Elikkäs nyt Velokin on päivittänyt Digital Drive sarjaa. Hintaa on ainakin edellisiin tullu reippaasti lisää DD-10+ on 3300e ja DD-18+ on jopa 5990. Nopealla vilkaisulla en huomannut mitään radikaalia eroja vanhaan sarjaan muuta kuin ulkonäkö seikat, uudet elementit ja reipas lisähinta. http://velodyne.com/vproducts/series.aspx?seriesid=1235
Ethernet-liitin oli ilmestynyt. Sille tosin ei taida olla paljoa käyttöä. Uuden ulkonäön myötä tilantarve on hiukan kasvanut.
One-Touch Auto-EQ+ automates the seamless blend of subwoofer, system and room Use your PC for manual adjustments and real time feedback of your bass performance varmaankin tuon takia ethernet (ja kova hinta) että voi reaaliaikaisesti säätää bassoa tietokoneella...
Nuo hinnat karkottaa melko varmasti ison joukon asiakkaita, joille juuri ja juuri tuo 3000 oli vielä tavoiteltavissa.
Joo, aika OT-jorinaa, mut on niitä merkkiuskollisia asiakkaita oltava Velollakin, muuten homma kaatuis. Sama se on kaikilla aloilla. Jotkut on valmiita maksamaan tietynmerkkisestä autosta enemmän saadakseen laatua, vaikka puhtaasti paperilla mitattuna kilpailijat ovat samantasoisia tai jopa parempia. "Laatu" maksaa. P.S. En ole tutustunut Velon tuotteisiin, joten en nyt väitä niitä paremmiksi tai huonommiksi, mutta sanon vaan että kyllä niille ostajia jostain löytyy.
Jos nyt oikein muistan, niin oman DD12 taajuuskorjain on tosi köpönen, ei voi valita taajuuksia, jyrkkyyttä tmv. Tässä uudessa näyttää taipuvan kunnon parametriseen malliin. Toisaalta esim omassa olen aika hyvin ohittanut kaiken kun anti-mode käytössä. Melkein veikkaisin, että anti-mode tuottaa parempaa jälkeä kun tämä uusi DD mallisto...
Ulkomitat ainakin kasvaneet aika reippaasti: DD10-> DD10+ 30x30x34cm->36x33x42cm 36l->50l DD12-> DD12+ 37x36x39cm->40x37x46cm 52l-> 68l
Niin kuin tuossa jo aikaisemmin kirjoitin niin uusi muoto vie enemmän tilaa. Ulko- ja sisätilavuus on luultavasti melko lähellä edellistä mallia.
Uudella elementillä 5-6db enemmän höpinöitä ja pienemmällä säröllä kuin alkuperäisessä DD-sarjassa. Eikös tuo ole ihan hyvä asia :thumbsup: Taitaa mennä DD-15 vaihtoon, kunhan DD-18+ tulee saataville Suomessa.
Joskin "yltää mittauksissa" ja "esitteessä sanotaan niin" ovat joskus hieman eri asioita. Halpiksissa toki ovat usein täysin tuulesta temmattuja lukemia, mutta Veloissa on varmaankin aina jonkunlainen totuus (mittausten rajana -3/-6/-10 dB, ja tosiaan joku epämääräinen aiempi malli jossain jotenkin mitattuna). Lisäksi, vaikka yltäisikin samoin mitaten, niin sitten on vielä se, että millä paineella ja säröllä käytännössä yltää. Toki merkki ja hintakin huomioiden odotan joka tapauksessa minimissäänkin hyvää tasoa, joskin todella hurjasti ylihinnoiteltuna (ainakin SVS:ään verrattuna). Suhteellisen pieni tai ei-valtavankokoinen suljettu subbari ei järeämpielementtiselle ja isompikoteloiselle refleksisubbarille enää tietyn rajan jälkeen taida mitenkään pärjätä, vaikka kuinka olisi megawatin vahvistinta sun muuta. Eli jos fyysinen koko ei ole ongelma, niin reilut kolme tonnia suljetusta kymppituumaisesta subbarista on kyllä todella hurja pyyntö vs. parin tonnin molemmin puolin hinnoiteltu SVS PB13-Ultra (+ reilun parin satasen Anti-Mode kaveriksi). Perusteina Ultran mainio testimenestys ja esim. vanhan Ultran mittaukset + CEA-2010 Standard Compilation (by Zipman, harmi kun ei enää päivitetä). Toki voi olla, että kokoisekseen sekä suljetuksikin takuuvarmasti erinomaisen kapasiteettinsa rajoissa Velodyne kuulostaa paremmalta, säröttömämmältä, puhtaammalta jne. Toisaalta, päinvastainenkin on kait mahdollista. Valmistajan esitteistä tai hinnastoista emme valitettavasti varmaa vastausta löydä. Velodyne on kyllä varsin arvostettu merkki, eikä varmastikaan aivan suotta. Eikä se kuulemma ole tyhmä, joka pyytää jne. Ja nuo dollarit suoraan euroiksi muuttamalla hinnat olisivat hieman säädyllisempiä (joskin edelleen kauhistuttavia). Onhan muutama tuhatlappunen laadukkaasta subbarista kuitenkin aina erittäin paljon fiksumpi sijoitus, kuin sama summa katolisen papin kuunvalossa pyhällä käärmeöljyllä valelemiin kaiutinkaapeleihin. Varsinkin jos massimies haluaa korkeintaan jonkun tietynkokoisen subbarin maksimaalisen laadun ja tunnetun/arvostetun merkin kera, hinnasta viis. Ellen nyt aivan miljonääriksi tule, niin en kyllä ikimaailmassa ostaisi DD-18+ mallia em. hintaan (tod.näk. on erinomainen peli, mutta todella järkyttävään hintaan). Sitä en osaa näin lonkalta arvioida, että miten moinen uutta, useita tuhansia euroja halvempaa Ultraa vastaan pärjää laadussa tai määrässä. Täysin mukisematta DD-18+:n kyllä ottaisin lahjoituksena vastaan ilman koekuunteluakin, vaikka nyt ihan hetikin.
Onhan täälläkin näitä varsin hysteerisiäkin "G":n kannattajia, joten varmaankin maailmalta löytyy vähintään yhtä innokkaita "V":n kannattajia Velodynet kyllä taitaa olla ihan laadukkaita pelejä, mutta niiden kompastukivi todellakin on tuo ihan järjetön hinta moniin muihin valmistajiin verrattuna. Tuollaisella hinnalla saa jo monta subbaria toiselta valmistajalta, jonka jälkeen suorituskyky ei enään Velodynessä riitä toisen valmistajan useampaan pönttöön. Tässä kohtaa tietenkin oletetaan, että tilaa on sijoittaa useampi subbari.
Ja myös meitä "G-V" -yhdistelmän vankkumattomia kannattajia Velodynen subbareissa on aina ollut myös älyttömän hyvä jälleenmyyntiarvo ja erittäin toimivat jälkimarkkinat, mikä on tehnyt subin fiilispohjaisesta päivittämisestä hieman vähemmän tuskallista.
Näitä oonkin odotellut, mielenkiintoista päästä lukemaan testejä kunhan subit on markkinoilla. Ei näitten uutuuksien hinta ainakaan pahaa tee oman DD-15 jälleenmyyntiarvolle, tosin eipä oo tarvetta myydäkään. :thumbsup:
Velojen listahinnat ovat kovin korkeita. Oikea hankintahinta on sitten eri asia. Jos on harkinnassa Velo tai jokin muu laatulaite kannattaa kysyä tarjouksia eri toimittajalta. Esimerkiksi TL-audiolta sain erittäin kilpailukykyisen hinnan (montakymmentä % alle listahinnan) kun kyselin tarjouksia subbareista. Tarjoushinta oli vain hiukan yli sen mitä käytettyjä liikui markkinoilla.
Näinhän se on, mutta kukaan ei tiputa sitä hintaa kumiskaan 2 tuhannella.. Vaikkakin isomasta lähteekin enemmän pois.