekaa kertaa tuota eekymppia tankkasin, pian sen jälkeen auto sammui mystisesti kaksi kertaa tyhjäkäynnillä ollessaan - mahdollisesti se suurempi etanolimäärä oli napannut tankista mukaansa kondenssivettä, joka sitten tietenkin paloi huonosti moottorissa. En oikeastaan muuta selitystä keksi. Tuon jälkeen kone on toiminut normaaliin tapaan.
     
  18. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.07.2004
    Viestejä:
    1 817
    Saadut tykkäykset:
    1
    Vielä tuosta V-Powerista eli DVB-G kyseli 99 oktaanisesta bensiinistä, sitä tuo on (ylikin) ja varmasti koneelle parempi vaihtoehto kuin 98 oktaaninen + erillinen lisäaine. Mitä tulee saatavuuteen niin Shell nimi ja palvelut ovat luvattu säilyvän Suomessa vähintään 5 vuotta (todennäköisesti pidempäänkin jos kysyntää riittää) vaikka St1:n alaisuuteen siirtyivätkin.
     
  19. KnightOfNi

    KnightOfNi Guest Guest

    Liittynyt:
    05.04.2003
    Viestejä:
    815
    Saadut tykkäykset:
    1
    Niin, siksi sanoinkin että syy laskeneeseen kulutukseen on todennäköisesti ollut sääoloissa, ei siinä että olen tankannut E10.


    Etanoli sisältää 2/3 osaa normi bensan energiasisällöstä. Ei teoreettinen kulutus kasva 3,5% vaan vähemmän. Jos teoreettinen kulutus kasvaa 2% niin tällöin ei ole taloudellisesti järkevää tankata 98E bensaa.
     
  20. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0